Plaatsing kattenluik - structurele integriteit in gevaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BoazK
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 12:12
Geachte mede Tweakers,

In ons nieuwe huis moet ik nog een kattenluik installeren en nu is er door de mooie schuifpui niet echt veel ruimte om deze te realisren in de achtergevel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mw7HmDEy5Sh06qJRI-BRIzFT80=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iCUAE0XPN0z2RzWL8xyvY17o.png?f=user_large
Hier is de buitenkant te zien, bij de cirkel wil ik graag het kattenluik realiseren (met een kleine tunnel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRAOb365bxj8SOwTzpyy8rSKMm4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iqNik8OM2KMBrusTm9Drgg2M.png?f=user_large

Hopelijk zorgt deze foto voor iets meer context over de constructie opbouw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulMOc4e5nBfALGuY-Jb1A7p0Ap0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JTBFmylkgocV0hbzHE16UnBj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpMrBfXDzIefFr1fPUHyXh-3_Sc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s4KaosUoo26Y9j49AGQt0LDv.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de binnenkant is iets minder ruimte. We hebben het hier over 29 cm ruimte in de breedte, als ik de lambrisering er af haal 30 cm. Aan de andere kant van de schuifpui binnen hangt dus een verticale verwarming die ik niet kan verhogen zodat ik er onder een kattenluik kan plaatsen helaas.

Mijn vraag heel concreet: Komt de integriteit van de muur in gevaar als ik onderin dus een gat van ongeveer 16,5cm bij 17cm daar zou maken voor het kattenluik.

Alle reacties

• DNLK
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Je gaat een gat maken in iets wat sowieso dragend is, aangezien het kozijn ernaast. Ik vermoed zelf dat je te weinig muur overhoud voor de juiste kracht afdracht. Maar de enige die hier wat zinnigs onderbouwd over kan zeggen is een constructeur.

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-06 22:43
Je gaat de helft van een dragende muur wegnemen, ik zou het niet doen.

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-06 18:16
Kan je niet beter gewoon één van de ruiten in die schuifpui vervangen voor een exemplaar met ruimte voor een kattenluik?

Het lijkt mij sowieso geen sinecure om een luik in zo'n dik stuk muur te krijgen.

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Kan tegenwoordig ook in glas worden geplaatst!

https://www.ijsselglas.nl/blog/kattenluik-in-isolatieglas/

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-06 09:09

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als ik de bron lees lijkt het toch iets genuanceerder.

Vroeger (in enkel glas) kun je een kattenluikje maken.

Tegenwoordig (met HR/dubbel-glas) kun je de gehele ruit vervangen door een ruit waar een uitsparing in zit voor een kattenluikje.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:39

Standeman

Prutser 1e klasse

Waarom niet in het witte gedeelte naast de (schuur/bijkeuken) deur? Dat lijkt mij de ideale locatie. Of is die niet toegankelijk van binnenuit?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• BoazK
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 12:12
Standeman schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:06:
Waarom niet in het witte gedeelte naast de (schuur/bijkeuken) deur? Dat lijkt mij de ideale locatie. Of is die niet toegankelijk van binnenuit?
Helaas is dat naar de garage; dan zou ik nog een extra luik moeten maken in de muur aan de rechterkant van het beoogde stuk.

Het ziet er inderdaad niet goed uit qua draagkracht dus ik ga nog eens goed kijken of ik de verwarming echt niet hoger kan plaatsen of een kleiner model kan vinden.

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:05
Of het een dragende muur is, is zo niet te zeggen op basis van de aangeleverde gegevens.

Echter als ik de afgetimmerde onderslagbalk zie boven de verwarming, zou de overspanning van de vloer wel eens van bouwmuur naar bouwmuur kunnen lopen, en niet zoals hier gesuggereerd wordt van voor-achter.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik zou naar de garage een luik maken. En vervolgens ergens in de ruimte links van de schuifdeuren.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:52
Gat boren en dikwandige stalen buis erin metselen met ondersabelings mortel.

Dan wordt de druk mooi verdeeld toch?

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 22:28
3dmazter schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:32:
Gat boren en dikwandige stalen buis erin metselen met ondersabelings mortel.

Dan wordt de druk mooi verdeeld toch?
Wel een goed idee om toch een gat te maken in dat dragende deel. Maar geeft dat niet een enorme koudebrug?

@BoazK Kun je niet op een andere plek naar buiten? Bijkeuken of garage bijvoorbeeld?

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:12

Reinier

\o/

DNLK schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:48:
Je gaat een gat maken in iets wat sowieso dragend is, aangezien het kozijn ernaast.
Dat weet je niet zeker. Mijn schuifpui zit in een niet dragende muur (tunnelbouw met houtskelet voor- en achtergevel).
Inderdaad: constructeur inschakelen, sowieso de bouwtekeningen regelen/opvragen. (y)

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-06 21:56
Accretion schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:58:
[...]

Tegenwoordig (met HR/dubbel-glas) kun je de gehele ruit vervangen door een ruit waar een uitsparing in zit voor een kattenluikje.
Klopt, wij hebben een kattenluik in glas laten maken. De hele ruit (dubbel, hr++) moest vervangen worden.

• DNLK
  • Nu online
Reinier schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:44:
[...]

Dat weet je niet zeker. Mijn schuifpui zit in een niet dragende muur (tunnelbouw met houtskelet voor- en achtergevel).
Inderdaad: constructeur inschakelen, sowieso de bouwtekeningen regelen/opvragen. (y)
Jawel hoor, kozijnen mogen nooit dragend zijn, oftewel het metselwerk wat er boven zit draagt via dat stukje muur alles richting de fundering. Dus is dat stukje muur dragend voor het metselwerk wat er boven zit en voor de helft boven het kozijn. Ga je een gat maken in dat stukje muur waarbij meer dan de helft verdwijnt, dan zal er nooit genoeg zijn om de krachten af te dragen naar de fundering. Tenzij je hier maatregelen voor treft, zoals wat al genoemd werd een stalen koker.

Dat de vloer niet draagt op die muur, heeft in dit vraagstuk er weinig mee te maken.

• Kting
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-06 14:37
BoazK schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:16:
[...]

Helaas is dat naar de garage; dan zou ik nog een extra luik moeten maken in de muur aan de rechterkant van het beoogde stuk.

Het ziet er inderdaad niet goed uit qua draagkracht dus ik ga nog eens goed kijken of ik de verwarming echt niet hoger kan plaatsen of een kleiner model kan vinden.
Is een extra luik sowieso niet een goed idee? Dan krijg je een soort van buffer voor koude lucht wanneer een kat door het luik gaat.

Ik heb zelf een doorgang in de bijkeuken met zowel aan de buitenkant een kattenluik als aan de binnenkant een kattenluik. Vervolgens ook nog een kattenluik in de deur van de bijkeuken naar de keuken.

2 voordelen:
1. Stuk minder tocht
2. Kans dat een kat zijn prooi in de bijkeuken loslaat / oppeuzelt in plaats van het in de keuken mee te nemen :+

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Accretion schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:58:
[...]

Ja uiteraard de hele ruit vervangen..
Misschien had ik het anders moeten verwoorden, maar vind het wel een fraaie oplossing voor dit soort situaties.

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-06 16:34
Een kattenluik in de deur naar de garage en vervolgens in de doorgang naar je huis nog 1. als bijkomend voordeel heb je dan meer controle over waar de kat op dat moment mag komen en het is makkelijk te zagen en zelf te doen.

[ Voor 11% gewijzigd door AteZ op 17-06-2026 16:34 ]

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:22
Naar mijn weten zal een kat niet door de muur gaan, omdat hij/zij niet kan zien wat er aan de andere kant zit. denk stof,

mvg pletter

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
En een inzetstuk met daarin een kattenluik? De schuifdeur blijft dan een stukje open wat je opvult met het inzetstuk. Voordeel is dat je het er ook uit kunt halen, om bijv. tocht/kou in de winter te voorkomen. Of als je kat om welke reden dan ook even niet naar buiten of naar binnen mag.
Kost je 100-200 euro, afhankelijk van de afwerking.

Ziet er zo uit (voor katten en kleine honden):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GlTv44nbDqQvysgeUtzc12Oimg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPXiqWdes5WWWbu9jmCZfD4n.jpg?f=fotoalbum_large

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:59
hoeveel ruimte zit er tussen keukenblok en radiator?

Komt buiten welliswaar onder de bank uit, maar dat boeit te kat echt niet.

als er ruimte is in de keuzenkast en je bent handig, dan kan je ook nog een ingang maken aan de zijkant van de keukenkast en dan onder 't raam naar buiten. met een bochtje zeg maar.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:30

Pazo

Mroaw?

Wij hebben het wel. In een dragende muur naast de schuifpui. Is wel tijdens de bouw (uitbouw) rekening mee gehouden. Althans, ze hebben tijdens het metselen van de muur een gat gelaten met de maten die ik opgegeven had. Maar bij ons lijkt de muur wel breder dan bij jou.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufSzdwSn6H0mi7BYIwGWhXLcSPc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aas1b3thaGzoa0g1ktibRrAR.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Pazo op 17-06-2026 19:23 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Reinier schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:44:
[...]

Gevels zijn per definitie dragend. Alleen afhankelijk van de draagrichting van de verdiepingsvloeren dragen ze meer of minder ;)

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:50
<knip> Offtopic

[ Voor 92% gewijzigd door Septillion op 18-06-2026 08:12 ]

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:52
<knip> rustig aan

Wij hebben zelf bewust geen kattenluik meer, als de poezen naar binnen of buiten willen gaan ze vanzelf netjes bij de deur zitten en dan laten we ze even door. Valt in de praktijk reuze mee hoevaak dat moet.

met een kattenluik krijg je ook een stuk kou/tocht in de winter, hou daar ook rekening mee.

[ Voor 29% gewijzigd door Septillion op 18-06-2026 08:13 ]

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:50
<knip> Offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door Septillion op 18-06-2026 08:10 ]

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:44
<knip> Offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Septillion op 18-06-2026 08:11 ]

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06 13:22
Ik heb een zelfde soort situatie en heb 2 luiken geplaatst, 1 naar de bijkeuken en vanaf daar naar buiten.

Werkt gelijk als buffer en gaat prima.

En uiteraard zelf de tuin kat-proof gemaakt met zoiets:

https://katentuin.nl/

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18-06 14:54
Toke_gt schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:24:
En een inzetstuk met daarin een kattenluik? De schuifdeur blijft dan een stukje open wat je opvult met het inzetstuk. Voordeel is dat je het er ook uit kunt halen, om bijv. tocht/kou in de winter te voorkomen. Of als je kat om welke reden dan ook even niet naar buiten of naar binnen mag.
Kost je 100-200 euro, afhankelijk van de afwerking.

Ziet er zo uit (voor katten en kleine honden):
[Afbeelding]
Mijn schoonvader heeft zelf iets dergelijks in elkaar geknutseld. Niet de super-de-luxe oplossing, maar ook helemaal niet ingrijpend. Kan zelfs als tijdelijke oplosing.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Voordeel. Als er een kattenbak in gebruik is, kan deze mooi in de garage staan

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• vuilverwerking
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-06 08:50
Geef het een huissleutel.

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
En links naast de radiator (tussen de radiator en de keuken), is daar niet voldoende ruimte?

Persoonlijk zou ik sowieso voorstander zijn van het maken van een luik naar de garage van vanuit de garage naar buiten. Je kunt dan mooi de kattenbak in de garage zetten. Ook als je ooit bezoek krijgt die niet gediend is van een kat/katten, dan kun je ze in de garage doen en kunnen ze toch nog naar buiten als ze zin hebben.

Zo'n ruimte voor katten is in meer gevallen ideaal, bijvoorbeeld mocht je ooit moeten klussen in je woonkamer (zoals schilderen), of om een andere reden je kat(ten) even niet in huis willen hebben, maar wel binnen en droog.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:17

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Nadeel van zo'n luik in de muur is dat je er voor altijd aan vast zit. Als je geen katten meer wil / hebt dan zit je met dat luik.

Dan is een luik in het glas toch gunstiger. Het kost je een nieuwe ruit. Maar je kan eventueel de oude (indien je deze bewaart) weer terug zetten. En geen gehak in je muur.

Andere oplossing: Deur even open als de kat naar binnen of naar buiten wil.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• DNLK
  • Nu online
Nyarlathotep schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:53:
Nadeel van zo'n luik in de muur is dat je er voor altijd aan vast zit. Als je geen katten meer wil / hebt dan zit je met dat luik.

Dan is een luik in het glas toch gunstiger. Het kost je een nieuwe ruit. Maar je kan eventueel de oude (indien je deze bewaart) weer terug zetten. En geen gehak in je muur.

Andere oplossing: Deur even open als de kat naar binnen of naar buiten wil.
Luik kan je toch weer verwijderen en dichtmetselen. Lijkt mij goedkoper dan een compleet nieuwe ruit.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

DNLK schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:22:
[...]

Luik kan je toch weer verwijderen en dichtmetselen. Lijkt mij goedkoper dan een compleet nieuwe ruit.
Vergeet de kosten van de afwerking niet, als je dit niet zelf kan of wilt doen is dat niet insignificant.

Zou zelf zeker voor de route met dubbele kattenluiken naar je garage/bijkeuken als buffer gaan. De warmte die je gaat verliezen met zn luik is vrij groot en zit precies op de meest ongunstige plek; je woonkamer. Dat kost geld en comfort.

En maak uiteraard je tuin katproof, zelfs al 'interesseert' de impact op het lokale ecosysteem je (nog) niet (totdat je een insectenplaag hebt), scheelt het een stuk in de kans dat de kat een deel van alle gevangen vogels je woonkamer in mee neemt.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:24

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

GoldenSample schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:38:
[...]

Vergeet de kosten van de afwerking niet, als je dit niet zelf kan of wilt doen is dat niet insignificant.

Zou zelf zeker voor de route met dubbele kattenluiken naar je garage/bijkeuken als buffer gaan. De warmte die je gaat verliezen met zn luik is vrij groot en zit precies op de meest ongunstige plek; je woonkamer. Dat kost geld en comfort.

En maak uiteraard je tuin katproof, zelfs al 'interesseert' de impact op het lokale ecosysteem je (nog) niet (totdat je een insectenplaag hebt), scheelt het een stuk in de kans dat de kat een deel van alle gevangen vogels je woonkamer in mee neemt.
Same, hier gaat de kat ook via twee luiken en das echt veel prettiger dan direct. Plus, twee gaten in twee deuren is eenvoudiger dan 1 dragende muur slopen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:44
*knip* nog steeds offtopic ;)

[ Voor 79% gewijzigd door twain4me op 19-06-2026 22:54 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:29

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
De vraag gaat niet over binnen- versus buitenkatten en is dus offtopic. Gelieve die discussie hier dan ook niet te starten. :)
Pagina: 1