1 fase aansluiting voor 3 fase huis met accu's

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • Cherdium
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12:39
Ik heb een vraag en kan moeilijk antwoord vinden zelf chat GPT is wat vaag over wat mag en kan.

Stel ik heb een 1 fase net aansluiting is het mogelijk en mag het om een 3 fase huis te hebben en hierbij thuis accu's te gebruiken als buffer? dit om bijvoorbeeld te kijken naar een 1x10A aansluiting

Met bijvoorbeeld een Victron systeem maar deze zijn voor mijn persoonlijke smaak wat complex en mogelijk te duur

Een ander optie zou kunnen zijn de nieuwe Zendure PowerHub met accu maar hoe zit dit dan met de voeding gezien iedere fase een eigen accu heeft? hoe gaat de inkomende fase dan bv fase 3 voeden mocht dit nodig zijn in de winter?

Of zijn er alternatieve kant en klare systemen die geen fortuin kosten.

Alle reacties


  • FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:55
Zolang het voeden maar "door de accu" gaat kan dat elektrisch gezien prima. De accu wordt dan met een 1 fase AC-to-DC inverter gevuld, terwijl de belasting met een 3 fase DC-to-AC inverter plaats vind.

Het is niet mogelijk om 2 fases te voeden vanuit de accu en dan de 3e fase direct vanuit het grid. Je kan er namelijk niet vanuit gaan dat je eigen omvormer aan de AC-zijde in sync is het met grid.

Maar misschien is het handiger om de kijken of je de boel in huis met 1 fase kan voeden of gebruik te maken van DC-apparatuur ipv AC-apparatuur.

[ Voor 15% gewijzigd door FredvZ op 17-06-2026 11:39 ]

Spel en typfouten voorbehouden


  • pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-06 16:02
In principe moet dat kunnen, maar dan moet je wel kijken naar een off grid systeem.

Met je omvormers maak je dan een 3 fase net in je woning, volledig los van het net.
De laders van je batterijen kun je aansluiten op je net aansluiting.

  • Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:42
Volgens mij heeft die Zendure 3-fasen nodig. Dus dat gaat niet werken op een 1x10A.

Victron kan wat je wilt maar wat ga je precies doen met deze 3-fasen? Auto op 11kW laden oid?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning


  • pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik vraag me dan af (weet dat je een warmtepomp en warmtepompboiler hebt), ga je het op een paar winterse dagen achter elkaar redden met 1x10A? Dat betekent maximaal 24x2.300=55.2kWh laden per dag. Dat klinkt als veel, maar je warmtepomp alleen al gaat bij een paar dagen -10 zonder zon zoiets verbruiken.

Technisch gezien is er natuurlijk vanalles mogelijk. Of het financieel gezien gunstig is is de vraag.

[ Voor 14% gewijzigd door pagani op 17-06-2026 11:49 ]


  • pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-06 16:02
Persoonlijke heb ik wel eens gekeken naar de optie voor een wat grotere thuisaccu icm met een kleine 10A netaansluiting.

Financieel kon het lagere aansluittarief van de aansluiting in ieder geval niet opwegen tegen de kosten van de accu en de nodige aanpassingen binnen een periode van 15 jaar.

Ik weet niet of dit je insteek is natuurlijk.

  • Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:10
Heb je echt 3-fase nodig? Anders kun je eenvoudiger een stevig 1-fase systeem bouwen waar de Victron via de PowerAssist functie de 10A aansluiting ondersteunt.

  • Cherdium
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12:39
pagani schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:48:
Ik vraag me dan af (weet dat je een warmtepomp en warmtepompboiler hebt), ga je het op een paar winterse dagen achter elkaar redden met 1x10A? Dat betekent maximaal 24x2.300=55.2kWh laden per dag. Dat klinkt als veel, maar je warmtepomp alleen al gaat bij een paar dagen -10 zonder zon zoiets verbruiken.

Technisch gezien is er natuurlijk vanalles mogelijk. Of het financieel gezien gunstig is is de vraag.
De meest ongunstige dag afgelopen winter hadden we een verbruik van 36 kWh (nog geen EV) maar we rijden niet veel dus laden is de plannen zeker in de winter. of voor die 1x per jaar mocht je ver weg moet een publieke laadpaal?
Jim423 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:41:
Volgens mij heeft die Zendure 3-fasen nodig. Dus dat gaat niet werken op een 1x10A.

Victron kan wat je wilt maar wat ga je precies doen met deze 3-fasen? Auto op 11kW laden oid?
Ja Inductie kookplaat of eventueel een EV in de toekomst als je genoeg panelen heb zeg 10+kilowattpiek wil je dat wel kunnen gebruiken

Ik ga voor de huidige woning niet doen maar mochten we eventueel in de toekomst iets anders kopen of bouwen en je begint op 0 om dan naar een mogelijk scenario te kijken om zo in te richten dat dit mogelijk is. Als je toch nieuwe panelen, omvormer, thuis accu etc moet aanschaffen wat zouden de meer kosten zijn om systeem zo in te richten dat dit mogelijk is en haal je dat er met vast recht dan in 7-10 jaar weer uit?

  • Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:55

Dido

heforshe

Cherdium schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:15:
Als je toch nieuwe panelen, omvormer, thuis accu etc moet aanschaffen wat zouden de meer kosten zijn om systeem zo in te richten dat dit mogelijk is en haal je dat er met vast recht dan in 7-10 jaar weer uit?
Zit je in Belgie?
In Nederland is vastrecht voor 1x35A vziw hetzelfde als voor 3x25A.

Enige uitdaging zit hem er tegenwoordig in om überhaupt een aansluiting te krijgen...

Wat betekent mijn avatar?


  • cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:43
Er van uit gaande dat je apparaten met een 3-fase aansluiting wilt aansluiten, dan is er geen "eenvoudige" oplossing. Bij een 3-fase aansluiting zijn alle drie de fases ten opzichte van elkaar verschoven, en een apparaat met een 3-fase aansluiting werkt vaak met die verschuiving. Je zult dus een controller nodig hebben (bv iets van Victron) wat die fase-verschuiving regelt.

Als je alleen 1-fase apparaten aansluit, dan is dat niet van belang. Maar dan kun je net zo goed die ene fase in je meterkast splitten. Dat gebeurt nu ook in meterkasten die op 3-fase zijn voorbereid, maar nog een 1-fase aansluiting hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door cgms op 17-06-2026 12:43 ]

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers


  • Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:42
Cherdium schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:15:
[...]

a Inductie kookplaat of eventueel een EV in de toekomst als je genoeg panelen heb zeg 10+kilowattpiek wil je dat wel kunnen gebruiken

Ik ga voor de huidige woning niet doen maar mochten we eventueel in de toekomst iets anders kopen of bouwen en je begint op 0 om dan naar een mogelijk scenario te kijken om zo in te richten dat dit mogelijk is. Als je toch nieuwe panelen, omvormer, thuis accu etc moet aanschaffen wat zouden de meer kosten zijn om systeem zo in te richten dat dit mogelijk is en haal je dat er met vast recht dan in 7-10 jaar weer uit?
Volgens mij moet je nog behoorlijk wat verdiepen hierin en dat gaat niet via GPT of een topic. De inductiekookplaat kan ook gewoon op 1-fase werken. Een EV kan op een 1x10A hoofdaansluiting in de winter eigenlijk alleen zeer traag laden anders heb je niet meer voldoende voor de rest van de woning. Kan dus ook op 1-fase. De zonnepanelen zou ik niet op 3-fase aansluiten, maar rechtstreeks de accu laten laden met bijvoorbeeld een Victron MPPT.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1