• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:31
Het maalt al een tijd door mijn hoofd. De trigger is eigenlijk mijn CV-Ketel, die is inmiddels 19 jaar oud, werkt nog prima maar zal binnen nu en 3 jaar toch wel vervangen moeten worden is de verwachting.

Situatie:
Hoekwoning uit 1980 maar inmiddels voorzien van:
- Kunststofkozijnen met HR+ glas
- Dakkapel 5 jaar geleden geplaatst dus dakisolatie is ook prima
- De spouw nageisoleerd met Hurefoam
- De vloer onderaf vanuit de kruipruimte voorzien van PIF vloerisolatie
- Ventilatie dmv ventilatieroosters
- Gasgebruik rond de 900 a 1000m3 per jaar.

Volgens mij kan ik weinig meer doen dan dit, los van plaatsen triple glas met nieuwe kozijnen, maar dat lijkt me voor nu onnodig.

Ik heb alvast een 3 fase aansluiting aangevraagd, dan ben ik alvast flexibel in met wat ik ga doen. Zeker gezien deze pas begin december wordt gerealiseerd ivm de grote aantallen aanvragen bij Stedin op dit moment.

Voor het comfort zouden we sowieso graag vloerverwarming willen hebben. Dat maakt een overstap naar een warmtepomp ook makkelijker. En met een CV ketel op lagere temperatuur verwarmen is ook efficienter. Stook nu al op 58 graden in de winter met radiatoren met boosters.

Dan is de keuze, ga ik een nieuwe CV-Ketel nemen. Dan hoef ik mijn kookplaat ook niet te vervangen door een elektrische. Of ga ik wel aan een warmtepomp met een warmtepompboiler?
Kan een boiler van 200 liter op een betonnen zoldervloer staan?
Ik neig wel enorm naar een warmtepomp (hybride zie ik niet zitten). Maar waar begin ik dan? Bij welke installateur vraag je dan offertes aan of moet je naar bijv. een Quatt gaan? Zie ook allemaal onderhoudscontracten voorbij komen, terwijl ik me afvraag wat er nu kapot kan gaan? Vraag me sowieso af waarom een warmtepomp zo enorm duur moet zijn, zo enorm complexer dan een airco is het niet, maar wel een factor 5 a 6 duurder.

Heel veel vragen en zou graag een beetje op weg geholpen worden, bevestiging (of juist niet) krijgen.

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15:16
Als je nu met 24/7 verwarming een temperatuur van 58˚C nodig hebt is vloerverwarming (of een andere verbetering van je afgiftesysteem) wel noodzakelijk denk ik. Op www.gasweg.nl kan je je huidige gasverbruik en afgifte invullen en experimenteren met verbeteringen.

Misschien kom je ook wel weg zonder 3 fase aansluiting, ik ben erg blij met mijn 1 fase huis met full-electric warmtepomp. Het was wel even zoeken naar een installateur die het eens was met de all-electric forum-wijsheden hier, maar uiteindelijk is het een prachtige installatie geworden.

gasweg.nl

• jongetje
Die 3 fase aansluiting komt er sowieso, als ik elektrisch wil koken heeft dit ook een voordeel, zeker als je ook een oven e.d. gebruikt.

Die 58 graden was een experiment, en niet 24/7 maar alleen overdag (dus met de nacht door niet stoken). Vandaar dat ik hier vloerverwarming voor wil doen. Weet niet of dat dit jaar al lukt of volgend jaar wordt, dat is met een CV ketel ook comfortabel. En daarmee meteen een stap makkelijker richting een warmtepomp installatie.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:59
CV ketel is 2500-3000 euro stukslaan op een nieuwe, dan over de gehele levensduur 2x zo duur stoken als met een warmtepomp en van alleen al vastrecht+netbeheer+onderhoud-korting kan je heel wat KWh's inkopen elk jaar.
Dat 2x zo duur is wat het nu is, dat kan met een paar aanpassingen aan de energiebelasting ook nog enorm veranderen.

Netbeheer voor gas gaat de komende jaren alleen maar duurder worden want het verwijderen van de aansluiting doen ze gratis en er zijn steeds minder klanten om de kosten over uit te smeren.

• asdfvdsa
Dan zou ik mij niet dood staren op die 58 graden, het zou goed kunnen dat je met je huidige afgifte meteen een warmtepomp kan nemen, en dat je dus niet hoeft te wachten op de vloerverwarming. Wat kwam er uit de berekening op gasweg.nl?

Als het enigszins kan zou ik deze zomer nog een all-electric warmtepomp erin rammen, je wil niet wachten op een opportuun moment voor de vloerverwarming en dat je oude CV ketel het dan in het midden van de winter begeeft wanneer de installateurs het te druk hebben. Wellicht stook je dan een jaartje iets minder efficient, maar het blijft waarschijnlijk wel warm en die vloerverwarming komt wanneer die komt.

gasweg.nl

• asdfvdsa
Voor het financiële plaatje kan je ook naar https://warmtepompofgas.nl kijken, en als je in aanmerking komt voor de 0% lening van het warmtefonds is dat natuurlijk gratis geld.

gasweg.nl

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-06 13:28
zit in hetzelfde schuitje. Heb begrepen van het mannetje van Adlar dat langskwam bij ons dat de nieuwe warmtepompen met R290 ook werken als je 'hoog' temperatuur radiators hebt. Wij willen namelijk geen vloerverwarming.

• _JGC_
  • Laatst online: 19:59
Warmtepomp met radiatoren gaat prima, je moet alleen wel zorgen dat die radiatoren flink afgiftevermogen hebben op lage temperatuur.

Ik heb in mijn huis van 1978 de originele radiatoren nog hangen, daarbij een paar stuks vervangen van T20 naar T22. Verder zijn er ventilatoren onder gehangen waarmee de afgifte praktisch verdubbelt.

Ik heb alleen 45 graden nodig bij -10 of bij opstoken van de woning, bij hogere temperaturen kan ik het warm houden op 30-35 graden.

Verder is waterzijdig inregelen extreem belangrijk.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:27

paQ

jackaubrey schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:08:
zit in hetzelfde schuitje. Heb begrepen van het mannetje van Adlar dat langskwam bij ons dat de nieuwe warmtepompen met R290 ook werken als je 'hoog' temperatuur radiators hebt. Wij willen namelijk geen vloerverwarming.
Ja, maar tegen welk rendement? Als je WP dan constant COP 1.8 draait, of 2.3 word je daar ook niet blij van hoor.
De truc is zo laag mogelijk lange runs.
Dat je nu 58 graden nodig hebt om het van koud naar warm te krijgen, wil niet zeggen dat je het met bijv 49 niet warm zou kunnen houden. Denk in verlies compenseren ipv de boel opwarmen.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 18-06-2026 06:49 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Ronald
  • Laatst online: 18:16
jackaubrey schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:08:
Alle r290 machines kunnen minimaal 60-65 graden maken, ook als het echt koud is. En allen doen dat tegen hoog stroom verbruik.

Trap niet in deze marketing kolder. Warmtepomp kan gewoon met een radiator/convector systeem; maar het vraagt mogelijk een investering… (upgrade en of ventilatoren)… moet je het laten doen dan is vloerverwarming snel kosteneffectief

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 18-06-2026 10:20 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jongetje
Dat is ook wel mijn punt. Je hebt natuurlijk de Quats, adlers ed. Die alles zelf doen. Of je moet naar een installatiebedrijf die de installatie doet inclusief onderhoud/stroringen.

Ik vind dat nog wel lastig wat de beste optie is. Ik ga wel wat offertes ed. opvragen.

Die vloerverwarming is sowieso wel een grote wens, ook al zouden we de cv ketel houden.
Pagina: 1