Ik heb een Ubiquiti UNAS Pro met een storage pool in RAID 6, bestaande uit 6 actieve schijven en 1 hot spare. De storage pool is versleuteld.
Wat mij nu tegenvalt, is dat na iedere herstart van de UNAS, bijvoorbeeld na een update, de storage pool opnieuw handmatig moet worden ontgrendeld met het encryptiewachtwoord. Op zich snap ik dat vanuit beveiligingsoogpunt, maar het vervelende is dat ik hier geen duidelijke melding van krijg. Ik merk het pas wanneer ik zelf inlog op de webconsole.
Tot die tijd zijn de shares niet beschikbaar en draaien bijvoorbeeld de back-ups niet. Dat kan dus ongemerkt een tijdje duren.
Ik ben daarom benieuwd hoe andere UNAS Pro-gebruikers hiermee omgaan:
Benieuwd naar jullie ervaringen en oplossingen.
Wat mij nu tegenvalt, is dat na iedere herstart van de UNAS, bijvoorbeeld na een update, de storage pool opnieuw handmatig moet worden ontgrendeld met het encryptiewachtwoord. Op zich snap ik dat vanuit beveiligingsoogpunt, maar het vervelende is dat ik hier geen duidelijke melding van krijg. Ik merk het pas wanneer ik zelf inlog op de webconsole.
Tot die tijd zijn de shares niet beschikbaar en draaien bijvoorbeeld de back-ups niet. Dat kan dus ongemerkt een tijdje duren.
Ik ben daarom benieuwd hoe andere UNAS Pro-gebruikers hiermee omgaan:
- Hebben jullie encryptie ingeschakeld?
- Ontgrendelen jullie de storage pool na iedere reboot handmatig?
- Hebben jullie automatische updates uitgezet?
- Gebruiken jullie monitoring of notificaties om te signaleren dat de pool nog vergrendeld is?
- Of hebben jullie encryptie uiteindelijk toch uitgezet vanwege dit nadeel?
- Is er misschien een ondersteunde manier voor auto-unlock die ik over het hoofd zie?
Benieuwd naar jullie ervaringen en oplossingen.