Raamkozijn vervangen door tuindeuren: hoe aan te pakken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uImkIk9ZHpxmsI5meI4cBjSZxAc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ln4uuZItwQ8CGTwTgcOCOhzl.jpg?f=user_large

We willen graag het raam op de foto vervangen door houten tuindeuren (met kunststof DTS onderdorpel).

Er is al een latei aanwezig zo te zien, dus het deurkozijn kan naar mijn mening net zo breed worden als het huidige raamkozijn.

Ik heb wel eens eerder dergelijke tuindeuren met iemand geplaatst in zijn woning ter vervanging van bestaande deuren (dorpel was rot), dus daar waren al spouwlatten e.d. aanwezig en was de klus prima te doen (loodflap bovenop, vlak voor het erin zetten compriband links-boven-rechts). Maar in dit geval moet het bestaande stuk metselwerk verwijderd worden. Mijn idee was om de draaiende delen van het kozijn te demonteren, dan het vaste glas verwijderen, kozijn schuin inzagen met recipro en met koevoet demonteren.

Daarna de gevelstenen doorslijpen tot beneden (met mijn 125mm slijptol zal dat niet gaan, ik wil een 230mm haakse slijper kopen/huren, diamantschijf erin, lat op de muur als geleider, hulpje erbij met tuinslang tegen stof).

Gaat mij met name om het deel waar de onderdorpel op moet komen, kwestie van de onderste rij stenen met beleid demonteren en zorgen voor een vlakke ondergrond waar de dorpel op komt te steunen lijkt mij?

Bij de buren zijn bij de bouw al tuindeuren geplaatst en ziet het er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPJyzx1K31joPzUYrQ1an9VViWU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/q3EoGWIidbXnRuWYxSqHC4Hq.jpg?f=user_large

Iemand ervaring hoe je een dergelijke klus aanpakt?

Alle reacties


  • pkt88
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 06:43
Mooi plan lijkt me! Inderdaad kun je hem net zo breed maken als het raam nu is.

Het verwijderen van het bestaande kozijn kan prima op de genoemde manier.

Voor het verwijderen van het metselwerk wat onder het raam zit kom je er niet met een haakse slijper van 230 mm. Die komt niet dieper dan 7 cm. Wil je het netjes doorslijpen dan moet je een bandenzaag hebben, van minstens 350 mm. Maar persoonlijk vind ik afgeslepen metselwerk niet erg mooi om te zien en zou ik er persoonlijk voor kiezen om de stenen die naast je nieuwe kozijn komen, uit te hakken en opnieuw in te mmetselen.

Je dts onderdorpel kan idd gewoon op een vlakken ondergrond gezet worden. Als je daar de stenen met beleid wegtikt, komt dat wel goed

  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

pkt88 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:51:
Mooi plan lijkt me! Inderdaad kun je hem net zo breed maken als het raam nu is.

Het verwijderen van het bestaande kozijn kan prima op de genoemde manier.

Voor het verwijderen van het metselwerk wat onder het raam zit kom je er niet met een haakse slijper van 230 mm. Die komt niet dieper dan 7 cm. Wil je het netjes doorslijpen dan moet je een bandenzaag hebben, van minstens 350 mm. Maar persoonlijk vind ik afgeslepen metselwerk niet erg mooi om te zien en zou ik er persoonlijk voor kiezen om de stenen die naast je nieuwe kozijn komen, uit te hakken en opnieuw in te mmetselen.

Je dts onderdorpel kan idd gewoon op een vlakken ondergrond gezet worden. Als je daar de stenen met beleid wegtikt, komt dat wel goed
En voor die 'nieuwe' bakstenen welke je voor dat inmetselen nodig hebt kun je de stenen gebruiken welke uit het huidige metselwerk onder het raamkozijn komen zodat je géén kleurverschil gaat krijgen in het 'schoon metslewerk'. Kwestie van die oude stenen netjes / voorzichtg los en schoonbikken.

Goede stenen welke je daarna nog over houd bewaar je het beste (in je kruipruimte?) zodat je bij een volgende herstelklus ook weer gelijksoortige stenen onder handbereik hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 17-06-2026 11:03 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:20

ericplan

5180 Wp PV

Denk goed na over hoeveel metselwerk je weghaalt. Heel vervelend als bij een enorme hoosbui het water de woonkamer inloopt. De klimaatverandering is een feit, dus daar zal je rekening mee moeten houden.

A'dam PVOutput


  • achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:51
Zorg dat je een stevige spouwlat aan de onderzijde hebt die je monteert met stalen beugels aan je betonvloer als je die hebt of aan je binnenspouwblad en haal aan de buitenzijde een paar lagen extra weg en zet daar een prefab betonnen kantplank neer onder de DTS dorpel.

Ik zou inderdaad doorgeslepen stenen gaan uittanden. Dat zie je wel in de nieuwe voegen maar dat is voor mij minder lelijk dan doorgeslepen stenen. Je hebt halfsteens verband waarbij het kozijn netjes op koppenmaat geplaatst is. Een groot deel slijp je dus al door bestaande stootvoegen.

Een waterballet tijdens je klus zou mijn minste zorg zijn. Met een dag heb je dat kozijn wel omgewisseld en dat is prima op een droge dag te plannen. Een zeiltje achter de hand mocht het toch gaan regenen. Het water op de grond wat langs je zeiltje komt loopt je spouw wel in. Klimaatverandering bij zo'n klusje 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door achterhoeker op 17-06-2026 11:22 ]

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.


  • ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:20

ericplan

5180 Wp PV

@achterhoeker Niet tijdens de klus, maar voor als je hele tuin blank komt te staan tijdens noodweer en het water onder de dorpel door naar binnen loopt.

A'dam PVOutput


  • ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:53
Goede tips, die afgeslepen stenen waar je dan op kijkt had ik nog niet bij stil gestaan. Herstellen met de stenen die vrijkomen is dan wel een stuk mooier inderdaad. Komt ook goed van pas om een voormalig kattenluik mee dicht te metselen.

@pkt88 Waarom lukt het niet met 230mm? Het is een woning met spouw, dan kan ik met 230mm prima eerst door het buitenspouwblad en daarna door het binnenspouwblad?

Onderdorpel wil ik op zelfde hoogte/minimaal hoger dan vloer binnen zodat er geen irritant opstapje/afstapje is. Evt. wateroverlast kan ik altijd nog buiten op het terras een lijngoot plaatsen.

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 17-06-2026 16:04 ]


  • pkt88
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 06:43
Je komt niet zo diep omdat de aandrijving van de haakse slijper ook een hoop 'diepte' kost. Maw, je kan het blad dus niet tot de helft in de muur slijpen maar veel minder diep.

Alternatief voor dit probleem is een cut n break van husqvarna, daar kom je ruimschoots diep genoeg mee

  • twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ThinkPad schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:40:
Goede tips, die afgeslepen stenen waar je dan op kijkt had ik nog niet bij stil gestaan. Herstellen met de stenen die vrijkomen is dan wel een stuk mooier inderdaad. Komt ook goed van pas om een voormalig kattenluik mee dicht te metselen.

@pkt88 Waarom lukt het niet met 230mm? Het is een woning met spouw, dan kan ik met 230mm prima eerst door het buitenspouwblad en daarna door het binnenspouwblad?

Onderdorpel wil ik op zelfde hoogte/minimaal hoger dan vloer binnen zodat er geen irritant opstapje/afstapje is. Evt. wateroverlast kan ik altijd nog buiten op het terras een lijngoot plaatsen.
Met een 230 schijf kom je ongeveer 7 cm diep met een redelijk nieuw blad en zonder stofzuig kap, met stofzuig kap en een wat versleten blad is het eerder 6 cm diep maar het is genoeg om daarna de muur te slopen je zit dan wel met beschadigde stenen. nu vervang ik de stenen aan de kop doorgaans toch, of los het detail anders op, want ook netjes gezaagde stenen zien er naar mijn mening meestal niet heel geweldig uit, al kan dat per steen erg schelen.

  • Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-06 23:00
De DTS onderdorpel kan je middels Kozijnstelbeugels ondersteunen en vastzetten. Daarna kun je onder de DTS dorpel een geïsoleerde kantplank plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://www.jrs.nl/images/thumbs/0711091_550.jpeg

[ Voor 18% gewijzigd door Cpt00kirk op 17-06-2026 19:12 ]


  • freak-ish
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:27
Misschien een domme opmerking, maar die latei is even breed als het kozijn, en lijkt niet op het metselwerk te liggen. Of mis ik iets?

  • ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:53
freak-ish schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:37:
Misschien een domme opmerking, maar die latei is even breed als het kozijn, en lijkt niet op het metselwerk te liggen. Of mis ik iets?
Daar heb ik ook even over na moeten denken. Maar na wat zoeken gaat het hier vermoedelijk om een “latei met blinde oplegging”.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 17-06-2026 23:12 ]


  • TS_10558
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21-06 22:18
Hoe er rekening mee dat een tuindeur normaal gezien geen diepe dagkanten heeft, zodat de deuren helemaal open kunnen zwaaien. Het vertanden van het metselwerk is dan niet noodzakelijk. Die geslepen kant zie je nauwelijks. Het inzagen doe je vanuit buiten in binnen met een muurzaag. Lat erlangs voor een strakke lijn.

  • ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:53
@Cpt00kirk Dankje, wat onderdorpel betreft heb ik nog wel het e.e.a. aan huiswerk merk ik. Die beugels zien er handig uit, maar ik zal een stuk dekvloer moeten verwijderen om ze te kunnen bevestigen (geen ramp, want er wordt ook nog vloerverwarming ingefreesd dus komt sowieso nog egaline op).

De term “geïsoleerde kantplank” is voor mij ook nieuw. Ik dacht dat de dorpel gewoon op een geïmpregneerde spouwlat en deels op het binnenblad kwam te liggen.

Voor het zagen van de muur ga ik een ‘muurzaag’ huren, is bij Bo-rent iets van €60 voor 4u en heeft wateraansluiting. Praktischer en nettere zaagsnede dan met haakse slijper.
Ik zie wel 300mm diameter slijpschijf, of 350mm. Welke moet ik hebben? Ik lees hier dat een 300 kan doorslijpen tot 11cm en een 350 tot 14cm.

Een baksteen is 100mm, dan zou de 300mm zaag voldoende moeten zijn?

[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 17-06-2026 23:22 ]


  • ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:53
TS_10558 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:06:
Hoe er rekening mee dat een tuindeur normaal gezien geen diepe dagkanten heeft, zodat de deuren helemaal open kunnen zwaaien. Het vertanden van het metselwerk is dan niet noodzakelijk. Die geslepen kant zie je nauwelijks. Het inzagen doe je vanuit buiten in binnen met een muurzaag. Lat erlangs voor een strakke lijn.
Ik zat hier nog even over na te denken, maar dit gaat alleen op als het stenen zijn die aan beide kanten vlak zijn. Als het bakstenen/metselstenen zijn met vlakke onderkant en bovenkant een holte, dan zit je tegen die holte aan te kijken. Dan zal ik wel moeten gaan vertanden.

Iemand nog een antwoord op mijn vraag over welk formaat muurzaag ik moet hebben?

Project gaat overigens pas in oktober plaatsvinden, we hebben de sleutels nog niet ;)

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 19-06-2026 13:08 ]


  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik zou als ik jou was daar een doorslijpmachine voor huren of ergens gaan lenen als dat kan (ik ken jouw 'vriendenkring' niet maar ik kan, als 'IT-Specialist' dat soort speelgoed vaak wel even lenen bij bevriende aannemers / klusbedrijven / hoveniers).

https://www.boels.com/nl-...lijper-350mm-accu/p/11099

Vaak hebben de lokale Gamma/Praxis/Karwei's/Hornbach vestigingen dat soort apparatuur ook wel op de plank liggen. Mooiste is, als je zo'n ding moet huren, je nog meer werk hebt voor zo'n apparaat, bijvoorbeeld de terrastegels welke op maat gezaagd moeten worden en dat soort karweitjes.

[ Voor 23% gewijzigd door Will_M op 19-06-2026 11:40 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:53
Ja ik wil een zgn. 'muurzaag' huren. Die heeft een soort wielen om hem over de muur te laten rollen, dat gaat net even wat handzamer dan zo'n dikke benzine bandenzaag uit de losse pols ;)
Pagina: 1