VOIP Vergelijking en ervaring

Pagina: 1
Acties:

  • Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:50
Alright, here we go.

Dit is geen onderwerp waar we nog geen onderzoek naar hebben gedaan. Diverse oplossingen zijn al in gebruik binnen onze organisatie, maar we zijn benieuwd welke VoIP-platformen momenteel écht goed werken, stabiel zijn en zowel voor eindgebruikers als IT-beheerders prettig in gebruik zijn. Denk hierbij ook aan zaken zoals mobiele apps, beheerportalen, provisioning en algemene gebruikservaring.

Momenteel maken wij gebruik van:
  • VOYS (partners)
  • 3CX
  • Telador
Dit is enigszins verspreid doordat we in de loop der jaren verschillende klanten hebben overgenomen, waarbij de telefonie vaak op het bestaande platform is blijven draaien.

Onze ervaringen tot nu toe:

VOYS heeft naar onze mening een stabiel platform, is eenvoudig in gebruik en prijstechnisch interessant. We werken inmiddels al meer dan 10 jaar met VOYS en hebben eigenlijk nooit noemenswaardige klachten gehad over de standaardfunctionaliteiten.

Wel lopen we bij sommige klanten tegen beperkingen aan, bijvoorbeeld op het gebied van:
  • Hot Desking
  • Meer geavanceerde callflow-functionaliteiten
  • Specifieke enterprise-functies waar grotere organisaties behoefte aan hebben
Daarom zijn we benieuwd welke platformen anderen gebruiken, waarom daarvoor gekozen is en hoe de ervaringen in de praktijk zijn.

Zoals velen weten zijn er tegenwoordig enorm veel VoIP-aanbieders actief. Een groot deel daarvan reselt echter weer een onderliggend platform van een andere partij. Wij zijn juist geïnteresseerd in de partijen achter de schermen: de ontwikkelaars, beheerders en eigenaren van de platformen zelf.

Platformen zoals KPN RoutIT (BroadSoft) en Enreach vinden wij persoonlijk minder prettig om mee te werken, maar wellicht hebben anderen juist positieve ervaringen. Deel deze vooral.

Indien prijzen gedeeld mogen worden, is dat uiteraard welkom, maar dat is niet de primaire insteek van deze discussie. We zijn vooral geïnteresseerd in:
  • Stabiliteit
  • Functionaliteiten
  • Gebruiksgemak voor eindgebruikers
  • Gebruiksgemak voor beheerders
  • Kwaliteit van mobiele apps
  • Ondersteuning en support
  • Ervaringen op langere termijn
We horen graag welke platformen jullie inzetten en waarom.

Indien je een feature table kunt aanbieden van het platform dan zou dat echt geweldig zijn!

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?


  • Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-06 23:11
wij zitten zelf bij leverancier IPOne, ondersteuning is super en is gebaseerd op Enreach

  • strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:37

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Hot desking? Is dat nog een ding tegenwoordig in de tijd van smartphone apps? Zelfs bij een uitermate traditionele klant pak je dan toch (IP-)DECT met een bluetooth headset?

Of zie ik het verkeerd :)

Hier stond een dode link.


  • Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:50
strandbal schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:42:
Hot desking? Is dat nog een ding tegenwoordig in de tijd van smartphone apps? Zelfs bij een uitermate traditionele klant pak je dan toch (IP-)DECT met een bluetooth headset?

Of zie ik het verkeerd :)
Zal je verbazen idd :-D En je hebt ook vaker de discussie ik wil geen "werk" apps op mijn Prive telefoon en men zegt dan, doe mij maar gewoon een vast Toestel. En headsets de ene wil het wel de andere weer niet. Je komt wat tegen :)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?


  • OutSIdeR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:10
Axeos: Whitelabel principe, bedrijven als het oude Breezz (sinds 2014/15 Ziggo zakelijk) verkopen Axeos centrales onder eigen naam.

Voordelen: Nederlands, PBX is compleet en flexibel in te richten met unieke functionaliteiten die geen andere PBX levert, 1 bedrag per maand per gebruiker met alle functionaliteiten dus geen extra kosten per callgroup, ACD, ivr etc..

Nadelen: Klein bedrijf, support neem je af bij de reseller en niet bij Axeos zelf.

Xelion: Kan afgenomen worden bij hun zelf of resellers, wordt volgens mij niet als whitelabel weggezet.

Voordelen: Nederlands

Nadelen: Backend gebruikt nog steeds Java? Licentiemodel was in 2015-2020 kut, geen idee of dat nog is.

  • Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:50
OutSIdeR schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:37:
Axeos: Whitelabel principe, bedrijven als het oude Breezz (sinds 2014/15 Ziggo zakelijk) verkopen Axeos centrales onder eigen naam.

Voordelen: Nederlands, PBX is compleet en flexibel in te richten met unieke functionaliteiten die geen andere PBX levert, 1 bedrag per maand per gebruiker met alle functionaliteiten dus geen extra kosten per callgroup, ACD, ivr etc..

Nadelen: Klein bedrijf, support neem je af bij de reseller en niet bij Axeos zelf.

Xelion: Kan afgenomen worden bij hun zelf of resellers, wordt volgens mij niet als whitelabel weggezet.

Voordelen: Nederlands

Nadelen: Backend gebruikt nog steeds Java? Licentiemodel was in 2015-2020 kut, geen idee of dat nog is.
Vooral die backend bij Xelion idd, dat is echt zo brak, ze zijn wel bezig met vernieuwing etc. maar duurt (te) lang. Zal vast goed werken hoor ook wel wisselende verhalen. Maar die interface is een No-Go op het moment.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?


  • OutSIdeR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:10
Ik zie Xelion en 3CX als platformen welke er “eventjes” bij worden gedaan door MSP/IT bedrijven maar überhaupt geen verstand van telecom hebben.

Klikken en klaar. Troubleshooten indien er stront aan de knikker is kan men niet echt.

3CX heeft er weer een handje van om features uit voorgaande releases weg te slopen of in een duurder pakket te plaatsen en de noodzaak voor SBC’s indien gebruik van hardphones is echt een oplossing uit het jaar kruik.

  • Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:50
OutSIdeR schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:50:
Ik zie Xelion en 3CX als platformen welke er “eventjes” bij worden gedaan door MSP/IT bedrijven maar überhaupt geen verstand van telecom hebben.

Klikken en klaar. Troubleshooten indien er stront aan de knikker is kan men niet echt.

3CX heeft er weer een handje van om features uit voorgaande releases weg te slopen of in een duurder pakket te plaatsen en de noodzaak voor SBC’s indien gebruik van hardphones is echt een oplossing uit het jaar kruik.
Klopt helemaal! 3CX Heeft dan wel voor bepaalde gevallen het voordeel veel users voor relatief weinig kosten aan de hand van gesprekskanalen etc. Maar dat is ook per klant verschillend.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?


  • OutSIdeR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:10
Kavaa schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:52:
[...]

Klopt helemaal! 3CX Heeft dan wel voor bepaalde gevallen het voordeel veel users voor relatief weinig kosten aan de hand van gesprekskanalen etc. Maar dat is ook per klant verschillend.
Het nieuwe licentie model spreekt dat helaas weer tegen.

Je hebt overigens ook nog 4PSA. Nooit mee gewerkt maar wordt meestal weggezet door de Belcentrale/Digihero, dus dat zegt wel genoeg.

  • Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:50
OutSIdeR schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:55:
[...]

Het nieuwe licentie model spreekt dat helaas weer tegen.

Je hebt overigens ook nog 4PSA. Nooit mee gewerkt maar wordt meestal weggezet door de Belcentrale/Digihero, dus dat zegt wel genoeg.
Oh die gasten briljant🙈

Wat raad je zelf aan? Of gebruik je zelf?

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?


  • OutSIdeR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:10
Kavaa schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:57:
[...]

Oh die gasten briljant🙈

Wat raad je zelf aan? Of gebruik je zelf?
Axeos.

Bel ze even, maak kennis en vraag om een test/demo PBX met je achterliggende reden. Een PBX aanmaken is met 2 minuten geregeld.

  • Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:50
OutSIdeR schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:01:
[...]

Axeos.

Bel ze even, maak kennis en vraag om een test/demo PBX met je achterliggende reden. Een PBX aanmaken is met 2 minuten geregeld.
Ah sorry dat zei je idd in eerdere post! Zit op mobiel overheen gekeken! Will do! Thanks!

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?


  • OutSIdeR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:10
Kavaa schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:02:
[...]

Ah sorry dat zei je idd in eerdere post! Zit op mobiel overheen gekeken! Will do! Thanks!
Als je een demo pbx hebt kan ik je met 15 minuten alle ins en outs vertellen.

  • Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:50
OutSIdeR schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:03:
[...]

Als je een demo pbx hebt kan ik je met 15 minuten alle ins en outs vertellen.
Thanks! Keep you posted! Altijd fijn.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?


  • OutSIdeR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:10
Kavaa schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:10:
[...]

Thanks! Keep you posted! Altijd fijn.
Mag per DM.

  • Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:04
Wij gebruiken voornamelijk KPN/Routit (broadsoft). Tegenwoordig zit het gros keurig in Onebase omgeving. Die is een stuk vriendelijker dan Broadsoft zelf. Al moet je enkele dingen daar nog steeds doen helaas. Maar is voornamelijk beperkt tot Custom Tags en BLF.

Voor de rest is KPN EEN/Connext beetje beperkend ivm via Routit zelf. Die laatste ben je wat flexibler qua licenties/onderdelen. Maar voor het gros is connext juist wel genoeg.

Voordeel van beide, als je mobiel ook onder de zelfde klantkaart hebt, kun je ook VAMO gebruiken. En dat is juist wel prettig. We hebben nodige bedrijven die alleen maar hebben, op een enkele Receptie gebruiker na. Dus geen extra toestellen, en benodigde apps om mee te bellen, gewoon vanuit de native dialer. Er is wel een app om het nodige in te stellen. En is nodig als je wilt doorverbinden, maar wordt zelden gebruikt.

Qua stabiliteit is het wel goed, en als er iets globaals is, wat helaas wel eens gebeurd, dan wordt het goed opgepakt.

Weet dat vodafone het ook aanbied, icm boardsoft, alleen weet niet hoe/wat.

PS: wij zijn reseller/partner, dus wij kunnen dus direct naar KPN/Routit bellen, . En krijg je gewoon mensen met kennis, en geen 1e lijns medewerker met script. De klant heeft alleen contact met ons.
Ik doe dit zelf al 10+ jaar erbij voor mijn klanten, dus kom voor de meeste issues gewoon bij mij zelf uit :P

3CX hebben we ook een paar van, maar zijn in loop van tijd allemaal vervangen door KPN. Dus die missen we niet :P

[ Voor 8% gewijzigd door Renegade666 op 21-06-2026 09:33 ]

LG 77C69H | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Pagina: 1