Vraag


  • Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-06 23:00
Ik heb sinds kort een LG warmtepompboiler. (wh27s) welke is aangesloten op de koudwater invoer van een Nefit Topline uit 2013.

Doel is dat mocht de WPB leeg zijn de CV ketel het over neemt, en mocht je bijvoorbeeld ooit de WPB uit willen zetten om in de winter bij gebrek aan zon de CV het volledig over neemt.

De WPB staat op 58 graden, idee was de CV op 55 graden in te stellen zodat die in principe nooit hoeft bij te stoken omdat de ingestelde temperatuur al bereikt is. Wat ik alleen zie is dat de Nefit CV ketel zodra er warm water gepakt wordt begint te stoken tot het warm water volgens de display 65 of zelfs 70 graden wordt.

Als ik als test de CV ketel op 45 graden zet gaat de CV ketel alsnog verwarmen tot een graad of 60. Bij de Nefit ketel is de SWW ingesteld op "eco" zodat de mini-boiler die in de CV ketel zit niet constant gestookt wordt. Nu snap ik niet helemaal waar het gedrag vandaan komt dat de ketel gaat stoken ondanks dat de ingesteld temperatuur van SWW wel bereikt wordt.

Is er hier iemand die weet of dit gedrag normaal is? En valt dit eventueel nog aan te passen?

Op zich is het gasverbruik nu op een "normale" dag, waar we eigenlijk alleen SWW nodig hebben en niet stoken/verwarmen voor het huis, nu 80% verminderd dus de WPB heeft zeker nut, maar ik zou graag willen snappen waarom die ketel SWW blijft verwarmen terwijl dit eigenlijk niet nodig zou moeten zijn in mijn ogen.

Alle reacties


  • Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:08

Cr3ator

1 bar is geen bar

Je zult de ketel even moeten laten weten dat het water al warm genoeg is. Dit kan door het aansluiten van een boilertemperatuursensor. Zie bijv.: https://www.cvtotaal.nl/nefit-ombouwset-naverwarmen-zonneboiler-proline-trendline.html

Installatie-instructie op pagina 25 van: https://nefit-nl.resource.bosch.com/media/nefit/extranet_restricted/documentatie/installatie_instructies/cv_ketels/instaltoplinehrc.pdf

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926


  • Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-06 23:00
Cr3ator schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:27:
Je zult de ketel even moeten laten weten dat het water al warm genoeg is. Dit kan door het aansluiten van een boilertemperatuursensor. Zie bijv.: https://www.cvtotaal.nl/nefit-ombouwset-naverwarmen-zonneboiler-proline-trendline.html

Installatie-instructie op pagina 25 van: https://nefit-nl.resource.bosch.com/media/nefit/extranet_restricted/documentatie/installatie_instructies/cv_ketels/instaltoplinehrc.pdf
Heel erg bedankt, dat lijkt inderdaad het issue.

Echter ik heb een Nefit Topline, en daar past deze sensor niet op. Sterker nog: Nefit geeft aan dat er geen oplossing voor zou zijn? (wat mij erg vreemd in de oren klinkt).

Heb jij toevallig nog een idee @Cr3ator ?

  • Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Kun je die ECO niet op OFF zetten?

Je zou dan verwachten dat het naverwarmen stopt. Dat kost natuurlijk wel 20% gas aangezien een WPB voor korte tijd maar 60 graden ww levert.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning


  • Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:08

Cr3ator

1 bar is geen bar

Renkie schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:19:
[...]

Heb jij toevallig nog een idee @Cr3ator ?
Er is een hele lelijke oplossing: je zou kunnen kijken of je de flowswitch (die detecteert dat er water verbruikt wordt) kan onderbreken met een relaiscontact welke schakelt op basis van de boilertemperatuur. Als de flowswitch onderbroken wordt, zal de cv-ketel niet aanslaan.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926