Betaalbare laadpaal voor thuis met backoffice

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:12
Sinds vorige week rijdt ik vanuit mijn werk een Renault Megane EV, mijn werkgever koopt de auto’s zakelijk ipv lease via Athlon oid.
Helaas voorziet hij niet in een laadpaal voor thuis, maar heb wel een laadpas via MKBbrandstof.

De laadpalen hier in de buurt zijn altijd bezet of werken niet.

Privé rijden wij een BYD Atto3 dus we hebben de beschikking over een laadpaal thuis, alleen is dit een domme paal.

Ik wil deze dus vervangen door een laadpaal met backoffice, waarbij ik mijn leaseauto thuis betaald kan laden met de zakelijke pas van MKBbrandstof en onze privé auto “gratis” kan laden.

Laadpaal hoeft niet schreeuwend duur te zijn en heb geen probleem met een 2e hands paal.

Ik ben al sinds dit weekend aan het inlezen, maar kom er niet echt uit hoe ik kan zien welke backoffice makkelijk is en kan laden met de pas van MKBbrandstof, maar ook laden met een pas die ik open kan zetten voor onze privé auto en vrienden of familie.

Alle reacties

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:52

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Kunnen er veel..

De beste keus vind ik momenteel de peblar business. Kun je gemakkelijk aanmelden bij tap electric voor verrekening en ERE certificaten

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:00
https://www.bol.com/nl/nl/p/webasto-sod-ac-unite-ac22-mid-wallbox-type-2-32-a-22-kw-app-wifi-rfid/9300000128869685/ deze.kan, wel liefst ff netwerkkabeltje leggen. heeft een MIDmeter en kan via OCPP met alle backoffices praten. kost je 300 euro. Tap electric voor verrekening en Bobs your uncle

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-06 22:29
Fr33z schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:06:
https://www.bol.com/nl/nl/p/webasto-sod-ac-unite-ac22-mid-wallbox-type-2-32-a-22-kw-app-wifi-rfid/9300000128869685/ deze.kan, wel liefst ff netwerkkabeltje leggen. heeft een MIDmeter en kan via OCPP met alle backoffices praten. kost je 300 euro. Tap electric voor verrekening en Bobs your uncle
Toevallig was ik ook op zoek dus heb gelijk even gekeken.
De reviews op Bol.com zijn niet heel positief. De app zou niet meer bestaan en er zou geen ondersteuning meer zijn vanuit Webasto?

Edit: ik zie ook recentere reviews waarbij het wel lukt. Dat het wat lastiger is verklaart waarschijnlijk ook de prijs ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Hennie-M op 16-06-2026 21:16 ]

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:12
Fr33z schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:06:
Ik lees hier wel wisselende verhalen of het werkt of niet, ik moet wel zeker weten dat het werkt dus dat is wel een dingetje.
De prijs is wel aantrekkelijk, wil iig geen 900 euro uitgeven.

Zelf kwam ik ook uit bij een 2ehands Wallbox pulsar max.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:09
Omdat veel mensen hun lader vervangen voor een nieuwe met MID kun je laders zonder maar mèt OCPP voor een appel en een ei van marktplaats oppikken.

Die webasto unite is volgens mij niet echt een kant en klare oplossing maar vergt wat gehobby om het aan de praat te krijgen (correct me if I'm wrong) maar dat je dan ook voor ERE credits in aanmerking komt is wel een voordeel.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:58
Er loopt een topic over de Webasto. Fabrikant ondersteunt hem niet meer, bol-verkoper moet je je ook afvragen of je daar terecht kunt met garantie. App bestaat niet meer, maar heeft een webinterface waar je in principe alles mee kan doen. Firmware updaten schijnt een rotklusje te zijn. Verder niet meer of minder hobby dan andere losse laadpalen, zeker als je geen loadbalancing of laden op zonuren hoeft (hoewel hij dit wel ondersteunt en juist voor de knutselaars daar wel wat opties biedt). Voor de prijs wellicht een gokje waard.

Vraag ook even na bij MKBbrandstof of zij een willekeurige laadpaal via OCPP ondersteunen. Ik zie op hun website namelijk alleen dat zij zelf laadpalen verkopen en verhuren, niet dat je elke willekeurige laadpaal daar gewoon op kan aansluiten.

Pulsar Max heeft naar mijn weten geen NFC, maar ik kan het mishebben. Is waarschijnlijk wel noodzakelijk voor laadpas.

Check bij gebruikte laadpalen goed of deze met een hoofdwachtwoord komt of zelf te resetten is. Sommige palen uit beheersituaties zitten op slot.

[ Voor 22% gewijzigd door Solarsparc op 17-06-2026 02:05 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:00
ralphkeb schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:04:
[...]

Ik lees hier wel wisselende verhalen of het werkt of niet, ik moet wel zeker weten dat het werkt dus dat is wel een dingetje.
De prijs is wel aantrekkelijk, wil iig geen 900 euro uitgeven.

Zelf kwam ik ook uit bij een 2ehands Wallbox pulsar max.
het werkt 100%. alleen die paal.heeft geen app meer vanuit de fabrikant dus je moet wat dingen op de webinterface instellen (OCPP link etc.). plus het duurt ff een avondje om.de firmware.updates te draaien. als je dat gedoe vindt dan beter overslaan, het is niet zo slick.en gestroomlijnd als een pebblar idd. maar kost ook 1/3e. de functionaliteit die je nodig hebt, gewoon laden, backoffice en ook nog ERE certificaten doen t allemaal.
Pagina: 1