Verkeerde aardlekschakelaar zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • N1SeanN1
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-06 13:01
Goedenavond allemaal,

Ik heb 3 jaar geleden 10 stuks 400wp zonnepanelen laten plaatsen. Mijn aansluiting is 1 fase 35A.

Deze staan in verbinding met een Growatt min 3600 TL-X omvormer. Deze heeft volgens de fabrikant 15,6A output. De bekabeling die gebruikt is = 3x2.5 mm2

Volgens de voorschriften van de fabrikant dient er een 20A 300mA aardlekautomaat geplaatst te worden. Ook word er 4 mm2 bekabeling aangeraden.


Nu blijkt dat de zonnepanelen installateur er een aardlekautomaat 25A 0,03mA geplaatst heeft. (Dit is natuurlijk te veel en gevaarlijk omdat de bekabeling 2,5 mm2 is)

Sta ik in mijn recht als ik eis dat de zonnepanelen installateur deze alsnog voor de 20A 300mA vervangt? Ik neem aan dat hij een veilige installatie dient achter te laten.

Alle reacties


  • Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:02

Japie.G

Colour Classic

Eigenlijk moet er gewoon een B16 30mA aardlekautomaat op. Dat ding is er om de kabel te beveiligen. De huidige automaat zou ik er sowieso uit (laten) halen. In de praktijk is het bij normaal gebruik natuurlijk niet heel erg gevaarlijk want de omvormer gaat nooit meer stroom genereren dan die bijna 16A. Tot de kabel zelf een kortsluiting zou maken. Dan heb je potentieel de spreekwoordelijke poppen aan het dansen.

Hoe het zit met 'recht' etcetera kan ik helaas geen antwoord op geven. Hoe dan ook, vervangen dat ding voor een B16 30mA (Het gaat al 3 jaar goed op 30mA, dan zou ik zeker nu geen 300mA (laten) plaatsen)

[ Voor 85% gewijzigd door Japie.G op 16-06-2026 20:10 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem


  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Recht hebben recht krijgen… de meeste installateurs gebruiken chinezium klasse automaten. Die wil ik sowieso niet hebben.

Koop zelf voor een paar tientjes een B20 alamat van een knap merk (dan houdt je hem beter onder de 80% belasting richtlijn van de industrie op basis van vage formulering in NEN) of B16. 30mA tript blijkbaar niet; dus je kunt overwegen om geen 300mA te gebruiken: dan ben je iets veiliger bezig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-06 16:02
Voor korte lengtes kan en mag een 2,5mm2 ader prima door 25A afgezekerd worden.
Je hebt echter nog niet de lengte van de kabel vermeld, dus te weinig info om dat te kunnen bepalen.

De hierboven geadviseerde B16 moet je absoluut niet toepassen. Je wilt daarin de kastennorm volgen die de 80% regeling hanteert. Dit ivm de te verwachten warmteontwikkeling als je in de buurt van de limiet van zekeringen/automaten komt.
Mogelijk heeft jouw installateur dit ook in gedachten gehad en daarom de 25A geplaatst (nog minder warmteontwikkeling want nog verder onder de max van de automaat), maar ik kan geen gedachten lezen, dus geen idee wat hij dacht.

Voor de kabeldikte valt wel iets te zeggen. Je wilt voor je omvormer zo weinig mogelijk verlies omdat je anders de spanning verder opdrijft dan nodig en potentieel je omvormer dan eerder uitschakelt op zijn spanningslimiet.
Dat hangt ook af van de netspanning op jouw aansluiting natuurlijk, heb je geen/weinig last van het feit dat je omvormer uitschakelt op de max netspanning dan zou ik mij daar niet heel druk om maken. Netjes is anders, maar als de impact voor jouw minimaal is dan lijkt het mij het werk ook niet waard.

Het is niet direct onveilig (mits de beveiliging goed is afgestemd, maar daar heb je dus de afstand voor nodig (en bij voorkeur de installatiemethode) zodat je een kabelberekening kunt doen.

  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
pickboy schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:46:

De hierboven geadviseerde B16 moet je absoluut niet toepassen. Je wilt daarin de kastennorm volgen die de 80% regeling hanteert.
Ik heb een aantal automaten doorgemeten… van B16 tot C40, Installatie automaat, ALS en Alamats… de weerstand over de automaten was eigenlijk constant. Dus warmteontwikkeling over de C40 bij 16A zou identiek moeten zijn als de B16.

Ik hoor graag hoe je de warmteontwikkeling met een B20 wil verlagen vergeleken met een B16.

De 80% is een door de industrie verzonnen waarde op basis van de veel vagere formulering in de Nen documenten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:40
Bij sommige omvormers tript een 30mA alamat of als wel degelijk door de DC component.

De automaat beveiligd de kabel tegen overbelasting en kortsluiting.

De huidige 25A doet dat prima, mits de kabel niet langer is dan +\_ 10 meter en dat is in de meeste woningen het geval.

En op een kortsluiting tript deze echt wel snel genoeg. De omvormer zelf bewaakt op DC lekstromen en overbelasting van de 15,8A.

Zie weinig redenen tot wijziging.

  • pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-06 16:02
Ronald schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:59:
[...]

Ik heb een aantal automaten doorgemeten… van B16 tot C40, Installatie automaat, ALS en Alamats… de weerstand over de automaten was eigenlijk constant. Dus warmteontwikkeling over de C40 bij 16A zou identiek moeten zijn als de B16.

Ik hoor graag hoe je de warmteontwikkeling met een B20 wil verlagen vergeleken met een B16.

De 80% is een door de industrie verzonnen waarde op basis van de veel vagere formulering in de Nen documenten.
Dat komt door de interne werking van de automaat.
Het trippen op een relatief lage overstroom voor langere tijd gebeurd door een bimetaal welke warm word onder belasting en daardoor vervormd en het tripmechanisme triggert.
Een automaat vaak/lang belasten geeft dat het bimetaal vaak/langdurig warm/heet is wat effect heeft op de rest van de automaat. Plastic en andere delen zullen sneller verouderen, broos worden bijvoorbeeld.

Lagere belasting is minder warmte in het bimetaal.
De weerstand zal bij het doormeten van de contacten idd niet veel verschillen.

Bij smeltzekeringen (niet hier van toepassingen) werkt het net iets anders, maar ook daar heb je een vergelijkbaar effect.
Intern in de zekeringen zijn de contacten zo dun dat ze doorsmelten/doorbranden bij een te hoog vermogen.
Zit je bij een smeltzekering vaak/lang rond de limiet van de zekering dan zul je merken dat deze zeer heet kan worden.

  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@pickboy Gaat de volle stroom door het bimetaal ;-)?
Want dan zou je wel een verschil in weerstand over de gehele automaat moeten zien... (Hoe hoger de schakelwaarde, hoe lager de weerstand).

Ik vermoed dat ze het slimmer doen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-06 16:02
Ronald schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:38:
@pickboy Gaat de volle stroom door het bimetaal ;-)?
Want dan zou je wel een verschil in weerstand over de gehele automaat moeten zien... (Hoe hoger de schakelwaarde, hoe lager de weerstand).

Ik vermoed dat ze het slimmer doen?
Bij grotere vermogens wel, weet niet waar de grens exact ligt, maar tot in ieder geval 125A is de werking van de automaten in ieder geval dat het volledige vermogen door het bimetaal gaat naar mijn weten.

  • peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-06 15:29
Ronald schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:38:
@pickboy Gaat de volle stroom door het bimetaal ;-)?
Ik vermoed dat ze het slimmer doen?
Ik denk dat de volle stroom wel door de bimetaal gaat, een deel van de stroom "omleiden" is ook niet
heel eenvoudig omdat, als je dat nauwkeurig wilt doen, je de weerstanden van bimetaal én omleiding
goed wilt kunnen controleren.

Kijk deze video om te zien hoe automaten in elkaar kunnen zitten: YouTube: Bigclive, A detailed look at the trip mechanism in circuit breakers
Bij alle 3 de automaten gaat alle stroom door de bimetaal strip.
Naast de weerstand van de strip zelf kan de fabrikant ook nog spelen met hoeveel kracht er nodig
is om de verbinding te verbreken.

  • Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:40
pickboy schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:34:
[...]

Dat komt door de interne werking van de automaat.
Het trippen op een relatief lage overstroom voor langere tijd gebeurd door een bimetaal welke warm word onder belasting en daardoor vervormd en het tripmechanisme triggert.
Een automaat vaak/lang belasten geeft dat het bimetaal vaak/langdurig warm/heet is wat effect heeft op de rest van de automaat. Plastic en andere delen zullen sneller verouderen, broos worden bijvoorbeeld.

Lagere belasting is minder warmte in het bimetaal.
De weerstand zal bij het doormeten van de contacten idd niet veel verschillen.

Bij smeltzekeringen (niet hier van toepassingen) werkt het net iets anders, maar ook daar heb je een vergelijkbaar effect.
Intern in de zekeringen zijn de contacten zo dun dat ze doorsmelten/doorbranden bij een te hoog vermogen.
Zit je bij een smeltzekering vaak/lang rond de limiet van de zekering dan zul je merken dat deze zeer heet kan worden.
Klopt, automaten tegen I100% worden in de praktijk veel warmer dan automaten waar Inom bv 60% is.

  • FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:23
N1SeanN1 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:03:
Nu blijkt dat de zonnepanelen installateur er een aardlekautomaat 25A 0,03mA geplaatst heeft. (Dit is natuurlijk te veel en gevaarlijk omdat de bekabeling 2,5 mm2 is)
Wanneer de fabrikant 300 mA voorschrijft dan is 30 mA inderdaad incorrect.

Met 25 A B-karakteristiek op 2,5 mm2 worden wel een beetje de grenzen opgezocht van wat de kabel mag hebben. Afhankelijk van de lengte kan dit in de praktijk al dan niet een probleem zijn wanneer er onverhoopt kortsluiting optreed. Minstens zo belangrijk is de spanningsval bij nominale belasting. Of te wel hoeveel volt meet je bij de omvormer en hoeveel lager is je meting in de meterkast? Om die reden had de installateur eigenlijk minimaal 4 mm2 moeten installeren. Er even van uitgaande dat de kabel op z'n minst een kleine 15 meter lang is. Dikkere aders betekent minder spanningsval en dus minder verlies. Ga in dit geval uit van een 'onnodig' verlies van tegen de 30 Watt.

  • FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:23
pickboy schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:47:
[...]

Bij grotere vermogens wel, weet niet waar de grens exact ligt, maar tot in ieder geval 125A is de werking van de automaten in ieder geval dat het volledige vermogen door het bimetaal gaat naar mijn weten.
Inderdaad. Bimetaal is een betrouwbare, eenvoudige en goedkope elektromechanische techniek. De toepassing is een standaard keuze bij lage vermogens.

Alleen bij hoge vermogens kom je systemen tegen waarbij elektronica constant de stroom meet. Het is erg kostbaar om zoiets goed betrouwbaar te maken en gecertificeerd te krijgen.

  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
peterpv schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:50:
[...]

Ik denk dat de volle stroom wel door de bimetaal gaat, een deel van de stroom "omleiden" is ook niet
heel eenvoudig omdat, als je dat nauwkeurig wilt doen, je de weerstanden van bimetaal én omleiding
goed wilt kunnen controleren.

Kijk deze video om te zien hoe automaten in elkaar kunnen zitten: YouTube: Bigclive, A detailed look at the trip mechanism in circuit breakers
Bij alle 3 de automaten gaat alle stroom door de bimetaal strip.
Naast de weerstand van de strip zelf kan de fabrikant ook nog spelen met hoeveel kracht er nodig
is om de verbinding te verbreken.
Het verschil is dus een iets korter stukje bimetaal in gebruik en een iets dikker iets kortere wikkel om de solenoid.
En verschil in weerstand wat zeer klein gaat zijn… dus wat ik gemeten heb klopt wel…
Je verwacht dus een zeer klein beetje minder warmteontwikkeling in de B20, maar het is wel kantlijn werk.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-06 18:49
Ronald schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:58:
[...]


Het verschil is dus een iets korter stukje bimetaal in gebruik en een iets dikker iets kortere wikkel om de solenoid.
En verschil in weerstand wat zeer klein gaat zijn… dus wat ik gemeten heb klopt wel…
Je verwacht dus een zeer klein beetje minder warmteontwikkeling in de B20, maar het is wel kantlijn werk.
Ik denk niet dat een weerstandmeting met een gewone multimeter hiervoor geschikt is. Wat je wel kan doen is de spanningsval bij een vaste (hoge) stroomsterkte meten. Gegarandeerd dat het uitmaakt. Er zijn genoeg gevallen bekend waarbij 16A automaten voor een laadpaal gevaarlijk heet werden.

Ook in dit geval zou een B16 automaat problematischer zijn dan wat er nu in zit. En vwb het aardlek deel , veel moderne omvormers geven geen problemen met 30 mA, dat is in dit geval om inmiddels ook wel proefondervindelijk vastgesteld. Wil je het helemaal goed, zet er dan een 20A 300 mA in, maar persoonlijk zou ik er niet wakker van liggen.

  • epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Maar andere vraag: heb je nu ergens last van?

Voor de aderdikte: heb je nu een te hoog voltage bij de omvormer tov de rest van het huis, dus spanningsval en valt die uit? Zo nee 2,5m2 is meer dan voldoende.

Voor automaat, b16 is geschikt en zoals @Ronald zegt iedereen roept maximaal belasting mag maar 80% zijn voor lange tijd maar niemand verteld wat de tijd is. Daarin lijkt het mij beter om mogelijk vrije ruimte naast de automaat te houden ipv een b20. Want warm worden doen ze toch wel :+

Voor de aardlek: heb je nu dat deze vaak tript? Ik had dat wel bij mijn eerdere omvormer. Daar zat ook een 30mA in ipv een 300mA bij pieken met zon tripte deze constant en is toen vervangen. Heb je er dus nu last van? Zo nee laten zitten.

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |


  • FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:23
Zoals anderen al aangeven, als de huidige 30 mA geen problemen geeft dan kun je het nu laten zoals het is. Wanneer de fabrikant van de inverter 300 mA voorschrijft en je installateur monteert 30 mA dan volgt de installateur simpelweg niet de montagehandleiding van de fabrikant. De vraag is op dat moment welke andere dingen de monteur niet volgt.

  • Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:13
In de praktijk is heb je geen opbrengstverlies. En belangrijker, dit is niet gevaarlijk. Bij sluiting schakelt een B25 automaat ook gewoon af.

Ik zou mijn energie in iets anders steken.

Ja, op een zonnige dag zou je iets kunnen verliezen t.o.v een 4 mm² kabel. Dit gaat om enkele centen. Na afschaffing van de salderingsregeling is dit verlies in € nog minder.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh


  • FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:23
Noutie schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:19:
In de praktijk is heb je geen opbrengstverlies. En belangrijker, dit is niet gevaarlijk. Bij sluiting schakelt een B25 automaat ook gewoon af.

Ik zou mijn energie in iets anders steken.

Ja, op een zonnige dag zou je iets kunnen verliezen t.o.v een 4 mm² kabel. Dit gaat om enkele centen. Na afschaffing van de salderingsregeling is dit verlies in € nog minder.
Een andere reden om eventueel een dikkere kabel te kiezen is om het automatisch afschakelen bij een netspanning van 253 Vac iets voor te zijn. De omvormer meet namelijk de spanning die het zelf uitstuurt, niet wat er uiteindelijk in de meterkast overblijft. Op een zonnige dag levert je dat wellicht een half uur extra opbrengst op.

Anders gezegd, wanneer er een bestaande 2,5 mm² kabel ligt dan gebruik je die. Moet je toch een nieuwe kabel leggen monteer dan meteen een 4 mm² omdat je die extra kosten op den duur namelijk wel terug zult verdienen.
Pagina: 1