Hallo mede-Tweakers,
Ik wil mijn garage omtoveren tot een comfortabele klusruimte en daarom ben ik bezig met het opknappen ervan en wil hem gaan isoleren. Graag wil ik mijn plan even 'toetsen' voordat ik ga beginnen.
## Situatie
De garage is gebouwd in 2013 en grenst over één lange zijde grotendeels aan mijn woning. De muren bestaan uit halfsteens metselwerk en een dak van betonnen kanaalplaten. Deze platen liggen op stalen hoekprofielen die rusten op pilasters aan de binnenkant van de garage.
Langs de andere lange zijde staat een relatief hoge heg op ~45 cm afstand, waardoor die muur grotendeels in de schaduw ligt. Belangrijker nog: de hemelwaterafvoer van zowel het platte garagedak als deels van het hoofddak komt momenteel uit in die smalle strook tussen de heg en de garagemuur, direct boven de grond. Dit zorgt bij regen duidelijk voor een vochtig gebied langs die gevel.
In de winter is de garage extreem vochtig (regelmatig 100% luchtvochtigheid). Onderaan de muren zijn lokaal vochtplekken zichtbaar, met name in de buurt van de HWA-uitloop.
## Wat ik al heb gedaan
- Stalen kanteldeur laten vervangen door geïsoleerde openslaande deuren
- Aan de andere kopse kant een kozijn met openslaande ramen laten plaatsen (ventilatie + licht)
- Hemelwaterafvoer wordt momenteel omgelegd zodat deze niet meer in de strook tussen heg en gevel loost
## Plan
Ik wil de binnenzijde isoleren met een voorzetwand:
- Ventilatielatten tegen de muur (~20mm)
- Wanden: 70 mm PIR + 18 mm OSB (verlijmde platen)
- Plafond: 40 mm PIR + 9 mm OSB direct tegen kanaalplaten (gelijmd, zonder latten)
## Twijfelpunten
Ik lees veel tegenstrijdige informatie over spouwventilatie bij dit type opbouw.
Daarom mijn vragen:
1. Is deze opbouw (PIR + OSB op latten tegen halfsteens muur) een goede oplossing in een vochtige garage?
2. Is het verstandig om de luchtspouw achter de isolatie te ventileren via open stootvoegen, of moet deze juist volledig gesloten blijven?
3. Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden (vloer-aansluiting, dakrand en pilasters e.d.)?
Alle tips of ervaringen zijn welkom.
Thanks!
Hierbij een foto van de garage binnen:
Ik wil mijn garage omtoveren tot een comfortabele klusruimte en daarom ben ik bezig met het opknappen ervan en wil hem gaan isoleren. Graag wil ik mijn plan even 'toetsen' voordat ik ga beginnen.
## Situatie
De garage is gebouwd in 2013 en grenst over één lange zijde grotendeels aan mijn woning. De muren bestaan uit halfsteens metselwerk en een dak van betonnen kanaalplaten. Deze platen liggen op stalen hoekprofielen die rusten op pilasters aan de binnenkant van de garage.
Langs de andere lange zijde staat een relatief hoge heg op ~45 cm afstand, waardoor die muur grotendeels in de schaduw ligt. Belangrijker nog: de hemelwaterafvoer van zowel het platte garagedak als deels van het hoofddak komt momenteel uit in die smalle strook tussen de heg en de garagemuur, direct boven de grond. Dit zorgt bij regen duidelijk voor een vochtig gebied langs die gevel.
In de winter is de garage extreem vochtig (regelmatig 100% luchtvochtigheid). Onderaan de muren zijn lokaal vochtplekken zichtbaar, met name in de buurt van de HWA-uitloop.
## Wat ik al heb gedaan
- Stalen kanteldeur laten vervangen door geïsoleerde openslaande deuren
- Aan de andere kopse kant een kozijn met openslaande ramen laten plaatsen (ventilatie + licht)
- Hemelwaterafvoer wordt momenteel omgelegd zodat deze niet meer in de strook tussen heg en gevel loost
## Plan
Ik wil de binnenzijde isoleren met een voorzetwand:
- Ventilatielatten tegen de muur (~20mm)
- Wanden: 70 mm PIR + 18 mm OSB (verlijmde platen)
- Plafond: 40 mm PIR + 9 mm OSB direct tegen kanaalplaten (gelijmd, zonder latten)
## Twijfelpunten
Ik lees veel tegenstrijdige informatie over spouwventilatie bij dit type opbouw.
Daarom mijn vragen:
1. Is deze opbouw (PIR + OSB op latten tegen halfsteens muur) een goede oplossing in een vochtige garage?
2. Is het verstandig om de luchtspouw achter de isolatie te ventileren via open stootvoegen, of moet deze juist volledig gesloten blijven?
3. Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden (vloer-aansluiting, dakrand en pilasters e.d.)?
Alle tips of ervaringen zijn welkom.
Thanks!
Hierbij een foto van de garage binnen:
:strip_exif()/f/image/57k30IIyRyAIrubdTDmEWaho.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/4HxkGjZo6xRfy56kS3IXmuOc.jpg?f=fotoalbum_tile)