Isoleren vochtige garage

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • flythierry
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:42
Hallo mede-Tweakers,

Ik wil mijn garage omtoveren tot een comfortabele klusruimte en daarom ben ik bezig met het opknappen ervan en wil hem gaan isoleren. Graag wil ik mijn plan even 'toetsen' voordat ik ga beginnen.

## Situatie

De garage is gebouwd in 2013 en grenst over één lange zijde grotendeels aan mijn woning. De muren bestaan uit halfsteens metselwerk en een dak van betonnen kanaalplaten. Deze platen liggen op stalen hoekprofielen die rusten op pilasters aan de binnenkant van de garage.

Langs de andere lange zijde staat een relatief hoge heg op ~45 cm afstand, waardoor die muur grotendeels in de schaduw ligt. Belangrijker nog: de hemelwaterafvoer van zowel het platte garagedak als deels van het hoofddak komt momenteel uit in die smalle strook tussen de heg en de garagemuur, direct boven de grond. Dit zorgt bij regen duidelijk voor een vochtig gebied langs die gevel.

In de winter is de garage extreem vochtig (regelmatig 100% luchtvochtigheid). Onderaan de muren zijn lokaal vochtplekken zichtbaar, met name in de buurt van de HWA-uitloop.

## Wat ik al heb gedaan

- Stalen kanteldeur laten vervangen door geïsoleerde openslaande deuren

- Aan de andere kopse kant een kozijn met openslaande ramen laten plaatsen (ventilatie + licht)

- Hemelwaterafvoer wordt momenteel omgelegd zodat deze niet meer in de strook tussen heg en gevel loost

## Plan

Ik wil de binnenzijde isoleren met een voorzetwand:

- Ventilatielatten tegen de muur (~20mm)

- Wanden: 70 mm PIR + 18 mm OSB (verlijmde platen)

- Plafond: 40 mm PIR + 9 mm OSB direct tegen kanaalplaten (gelijmd, zonder latten)

## Twijfelpunten

Ik lees veel tegenstrijdige informatie over spouwventilatie bij dit type opbouw.

Daarom mijn vragen:

1. Is deze opbouw (PIR + OSB op latten tegen halfsteens muur) een goede oplossing in een vochtige garage?

2. Is het verstandig om de luchtspouw achter de isolatie te ventileren via open stootvoegen, of moet deze juist volledig gesloten blijven?

3. Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden (vloer-aansluiting, dakrand en pilasters e.d.)?

Alle tips of ervaringen zijn welkom.

Thanks!

Hierbij een foto van de garage binnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQte45JBd-HeqVDFymlwamgakR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3RAOvlBXZW2B3XoAp1EKH0Wk.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties


  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:05
2. ja die moet je naar buiten ventileren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts


  • storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
En wat is het plan qua verwarming?

  • Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:52
Over de punten hierboven kan ik weinig zeggen, maar wel: ventileren! Misschien decentrale WTW?

Dat is dan om vocht af te voeren.

Maar, verwarmen is idd ook een thema. In warme lucht kan veel meer vocht. Je zult het vermoedelijk rond 15 graden of daarboven moeten houden, en ventileren, om te zorgen dat het droog blijft.

Als je niet wilt verwarmen, dan is een luchtontvochtiger (adsorptie!), en dan een variant die je kunt aansluiten op een waterafvoer (anders blijf je bezig), een relatief energiezuinige manier zijn om vocht te onttrekken.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 16-06-2026 22:15 ]


  • TheUnknowny
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:39
Is het ook mogelijk je vloer te isoleren nu je toch bezig bent?

Moet zelf nog een keer het beunwerk van de vorige eigenaar opnieuw doen.

Maar in onze "nageïsoleerde" garage is de vloer niet geisoleerd. Dit is een enorme koude brug in de winter.

Merk zelf dat dat mij nogal eens tegen houd om in de winter an de gang te gaan. Zou zonden zijn als dat bij jou ook zo zou zijn.

  • vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:04
Ik heb een vergelijkbare garage ook halfsteens op een hoek gelegen.
Ruim 10 jaar geleden geïsoleerd met 8cm glaswol (zijn muizen geen fan van) op latten (folie aan de binnenkant) en plafond met 12cm glaswol. Vanuit de bouw zaten er open stootvoegen voor ventilatie in, die heb ik mooi laten zitten en zelfs in de voorzetwand (van 9mm betonplex) op die plek roostertjes gemaakt (ook tegen muizen).
Ik heb ook een goed geïsoleerde rolgaragedeur laten plaatsen.
Zonder stook is het vocht- en vorstvrij, er is geen roestvorming op mijn gereedschap (bijv. door condens).
Zelf vind ik verwarming in mijn garage niet noodzakelijk, van klussen krijg je het vanzelf warm.

  • djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:34
Wat is de constructie? Beton op zand of geïsoleerd? Het betonnen dak is dat geïsoleerd? Misschien kan je wat tekeningen vinden voor de huidige opbouw dan is er meer over te zeggen.

  • flythierry
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:42
Bedankt voor de reacties tot nu toe!
No Hands schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:11:
2. ja die moet je naar buiten ventileren.
Moet een luchtspouw dan altijd naar buiten kunnen ventileren, of zijn er situaties waar dat niet hoeft?
Hoeveel stootvoegen zouden dan ongeveer nodig zijn? Is bijvoorbeeld 1 boven en 1 onder per sectie muur voldoende?
storm-biker schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:36:
En wat is het plan qua verwarming?
Ik houd er zeker rekening mee dat verwarmen misschien nodig zal zijn, maar ik wil na al deze veranderingen eerst eens kijken wat de situatie is komende winter qua vocht en temperatuur.
Wilke schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:11:
Over de punten hierboven kan ik weinig zeggen, maar wel: ventileren! Misschien decentrale WTW?

Dat is dan om vocht af te voeren.

Maar, verwarmen is idd ook een thema. In warme lucht kan veel meer vocht. Je zult het vermoedelijk rond 15 graden of daarboven moeten houden, en ventileren, om te zorgen dat het droog blijft.

Als je niet wilt verwarmen, dan is een luchtontvochtiger (adsorptie!), en dan een variant die je kunt aansluiten op een waterafvoer (anders blijf je bezig), een relatief energiezuinige manier zijn om vocht te onttrekken.
Ik hoop eigenlijk dat met de toevoeging van het nieuwe kozijn met kiep/kantelramen de ventilatie al een stuk verbeterd, maar ik zal idd eens kijken om een decentrale WTW te implementeren in het plan (of misschien in de toekomst te installeren).

Luchtontvochtiger zou misschien ook kunnen, maar dan denk ik dat verwarmen een betere oplossing zal zijn.
TheUnknowny schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:46:
Is het ook mogelijk je vloer te isoleren nu je toch bezig bent?

Moet zelf nog een keer het beunwerk van de vorige eigenaar opnieuw doen.

Maar in onze "nageïsoleerde" garage is de vloer niet geisoleerd. Dit is een enorme koude brug in de winter.

Merk zelf dat dat mij nogal eens tegen houd om in de winter an de gang te gaan. Zou zonden zijn als dat bij jou ook zo zou zijn.
Heb ik zeker over nagedacht, maar als ik de vloer ook nog ga isoleren ben ik nog meer ruimte kwijt binnen die ik eigenlijk wil houden. Ik verwacht dat alleen het dak isoleren al een hele grote verbetering zal geven, aangezien er in de winter dikke waterdruppels aan de stalen hoekprofielen en het betonnen dak hangen en daar dus een grote koudebrug lijkt te zijn.


Overgens, hoe problematisch zal het zijn als de pilasters zelf niet geïsoleerd worden? De voorzetwand zal in mijn planning precies gelijk liggen met deze extra kolommen met bakstenen en ik was daarom eigenlijk van plan om die 'open' te laten. Ik begrijp dat het een koudebrug zal worden, maar hoop dat het vanwege het relatief kleine oppervlak ervan niet al te grote impact zal hebben. Zou eventueel impregneren van die stukken helpen met vochtregulatie?

  • flythierry
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:42
djluc schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:34:
Wat is de constructie? Beton op zand of geïsoleerd? Het betonnen dak is dat geïsoleerd? Misschien kan je wat tekeningen vinden voor de huidige opbouw dan is er meer over te zeggen.
De tekeningen heb ik gelukkig in bezit. Het dak is niet geisoleerd. De vloer op de tekening bestaat uit tegels, maar ik heb dus beton liggen. (Ik neem aan dat daar geen tegels meer onder zitten?)
De ventilatie vlak boven de grond zit er trouwens helemaal niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZTvtEQYLanjGPGC9sUS7Bw2XtA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/57k30IIyRyAIrubdTDmEWaho.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MteRxoLiFp2pcKb-hHXmlKEiS1M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4HxkGjZo6xRfy56kS3IXmuOc.jpg?f=fotoalbum_tile

  • ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:21
@flythierry je vloer is niet geïsoleerd? Je zal wel moeten want je gaat allemaal optrekkend vocht krijgen bij veel regen of vochtige dagen. Hoe ga je dat eruit halen?

  • djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:34
flythierry schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:43:
[...]

De tekeningen heb ik gelukkig in bezit. Het dak is niet geisoleerd. De vloer op de tekening bestaat uit tegels, maar ik heb dus beton liggen. (Ik neem aan dat daar geen tegels meer onder zitten?)
De ventilatie vlak boven de grond zit er trouwens helemaal niet.
[Afbeelding][Afbeelding]
Is die afschotlaag geen isolatie? En misschien een gaatje in de vloer boren om eens te kijken of daar wel isolatie is?

Het is een spouwmuur zo te zien dus die zou droog moeten kunnen blijven, heb je foto's van buiten, ook of die ventilatiegaten aanwezig zijn en hoe hoe tuin/bestrating ligt?

  • vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:04
Als het plafond niet is geisoleerd en een muur is zonder spouw en oorspronkelijk zat er een niet geisoleerde garagedeur in (staat allemaal in de tekst) dan kun je er gerust vanuit gaan dat er ook geen isolatie onder de vloer zit en voor een gewone autogarage hoeft dat ook niet.

Wat eigenlijk vanuit de bouw wel had gemoeten is voldoende ventilatie want een natte auto moet in garage goed en snel kunnen drogen.

Minimaal 2 ventilatiepunten is geen ovrrbodige luxe. In standaard garagedeuren zitten meestal aan de onderkant ook nog ventilatiekieren.

  • flythierry
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:42
ID-College schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:11:
@flythierry je vloer is niet geïsoleerd? Je zal wel moeten want je gaat allemaal optrekkend vocht krijgen bij veel regen of vochtige dagen. Hoe ga je dat eruit halen?
Ik heb een vermoeden dat de garage bij de bouw er even snel neergezet is en voor zover ik weet is er dus ook geen vloerisolatie. De bouwtekening van hierboven doet ook niet vermoeden dat er vloerisolatie zou moeten zijn.

Bij nadere inspectie lijkt het of er een soort dun plastic folie tussen de muur en betonvloer zit?

Ik heb net even de vochtigheid gemeten van de vloer (nadat er de laatste tijd toch best veel regen gevallen is) en kom eigenlijk over de gehele vloer maar op 2 á 3% vocht uit in het beton.
djluc schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:52:
[...]

Is die afschotlaag geen isolatie? En misschien een gaatje in de vloer boren om eens te kijken of daar wel isolatie is?

Het is een spouwmuur zo te zien dus die zou droog moeten kunnen blijven, heb je foto's van buiten, ook of die ventilatiegaten aanwezig zijn en hoe hoe tuin/bestrating ligt?
Ik heb net even geprobeerd met een camera te kijken wat er onder het EPDM zit, maar het lijkt gewoon een soort cementen/betonnen afschotlaag te zijn. *Ik heb laatst lekkage gehad omdat het EPDM een stuk losgelaten had bij de aanhechting met het huis. Het zit nu tijdelijk vast in afwachting van permanente reparatie, maar daardoor kon ik nu even kijken met een camera'tje

Er is geen spouw aanwezig; de muur is halfsteens met aan de binnenkant een paar verticale kolommen van extra bakstenen waar het dak op rust (zie eerste foto). Qua ventilatie is er vanuit de bouw op twee locaties op dezelfde gevel een aantal verticalen bakstenen gemetseld met open voegen ertussen. Voor de rest was er geen ventilatie.
vogelmans schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:05:
Als het plafond niet is geisoleerd en een muur is zonder spouw en oorspronkelijk zat er een niet geisoleerde garagedeur in (staat allemaal in de tekst) dan kun je er gerust vanuit gaan dat er ook geen isolatie onder de vloer zit en voor een gewone autogarage hoeft dat ook niet.

Wat eigenlijk vanuit de bouw wel had gemoeten is voldoende ventilatie want een natte auto moet in garage goed en snel kunnen drogen.

Minimaal 2 ventilatiepunten is geen ovrrbodige luxe. In standaard garagedeuren zitten meestal aan de onderkant ook nog ventilatiekieren.
Helemaal mee eens, maar ik heb ook het idee dat deze garage er even snel bij gebouwd is en isolatie/vochtregulatie compleet vergeten is. Slechte ventilatie, dicht op een grote heg, slechte HWA; allemaal een recept voor vochtproblemen.

Ik moet wel zeggen dat met het vervangen van de stalen kanteldeur wel wat "ventilatie" (tocht :+ ) weg gehaald is omdat de nieuwe deur het wél netjes afsluit.

  • djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:34
flythierry schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:30:
[...]

Ik heb net even geprobeerd met een camera te kijken wat er onder het EPDM zit, maar het lijkt gewoon een soort cementen/betonnen afschotlaag te zijn. *Ik heb laatst lekkage gehad omdat het EPDM een stuk losgelaten had bij de aanhechting met het huis. Het zit nu tijdelijk vast in afwachting van permanente reparatie, maar daardoor kon ik nu even kijken met een camera'tje

Er is geen spouw aanwezig; de muur is halfsteens met aan de binnenkant een paar verticale kolommen van extra bakstenen waar het dak op rust (zie eerste foto). Qua ventilatie is er vanuit de bouw op twee locaties op dezelfde gevel een aantal verticalen bakstenen gemetseld met open voegen ertussen. Voor de rest was er geen ventilatie.


[...]
Ah ja nu zie ik het, te snel gekeken. Enige afweging kan zijn om dan je dak buiten te isoleren als het een zandcement laagje is oid wat je er af kan halen. Maar ja het blijft een bak koudebruggen bij elkaar.

  • vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:04
Van binnen ziet de garage er keurig uit en is netjes gemaakt. Voor waar de garage voor bedoeld is (schuur en onderdak voor de auto) ontbreekt alleen voldoende ventilatie. Een garage is niet bedoeld en ook niet gebouwd als woonruimte.

Het vocht dat je op de foto ziet is voor een groot deel nog bouwvocht dat door de slechte ventilatie niet goed opdroogt. Tel daar de condensatie door slechte ventilatie (en een temperatuur onder 15 graden) bij op en voor je het weet worden de eerste schimmelplekken zichtbaar.

  • FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-06 23:23
vogelmans schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:20:
Van binnen ziet de garage er keurig uit en is netjes gemaakt. Voor waar de garage voor bedoeld is (schuur en onderdak voor de auto) ontbreekt alleen voldoende ventilatie. Een garage is niet bedoeld en ook niet gebouwd als woonruimte.

Het vocht dat je op de foto ziet is voor een groot deel nog bouwvocht dat door de slechte ventilatie niet goed opdroogt. Tel daar de condensatie door slechte ventilatie (en een temperatuur onder 15 graden) bij op en voor je het weet worden de eerste schimmelplekken zichtbaar.
Bouwvocht? De garage is uit 2013, het lijkt me persoonlijk sterk dat er na 13 jaar nog bouwvocht uit de constructie komt. Mijn gevoel is dat er mogelijk geen trasraam is toegepast en de gevel niet voldoende hydrofoob is. Dat zou het optrekkend vocht en de vochtdoorslag ter hoogte van de HWA verklaren.

Het is wellicht een idee om de buitenkant te hydrofoberen / impregneren. Dit zou als het goed is het vochttransport van buiten naar binnen sterk moeten verminderen. Aan de binnenzijde een geventileerde spouw creëren door boven en onder een dozijn stootvoegen te openen. Een spouw van 20 mm vind ik persoonlijk aan de krappe kant.

Wat betreft ventilatie volstaat in beginsel een kleine axiaal ventilator, er van uitgaande dat er één of twee personen tegelijk in de ruimte aanwezig zijn.

Nog een tip wat betreft EPC / energielabel. Trek de CV van het huis 'niet' door naar de garage. Houdt de garage op temperatuur met los elektrisch kacheltje. In beginsel hoeft het niet veel energie te kosten als je voldoende isoleert en voldoende ventileert. Op het moment dat je de garage van functie wijzigt en als woonruimte bij het huis betrekt dan heeft dat invloed op het energielabel, je onroerendezaakbelasting en dergelijke. Zolang de verwarming van de garage middels een los elektrisch kacheltje gebeurt heb je goede argumenten dat het 'geen' onderdeel is van de woning.

  • FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-06 23:23
Je zou de pilasters als maat kunnen aanhouden voor de spouw en daar strak langs je binnenmuur optrekken.

Het plafond zou ik juist meer isoleren dan de muren en niet minder. Zo houdt je het in de winter gemakkelijker warm en in de zomer warmt het juist wat minder snel op.

In beginsel lijkt het niet ingewikkeld. De kunst is echter om consistent koudebruggen en vochttransport te voorkomen waardoor je goed moet opletten met je hoekoplossingen. In het ideale geval bouw je een doos in een doos door ook het plafond en de vloer volledig te isoleren. Overal een dampremmende laag aanbrengen en er zal vanuit je klusruimte geen vocht in de constructie komen. Opgesloten vocht is namelijk vragen om problemen.

Je moet echter wel nadenken over de gewenste vloerbelasting. In beginsel kun je met hardschuim en een goed aangebrachte laag underlayment de druk wel netjes verdelen. Bij het plafond zul je ook moeten nadenken of je eventueel zware dingen wilt kunnen ophangen en daar voorzieningen voor treffen.

  • brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:58
Al doe je er een halve meter pir isolatie in: als er geen warmtebron is valt er ook geen warmte vast te houden.
De luchtvochtigheid die we meest gebruiken is de relative luchtvochtigheid.
Google eens op luchtvochtigheid grafiek.
Is de garage 10 graden bij 100% luchtvochtigheid, en je verwarmt de garage naar 20 graden, dan is luchtvochtigheid meer rond de 55%.
Basis is dus toch wel verwarmen, met een paar graden boven de buitentemperatuur daalt luchtvochtigheid al snel.

  • traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-06 19:41
Ik heb veel ervaring met voorzetwanden:

Zet de wand los met 2-3 cm spouw. Die latten rotten weg ook als je geïmpregneerd hout neemt. Na die spouw krijg je damp open folie. Dan de balken van 7 cm die vast zet aan de vloer en plafond. Ik zou over de balken nog 3-4 cm pir doen doe 5 als je inbouwdozen wilt frezen in buitenste pir. Vervolgens aftappen en dan wandel afwerking (aubfolie pir is al dampdicht). Neem voor de vloerbalk geïmpregneerd hout. Zet het op DPC folie. Werk secuur bv naden goed dichtpurren.

  • JvS 2024
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 21-06 19:42
Buiten de isolatie tips, denk ook aan stopcontacten (je hebt er nooit teveel). Licht punten en misschien verder denkend een plek voor 3fase bv toekomstige batterij/ev?

Eventueel water aansluiting en afvoer.

Nu heb je alles nog “open”.

Ik heb mijn garage ook geïsoleerd en voor de vloer een gietvloer aangebracht.

Verwarming infrarood. Kan je bij je “werktafel” plaatselijk verwarmen ipv de hele ruimte

[ Voor 9% gewijzigd door JvS 2024 op 21-06-2026 10:12 ]

Pagina: 1