Optimizer doet het weer. Gaaf eerst 1 V dan niet act waardes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cratchit
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17-06 15:00
Eén van mijn negen optimizers gaf in september 2023 de geest. Maar kwam in januari 2025 weer bij. Om in september 2025 weer de geest te geven. Solaredge antwoordde dat ik deze door de installateur kon laten vervangen. Maar dan betaal ik wel de werkkosten én een stelling want mijn panelen liggen op het dak. Dat kan nooit rendabel worden.

Ik heb ondanks de aanschaf van een airco die ik gebruik voor verwarming ondanks het wegvallen van 1 van de 9 panelen nog steeds ruim een jaarlijks terugleveroverschot. Maar met meer opwekcapaciteit heb ik in kWh's gemeten natuurlijk een hoger eigen direct verbruik. En ik heb bovendien een dynamisch contract. Met ook op deze zonovergoten middag een terugleververgoeding van minimaal 5 cent per kWh. Bovendien liggen mijn panelen op ZZW. Dus ook een relatief hoge opbrengst tijdens de dure avondpiek. En met de solaredge app kan ik bij negatieve prijzen (en dan geen hoog eigen verbruik) mijn omvormer automatisch laten uitvallen. (Kortom ik heb me door Tros Radar niets wijs laten maken). Ik wilde dus graag dat de defecte optimizer weer bij hebben.

Ik had op youtube (Ketelklets) iets gevonden over pairing. Maar ook dan heb je een installateur nodig. Solaredge reageerde niet op mijn vraag op afstand te pairen. Volgens Ketelklets kon ik nog wel de omvormer uitzetten en dan voor 10 minuten de groep uit zetten. Maar zodra ik dat rode hendeltje onder de omvormer los liet ging de omvormer weer aan. Soms gaf de optimizer daarna dan toch een heel kleine productie aan, 0,25 Wh bijvoorbeeld.

Volgens de gegevens van de optimer was de spanning altijd 1 Volt. Zoals Ketelklets ook aangaf bij een niet communicerende omvormer. Later gaf de omvormer een hoger voltage én vermogen aan. Maar dat deed tie ook wanneer er geen zon was. Ik wist dus niet of de optimizer alleen niet communiceerde en dus toch produceerde (volgens de schiedenis niet want mijn totale dagproducties waren significant lager). Als ik na zonsondergang van alle optimizers de opbrengst optelde en vergeleek met de totale dagproductie leek het net of de kapotte omvormer dan toch voor zo'n 20 % geproduceerd had.

Op Tweede Pinksterdag waren 's middags de stroomprijzen negatief en had ik via de solaredge app de omvormer zo'n 6 uur uit laten vallen. Vanaf dat moment is die optimizer weer vol blijven produceren.
...