Hoe voorkom ik pech tijdens een trackday?

Pagina: 1
Acties:

• Lanuel
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 10-07 10:07
Ik ga binnenkort weer naar het circuit met mijn Golf Gti voor wat sportief rijden maar ik ben best wel bang voor pech. Vorige keer schoot de motor plots in de noodloop door oververhitting. Dat was echt balen op een mooie sport dag
Nu wil ik zelf thuis wat onderdelen vervangen om dit te voorkomen. Raden jullie aan om een grotere radiator te monteren of ligt het vaker aan de waterpomp bij deze wagens? Ik vervang sowieso de koelvloeistof en de thermostaat.

Alle tips voor onderhoud en upgrades voor circuitgebruik zijn heel erg welkom. Ik sta liever niet nog een keer met een kapotte motor langs de baan

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:57

Vuvuzela

My spire is forming

Welke generatie golf? Daar zit veel verschil in. Getuned?

Misschien een idee om met een OBD2 scanner + app de verschillende temperaturen etc. in de gaten te houden? Maar oververhitting van de motor vind ik sowieso apart, zolang je rondrijdt zou de koeling het wel aan moeten kunnen. Dan zou je in de zomer in de bergen met wat file ook in de problemen komen. Maar misschien is het bij een golf gti niet heel ruim qua koeling.
Af en toe en ronde afkoelen?

Als mensen eens op het circuit gaan rijden hoor je vooral dat de remmen het niet aan kunnen en te heet worden. En niet alle banden zullen het fijn vinden.

[ Voor 18% gewijzigd door Vuvuzela op 16-06-2026 16:48 ]

I served in a company of heroes.

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:01
Goede remblokken (semi-sintered?) en een keer verse remolie?

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB || SRK63ZR-WF | SRK35ZS-WF

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
SPRT >> Mobiliteit

Tweakers Discord

• Eric Z
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:34
Remmen, zorg dat het in orde is. Van vloeistof tot schijven/blokken. Gebruik het als aan/uit knop. Kort en hard, niet slepend remmen ivm oververhitten.

Weet je dat je aan het einde van je sessie zit, doe dan rustig aan. Koelen door rijwind werkt beter dan afkoelen op de paddock.

Nou kan je ook rondjes rijden over de paddock als de rook van de remmen komt, maar beter al iets eerder laten afkoelen. Stond zelf namelijk een keer wat raar te kijken toen het zover kwam.

Motor zal wel een turbo hebben bij een GTI dus daar is het afkoelrondje ook fijn voor. Niet na vol rondjes trappen de motor direct uit. Kunnen turbo’s gevoelig voor zijn.

Zelf heb ik als ik zonder trailer ga wel wat gereedschap bij. Rij zonder achterbank etc. dus dan in koffers en met spanbanden vast. Je wil het niet in je nek hebben liggen als er wat misgaat. Alle losse zooi die je kan missen sowieso uit je auto halen. Ligt anders alleen maar heen en weer te stuiteren.

Hou de curbstones mis, winst is minimaal voor een amateur en je auto krijgt er van op z’n donder. Zo had ik een keer een handrem segment wat na de curbstones niet meer op z’n plek zat en dan moet je dus sleutelen.

Er is niets te winnen! Gun een ander bijvoorbeeld een keer de ruimte als ze op je achterbumper blijven hangen. Sommige zijn snel in de bocht maar komen er op alleen vermogen niet altijd langs. Terwijl ze over het geheel wel sneller kunnen zijn.

Geen idee hoeveel sessies je rijd. Maar onderschat het niet. Paar honderd km rijden op een dag stelt niet veel voor, maar het is echt wat anders dan 5sessies vrij rijden. Zelf onderschat een van de eerste keren. Zorg voor flesjes water, eten en drinken. Zodat je even bij kan komen tussendoor.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ben geen racer oid maar opende het topic toevallig. Persoonlijk zou ik sowieso uitzoeken waarom je motor oververhit raakte en dat eerst oplossen :)
Pagina: 1