BBOX 3 proximus static IP adres

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 26-06 19:40
Hoi,

ik probeer een aantal van mijn devices een vast IP adress te geven omdat ik begonnen ben met home assistent te experimenteren. Nu krijg ik dat niet op orde bij de BBOX 3 van proximus.
Ik ga naar het menu my modem, daarna scroll ik naar beneden en selecteer ik add static selecteer het device en geef dat een IP adress, ik heb al geprobeerd met eentje hoger dan .127 eentje tussen 64 en 127 niet helpt hier. Ik krijg steeds de melding dat ik "Cannot use an out of range ip address". Wat doe ik hier mis.


Tom

Alle reacties


  • ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-06 16:37
De melding is vrij duidelijk. Je kiest een IP dat niet in de reeks (subnet) past.
Zou je het hele IP reeks met subnet masker kunnen delen. Dan kunnen we zien wat je reeks is?

  • Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 26-06 19:40
Hey Ewout,

Alvast bedankt voor de snelle reactie.
Mij leek het idd ook dat ik gewoon een fout IP had in gegeven.

Ik had gelezen dat ik het IP buiten de huidige range moest zetten omdat er anders conflicten kunnen ontstaan, maw heb het geprobeerd met .61 .127 .130 .200 zelfs met een 2.128 allemaal geen verschil.

Ik moet dat subnet en dergelijke allemaal niet inegven, het enige wat ik moet doen is add static ip selecteren, daarna het desbetreffende device en dan het static IP ingeven, meer dan dat is het niet...
En dat werkt dus niet om een of andere reden.. Ik vraag me af of pxs dat dicht getimmerd heeft...


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSJHyyBHjMQkDFBZ5jhpohzkf2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAZTrOgHOrGwNkHa43cVzwdS.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bKUHHfMcstlnb9cOvDRR8cRq8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7GphHprSCkn1fqcY5pKkYGbm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Tom35 op 16-06-2026 18:30 ]


  • Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
offtopic:
Volgens mij is zijn nickname @ewoutw, zijn naam weet je niet. ;)
Alvast bedankt voor de snelle reactie.
Mij leek het idd ook dat ik gewoon een fout IP had in gegeven.

Ik had gelezen dat ik het IP buiten de huidige range moest zetten omdat er anders conflicten kunnen ontstaan, maw heb het geprobeerd met .61 .127 .130 .200 zelfs met een 2.128 allemaal geen verschil.


[Afbeelding]
Jouw subnet is 192.168.1.0/24, dus dat betekent dat alleen adressen van 192.168.1.1 t/m 192.168.1.254 geldig zijn. (192.168.1.0 en 192.168.1.255 zijn reserved addresses).

Jouw DHCP-scope heeft adressen 192.168.1.1 t/m 192.168.1.60 gereserveerd. De kans is groot dat je een adres in die range moet kiezen, omdat je een DHCP-reservering maakt (dat noemen ze statisch, maar eigenlijk is het gewoon een reservering op basis van MAC-adres).

Wat je echter ook kunt doen is het statisch IP-adres op de Home Assistant server zelf instellen. Dan moet je inderdaad uit de range van de DHCP-server blijven.

Wat is trouwens het adres van je router? Is dat 192.168.1.254? Want die moet je uiteraard ook niet gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 16-06-2026 18:37 ]

Koop al mijn ads!


  • Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 26-06 19:40
Hoi,


Dat heb ik helaas ook al geprobeerd, ik was gestart met gewoon het huidige IP als static op te geven.. Dat was een .8, daar kreeg ik dus direct die melding bij.

Daarna ben ik naar .65 gegaan omdat ik zag dat er een .64 in stond, helaas pindakaas ;)
Dan ben ik gaan zoeken en vond ik terug dat in de bbox alles tot 127 geblokkeerd is, dus ben ik boven de 128 gaan proberen maar ook zonder resultaat..
Als laatste redmiddel ben ik naar 192.168.2.... gaan proberen maar ook daar hetzelfde...

Ik begin gaan te denken dat dit allemaal dicht getimmerd is door PXS en dat ik er zelf een router ga moeten achter hangen....

In bepaalde devices kan ik zelf een fixed IP in geven maar niet in allemaal maar voor home assistant is dat miserie natuurlijk want als dat een nieuw IP krijgt dan kan ik alles terug gaan configureren.


Het addres van de router is .1

[ Voor 4% gewijzigd door Tom35 op 16-06-2026 18:53 ]


  • Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:18
192.168.2.x moet je zeker niet proberen want dan zet je hem in een andere straat om het simpel uit te leggen.

Die straat is niet bereikbaar vanuit je huis.

Kan je in Home Assistant een fixed ip ingeven?

Dan zou je normaal gesproken het ip kunnen ingeven dat dhcp heeft ingesteld.

  • Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 26-06 19:40
De home assistant op zich is niet het probleem, het is eerder de devices die ik daarmee connecteer zoals bv mijn solarlog ed... Als die van IP veranderen weet home assistant dat niet en kan ik dat dus opnieuw configureren. Ik ben er op uit gekomen omdat mijn solarlog ineens weg een fout gaf, de oorzaak was dus dat dat ding een ander IP had gekregen en ik kon dat niet aanpassen in HA....

Ik wil vermijden dat ik alles telkens opnieuw ga moeten configureren

  • Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:18
Kan je misschien een screenshot plaatsen van hoe je een static ip moet instellen?

Zo kunnen we je waarschijnlijk wel verder kunnen helpen.

Die standaard routers van de providers zijn bijna allemaal dichtgetimmerd of vragen net een andere instelling om dat goed te kunnen doen.

  • ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-06 16:37
Het dicht getimmerd zijn van provider modems is een bekend probleem.
Vaak goedkope custom firmware met slechte fout afhandeling.

Ja kan nog proberen een IP te gebruiken binnen de reeks van .1 t/m 60 die nog niet in gebruik is.
.59 vermoed ik. Dat is binnen het subnet, binnen wat de DHCP mag. I zou niet weten waarom dat dan niet zou kunnen als het niet al bezet is door een ander apparaat.

  • Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tom35 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:52:
In bepaalde devices kan ik zelf een fixed IP in geven maar niet in allemaal maar voor home assistant is dat miserie natuurlijk want als dat een nieuw IP krijgt dan kan ik alles terug gaan configureren.
Je kunt op de HA server zelf gewoon een vast IP-adres instellen, zodat deze geen DHCP gebruikt. Het adres moet dan tussen de 192.168.1.61 en 192.168.1.254 vallen.
Het addres van de router is .1
Dat is raar, want jouw DHCP range start al vanaf '192.168.1.1'.

[ Voor 17% gewijzigd door Room42 op 17-06-2026 11:09 ]

Koop al mijn ads!


  • Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 26-06 19:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOIEC4sEqLJXLbn7qcGSkW0v2q4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XsPPRCDXAVhmHhwyYzRS6tsf.jpg?f=fotoalbum_large Dit is hoe ik een statisch adress moet toevoegen, eigenlijk very basic. Ik selecteer via pull down het betreffende device en dan zet ik onder IP het vaste IP dat ik wens en daar krijg ik dus steeds dat die out of range is. Ik heb de vraag gesteld aan PXS want ik vrees dat zij hier iets mee te maken hebben. Worst case zet ik een apparte router bij, stel ik de bbox3 in als bridge en dan heb ik het zelf onder controle...
Pagina: 1