Slimme meter levert meer terug dan zonnepanelen opleveren

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:03

Xtremelead

powered by E-MU

Topicstarter
Mijn vraag:
Mijn Kaifa MA304 slimme meter geeft soms aan dat ik meer stroom teruglever dan mijn zonnepanelen opleveren. Het verschil is soms enorm en absoluut onrealistisch. Bijvoorbeeld vandaag rond een uur of 13:00 leverden mijn panelen (om precies te zijn) 2579W op. De P1 meter geeft op dat moment aan dat ik totaal 4521W teruglever: L1: 1579W, L2: 1461W, L3: 1481W. Deze waardes komen overeen met het voltage * amperage per fase op dat moment. Als ik de opbrengst per paneel bij elkaar optel kom ik netjes op de 2579W uit. Dit is niet slechts een piek in de data, maar dit duurde zo'n 4 minuten. Ik zie dit gedrag vaker op de dag. Hoe zou dit kunnen komen? Is de slimme meter misschien defect?
Een ander voorbeeld van vanmorgen rond 09:30: teruglevering van +- 2900W, panelen leveren +/-1500W.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Ik heb 18 LG380 panelen, 6840Wp. Enphase Envoy (non-metered), 18 IQ7+ micro omvormers, 11 panelen op zuidwest, 7 panelen op noord oost. Ik lees de slimme meter uit met een P1 meter van Homewizard en ik gebruik Home Assistant om de data te kunnen bekijken.
Ik heb geen thuisbatterij of andere energiebronnen. Op deze momenten zijn er niet per se energieslurpende apparaten actief.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
De realtime waardes op het display van de slimme meter komen overeen met wat de Homewizard laat zien.
Contact gezocht met Stedin, die stuurt mij door naar de energie leverancier die mij weer doorstuurt naar Stedin :|

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!

Alle reacties


  • orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:24

orf

Lijkt het hier op?

  • Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:01
Een van de drie fasen meet verbruik als teruglevering, wellicht?

Dat is wel knap trouwens, want zodanig verkeerd aansluiten zou bijzonder lastig moeten zijn (vanaf de verkeerde kant van de meter invoeren, en dat dan maar met 1 van de fasen).

Dat zal dus wel niet.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:03

paQ

Xtremelead schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:53:


Contact gezocht met Stedin, die stuurt mij door naar de energie leverancier die mij weer doorstuurt naar Stedin :|
Alsof je energieleverancier daar wat aan kan doen :D 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 16-06-2026 16:05 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:03

Xtremelead

powered by E-MU

Topicstarter
Ha, ja dat lijkt wel heel erg op mijn probleem, alleen die overvoltage optie in Homewizard heb ik niet. Als ik de voltages bekijk van het eerste voorbeeld vanmiddag rond 13:00 zit er op fase 1 240V, fase 2 235V en fase 3 238V. Na die paar minuten zakt het weer naar rond de 230V voor de 3 fasen. Het is dus niet zo extreem als dat filmpje van Ketel Klets.
paQ schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:05:
[...]

Alsof je energieleverancier daar wat aan kan doen :D 8)7
Die zou de meter uit kunnen lezen, maar die kunnen alleen totalen zien, geen realtime info.
Als tweede optie gaf Stedin aan een electromonteur te zoeken om alles na te kijken. Ik kan me alleen niet voorstellen dat er iets verkeerd zit aangesloten wat zonnepanelen betreft, want die waardes kloppen ook allemaal. Bovendien gebeurt de afwijking af en toe en niet de hele tijd.

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!


  • sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als de meter verkeerd aangesloten is dan had je dat allang gezien. Dan zou ik de wintermaanden ook veel meer teruggeleverd dan verbruikt moeten zijn. Dat lijkt me niet het geval omdat je nu, met zonnig en gunstig weer, pas een topic opent hierover.

Houdt de omvormer ook rekening met de hoogte van de netspanning of rekent die alleen wat de panelen doen?

  • ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:32
Je gaat uit van verkeerde waarden van de Kaifa, maar is je eigen meting wel juist?

  • Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:52

Pazo

Mroaw?

Xtremelead schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:53:
Bijvoorbeeld vandaag rond een uur of 13:00 leverden mijn panelen (om precies te zijn) 2579W op. De P1 meter geeft op dat moment aan dat ik totaal 4521W teruglever:

[...]

Enphase Envoy (non-metered),
Lees jij die 2579W uit de Enphase app af? Je hebt een non-metered zeg je. Die geeft waarden per 15 minuten.
P1 is realtime.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline


  • Cratchit
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17-06 15:00
Hoe zijn de getallen in kWh per dag? Levert je omvormer dan bijvoorbeeld 30 kWh terwijl je dan (zogenaamd) 40 kWh teruglevert? (Op dagen wanneer je direct verbruik laag is).

  • Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:03

Xtremelead

powered by E-MU

Topicstarter
sypie schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:26:
Als de meter verkeerd aangesloten is dan had je dat allang gezien. Dan zou ik de wintermaanden ook veel meer teruggeleverd dan verbruikt moeten zijn. Dat lijkt me niet het geval omdat je nu, met zonnig en gunstig weer, pas een topic opent hierover.

Houdt de omvormer ook rekening met de hoogte van de netspanning of rekent die alleen wat de panelen doen?
Het is me al eerder opgevallen, maar ik heb er nooit zoveel aandacht aan besteed. Een voorbeeld uit maart dit jaar: opbrengst is 467W, teruglevering 3047W. Of de omvormer rekening houdt met netspanning weet ik niet, het lijkt mij dat die alleen laat zien wat de panelen doen
ahbart schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:33:
Je gaat uit van verkeerde waarden van de Kaifa, maar is je eigen meting wel juist?
Dat denk ik wel. De IQ7+ kan normaal gesproken continu maximaal 290W leveren. Maximaal zou dit 5220W kunnen zijn, maar aangezien ik een deel van mijn panelen op NO heb en een deel op ZW, zal ik nooit aan dit maximum kunnen komen. Historisch gezien is mijn maximum opbrengst 4987W geweest. Neem het voorbeeld van vanmorgen 09:30. De panelen op NO leverden toen tussen de 130W en 150W op, lijkt me best realistisch. Als de meter dat 2900W teruglevering laat zien, zou dat beteken dat de 8 panelen op NO meer dan 350W leveren. Dat is niet mogelijk wat mij betreft.
Pazo schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:44:
[...]


Lees jij die 2579W uit de Enphase app af? Je hebt een non-metered zeg je. Die geeft waarden per 15 minuten.
P1 is realtime.
Ik lees de Envoy lokaal uit met de Home Assistant integratie. Ik krijg iedere 5 minuteb data. Het klopt dat dit niet gelijk loopt met de P1 meter, maar hier kan het verschil niet in zitten aangezien de hoge teruglevering ineens begint en ook weer ineens ophoudt na x minuten.
Cratchit schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:01:
Hoe zijn de getallen in kWh per dag? Levert je omvormer dan bijvoorbeeld 30 kWh terwijl je dan (zogenaamd) 40 kWh teruglevert? (Op dagen wanneer je direct verbruik laag is).
Dat is moeilijk te zien, de verschillen zijn te klein. Volgens de P1 meter heb ik vandaag tot nu toe op piek tarief zo'n 18kWh teruggeleverd. De Envoy zegt al 25kWh te hebben geleverd. Het zit natuurlijk in het verbruik van het huis en enkele keren dat ik een aantal minuten ineens veel teruglever zitten in die 18kWh. Ik kan niet precies vertellen hoeveel het huis verbruikt heeft, maar snachts heb ik bijvoorbeeld een standaard (sluip als het het zo wilt noemen)verbruik van 4 a 500W.

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!


  • Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:52

Pazo

Mroaw?

Hoe ziet je grafiek in HA er dan uit? Ik heb een metered en lees ook in HA af, en vandaag is het continu pieken ivm de bewolking. Het schommelt enorm en dat is niet meer dan logisch. Micro's schakelen binnen seconden. Ik heb uitschieters tussen zeg 2000 en 7000W. Je P1 laat dit dus ook zien, maar de Enphase app niet ivm de vertraging / datapunten van 5min.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_8QTmpNC6dn-QD57lYs1SKk5nI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rX3d3Ne6mbVBbOU2ntKvkqrY.jpg?f=user_large

Kijk eens wat je getallen aan het einde van de dag zijn, of je p1 en Enphase dan wel overeen komen?

[ Voor 18% gewijzigd door Pazo op 16-06-2026 18:38 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline


  • Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:05
Om 13:00 hadden de 11 panelen op ZW dus die zaten lekker te limiteren op 290 watt. 3190 watt
Dan blijft er 4521-3190= 1331 watt over voor de resterende 7. Dat is 190 watt van de 380 watt panelen die op het helderst van de dag binnenkrijgen. 50% opbrengst dus voor de panelen op NO. Het is bijna 21 juni he, de zon staat bijna op het hoogste punt.

Helemaal niet zulke gekke waardes. Neem een Metered gateway dan krijg je de juiste waardes én ben je voorbereid op de toekomst.

Je rustverbruik is gigantisch. Jouw rustverbruik is 150% van mijn totale jaarverbruik. Hier kan je 20000km mee autorijden.

[ Voor 18% gewijzigd door Kanoet op 16-06-2026 19:26 ]


  • Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:03

Xtremelead

powered by E-MU

Topicstarter
Pazo schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:36:
Hoe ziet je grafiek in HA er dan uit? Ik heb een metered en lees ook in HA af, en vandaag is het continu pieken ivm de bewolking. Het schommelt enorm en dat is niet meer dan logisch. Micro's schakelen binnen seconden. Ik heb uitschieters tussen zeg 2000 en 7000W. Je P1 laat dit dus ook zien, maar de Enphase app niet ivm de vertraging / datapunten van 5min.

[Afbeelding]

Kijk eens wat je getallen aan het einde van de dag zijn, of je p1 en Enphase dan wel overeen komen?
Dit is de grafiek in HA van vandaag tot nu toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-xER3tpYZyfYyK6CMEiBhctQAM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gboBpbzlYitxQGZYdRudP5X1.png?f=fotoalbum_large

Blauw is de active power sensor van de P1 meter, geel is de output van de Envoy. Zoals je ziet om rond 09:30 levert de Envoy +- 1500W en is de P1 output -2800W. Bij teruglevering van 2800W zou de Envoy minstens 3200W moeten leveren (ivm standaard verbruik) en dat zie je pas vanaf 14:30. Tussen 12:00 en 13:00 zie je een paar keer meer dan 4000W teruglevering terwijl de Envoy (nog lang niet) boven de 4000W uitkomt. Pas na 14:00 als de zon lekker schijnt, lijken de pieken verdwenen te zijn en kloppen de waardes redelijk.
Kanoet schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:20:
Om 13:00 hadden de 11 panelen op ZW dus die zaten lekker te limiteren op 290 watt. 3190 watt
Dan blijft er 4521-3190= 1331 watt over voor de resterende 7. Dat is 190 watt van de 380 watt panelen die op het helderst van de dag binnenkrijgen. 50% opbrengst dus voor de panelen op NO. Het is bijna 21 juni he, de zon staat bijna op het hoogste punt.

Helemaal niet zulke gekke waardes. Neem een Metered gateway dan krijg je de juiste waardes én ben je voorbereid op de toekomst.

Je rustverbruik is gigantisch. Jouw rustverbruik is 150% van mijn totale jaarverbruik. Hier kan je 20000km mee autorijden.
Nee, om 13:00 zaten de panelen op ZO nog lang niet aan hun max, dat was pas tegen 15:00.
Ik zit er aan te denken om die metered te nemen inderdaad. Nu kan ik alleen mijn 'echte' verbruik berekenen door de zonne opbrengst en de opname/teruglevering met elkaar te vergelijken.

Dat rustverbruik...tjsa...een paar servertjes, switches, router, pc die altijd aan staat, telefoons/tablets aan de oplader...dat telt wel op ja. Dat neem ik voorlopig even voor lief.

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!


  • jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat zijn de waardes per fase om 04:00 in de nacht?

  • Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:03

Xtremelead

powered by E-MU

Topicstarter
jadjong schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:20:
Wat zijn de waardes per fase om 04:00 in de nacht?
41W, 87W en 227W. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wE2yT_r1sKxSLIZhaJrWXx6Nr-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8fUBbCD1PIIvc35yA375UbLW.png?f=fotoalbum_large hier de grafiek van 08:00-16:00 met daarbij de 3 fasen. Je ziet dat bij een terugleverpiek alle drie de fasen ook mee zakken: rond 09:30 -1185W, -857W en -832W, rond 13:30 -1511W, -1412@ en -1419W, totaal -4329W.

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!


  • jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dan is de meter in ieder geval niet scheef aangesloten. Volgende wat je kan doen is de meter testen(met de aanname dat je een waterkoker in huis hebt; gooi twee liter koud water in dat ding en zet die aan tot het kookt op L1, doe vervolgens hetzelfde op L2 en L3. Als er niets anders significants in huis aan/uit schakelt zou je netjes 3x een piek van ongeveer 2000W moeten zien.

  • Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:09
jadjong schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:18:
Dan is de meter in ieder geval niet scheef aangesloten. Volgende wat je kan doen is de meter testen(met de aanname dat je een waterkoker in huis hebt; gooi twee liter koud water in dat ding en zet die aan tot het kookt op L1, doe vervolgens hetzelfde op L2 en L3. Als er niets anders significants in huis aan/uit schakelt zou je netjes 3x een piek van ongeveer 2000W moeten zien.
Andersom zou je ook eens kunnen proberen, alles uit in de groepenkast behalve de PV.
Dan zou je geen verbruikers mogen hebben en zouden de waardes van de PV en de P1 gelijk aan elkaar moeten zijn.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!


  • Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:03

Xtremelead

powered by E-MU

Topicstarter
jadjong schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:18:
Dan is de meter in ieder geval niet scheef aangesloten. Volgende wat je kan doen is de meter testen(met de aanname dat je een waterkoker in huis hebt; gooi twee liter koud water in dat ding en zet die aan tot het kookt op L1, doe vervolgens hetzelfde op L2 en L3. Als er niets anders significants in huis aan/uit schakelt zou je netjes 3x een piek van ongeveer 2000W moeten zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rrqz6Vb3N7mYYRBdTeP2H_8suk4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/P2PIie34JRALmWKMpK0YAU8u.png?f=user_large Hier de grafiek van drie keer water koken.

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!


  • jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik ben niet bekend met de grafiek en de gebruikte kleuren;
Blauw = totale verbruik?
Groen = L1?
Rood = L2?
Paars = L3?
Dan lijkt het goed te gaan. L1 zie ik met +/- 1500W omhoog schieten en het totale verbruik doet dat ook.
Wat is geel?

  • FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:01
Communiceren alle microinverters wel goed met je Enphase Envoy (non-metered)?

Volgens mij wek je meer op dan je Envoy registreert omdat niet alle micro-omvormers goed communiceren met de Envoy. Aangezien je Envoy zelf niet meet (het is immers een non-metered variant) is de getoonde informatie afhankelijk van de communicatie tussen de Envoy en de micro-omvormers.

[ Voor 4% gewijzigd door FredvZ op 17-06-2026 10:40 ]

Spel en typfouten voorbehouden


  • Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:03

Xtremelead

powered by E-MU

Topicstarter
jadjong schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:04:
Ik ben niet bekend met de grafiek en de gebruikte kleuren;
Blauw = totale verbruik?
Groen = L1?
Rood = L2?
Paars = L3?
Dan lijkt het goed te gaan. L1 zie ik met +/- 1500W omhoog schieten en het totale verbruik doet dat ook.
Wat is geel?
Blauw is totaal verbruik inderdaad. Rood is fase 1, groen fase 2, paars fase 3. Geel is de opobrengst van de Envoy.
FredvZ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:39:
Communiceren alle microinverters wel goed met je Enphase Envoy (non-metered)?

Volgens mij wek je meer op dan je Envoy registreert omdat niet alle micro-omvormers goed communiceren met de Envoy. Aangezien je Envoy zelf niet meet (het is immers een non-metered variant) is de getoonde informatie afhankelijk van de communicatie tussen de Envoy en de micro-omvormers.
Alle microinverters communiceren prima, zowel in de Enphase app als in Home Assistant. Ik zie in HA alle microinverters los en ze produceren allemaal.


Zojuist deed het probeem zich weer voor:


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1sY4exm_7as82FUvULJAHUztFo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nMQ8A288VQw5UNKrp2D4nOE3.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3fLogn3oJl1OnoyZqvxFleKd9U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fZPuGdpfow1sOtWFJmCRt6YB.png?f=user_large
Snel even de foto van de meter zelf erbij gedaan. Je ziet duidelijk bij een opbrengst van maximaal 2000W periodes van teruglkevering van boven de 3000W (ook als je de 5 minuten vertraging van de Envoy meerekent)

[ Voor 20% gewijzigd door Xtremelead op 17-06-2026 10:55 ]

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!


  • Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:24
Hoe zijn de micro's verdeeld over de 3 fasen? het lijkt erop dat ze redelijk aardig gespreid over de 3 fasen zijn verdeeld, gezien de getallen en grafieken die je deelt.

Ik zie er eigenlijk nog steeds geen problemen mee eerlijk gezegd. De envoy middelt per 5 minuten, maar de pieken zijn veel korter dan dat.

Als je de getallen beter wilt kunnen vergelijken, dan zul je van je reguliere P1 data ook de gemiddelden per 5-minuten interval moeten zien te produceren. Dan kun je de envoy data en de P1 data plotten en goed met elkaar vergelijken. Met heel erg piekende opwek lukt dat eenvoudigweg niet (goed).

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh


  • FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:01
Xtremelead schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:46:
Alle microinverters communiceren prima, zowel in de Enphase app als in Home Assistant. Ik zie in HA alle microinverters los en ze produceren allemaal.
Als ik naar de grafiekjes kijk dan is de informatie uit je Envoy totaal niet in sync met wat je slimme meter laten zien.
Je mag dan wel getallen zien in de app en in HA, maar ik heb er toch wel mijn twijfels bij het dat het de juiste getallen zijn.

Spel en typfouten voorbehouden


  • Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:52

Pazo

Mroaw?

FredvZ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:07:
[...]

Als ik naar de grafiekjes kijk dan is de informatie uit je Envoy totaal niet in sync met wat je slimme meter laten zien.
En daar denk ik dus ook aan. De (met name) non-metered versie is traag en heeft totaal andere meetpunten /interval dan de p1 meter.
Als de totale opwek / verbruik / teruglevering over de gehele dag wel klopt tussen Enphase en de P1, dan is er niets aan de hand.
Wil je actuele / realtime waarden hebben vanuit Enphase, dan zal je helaas moeten gaan voor een Metered met geïnstalleerde CT-spoelen.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline


  • Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:03

Xtremelead

powered by E-MU

Topicstarter
Hm, ja, misschien hebben jullie gelijk. Lijkt er op dat wellicht de panelen een stuk beter werken dan ik tot nu toe dacht. Laat ik maar gaan sparen voor het laten plaatsen van een metered Envoy. Ik denk niet dat ik dat zelf kan.
Dank voor jullie hulp.

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!


  • Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:04

Reptile209

- gers -

Xtremelead schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:20:
Hm, ja, misschien hebben jullie gelijk. Lijkt er op dat wellicht de panelen een stuk beter werken dan ik tot nu toe dacht. Laat ik maar gaan sparen voor het laten plaatsen van een metered Envoy. Ik denk niet dat ik dat zelf kan.
Dank voor jullie hulp.
Wellicht is het vergelijkbaar met wat ik in de ShinePhonea-app zie voor mijn Growatt-omvormer: soms (vaaaak :O ) is er blijkbaar geen goede communicatie tussen de omvormer en de cloud. Dan zie je een dag geen opwek, en een dag later een totale opwek van 2 dagen. Als jouw omvormers ook zoiets doen, dan kan ik me voorstellen dat er op bepaalde momenten een veelvoud van je opwek te zien is omdat er even wat data wordt ingehaald. Maar als het 24-uurs totaal klopt, dan is er niks aan de hand.

Zo scherp als een voetbal!


  • Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:48
Vergeten ferrietringen te plaatsen bij de installatie van Enphase?

PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh


  • analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:22
Xtremelead schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:20:
Hm, ja, misschien hebben jullie gelijk. Lijkt er op dat wellicht de panelen een stuk beter werken dan ik tot nu toe dacht. Laat ik maar gaan sparen voor het laten plaatsen van een metered Envoy. Ik denk niet dat ik dat zelf kan.
Dank voor jullie hulp.
Je kan natuurlijk ook een home wizard kwh meter er tussen plaatsen. Of van ieder ander merk. Is ook een oplossing voor jouw probleem, en me dunkt goedkoper ook. Je mist dan wel voordelen van de metered versie kwa besturing via Homeassistant.

  • JACIVERK
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 18-06 11:27
Zou het verschil kunnen worden veroorzaakt door een veranderde frequentie?

  • Mat Matheij
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-06 14:19
De vraag blijft wie deze zonnepanelen heeft aangelegd. In deze tijd tot 2027 zou dit meer moeten opleveren. Bij een 3 fasen installatie behoeft de input niet geheel gelijk te zijn. Zo heeft elk zonnepaneel een maximale output.

Maar zonnepanelen worden niet zelden door amateurs geplaatst of bedrijven zonder keurmerk als InstallQ.

  • Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:03

Xtremelead

powered by E-MU

Topicstarter
Mat Matheij schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:52:
De vraag blijft wie deze zonnepanelen heeft aangelegd. In deze tijd tot 2027 zou dit meer moeten opleveren. Bij een 3 fasen installatie behoeft de input niet geheel gelijk te zijn. Zo heeft elk zonnepaneel een maximale output.

Maar zonnepanelen worden niet zelden door amateurs geplaatst of bedrijven zonder keurmerk als InstallQ.
Panelen zijn in 2022 aangelegd door een bedrijf met Zonnekeur/InstallQ certificaat. Waarom zouden deze panelen meer op moeten leveren denk je? Rekening houdend met de ligging lijkt mij de opbrengst prima.

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!


  • Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:09
JACIVERK schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:33:
Zou het verschil kunnen worden veroorzaakt door een veranderde frequentie?
Veranderende frequentie kan in principe niet, het net draait altijd tussen de 49,9 & 50,1Hz dit in een sinusvorm (golf beweging) en zo dat het netto altijd op 50Hz uitkomt, zou dit anders zijn dan zou je dit b.v. aan je klokje van je oven/magnetron moeten zien (mogelijk mits geen slimme/connected versie) dat de klok uit de pas gaat lopen (voor of achter lopen).
Tevens hoort een omvormer uit te vallen als deze buiten deze scope komt wat betreft frequentie (dus onder de 49,89 en boven de 50,11Hz).

Weet namelijk van een individue (namens een netbeheerder) die in een wijk met enorm veel PV en teruglevering ooit eens een aggregaat op nominaal 50,2Hz heeft gezet, nadat 2 aggregaten in rook opgegaan waren door teveel teruglevering. Door die stand was er geen enkele teruglevering meer, mensen hadden thuis wel stroom (nagenoeg alle apparatuur kan er wel mee overweg) en konden dus rustig de werkzaamheden uitvoeren toen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!


  • edwin.d
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:21
Zou het kunnen dat je maar een aantal keer per dag je gegevens van ne zonnepanelen kan opvragen?

Bij bv solaredge is dit maar 12 keer per dag.

Wil je solaredge gebruiken in homeassistant dan heb je een API sleutel nodig om deze rechtstreeks via je netwerk te kunnen uitlezen.
Pagina: 1