Nieuwe grote televisie gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-06 20:27
Hey hallo! Ik kom zelf vanuit het LG WebOS milieu. Van 42 naar 49 inch LCD en toen de overstap naar een 55" OLED. Die is inmiddels weer een paar jaar oud, verhuizing staat voor de deur en we zitten straks minimaal 5 meter van het scherm af, dus we zijn aan het kijken naar wat groters. OLED is daarbij schier onbetaalbaar, want volgens iemand bij de Coolblue winkel en ook bij de MediaMarkt moeten we toch op z'n minst 75" daarvoor doen, want anders wordt het te klein. Dan kom je al snel bij TCL-TV's uit. Zeker ook omdat je dan in elk geval een relatief recente Google TV-televisie krijgt, wat toch het meest diverse platform is. Ik heb ook naar Hisense gekeken en naar Samsung, maar van zowel VIDAA als Tizen krijg ik de kriebels.

Het budget is pakweg 1500 euro (tenminste, meer mag ik van mijn vrouw niet uitgeven), dus ik zit te kijken naar de TCL 75RM7L Zwart en de TCL 75C89L Zwart (die laatste krijg ik dus denk ik niet over de bühne). De TCL 75A400U Zwart valt af, vanwege het lagere aantal dimming zones. Dus eigenlijk kijk ik alleen maar naar de TCL 75RM7L Zwart. Iemand ervarin gmee?

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:36
Frituurman schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:18:
Hey hallo! Ik kom zelf vanuit het LG WebOS milieu. Van 42 naar 49 inch LCD en toen de overstap naar een 55" OLED. Die is inmiddels weer een paar jaar oud, verhuizing staat voor de deur en we zitten straks minimaal 5 meter van het scherm af, dus we zijn aan het kijken naar wat groters. OLED is daarbij schier onbetaalbaar, want volgens iemand bij de Coolblue winkel en ook bij de MediaMarkt moeten we toch op z'n minst 75" daarvoor doen, want anders wordt het te klein. Dan kom je al snel bij TCL-TV's uit. Zeker ook omdat je dan in elk geval een relatief recente Google TV-televisie krijgt, wat toch het meest diverse platform is. Ik heb ook naar Hisense gekeken en naar Samsung, maar van zowel VIDAA als Tizen krijg ik de kriebels.

Het budget is pakweg 1500 euro (tenminste, meer mag ik van mijn vrouw niet uitgeven), dus ik zit te kijken naar de TCL 75RM7L Zwart en de TCL 75C89L Zwart (die laatste krijg ik dus denk ik niet over de bühne). De TCL 75A400U Zwart valt af, vanwege het lagere aantal dimming zones. Dus eigenlijk kijk ik alleen maar naar de TCL 75RM7L Zwart. Iemand ervarin gmee?
Waarom krijg je de C89l niet over de bühne?

Ik schat in dat dat overall wel de beste tv is. Ik wacht nog op de uitgebreide test resultaten online van de rgb miniled tv's, maar las her en der dat er nog wat issues zijn met kleur echtheid enzo

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:56

De LG 77'' B5 valt op moment van schrijven binnen het budget. Als je eenmaal OLED gewend bent zou ik niet zo snel terug gaan naar LCD, tenzij je (extreem) veel lichtinval hebt en je overdag ook wil dat kleuren poppen.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:11

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Verplaatst, want aankoopadvies.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 21:03
Het budget is pakweg 1500 euro (tenminste, meer mag ik van mijn vrouw niet uitgeven),
De vrouw meteen inruilen

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

en de TCL 75C89L Zwart (die laatste krijg ik dus denk ik niet over de bühne).
Nog wat korting bietsen bij een shop en je zit rond de 1500 a 1600 euro denk ik, moet lukken toch?
Voor de rest met Freshouttheoven, een B5 van 77 inch, dat is toch een prachtkeuze met wat je zoekt?

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:42

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@Frituurman ik heb deze gekocht vorig jaar:
TCL 75Q6C Zwart review door NiGeLaToR
Dat is de versie met minder dimming zones. Ik gebruik niet de onboard 'smart' toestand, maar Apple TV met Dolby vision / HDR op 4k en ben erg blij met het beeld. Ik had een 60" Sony LCD tv en naast dat deze groter is, is zwart ook echt zwart en ben ik heel blij met de cinema mode en de stand waarin 24p op 24P en 50hz op 50hz etc wordt afgespeeld. Ik vermijd upscaling technieken.

Overigens kwam ik erop omdat er een winkel was waar ze de verschillende modellen naast elkaar hadden hangen met hetzelfde beeld en kozen we op basis van wat we zagen. Hoewel er in lapomstandigheden allerlei verschillen zijn, was dat voor ons in de praktijk met kijken zo marginaal dat het de meerprijs niet waard was :)

Maargoed, als je wel alles upscaled bekijkt en de onboard OS features gebruikt dan kan je beleving totaal anders zijn.

1 minpuntje: de antiglare had wel beter gemogen, duurdere model heeft volgens mij ook betere antiglare. Denk dat je dus als je die duurdere neemt helemaal goed zit.

Ps: pro-tip - verkoop je oude tv om je budget te verruimen :+

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 16-06-2026 16:13 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-06 20:27
77" valt af, want dan kom ik niet uit met de tussenruimte bij de cinewall. @Jorgen prima dat je het verplaatst, maar ik was toch echt op zoek naar mensen met ervaringen met de uitvoering: TCL 75RM7L Zwart en dan zit ik met het TCL ervaringen topic wel goed, volgens mij.

@NiGeLaToR Bedankt voor de tip, maar we doen het grote doorschuifcircus. Huidige woonkamer TV gaat naar de woonkeuken, huidige woonkeuken tv gaat naar de geïsoleerde overkapping (weggewerkt in een kast). Ik kan dus niet mijn budget verhogen met de verkoop van oude tv's :-(

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:11

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

offtopic:
@Frituurman Ongeacht het merk waar je naar kijkt, hoort aankoopadvies in een eigen topic in het betreffende aankoopadviessubforum. Gezien het hier overduidelijk aankoopadvies betreft, zit je nu hier op de juiste plek.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-06 20:25
Volgens mij is een nieuwe TCL 75C80L SQD Miniled bij Coolblue te krijgen voor 1399. Weet alleen niet zeker of dat hetzelfde model is als de C89L?

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:47
Duster_42 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:15:
Volgens mij is een nieuwe TCL 75C80L SQD Miniled bij Coolblue te krijgen voor 1399. Weet alleen niet zeker of dat hetzelfde model is als de C89L?
De 80 is het oudere model... de 89 komt met redelijk wat verbetering wat betreft piek helderheid en het aantal dimmingzones.

@Frituurman Weet je wat het is... je koopt voor 1500 hooguit een midden segment 75 inch als je er goede korting op kan krijgen. Als je van OLED komt en dan vanwege het beeldformaat een compromis gaat doen op de beeldkwaliteit dan zal het vrijwel altijd tegenvallen.

Maar als het echt moet dan heb je volgens mij geen betere keuze met dat budget en formaat dan: uitvoering: TCL 75Q8C Zwart of iedere uitvoering daarvan dan. Betreft een 2025 model, maar het biedt imo het meeste waarde voor je geld... moet je wel 100 euries meer lospeuteren ;)

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Frituurman schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:43:
77" valt af, want dan kom ik niet uit met de tussenruimte bij de cinewall.
Ook daadwerkelijk becijferd en gemeten? Door bezels en dergelijke kan het maar net passen misschien...

Succes met de keuze!

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

Pagina: 1