Mijn vraag:
Tijdens het douchen in de badkamer wordt de badkamer vochtig (water op spiegel, benauwend, niveau subtropisch
). Welke opties zijn er met mijn DemandFlow. Buiten het raam openzetten
.
TLDR: de juiste afstandsbediening is niet meer te koop, vochtsensor is aangesloten maar lijkt niet te reageren.
Ik ben geen centrale afzuiging expert. Daarom is alles van simpel advies tot gedetailleerde technische kennis welkom!
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Context: Onlangs heb ik een huis uit 2011 gekocht. In dit huis is centrale afzuiging d.m.v. de DemandFlow DF-PW12 aanwezig. Tijdens de overdracht is aangegeven dat er geen afstandsbediening in het huis aanwezig is.
Feitelijk:
Omdat ik niet bedreven ben centrale afzuiging, maar wel een afstandsbediening kan koppelen (toch?
) Heb ik de volgende afstandbediening besteld om uit te testen of ik deze kan koppelen met de DemandFlow unit. Lang verhaal kort, de afstandsbediening kan niet gekoppeld worden. Later vond ik deze brochure die inderdaad aangeeft dat de gekochte afstandsbediening te nieuw is voor de DemandFlow unit. Echter gaan we nu de rabbit hole in:
Volgens pagina 27 zijn er 2 afstandsbediening die gekoppeld kunnen worden. De Draadloze basis bedieningsschakelaar (536-0146) en Draadloze ruimtegebonden bedieningsschakelaar (536-0150). Op pagina 28 wordt aangegeven dat de basisschakelaar met de eco en comfort stand de CO-2 concentratie te regelen is en dat koken en timer voor keuken en keuken/woonkamer afzuiging is. Niet waar ik naar op zoek ben. Volgens pagina 29 kan je de ruimtegebonden schakelaar koppelen aan een ruimte om met en zonder timer de m3/h afzuiging in te stellen. Dit zou de oplossing kunnen zijn op mijn vraag.
Echter is de ruimtegebonden schakelaar nergens meer te koop. Itho zelf wijst op de ruimtegebonden schakkelaar pagina door naar het nieuwere model, die volgens hun eigen brochure niet compatible is met de DemandFlow
. Daarnaast, mocht de ruimtegebonden schakelaar nog te koop zijn geweest, het is lijkt een must te zijn om ook de basisschakelaar te kopen omdat volgende de inbedrijfstelling pagina 33 je eerst de basisschakelaar en dan de ruimtegebonden schakelaar instelt, bij beschikbaarheid wel een gok waard maar vrij onhandig.
Opties vochtsensor:
Volgens pagina 11 zou het mogelijk moeten zijn om de vochtsensor 536-0420 te plaatsen. Goede nieuws: ik zie een zwarte kabel in de RV1 plug zitten. Tijdens het openmaken van de unit zie de ik zwarte kabel naar klep gelabeld badkamer lopen
. Daarnaast is er ook een CO2 sensor ingeplugd! Slechte nieuws: de DemandFlow kleppenbox is ontzettend vervuild van binnen. Ook staan de RV1 en co2 led uit. Deze dienen aan te staan pagina 24.
Eindstand:
Ik denk dat de vochtsensor werkend krijgen een mooie geautomatiseerde oplossing is voor mijn systeem. Daarnaast is de CO2 sensor werkend krijgen een mooie bonus (en goed voor veiligheid/gezondheid).
Tijd om de reinigingsstappen van de handleiding te doorlopen. Ik kan zelf de buizen niet schoonmaken maar voor nu zal de winst in de filters en sensoren zitten. Na het schoonmaken zal ik de sensor pluggen eens er uit in in doen.
Ik zal jullie op de hoogte houden. Tips in de tussentijd zijn van harte welkom.
Tijdens het douchen in de badkamer wordt de badkamer vochtig (water op spiegel, benauwend, niveau subtropisch
TLDR: de juiste afstandsbediening is niet meer te koop, vochtsensor is aangesloten maar lijkt niet te reageren.
Ik ben geen centrale afzuiging expert. Daarom is alles van simpel advies tot gedetailleerde technische kennis welkom!
Relevante software en hardware die ik gebruik:
- Itho DemandFlow DF-PW12, 8 buizen.
- Geen afstandsbediening aanwezig.
Context: Onlangs heb ik een huis uit 2011 gekocht. In dit huis is centrale afzuiging d.m.v. de DemandFlow DF-PW12 aanwezig. Tijdens de overdracht is aangegeven dat er geen afstandsbediening in het huis aanwezig is.
Feitelijk:
- De bedrijfsled knippert 1 op 4, dit betekend een correcte werking van de DemandFlow unit zie pagina 24.
- Naast de bedrijfsled staan er geen andere ledjes aan.
- In theorie zou slimme sturen aanwezig moeten zijn, volgens pagina 8: "In de badkamer wordt, naast de CO2-concentratie, ook de relatieve luchtvochtigheid (RV) gemeten. Als de luchtvochtigheid in de badkamer stijgt, ventileert het systeem in deze ruimte direct meer totdat de RV-waarde weer op het 'normale' niveau is. Zo wordt alleen in die ruimten geventileerd waar dat nodig is.". Echter bij het douchen gaat de DemandFlow niet harder zuigen.
Mogelijke oplossingen: - Plaatsen van een afstandsbediening om zo tijdelijk de afzuiging harder te zetten?
- Plaatsing of activatie van de vochtsensor?
Omdat ik niet bedreven ben centrale afzuiging, maar wel een afstandsbediening kan koppelen (toch?
Volgens pagina 27 zijn er 2 afstandsbediening die gekoppeld kunnen worden. De Draadloze basis bedieningsschakelaar (536-0146) en Draadloze ruimtegebonden bedieningsschakelaar (536-0150). Op pagina 28 wordt aangegeven dat de basisschakelaar met de eco en comfort stand de CO-2 concentratie te regelen is en dat koken en timer voor keuken en keuken/woonkamer afzuiging is. Niet waar ik naar op zoek ben. Volgens pagina 29 kan je de ruimtegebonden schakelaar koppelen aan een ruimte om met en zonder timer de m3/h afzuiging in te stellen. Dit zou de oplossing kunnen zijn op mijn vraag.
Echter is de ruimtegebonden schakelaar nergens meer te koop. Itho zelf wijst op de ruimtegebonden schakkelaar pagina door naar het nieuwere model, die volgens hun eigen brochure niet compatible is met de DemandFlow
Opties vochtsensor:
Volgens pagina 11 zou het mogelijk moeten zijn om de vochtsensor 536-0420 te plaatsen. Goede nieuws: ik zie een zwarte kabel in de RV1 plug zitten. Tijdens het openmaken van de unit zie de ik zwarte kabel naar klep gelabeld badkamer lopen
Eindstand:
Ik denk dat de vochtsensor werkend krijgen een mooie geautomatiseerde oplossing is voor mijn systeem. Daarnaast is de CO2 sensor werkend krijgen een mooie bonus (en goed voor veiligheid/gezondheid).
Tijd om de reinigingsstappen van de handleiding te doorlopen. Ik kan zelf de buizen niet schoonmaken maar voor nu zal de winst in de filters en sensoren zitten. Na het schoonmaken zal ik de sensor pluggen eens er uit in in doen.
Ik zal jullie op de hoogte houden. Tips in de tussentijd zijn van harte welkom.