Noctua's eerste aio-waterkoelers NL-LC1 - Op afstand versus

Pagina: 1
Acties:

  • WeirdScience
  • Registratie: April 2026
  • Niet online
Artikel: review: Noctua's eerste aio-waterkoelers NL-LC1 - Heel stil en ook nog goed ...
Auteur: @willemdemoor

Hoi.

Ergens onstond een (wellicht wat offtopic) een kleine discussie over het gebruik van de woorden "op afstand" in de pluspunten van de aio cooler.
Om de reactie sectie niet verder te vervuilen, ben ik hierover via dm met iemand hier nog even op ingegaan.

Ik heb daarbij een link gevonden met een korte uitleg: https://www.ensie.nl/woor...r-taalgebruik/afstand-met

Waarop er nog een mooi antwoord/toevoeging volgde van de andere Tweaker in de dm:
Het woord met signaleert in dit geval een maat of hoeveelheid. Je geeft ermee aan hoeveel voorsprong de nummer één heeft op de rest. in dit geval is dat "met afstand" zonder verder te specificeren hoeveel afstand.
Puur uit intresse zie ik graag uw antwoord tegemoet. :)

I love it when a plan comes together :7


  • willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
'Op afstand' is beeldspraak die aangeeft dat er een aanzienlijk verschil zit tussen A en B. Dat is geen hoeveelheid. Ik laat het zo staan...

  • WeirdScience
  • Registratie: April 2026
  • Niet online
Is voor mij prima hoor, ik rekende het ook niet fout, maar het betekende op een andere manier ook voor mij als: waneer je meer afstand neemt van een geluidsbron, dan hoor je op voldoende afstand de geluidsbron niet meer. Is het nu alleen perspectief? Geen idee.

Mijn bondige mening, gezien het op de huidige manier mij triggered, (en een paar anderen met mij) zou ik "met afstand de stilste" prefereren.

Wederom; laat je het voor wat het is, dan helemaal dikke prima!! d:)b

I love it when a plan comes together :7


  • Mr.Apoptosis
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-06 11:04
willemdemoor schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:38:
'Op afstand' is beeldspraak die aangeeft dat er een aanzienlijk verschil zit tussen A en B. Dat is geen hoeveelheid. Ik laat het zo staan...
Het punt is dat de beeldspraak niet is "op afstand" maar "met afstand".

Laten we een paar voorbeelden nemen:
"Max verstappen was met afstand de snelste op het circuit"
of
"Max verstappen was op afstand de snelste op het circuit"

"Dit is met afstand de stilste videokaart."
of
"Dit is op afstand de stilste videokaart."

En andersom:
"Ik probeer giftige slangen zo veel mogelijk op afstand te houden."
of
"Ik probeer giftige slangen zo veel mogelijk met afstand te houden."

Deze koeler is met afstand de stilste in vergelijking met andere koelers.

nu klinkt het alsof het alleen op afstand is, in de zin van: op afstand is de koeler stil, als je dicht bij bent is de koeler niet stil.

Daarbij: er zit wel degelijk een hoeveelheid verschil in: namelijk een aantal decibel. En ja dat verschilt in elke situatie etc, en dat verschilt sowieso ook met afstand ;) (pun intended).

Edit: kijk hier: link van het instituut van de Nederlandse taal
Scroll naar onderen en klik op: "met afstand"

[ Voor 14% gewijzigd door Mr.Apoptosis op 16-06-2026 15:16 ]


  • willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Heb je weleens dat je iets compleet niet ziet, ook al duwt iemand het in je gezicht? Dat had ik hier dus :)

Ik heb er 'met afstand' van gemaakt in de scorekaart, nu is het gelijkgetrokken met de 'met afstand' verderop in het verhaal... Dit is met afstand mijn traagste begrip van de dag :P

  • Mr.Apoptosis
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-06 11:04
Haha, Ja! dat heb ik geregeld :9
't maakt allemaal natuurlijk ook niet echt uit natuurlijk, 't is wel een beetje taalnazi van mij misschien.

Anyhow, nice dat het aangepast is, en wel goed artikel trouwens!

  • willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Dank, ik waardeer de feedback (taal en inhoudelijk :) )
Pagina: 1