• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-06 18:36
Hoi alle :)

Ondertussen draait zo`n 8-9 jaar mijn Victron installatie, eerst samen met wat AGM batterijen (8KwH) en nu tegenwoordig met aantal Pylontech accu`s (de oudste is zo`n 5-6 jaar).
Daarnaast plaatsen we ook deze bij klanten (de oudste installatie is nu bijna 5 jaar).

Het begint links en rechts na wat ik hoor/lees en zie toch aardig wat zorgen te wekken omtrent veiligheid.
Op Tweakers heb ik lekker lopen rond snuffelen op de dag van vandaag, naar het stuk veiligheid.
Nergens, maar dan ook echt nergens kon ik iets vinden over leeftijd en regeltjes van de PGS37-1 of/en veiligheid.

Het scheelt dat er een gros op internet (PGS37-1 link) staat.
Alleen de termen UL9540a, IEC 62933 en meer ontbreken bij vele in het boekje.
Momenteel is het een richtlijn wat de PGS37-1 omschrijft en bij het zakelijk inzetten van EOS (ess) is het al een verplichting.
Na alles wat er al mis is gegaan dit jaar, wordt t een verplichting volgend jaar.
Alles onder de 20 KwH opslag zit veilig, daar boven (tot 4800KwH) moet voldoen aan de PGS37-1.
Ook alles wat "inpandig" staat moet aan de regels voldoen.

Sinds vorig jaar zijn er verschrikkelijk veel merken accu`s bij gekomen, veel heeft niet eens is 1 certificaat, daarna doen we onderzoek welke wel en niet goed gekeurd zijn zodat we ook in de toekomst beter kijken en adviseren.

Heeft er iemand ervaring mee?
Of kan iemand wat meer input geven?

DPC Chef-kok :)

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-06 18:36
Ah, dankje

DPC Chef-kok :)