“Wie kan SMD‑waarde meten bij ITE‑chip op Gigabyte Z390/Z490

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MarioH73
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16:57

MarioH73

Sta altijd een keer meer op!

Topicstarter
Ik heb per ongeluk een SMD‑component van mijn Gigabyte Z390 Gaming X weggehaald tijdens het schoonmaken.
Eigenlijk twee, maar één daarvan weet ik inmiddels: dat is een 1 Ω‑weerstand uit de bekende rij van drie 1 Ω‑links onder de ITE‑chip.

De tweede ontbrekende SMD is het probleem.
Ik twijfel of dit een weerstand of een condensator was.
Hij zit in dezelfde horizontale lijn richting de Realtek‑audiochip, en maakt deel uit van de jack‑detectie‑keten (3.5 mm front panel detectie).
Door het ontbreken van dit onderdeel staat bij mij het front panel altijd “aan” en blijft de rest grijs in Realtek Audio Console.
Wat ik nodig heb
Heeft iemand een Gigabyte Z390 Gaming X of Z490 Gaming X met dezelfde ITE IT8688E Super‑I/O chip?

Zou je dan A.U.B. met een multimeter de waarde willen meten van het SMD‑onderdeel dat op mijn foto ontbreekt? _/-\o_

Het gaat om het onderdeel naast de 1 Ω‑rij, vlak bij de ITE‑chip.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/doWjUivN37-n_ai4KM5GWCuHnn0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kkxraa8aBC0LRp6dz8DzONnt.png?f=user_large

Foto 2: Mijn Z390 Gaming X — bij de schroevendraaier ontbreken er twee:
  • 1 Ω (bekend)
  • ??? (dit is de onbekende)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmbHvVHuYHVjD6IclQovfpMYRqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B9ThiZsZfUB1nAgHzCxieSuH.jpg?f=fotoalbum_large

Waarom ik het vraag

Dit onderdeel zit in de detectielijn tussen de front‑audio header, de ITE‑chip en de Realtek‑codec.
Zonder dit component werkt jack‑detectie niet meer.

Ik wil het niet overbruggen, omdat ik niet zeker weet of het een weerstand of condensator was — en een verkeerde brug kan schade veroorzaken.

Alle hulp of metingen zijn enorm welkom!
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :)

Mario Hägele

Beste antwoord (via MarioH73 op 21-06-2026 23:10)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:04

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik heb opgezocht hoe de front panel jack detectie bij een ALC892 werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yS6p26FGc3XIY7NK6_UC6lcGzoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2UQWDh4YulyfycbEbN1h6wp.jpg?f=fotoalbum_large

Als je een jack in het front panel steekt, dan wordt een normaal open contact aan de massa geschakeld. Het contact is via een weerstand aan Sense B gekoppeld. Afhankelijk van waar je een jack insteekt, kan 5k1, 10k, 20k of 39k2 weerstand tussen Sense B en de massa geschakeld worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXCcscAHsTSZ1ezF7KszUvL3cvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HEL53wyhcDmTUtpCoCNGnAey.jpg?f=fotoalbum_large

Als een weerstand weggetikt is, dan kan voor een bepaalde jack niet een weerstand tussen Sense B en massa geschakeld worden. Aannemend dat je geen schade op de printplaat hebt dat voor een kortsluiting tussen Sense B en massa zorgt.

Wat ik ook zie, is een 20k weerstand tussen JDREF en massa. Door een weerstand gaat een bepaalde stroom als je het tussen de massa en een bepaalde spanning aansluit. Een vergelijking kan gemaakt worden tussen hoeveel stroom dat door de ingeschakelde weerstanden tussen een SENSE-pin en massa gaan en wat er door 20k tussen JDREF en massa gaat.

Alle reacties

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:55
Ik kan het niet, maar misschien dat het hier wel kan: Klant sloopt RTX 3090 na vervangen van koelpasta

Hij heeft daar een bedrijf voor Computer Reparatie Center | Snel en Betrouwbaar

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:27

Dark

who tweaked the light?

Die ITE heeft denk ik weinig met front panel detectie te maken, want dat is een super-io chip, de detectie van je front audio jacks wordt gedaan door die realtek ALC 892 met de sense a/b pins, en daarvan kan je misschien vanaf het reference sheet wel een idee krijgen van de waarden van de gebruikte weerstandjes in die sense lijnen.

Al denk ik niet dat het dat is, want die zouden dan denk ik binnen het afgeschermde gedeelte rond de ALC zitten, en niet bij de ITE (zie ook geen 1ohm). dus ben je wellicht geen stap verder met mijn opmerking :X

kan je wel uitvogelen naar welke pin van de realtek die lijn gaat vanaf het ontbrekende component?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/323ONJz9yfY-MSTMQYiXhv_Mfzo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0SvAEQlsPQ37jNExYZdDMD7t.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Dark op 16-06-2026 11:29 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:04

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik heb opgezocht hoe de front panel jack detectie bij een ALC892 werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yS6p26FGc3XIY7NK6_UC6lcGzoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2UQWDh4YulyfycbEbN1h6wp.jpg?f=fotoalbum_large

Als je een jack in het front panel steekt, dan wordt een normaal open contact aan de massa geschakeld. Het contact is via een weerstand aan Sense B gekoppeld. Afhankelijk van waar je een jack insteekt, kan 5k1, 10k, 20k of 39k2 weerstand tussen Sense B en de massa geschakeld worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXCcscAHsTSZ1ezF7KszUvL3cvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HEL53wyhcDmTUtpCoCNGnAey.jpg?f=fotoalbum_large

Als een weerstand weggetikt is, dan kan voor een bepaalde jack niet een weerstand tussen Sense B en massa geschakeld worden. Aannemend dat je geen schade op de printplaat hebt dat voor een kortsluiting tussen Sense B en massa zorgt.

Wat ik ook zie, is een 20k weerstand tussen JDREF en massa. Door een weerstand gaat een bepaalde stroom als je het tussen de massa en een bepaalde spanning aansluit. Een vergelijking kan gemaakt worden tussen hoeveel stroom dat door de ingeschakelde weerstanden tussen een SENSE-pin en massa gaan en wat er door 20k tussen JDREF en massa gaat.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:27

Dark

who tweaked the light?

precies! maar loopt die Sense-B pin ook naar de printbaan aan een van de kanten van het weggeslagen componentje?
edit:
het zou misschien ook in de JDREF lijn kunnen zitten, lijkt me een soort reference voltage voor de JackDetect, als die door het wegvallen van een weerstandje anders uitvalt, gaat de hele detectie waarschijnlijk de mist in met een verkeerde vergelijking.

[ Voor 55% gewijzigd door Dark op 16-06-2026 20:24 ]

• MarioH73

MarioH73

Topicstarter
He mannen, super de luxe bedankt allemaal!

Ik ben vannacht met plakband om m’n vinger door de hele kast gegaan op zoek naar dat vermiste onderdeel. Ik dacht: ver kan ‘ie niet zijn, en inderdaad — hij zat gewoon aan de tape vast. Inmiddels zit ‘ie weer netjes op het bord.

Met meten kwam ik erachter dat dat andere component óók gewoon een 1Ω‑resistor was. Die heb ik van een oude Z370‑A PRO getrokken en ernaast geplaatst.

Voor de duidelijkheid: het bord zelf heeft een klein puntje boven de chips, maar dat is gewoon de strip van de chip. Die heb ik een laagje hars gegeven.

Metingen zijn goed. Ik schrok even omdat de lijn “open” is, maar dat klopt bij deze detectie‑lijn. In de ohm‑stand geeft hij 21 aan.

Morgen alles weer opbouwen en dan laat ik weten of hij het doet 🤞🤞

Nog maals bedankt mannen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njlX1hePgVAJHp4WuSCAWcWAJz8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t2nWFZNx9y4mfUMGuw5Y5DPS.png?f=fotoalbum_large

Mario Hägele

• MarioH73

MarioH73

Topicstarter
Het is maar dat jullie het weten chat vindt er dit van: Ja, dat klopt helemaal. Sense‑B loopt inderdaad via een serie‑component (in mijn geval een 1Ω‑link) naar de rest van de detectielijn. Als die weg is, ziet de ALC892 simpelweg geen correcte stroom meer terug en valt de hele jack‑detectie weg.

JDREF is ook een goede opmerking: dat is de referentiespanning voor de JackDetect‑vergelijking. Die hangt via 20k aan massa en bepaalt de referentiestroom. De codec vergelijkt vervolgens:
  • de stroom via de Sense‑weerstanden (5k1 / 10k / 20k / 39k2 naar GND)
  • met de stroom via JDREF → 20k naar GND
Als er in die JDREF‑lijn een component mist of de filtering onderbroken is, dan klopt de referentie niet meer en gaat de detectie inderdaad volledig de mist in, zelfs als Sense‑B zelf nog intact is.

In mijn geval zaten er dus twee componenten weg:
  • een 1Ω serieweerstand in de Sense‑lijn
  • en een SMD‑condensator die de detectie‑lijn filtert
Beide teruggezet, metingen kloppen weer. Morgen bouwen en kijken of de detectie terug is.

Toppers bedankt!!!!

Mede tweaker dude,

Mario

Mario Hägele

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je er ook aan gedacht dat wanneer je componenten meet die nog op het bord zitten, je 'in circuit' meet en hierdoor niet de juiste waarde van het component dat je probeert te meten krijgt? Als het stuk zou zijn of ergens anders kortsluiting is door een defect, ga je heel wat anders zien dan je hoort te zien.

Commandline FTW

• MarioH73

MarioH73

Topicstarter
Ja heb ik gedaan. het was oke zo zijn we er achter gekomen dat ber een 1 ohm op die plek moest! En de gevonde chip in mijn kast was alleen even kijken welke waarde het is en zo kwamen we ook op 1 ohm onder hem. Maar top bedankt!

Mario Hägele

• MarioH73

MarioH73

Topicstarter
Nog even een laaste update,

Het bordje start netjes op en draait stabiel. Het mogt alleen niet zo zijn dat de audio het is gaan doen. Ik heb het deel waar ik het kon zien en gesoldeerd heb, gemeten en er zaten geen fouten in. Dus heb ik een projectje voor later er moet nog iets kapot zijn in die lijn. Nieuwe Z390 besteld een ROG Striks voor het actief gamen. En voor als ik weer zin heb wat uit te zoeken. Jonges bedankt voor het mee denken en tot de volgende!!! 👌😊👍

Mario Hägele

Pagina: 1