Ik heb per ongeluk een SMD‑component van mijn Gigabyte Z390 Gaming X weggehaald tijdens het schoonmaken.
Eigenlijk twee, maar één daarvan weet ik inmiddels: dat is een 1 Ω‑weerstand uit de bekende rij van drie 1 Ω‑links onder de ITE‑chip.
De tweede ontbrekende SMD is het probleem.
Ik twijfel of dit een weerstand of een condensator was.
Hij zit in dezelfde horizontale lijn richting de Realtek‑audiochip, en maakt deel uit van de jack‑detectie‑keten (3.5 mm front panel detectie).
Door het ontbreken van dit onderdeel staat bij mij het front panel altijd “aan” en blijft de rest grijs in Realtek Audio Console.
Zou je dan A.U.B. met een multimeter de waarde willen meten van het SMD‑onderdeel dat op mijn foto ontbreekt?
Het gaat om het onderdeel naast de 1 Ω‑rij, vlak bij de ITE‑chip.
Foto 2: Mijn Z390 Gaming X — bij de schroevendraaier ontbreken er twee::strip_exif()/f/image/B9ThiZsZfUB1nAgHzCxieSuH.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarom ik het vraag
Dit onderdeel zit in de detectielijn tussen de front‑audio header, de ITE‑chip en de Realtek‑codec.
Zonder dit component werkt jack‑detectie niet meer.
Ik wil het niet overbruggen, omdat ik niet zeker weet of het een weerstand of condensator was — en een verkeerde brug kan schade veroorzaken.
Alle hulp of metingen zijn enorm welkom!
Eigenlijk twee, maar één daarvan weet ik inmiddels: dat is een 1 Ω‑weerstand uit de bekende rij van drie 1 Ω‑links onder de ITE‑chip.
De tweede ontbrekende SMD is het probleem.
Ik twijfel of dit een weerstand of een condensator was.
Hij zit in dezelfde horizontale lijn richting de Realtek‑audiochip, en maakt deel uit van de jack‑detectie‑keten (3.5 mm front panel detectie).
Door het ontbreken van dit onderdeel staat bij mij het front panel altijd “aan” en blijft de rest grijs in Realtek Audio Console.
Wat ik nodig heb
Heeft iemand een Gigabyte Z390 Gaming X of Z490 Gaming X met dezelfde ITE IT8688E Super‑I/O chip?Zou je dan A.U.B. met een multimeter de waarde willen meten van het SMD‑onderdeel dat op mijn foto ontbreekt?
Het gaat om het onderdeel naast de 1 Ω‑rij, vlak bij de ITE‑chip.
Foto 2: Mijn Z390 Gaming X — bij de schroevendraaier ontbreken er twee:
- 1× 1 Ω (bekend)
- 1× ??? (dit is de onbekende)
:strip_exif()/f/image/B9ThiZsZfUB1nAgHzCxieSuH.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarom ik het vraag
Dit onderdeel zit in de detectielijn tussen de front‑audio header, de ITE‑chip en de Realtek‑codec.
Zonder dit component werkt jack‑detectie niet meer.
Ik wil het niet overbruggen, omdat ik niet zeker weet of het een weerstand of condensator was — en een verkeerde brug kan schade veroorzaken.
Alle hulp of metingen zijn enorm welkom!
Mario Hägele
:strip_exif()/f/image/Z2UQWDh4YulyfycbEbN1h6wp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HEL53wyhcDmTUtpCoCNGnAey.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/0SvAEQlsPQ37jNExYZdDMD7t.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/t2nWFZNx9y4mfUMGuw5Y5DPS.png?f=fotoalbum_large)