• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-06 23:43
Hallo beste tweakers.

Wij hebben een 49 inch sony bravia tv.

Bij het bekijken van een film via netflix of andere streaming diensten, krijgen we bijna altijd boven en onder een grote zwarte dikke balk waardoor het beeld niet optimaal benut is.

Dit vind ik zelf erg storend en vroeg me af waar dit mee te maken heeft ?

We willen graag een nieuwe tv kopen en dit zou ik graag het liefst willen vermijden (en indien dit niet mogelijk is zoveel mogelijk proberen te beperken)

Vooral omdat we nu echt voor een groot formaat willen gaan vermoedelijk 77 of 83 inch zou ik dit doodzonde vinden moest het scherm niet optimaal benut kunnen worden.

Dus iemand een idee waar dit mee te maken heeft of waar ik op moet letten bij aankoop van een nieuwe om dit te kunnen vermijden ?

Bijlage als voorbeeld.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99098RX5pwfPSmbQmZW2kKyV-aU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4SmFucICleMWspx7XZ9jQK5K.png?f=fotoalbum_large

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:06

CyBeRSPiN

sinds 2001

Je kan wel ergens instellen dat je die balken kwijt wilt. Het beeld wordt dan ingezoomd zodat je alle pixels benut. Je verliest dan wel het zicht op wat anders uiterst links en rechts op beeld zou komen.
Ik verkies de zwarte balken over verlies van delen van het beeld, maar smaken verschillen.
Een grotere tv gaat je niet helpen. Het is dezelfde verhouding.

Als je wel eens naar de bios gaat dan zie je vaak dat het beeld ineens breder wordt gemaakt zodra de reclame vooraf is afgelopen.
De verhouding voor tv is anders dan voor (aommige) films.

Zie ook Wikipedia: Letterbox

[ Voor 28% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-06-2026 00:19 ]

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:30
Tja, dat is heel simpel.
Dat is gewoon hoe de film is opgenomen en hoe de regisseur het bedoeld heeft.
Bijna elke bioscoopfilm is in die verhouding opgenomen, het is de 21:9 beeldverhouding, ook wel 2.40:1 genoemd.
Als je die zodanig op je scherm gaat weergeven dat je de zwarte balken niet ziet, moet je dus OF links en rechts een stuk van de film afknippen en wordt de rest ingezoomed, OF je rekt het hele filmbeeld uit waardoor je zwaar misvormd beeld krijgt. Beide gevallen moet je natuurlijk niet willen.
Jij noemt het dat het beeld niet optimaal benut is, maar dat is het wel: Je ziet immers alle informatie die het filmbeeld bevat, en zoals de makers van de film het bedoeld hebben. Je kunt het hele filmbeeld zien, er er is geen informatie verloren gegaan. Als je dat filmbeeld te klein vind, zou ik nu gewoon voor een grotere TV kiezen. Dan heb je nog steeds die zwarte balken bij die films, maar is het totale filmbeeld wel groter.

De meeste TV uitzendingen en series zijn dan weer gefilmd in de 16:9 beeldverhouding, oftewel 1.85:1.
Dat is dezelfde verhouding als je Tv scherm. Daarom hoeft daar niks aangepast te worden en wordt het hele beeld gebruikt.

Dan heb je ook nog de vroeger gebruikte 4:3 beeldverhouding, oftewel 1.33:1.
Dat is de beeldverhouding die vroeger op TV gebruikt werd voordat er breedbeeld TVs waren.
Als je dat op huidige TVs weergeeft heb je links en rechts van het scherm dan weer zwarte balken.
Maar ook daar geldt: dat is nu eenmaal hoe de uitzending is. Dat willen veranderen (omdat je perse je scherm gevuld wilt hebben) gaat altijd beeldinformatie weggooien waardoor je belangrijke beeldinformatie kunt missen.

Beetje net als die telefoon screenshot die je hier als afbeelding toegevoegd hebt.
Die heeft ook gigantische zwarte balken boven en onder hè.. :+
Als je die foto gaat inzoomen totdat perse die zwarte balken weg zijn, hou je niet veel over van je oorspronkelijke foto.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!