Goedenavond mede-Tweakers,
Na twee jaar mijn game-pc niet te hebben aangehad vanwege een gescheurde pees in mijn pols, begin ik nu toch weer de smaak te pakken te krijgen. Een aantal jaar geleden heb ik zelf een pc in elkaar gezet. Daar heb ik veel van geleerd, dus het idee is om ditmaal opnieuw zelf een systeem samen te stellen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Games spelen zoals Forza Horizon, Battlefield, Warzone en straks GTA 6. Voor mijn hobby teken ik nog wel eens wat in Revit en bewerk ik af en toe een video in DaVinci Resolve. Daarnaast doe ik de administratie en visualisatie voor het bedrijf van mijn vrouw (deels aftrekbaar dus
).
Voor mijn werk heb ik een Lenovo ThinkPad P16 G2 waarmee ik 3D- en CAD-tekeningen maak. Deze zal ik, net als nu, via een dockingstation verbinden met het scherm.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Lastig om te zeggen; ik wil vooral waar voor mijn geld. Daarnaast wil ik een build die toekomstbestendig is. Bij mijn nieuwe build wil ik ook direct mijn scherm upgraden. Mijn huidige scherm is nog prima, maar ik verwacht dat dit straks de beperkende factor wordt in de beeldkwaliteit van mijn nieuwe systeem.
Ik heb momenteel twee builds geselecteerd, waarbij ongeveer €800 prijsverschil zit tussen beide opties. Daardoor ben ik nog met mezelf in discussie wat verstandig is: €2.800 of €3.600.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wilt nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb mijn bestaande systeem inclusief 49-inch beeldscherm te koop staan. In principe wil ik geen componenten hergebruiken. De randapparatuur die ik wel meeneem:
• Logitech-muis
• SteelSeries Apex Pro-toetsenbord
• SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless-headset
v&a aangeboden: Complete Gaming & Werkstation Set – GTX 1080 – i7-7700K – 32G...
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik kijk al enige tijd naar de Best Buy 1440p-build en denk na over welke aanpassingen deze beter laten aansluiten op mijn wensen en het scherm dat ik op het oog heb.
Mijn eerste gedachte was om de Best Buy 1440p-build te nemen, met als upgrade het moederbord naar de MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI en daarbij een Samsung Odyssey OLED G93SC 49" Zwart. Na wat zoeken, lezen en vergelijken ben ik echter uitgekomen op een tweede versie. Versie 1 is de 1440p Best Buy met wat aanpassingen. De versie 2 heeft een AMD Ryzen 7 9800X3D Tray met een GeForce RTX 5080 ARGB EPIC-X RGB.
Versie 1:
Versie 2:
Nieuw scherm voor deze build:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen sterke merkvoorkeuren en sta open voor alles. Wel ben ik historisch gezien meer Nvidia/Gigabyte/Intel-minded geweest, voornamelijk omdat ik dit altijd heb gebruikt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil een systeem dat minimaal de komende acht jaar mee kan en waarmee alle games op goede kwaliteit en snelheid gespeeld kunnen worden. Geen idee of dat een realistische verwachting is gezien de huidige marktontwikkelingen. De kast staat op mijn bureau, dus hij mag aan de stille kant zijn, al speel ik vrijwel altijd met een headset op. Energieverbruik is voor mij minder belangrijk. Daarnaast wil ik de build niet te groot hebben, zodat deze goed op mijn huidige plek past. Mijn twijfel zit vooral tussen deze twee builds. Ik denk dat versie 2 beter aansluit bij het scherm, maar de vraag blijft of dat de extra €800 waard is. Aan de andere kant: uitgesmeerd over acht jaar valt dat misschien ook wel weer mee — zo probeer ik mezelf althans te overtuigen
.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Feedback en advies op onderstaande punten, ik ben geen ict geleerde dus er valt nog genoeg te leren:
Als geld geen bottleneck zou zijn, zouden jullie dan alsnog voor versie 1 kiezen?
Na twee jaar mijn game-pc niet te hebben aangehad vanwege een gescheurde pees in mijn pols, begin ik nu toch weer de smaak te pakken te krijgen. Een aantal jaar geleden heb ik zelf een pc in elkaar gezet. Daar heb ik veel van geleerd, dus het idee is om ditmaal opnieuw zelf een systeem samen te stellen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Games spelen zoals Forza Horizon, Battlefield, Warzone en straks GTA 6. Voor mijn hobby teken ik nog wel eens wat in Revit en bewerk ik af en toe een video in DaVinci Resolve. Daarnaast doe ik de administratie en visualisatie voor het bedrijf van mijn vrouw (deels aftrekbaar dus
Voor mijn werk heb ik een Lenovo ThinkPad P16 G2 waarmee ik 3D- en CAD-tekeningen maak. Deze zal ik, net als nu, via een dockingstation verbinden met het scherm.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Lastig om te zeggen; ik wil vooral waar voor mijn geld. Daarnaast wil ik een build die toekomstbestendig is. Bij mijn nieuwe build wil ik ook direct mijn scherm upgraden. Mijn huidige scherm is nog prima, maar ik verwacht dat dit straks de beperkende factor wordt in de beeldkwaliteit van mijn nieuwe systeem.
Ik heb momenteel twee builds geselecteerd, waarbij ongeveer €800 prijsverschil zit tussen beide opties. Daardoor ben ik nog met mezelf in discussie wat verstandig is: €2.800 of €3.600.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wilt nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb mijn bestaande systeem inclusief 49-inch beeldscherm te koop staan. In principe wil ik geen componenten hergebruiken. De randapparatuur die ik wel meeneem:
• Logitech-muis
• SteelSeries Apex Pro-toetsenbord
• SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless-headset
v&a aangeboden: Complete Gaming & Werkstation Set – GTX 1080 – i7-7700K – 32G...
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik kijk al enige tijd naar de Best Buy 1440p-build en denk na over welke aanpassingen deze beter laten aansluiten op mijn wensen en het scherm dat ik op het oog heb.
Mijn eerste gedachte was om de Best Buy 1440p-build te nemen, met als upgrade het moederbord naar de MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI en daarbij een Samsung Odyssey OLED G93SC 49" Zwart. Na wat zoeken, lezen en vergelijken ben ik echter uitgekomen op een tweede versie. Versie 1 is de 1440p Best Buy met wat aanpassingen. De versie 2 heeft een AMD Ryzen 7 9800X3D Tray met een GeForce RTX 5080 ARGB EPIC-X RGB.
Versie 1:
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700 Tray | € 174,69 | € 174,69 |
| 1 | Moederborden | MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI | € 243,46 | € 243,46 |
| 1 | Videokaarten | Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT | € 699,- | € 699,- |
| 1 | Behuizingen | Chieftec APEX AIR | € 56,72 | € 56,72 |
| 1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 (Black) | € 26,20 | € 26,20 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32 | € 415,- | € 415,- |
| 1 | Voedingen | Corsair RM650e (2025) Zwart | € 77,82 | € 77,82 |
| 1 | Interne ssd's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 199,- | € 199,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.891,89 | ||
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 9800X3D Tray | € 388,95 | € 388,95 |
| 1 | Moederborden | MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI | € 243,46 | € 243,46 |
| 1 | Videokaarten | PNY GeForce RTX 5080 ARGB EPIC-X RGB Overclocked | € 1.249,- | € 1.249,- |
| 1 | Behuizingen | Chieftec APEX AIR | € 56,72 | € 56,72 |
| 1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 (Black) | € 26,20 | € 26,20 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32 | € 415,- | € 415,- |
| 1 | Voedingen | MSI MPG A850G PCIE5 | € 124,52 | € 124,52 |
| 1 | Interne ssd's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 199,- | € 199,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.702,85 | ||
|---|---|---|---|---|
| 1 | Monitors | Samsung Odyssey OLED G93SC 49" Zwart | € 959,- | € 959,- |
Ik heb geen sterke merkvoorkeuren en sta open voor alles. Wel ben ik historisch gezien meer Nvidia/Gigabyte/Intel-minded geweest, voornamelijk omdat ik dit altijd heb gebruikt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil een systeem dat minimaal de komende acht jaar mee kan en waarmee alle games op goede kwaliteit en snelheid gespeeld kunnen worden. Geen idee of dat een realistische verwachting is gezien de huidige marktontwikkelingen. De kast staat op mijn bureau, dus hij mag aan de stille kant zijn, al speel ik vrijwel altijd met een headset op. Energieverbruik is voor mij minder belangrijk. Daarnaast wil ik de build niet te groot hebben, zodat deze goed op mijn huidige plek past. Mijn twijfel zit vooral tussen deze twee builds. Ik denk dat versie 2 beter aansluit bij het scherm, maar de vraag blijft of dat de extra €800 waard is. Aan de andere kant: uitgesmeerd over acht jaar valt dat misschien ook wel weer mee — zo probeer ik mezelf althans te overtuigen
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Feedback en advies op onderstaande punten, ik ben geen ict geleerde dus er valt nog genoeg te leren:
Als geld geen bottleneck zou zijn, zouden jullie dan alsnog voor versie 1 kiezen?
- De behuizing die ik nu heb geselecteerd heeft een luchtinlaat aan de rechterzijde. Bij mij staat de kast vrijwel strak tegen een kast aan de rechterkant. Zijn er andere behuizingen die geschikt zijn voor deze build en akoestisch beter zijn, zonder roosters aan de rechterzijde? Bijvoorbeeld de iets grotere NZXT H6 Flow Zwart uit de Best Buy 4K-build. Of hebben jullie nog andere goede opties die qua looks eruit springen?
|---|---|---|---|---|
| 1 | Behuizingen | NZXT H6 Flow Zwart | € 89,90 | € 89,90 |
- Als wifi geen vereiste is, zijn er dan alternatieven voor het moederbord zonder concessies te doen aan kwaliteit? Beter mag uiteraard altijd.
- Is de PNY GeForce RTX 5080 ARGB EPIC-X RGB voor dit Samsung G9-scherm echt een betere keuze dan de AMD Radeon RX 9070 XT?
- De AMD Ryzen 7 9800X3D Tray is in mijn ogen een betere keus als je de versie 2 built echt een sprong wil geven tenopzichte van versie 1 hoe kijken jullie hier tegen aan.
- Ik denk dat de Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32 momenteel een van de beste geheugenkits is, maar pfoe… wat een prijs 😊. Ik dacht: ik noem het toch maar even.
- Ik lees verhalen over coil whine bij deze Best Buy 1440p-build (versie 1). Is dit iets wat te voorkomen is door componenten aan te passen? In versie 2 heb ik daarom de MSI MPG A850G PCIE5 toegevoegd, omdat deze qua reviews en referenties erg goed naar voren komt.
/f/image/3bDOl77j71Ht3qhwKTe6GXQB.png?f=fotoalbum_large)