€2850 vs €3650: build incl Samsung G9 OLED 49"

Pagina: 1
Acties:

• TheOutsider
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-07 21:13
Goedenavond mede-Tweakers,
Na twee jaar mijn game-pc niet te hebben aangehad vanwege een gescheurde pees in mijn pols, begin ik nu toch weer de smaak te pakken te krijgen. Een aantal jaar geleden heb ik zelf een pc in elkaar gezet. Daar heb ik veel van geleerd, dus het idee is om ditmaal opnieuw zelf een systeem samen te stellen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Games spelen zoals Forza Horizon, Battlefield, Warzone en straks GTA 6. Voor mijn hobby teken ik nog wel eens wat in Revit en bewerk ik af en toe een video in DaVinci Resolve. Daarnaast doe ik de administratie en visualisatie voor het bedrijf van mijn vrouw (deels aftrekbaar dus >:) ).
Voor mijn werk heb ik een Lenovo ThinkPad P16 G2 waarmee ik 3D- en CAD-tekeningen maak. Deze zal ik, net als nu, via een dockingstation verbinden met het scherm.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Lastig om te zeggen; ik wil vooral waar voor mijn geld. Daarnaast wil ik een build die toekomstbestendig is. Bij mijn nieuwe build wil ik ook direct mijn scherm upgraden. Mijn huidige scherm is nog prima, maar ik verwacht dat dit straks de beperkende factor wordt in de beeldkwaliteit van mijn nieuwe systeem.
Ik heb momenteel twee builds geselecteerd, waarbij ongeveer €800 prijsverschil zit tussen beide opties. Daardoor ben ik nog met mezelf in discussie wat verstandig is: €2.800 of €3.600.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wilt nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb mijn bestaande systeem inclusief 49-inch beeldscherm te koop staan. In principe wil ik geen componenten hergebruiken. De randapparatuur die ik wel meeneem:
• Logitech-muis
• SteelSeries Apex Pro-toetsenbord
• SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless-headset
v&a aangeboden: Complete Gaming & Werkstation Set – GTX 1080 – i7-7700K – 32G...

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik kijk al enige tijd naar de Best Buy 1440p-build en denk na over welke aanpassingen deze beter laten aansluiten op mijn wensen en het scherm dat ik op het oog heb.
Mijn eerste gedachte was om de Best Buy 1440p-build te nemen, met als upgrade het moederbord naar de MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI en daarbij een Samsung Odyssey OLED G93SC 49" Zwart. Na wat zoeken, lezen en vergelijken ben ik echter uitgekomen op een tweede versie. Versie 1 is de 1440p Best Buy met wat aanpassingen. De versie 2 heeft een AMD Ryzen 7 9800X3D Tray met een GeForce RTX 5080 ARGB EPIC-X RGB.
Versie 1:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 174,69€ 174,69
1MoederbordenMSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI€ 243,46€ 243,46
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT€ 699,-€ 699,-
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 56,72€ 56,72
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 26,20€ 26,20
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 415,-€ 415,-
1VoedingenCorsair RM650e (2025) Zwart€ 77,82€ 77,82
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 199,-€ 199,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.891,89
Versie 2:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Tray€ 388,95€ 388,95
1MoederbordenMSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI€ 243,46€ 243,46
1VideokaartenPNY GeForce RTX 5080 ARGB EPIC-X RGB Overclocked€ 1.249,-€ 1.249,-
1VoedingenMSI MPG A850G PCIE5€ 124,52€ 124,52
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.702,85
Nieuw scherm voor deze build:
1MonitorsSamsung Odyssey OLED G93SC 49" Zwart€ 959,-€ 959,-
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen sterke merkvoorkeuren en sta open voor alles. Wel ben ik historisch gezien meer Nvidia/Gigabyte/Intel-minded geweest, voornamelijk omdat ik dit altijd heb gebruikt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil een systeem dat minimaal de komende acht jaar mee kan en waarmee alle games op goede kwaliteit en snelheid gespeeld kunnen worden. Geen idee of dat een realistische verwachting is gezien de huidige marktontwikkelingen. De kast staat op mijn bureau, dus hij mag aan de stille kant zijn, al speel ik vrijwel altijd met een headset op. Energieverbruik is voor mij minder belangrijk. Daarnaast wil ik de build niet te groot hebben, zodat deze goed op mijn huidige plek past. Mijn twijfel zit vooral tussen deze twee builds. Ik denk dat versie 2 beter aansluit bij het scherm, maar de vraag blijft of dat de extra €800 waard is. Aan de andere kant: uitgesmeerd over acht jaar valt dat misschien ook wel weer mee — zo probeer ik mezelf althans te overtuigen :9 .

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Feedback en advies op onderstaande punten, ik ben geen ict geleerde dus er valt nog genoeg te leren:
Als geld geen bottleneck zou zijn, zouden jullie dan alsnog voor versie 1 kiezen?
  • De behuizing die ik nu heb geselecteerd heeft een luchtinlaat aan de rechterzijde. Bij mij staat de kast vrijwel strak tegen een kast aan de rechterkant. Zijn er andere behuizingen die geschikt zijn voor deze build en akoestisch beter zijn, zonder roosters aan de rechterzijde? Bijvoorbeeld de iets grotere NZXT H6 Flow Zwart uit de Best Buy 4K-build. Of hebben jullie nog andere goede opties die qua looks eruit springen?
1BehuizingenNZXT H6 Flow Zwart€ 89,90€ 89,90
  • Als wifi geen vereiste is, zijn er dan alternatieven voor het moederbord zonder concessies te doen aan kwaliteit? Beter mag uiteraard altijd.
  • Is de PNY GeForce RTX 5080 ARGB EPIC-X RGB voor dit Samsung G9-scherm echt een betere keuze dan de AMD Radeon RX 9070 XT?
  • De AMD Ryzen 7 9800X3D Tray is in mijn ogen een betere keus als je de versie 2 built echt een sprong wil geven tenopzichte van  versie 1 hoe kijken jullie hier tegen aan.
  • Ik denk dat de Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32 momenteel een van de beste geheugenkits is, maar pfoe… wat een prijs 😊. Ik dacht: ik noem het toch maar even.
  • Ik lees verhalen over coil whine bij deze Best Buy 1440p-build (versie 1). Is dit iets wat te voorkomen is door componenten aan te passen? In versie 2 heb ik daarom de MSI MPG A850G PCIE5 toegevoegd, omdat deze qua reviews en referenties erg goed naar voren komt.
Al met al best wat vragen. Ik ben er ook een tijd uit geweest en de ontwikkelingen hebben niet stilgestaan. Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen met een wijze keuze en ongezouten mening. Het blijft altijd lastig om keuzes te maken met zo'n groot prijsverschil en zoveel mogelijkheden

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:47
Ik denk met de wens van op 5120x1440 gamen, je iets beter uit zult zijn met de RTX 5080. De RX 9070 XT kan de 5080 in sommige games op normale 1440p evenaren, maar 5120x1440 ligt dichter bij de 4K. 4K = 8.294.400 pixels, 5120x1440 = 7.372.800, 2560x1440 = 3.686.400. Wel moet ik hierbij zeggen dat AMD kaarten in Call of Duty écht een groot voordeel hebben tov. NVIDIA kaarten.

Maar, je zou natuurlijk kunnen overwegen om die grofweg 550 euro in de broekzak te steken en over een paar jaar te gebruiken om je GPU te upgraden naar een betere GPU die dan ook waarschijnlijk rondjes sprint om de RTX 5080. Ik zou persoonlijk dit 2e doen.

Voorbeeldje van Battlefield 6 (dit is een paar maanden oud, dus met drivers zijn de AMD kaarten wellicht iets beter geworden), en zonder upscaling. Met upscaling kan de RX 9070 XT ook prima FPS halen in BF6.
https://www.techpowerup.c...formance-benchmark/5.html

Acht jaar doen met een GPU is nogal een wens, en moeilijk in te schatten. Ook weten we nog niets over hoe sterk een PC moet zijn om GTA 6 over een aantal jaar te gaan draaien, want ja, GTA 6 komt nu eenmaal niet tegelijk uit met de console release, maar kunnen we wel een "realistische" verwachting hebben dat je nieuwe PC minimaal de specificaties zal moeten hebben van de PlayStation 5 Pro.

Een website zoals https://pcpartpicker.com/ helpen met het vinden van mensen die componenten hebben gebruikt, en of ze ook goed samenwerken.

Processor
Niet veel aan op te merken. Gewoon een van de beste, zoniet de beste, gaming CPUs op dit moment.

Processor Koeler
De Freezer 36 is de best buy op dit moment. Eventueel zou je de Peerless Assassin V3 (non-SE) via Amazon.nl kunnen kiezen, maar verder geen commentaar op deze koeler (Ik wil hem stiekem zelf ook :P)

Moederbord
In je build, kan je in ieder geval wel iets bezuinigen op het moederbord. Ik zie zo 1,2,3 niet een reden waarom je 250 euro zou moeten neerleggen voor dit specifieke moederbord, en zul je ook af moeten kunnen met de non MAX variant die vanaf 180 euro begint. Tussen WiFi en non-WiFi zit niet heel veel verschil, en het is leuk om standaard Bluetooth op je PC te hebben denk ik.

Geheugen
Kan ook iets goedkoper. Hetzelfde probleem als hierboven; er zijn genoeg andere geheugenkitjes die het ook goed doen, maar populariteit wint. Het belangrijkste is dat je geheugen past dat goed matched met de interne klok van de AM5 CPU, waardoor meestal 6000MT/s CL30 wordt gepakt, wat betere 1% en 0,1% framerates oplevert. En ook is het leuk als het geheugen een AMD EXPO overklok profiel heeft. Intel XMP wil wel werken, maar kan nog wel eens instabiel zijn. Moederbord QVL lijsten van fabrikanten zijn wel leuk, en ja, het geeft garantie dat het geheugen "mogelijk" goed gaat werken, maar ze kunnen onmogelijk alle geheugenkitjes testen die op de markt zijn. Daarom vind ik persoonlijk het belangrijker om te kijken naar of het geheugen AMD EXPO profielen heeft.

Het Goodram geheugen dat ik heb gekozen, staat op de QVL van dit moederbord toevallig, dus moet goed gaan. https://www.msi.com/Mothe...TOMAHAWK-WIFI/support#mem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cf8x1nxq50T5Z7_TVzDnbmSQPvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3bDOl77j71Ht3qhwKTe6GXQB.png?f=fotoalbum_large

Voeding
Ook zou ik een iets recentere voeding pakken. De MPG A-GS serie is van 2022 en heeft nog niet een 12V-2x6 aansluiting maar een 12VHPWR. Het precieze verschil kun je hier lezen: https://www.corsair.com/e...ards-12vhpwr-and-12v-2x6/ maar TL;DR is min-of-meer dat de pin-out in the connector aan de voedingszijde iets langer zijn om het hele verhaal van smeltende connectors te verhelpen. Met die oudere voeding heb je dus "meer" kans dat dit voor kan komen, wat je dus echt niet wilt hebben. De uitvoering: NZXT C850 Gold Core is nu goed geprijsd en heeft 12V-2x6. De reviews van de MSI voeding zijn erg krom, omdat MSI constant "cashback" acties heeft als je een review schrijft, dus dan krijg je enorm veel positieve reviews die een dag of twee na ontvangst zijn gemaakt om die actie te claimen. (Het zijn wel goede voedingen, maar alsnog.)

Behuizing
Dit is altijd iets persoonlijks. Gezien je Vraag & Aanbod post, heb ik enkel de vraag of je de PC op dezelfde plek wilt plaatsen, en zo ja, is de afstand tussen de houders verstelbaar? Denk dat dat ook iets is om rekening mee te houden. De NZXT H6 Flow was inderdaad leuk geweest als de fans aan de andere kant stonden, maar in principe moet dit vrij weinig uitmaken. Een dichte voorkant is nog slechter. Een alternatief is de op de Fractal North gebaseerde product: Fractal Design Epoch die met stille 120mm Momentum fans komt. Deze heeft helaas geen luchtfilter voorin zitten, maar heeft op dit moment wel een aantrekkelijke prijs.

Videokaart
Dit ligt dus aan waar je zelf voor kiest, de 5080 of 9070.

De PNY 5080 is op dit moment denk ik de beste 5080 om te kopen. Een goede koeler en standaard extra hoge clocksnelheid.

Voor de RX 9070 XT is de Sapphire Pulse een van de beste. De Hellhound zou ik persoonlijk vermijden doordat de VRAM temperaturen nog wel eens hoog kunnen zijn met die kaart (wel binnen de grenzen maar slechter dan de Sapphire).

Opslag
Goede koop op dit moment. Net als geheugen is NVMe/SSD opslag ge-explodeerd door A.I. dus deze is ideaal qua prijs.

Dan kom je dus op zoiets uit, wat iets anders is dan je openingsbuild, maar niet geheel.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 394,90€ 394,90
1MoederbordenMSI MAG B850 TOMAHAWK WIFI€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9070 XT€ 694,99€ 694,99
1BehuizingenFractal Design Epoch, Black TG Light Tint€ 75,66€ 75,66
1Geheugen internGoodram IRDM IR-6000D564L30S/32GDC€ 367,25€ 367,25
1VoedingenNZXT C850 Gold Core€ 89,90€ 89,90
Totaal€ 2.026,90

https://ko-fi.com/apart

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:59
Enkele suggesties voor versie-1:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Tray€ 233,76€ 233,76
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 389,90€ 389,90
1VoedingenChieftec Vega M 750 watt Zwart€ 82,17€ 82,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.861,74
Nieuwere 9700X met hogere ipc en beter voor alround gebruik.
Nieuwer B850 moederbord met o.a. PCIe5.0 slot voor de videokaart en 5Gb LAN.
Betere Tier-A ATX3.1 Gold voeding van 750W. Vanwege het piekverbruik van de 9070XT is 650W krap.
Goedkoper en courant 6000CL36 geheugen
Koelere en eveneens stille Sapphire videokaart (Excellent award).

R.I.P. Pricewatch

• TheOutsider
@Apart , dank je voor je uitgebreide reactie. Hier heb ik zeker wat aan. _/-\o_

Ik had inderdaad gelezen dat je met dit scherm tegen 4K aanzit vanwege de grote hoeveelheid pixels. Call of Duty speel ik verreweg het meest, dus dan ligt de RX 9070 XT wel voor de hand als ik het goed begrijp.

De overweging om die 550 euro later te besteden is op zich ook een goede optie. Geen idee hoe hard die ontwikkelingen gaan. Ik ben alleen bang dat tegen die tijd mijn moederbord bijvoorbeeld niet meer geschikt is voor de nieuwste videokaarten. Of zal dat zo’n vaart niet lopen? Ik kan nu bijvoorbeeld in mijn bestaande systeem ook geen nieuwe CPU zetten zonder ook mijn moederbord te vervangen.

Ik zal https://pcpartpicker.com/ eens gaan checken, bedankt.

Ik zie dat jij de AMD Ryzen 7 9800X3D als boxed erin had gezet en bij mij stond deze als tray. Dit omdat ik dacht dat je bij de boxed-versie een koeler erbij kreeg, maar nu ik het na jouw lijstje ben gaan opzoeken, zie ik dat er bij geen van beide een koeler zit. Het verschil zit volgens mij vooral in de garantie, zoals ik het nu begrijp. Overigens is die 10 euro verschil ook niet de wereld.

De voorgestelde Peerless Assassin V3 non-SE ziet er wel dik uit. Daar zal ik vanavond eens verder in duiken en kijken wat de reacties zijn van gebruikers. Thanks.

De keuze om de MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI in mijn lijst op te nemen was omdat deze bij de Best Buy 1440p als upgrade eronder stond. Daarbij schreven ze dat dit een betere keuze was als je meer richting 4K ging met je CPU en GPU. Dank je dat je dit aankaart. Ik heb ze even vergeleken en inderdaad, de MAX geeft niet echt betere voordelen dan de normale versie. In ieder geval niet op gamegebied, als ik het zo zie.

Geheugen ga ik vanavond ook nog eens goed bekijken. Als het goedkoper kan zonder af te doen aan de specs, dan valt dat zeker aan te passen.

De voeding had ik net voordat ik mijn post plaatste nog aangepast. Ik had inderdaad niet gelet op hoe lang geleden die gereleased was. Ik ga me daar nu even wat meer in verdiepen. ik keek puur naar de reviews. en als ik dan van jou hoor over de cashback is dat inderdaad niet helemaal waar je je dus op moet blindstaren.

De positie van de kast blijft gelijk. Die steuntjes zijn zelf gemaakt, maar kunnen eventueel aangepast worden met wat boor- en plamuurwerk en een likje verf. dus dat is wel iets wat goed moet komen. ik waardeer je inzicht :P

Behuizing is inderdaad persoonlijk. Ik wil sowieso glas aan de linkerzijde. Ik ga vanavond even zoeken en zal jouw voorzetje daar ook in meenemen. weet niet of een behuizing echt veel verschil maakt in geluid of dat dit volume meer wordt bepaald door cpu koeler en voeding.

Top om te zien dat mensen de tijd nemen voor een goed advies. :)

• TheOutsider
@Woezik , ook jij bedankt voor je feedback.

Ik zal de door jou voorgestelde CPU naast de AMD Ryzen 7 9800X3D leggen om te kijken wat de voor- en tegenargumenten zijn.

Met het moederbord en de GPU zit je op dezelfde lijn als “Apart”, dus ik denk dat dit een goede keuze is voor mijn build.

Het interne geheugen vind ik altijd een lastig punt. Het verschil tussen mijn opzet, die van “Apart” en de G.Skill Flare X5 die jij erin hebt staan, is rond de 45 euro. Dat vind ik persoonlijk geen heel groot verschil, alleen qua specs en kwaliteit heb ik geen idee. Hier ga ik me vanavond ook iets meer in verdiepen. Ik snap dat het moet matchen met de andere componenten, maar wat nou echt de doorslaggevende beslissing gaat geven,vind ik lastig. nou moet ik ook zeggen dat de Fury beast er ook wel gewoon dik uitziet, maar uiteindeliujk gaat het ook om de prestaties.

De voeding ga ik vanavond, samen met het idee van “Apart”, ook even doorspitten.

• Woezik
Voor versie-2 grotendeels dezelfde opmerkingen als versie-1. Je hebt met een RTX5080 inderdaad wel een 850W voeding nodig. Neem wel een ATX3.1 voeding, bijvoorbeeld (met 10jaar garantie): https://tweakers.net/pric...on-3-gold-850w-zwart.html

Een 9800X3D is voor sommige games nog wel een aardige upgrade, maar de winst zal beperkt blijven, omdat de videokaart de bottleneck blijft.
Een RTX5080 is wel sneller, maar de meerprijs eigenlijk niet waard. Voor 4k wel aan te raden, maar 5120x1440 = 3,4k waardoor je meer marge hebt.
De nieuwste Intel cpu's zijn de 250K Plus en de 270K Plus. Vanwege de vele extra cores wel opletten op de voeding en koeling (met name bij de 270K).
Zie voor de prestatieverschillen met een RTX5090: https://www.techpowerup.c...ultra-7-270k-plus/21.html
Een AMD X3D is het snelst in gaming, maar de verschillen zijn niet groot en de winst is er niet bij alle games. Intel heeft veel meer cores en veel hogere Cinebench multi-core prestaties en presteert daardoor vaak beter in software als Premiere Pro en Da Vinci Resolve.

Door de extra cache van de 9800X3D wordt het geheugen minder vaak aangesproken en zijn de timings ook minder belangrijk.

R.I.P. Pricewatch

• Apart
De Ion 3 van Fractal is ook een goede inderdaad. Vandaag blijkbaar weer op voorraad bij Azerty die hem direct weer in de aanbieding heeft gedaan, en met 3 jaar extra garantie tov. de NZXT een goed alternatief.

De Chieftec heeft slechts 5 jaar garantie en heeft een actieve fan die altijd aan is (maar wel redelijk stil is). Dus voor een tientje meer de Fractal zou een goede keuze zijn.

Over de 270K PLUS, deze verbruikt tov. een 9800X3D ±50% meer in gaming en ±40% meer in andere CPU intensieve applicaties, en zit op LGA1851, wat een platform is waar niets meer voor uit gaat komen.

In plaats van een 9700X zou ik eerder gaan voor een uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Tray. Als TS de computer circa 8 jaar wil gebruiken, dan kan het X3D cache wel goed van pas komen in toekomstige games om minder CPU gebonden te zijn. Ook scheelt het op stabiliteit met 1% en 0,1% lows.

Het klopt dat een X3D CPU beter overweg kan met geheugen dat iets hogere latency heeft, maar het Goodram geheugen is goedkoper op dit moment, en met 6000C30 dus iets betere latency dan het C36 kitje van G.Skill, en assemblage gebeurt op Europese bodem (Goodram is Pools), chips komen wel nog gewoon uit Azië.

@TheOutsider Met het moederbord is het goed. Je hebt alle huidige features die nodig zijn: PCIe 5.0 x16 slot voor de videokaart, in ieder geval een PCIe 5.0 x4 voor een snelle NVMe (die in je build is PCIe 4.0 maar ook snel), en WiFi 7/BlueTooth 5.4, en natuurlijk USB 4.0 aansluitingen. Ook heeft het moederbord een goede audiochip en voldoende powerstages voor de CPU, alhoewel deze niet zo royaal zijn als de MAX variant, maar goed genoeg voor een 9800X3D.

Ik zie alleen wel dat de Fractal Epoch behuizing niet meer in de aanbieding is (in ieder geval niet die met glazen zijpaneel en non-RGB fans). Die met RGB fans is nog wel in de aanbieding, eveneens als de "grotere" broer, de Epoch XL.

product: Fractal Design Epoch
product: Fractal Design Epoch XL

• TheOutsider
Woezik schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:57:
Voor versie-2 grotendeels dezelfde opmerkingen als versie-1. Je hebt met een RTX5080 inderdaad wel een 850W voeding nodig. Neem wel een ATX3.1 voeding, bijvoorbeeld (met 10jaar garantie): https://tweakers.net/pric...on-3-gold-850w-zwart.html

Een 9800X3D is voor sommige games nog wel een aardige upgrade, maar de winst zal beperkt blijven, omdat de videokaart de bottleneck blijft.
Een RTX5080 is wel sneller, maar de meerprijs eigenlijk niet waard. Voor 4k wel aan te raden, maar 5120x1440 = 3,4k waardoor je meer marge hebt.
De nieuwste Intel cpu's zijn de 250K Plus en de 270K Plus. Vanwege de vele extra cores wel opletten op de voeding en koeling (met name bij de 270K).
Zie voor de prestatieverschillen met een RTX5090: https://www.techpowerup.c...ultra-7-270k-plus/21.html
Een AMD X3D is het snelst in gaming, maar de verschillen zijn niet groot en de winst is er niet bij alle games. Intel heeft veel meer cores en veel hogere Cinebench multi-core prestaties en presteert daardoor vaak beter in software als Premiere Pro en Da Vinci Resolve.

Door de extra cache van de 9800X3D wordt het geheugen minder vaak aangesproken en zijn de timings ook minder belangrijk.
Aangezien Gamen toch bij mij het hooft doel is van deze built ga ik dan toch voor de AMD X3D, Voeding die je voorstelde is ook prima, vrij nieuw dus helaas weinig reviews, wat er over te vinden is is wel positief. 8)

• Apart
Inmiddels is de Fractal voeding alweer omhoog in prijs... rare acties bij Azerty, haha. De huidige PC markt in een notendop...

• TheOutsider
@Apart , is zat net al te kijken maar die lage prijs kon ik al niet vinden 8)7 . ik ga toch voor de AMD Ryzen 7 7800X3D Tray, ik denk ook dat ik die 8 jaar niet gaat halen met de martk ontwikkelingen maar ik wil wel enig sinds voorbereid zijn.

ik heb alles gelezen wat zowel jij als Woezik hebben aangedragen, hoop info maar dat is alleen maar goed. ik ben tot onderstaande lijst gekomen. wel nog steeds met het Fury geheugen. ergens in mij zegt dat die 50 euro ook niet uitmaakt op dit totaal bedrag met scherm en al. denk toch dat ik hier iets meer vertrouwen in heb. ookal klinken de andere opties zeker niet slecht.

uiteindelijke na wat zoekwerk kwam ik op de behuizing Lian Li Lancool 217 INF Zwart. ik moet zeggen ik vind het er echt dik uitzien. ben nog niet echt in de specs gedoken, dat ga ik morgen maar is even doen.

Het lijsje is aardig bijgeschaafd, scherm voor het gemak ook maar even toegevoegd.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 263,17€ 263,17
1BehuizingenLian Li Lancool 217 INF Zwart€ 99,90€ 99,90
1MonitorsSamsung Odyssey OLED G93SC 49" Zwart€ 959,-€ 959,-
1VoedingenFractal Design Ion 3 Gold 850W Zwart€ 114,90€ 114,90
Totaal€ 2.951,16
ik ga er nog is laten bezinken, en me nog is verder verdiepen in de onderdelen. zal ook nog is l https://pcpartpicker.com/ checken daar was ik nog niet aan toe gekomen.

huiswerk genoeg nog. thanks.

• Woezik
De Kingston RGB uitvoering is goedkoper en gewoon bij Azerty leverbaar: https://tweakers.net/pric...gb-kf560c30bbeak2-32.html

R.I.P. Pricewatch

• TheOutsider
Ik denk dat ik er redelijk uit ben met mijn laatst gedeelde lijst. Ik zit dan onder de 3k.was alleen even vergeten dat ik nog een mount nodig heb voor me scherm

Mochten jullie nog suggesties hebben voor een 49inch wide screen muur steun die nog enig sinds verstelbaar is hoor ik het graag. Ben al even opzoek. Maar hij moet zo dicht als mogelijk op de muur en nog enig sinds in de stellen zijn. Ben al even aan het kijken maar tot nu alleen onderstaande gevonden die voledig achter je scherm vallen zodat hij zwevend oogt. Voor een schappelijk bedrag.

Amazone muur steun 49inch

De meeste steuntjes lijken wat lomp en meer voor tv toepassingen. Montage op bureau is niet iets wat ik wil.

• TheOutsider
Hey @Apart , mag ik nog eens gebruik maken van je kennis en mening. Ik ben nog is wat verder gaan kijken naar de behuizing en de koeler. De koeler die ik nu denk te gaan kopen is de deepcool AK620 G2 digital. Ik zag dat het wat meer capaciteit heeft dan de arctic cooler. Mijn idee is dat deze war rustiger Qua toeren is dus daarom ook stiller. Voor 8 euro meer toch maar de digital versie erin gezet.

Teven de fury geheugen met rgb gekozen. Oogt in mijnnogen als een mooie build dat is me die laar tientjes waard.

Samen met de 217 behuizing van lian li hoop ik een stille build te hebben. Hieronder mijn laaste versi
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 278,30€ 278,30
1BehuizingenLian Li Lancool 217 INF Zwart€ 99,90€ 99,90
1MonitorsSamsung Odyssey OLED G93SC 49" Zwart€ 920,46€ 920,46
1ProcessorkoelingDeepCool AK620 G2 Digital NYX€ 63,39€ 63,39
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF560C30BBEAK2-32€ 449,-€ 449,-
1VoedingenFractal Design Ion 3 Gold 850W Zwart€ 114,90€ 114,90
1Beugels en standaardenEwent EW1525€ 18,18€ 18,18
Totaal€ 3.017,12
Wat denk jij van me oude pc, is hier denk nog vraag naar en zoja wat zou dan een schappelijke vraagprijs zijn.

Of is het misschien de beter onderdelen los te verkopen?

• Woezik
Volgens de opgave van Deepcool is de oudere Pro versie met 25db stiller: https://tweakers.net/pric...20-digital-pro-zwart.html
Combineer het wel met non-RGB low-profile geheugen, omdat de frontfan over het eerste memory slot valt.

R.I.P. Pricewatch

• Apart
Je zult mogelijk een conflict krijgen met die dual tower koeler en het RGB geheugen. Ook maakt de koeler niet zo heel veel uit, gezien de 7800X3D zuinig is en niet super warm word. Fan curves kunnen met elke PWM fan worden ingesteld.

Als je naar deze test kijkt bij TechPowerUp, is de AK620 vergelijkbaar aan een Freezer 36-S. De Freezer 36-S heeft een enkele toren en fan, voor 1/3e van de prijs. Het geluidsprofiel wat op de verpakking of pagina staat is slechts een indicatie van het maximum, die ARCTIC niet vermeld en daarom niet op Tweakers.net kan worden ingevuld. Waarschijnlijk omdat het teveel afhangt van de omgeving en CPU die je koelt, wat in mijn ogen begrijpelijk is.

https://www.techpowerup.c...rgb-cpu-air-cooler/7.html
https://www.techpowerup.c...rgb-cpu-air-cooler/9.html (hier kun je zien dat de 25-28dB(A) van de DeepCool totaal onzin is.)
product: ARCTIC Freezer 36-S (A-RGB)

Ik zou eerder de uitvoering: ID-Cooling FROZN A620 PRO SE pakken of de RGB versie daarvan, maar nogmaals, ook hiermee krijg je conflicten met je RGB geheugen waardoor je een stick waarschijnlijk precies onder de fan hebt zitten, waardoor je dus moet kiezen om of de fan hoger te plaatsen, of om deze achterop de koeler te plaatsen in plaats van voorop.

Ook zul je met een digitaal display veel kabels moeten aansluiten. 2 van de fans, 1 van het RGB en 1 USB 2.0 voor het uitlezen, in plaats van 1 kabel voor PWM en done.

[ Voor 10% gewijzigd door Apart op 21-06-2026 17:33 ]

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:28
2e systeem is natuurlijk wat sneller, maar dat scheelt niet de wereld. Ik zou voor systeem 1 gaan en een GPU upgrade doen na +- 4 jaar. Dan heb je waarschijnlijk veel meer bang for buck en veel meer FPS gedurende de tweede 4 jaar termijn. Misschien nog ipv de 7700 de 9700X nemen voor de iets hogere clock en betere, nieuwere architecture.

[ Voor 8% gewijzigd door Dekar op 22-06-2026 10:00 ]

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

Pagina: 1