tips voor na gehacked email account

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wib
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 08:39
Mijn vraag
Mijn email adres was gehackt en het lijkt er op dat ik nog op tijd was en schade heb kunnen voorkomen. Ik ben alleen heel bang dat men via mijn email bij andere accounts zijn gekomen. Zo kreeg ik al van twee websites emails dat codes waren opgestuurd om het wachtwoord te wijzigen en bij een streamingdienst hadden ze al het email adres gewijzigd naar een eigen email adres (welk gelukkig al weer goed is gezet.) Ik ben nu nog aan het zoeken naar sporen waar ze nog meer bij hebben geprobeerd te komen maar weet niet zo goed waar te beginnen. Dus om een lang verhaal kort te maken, heeft iemand nog tips wat te doen nadat je er achter bent gekomen dat je email adres was gehackt.

Alle reacties

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Uniek wachtwoord gebruiken en niet hetzelfde wachtwoord voor verschillende websites.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Dat helpt dus niet als je een password kan resetten via het mailadres ;)

Enige optie lijkt dan voor alle accounts waar dat adres is gebruikt, zsm te kijken wanneer voor het laatst is ingelogd en indien recent (of onbekend) te resetten en alle bestaande sessies te beëindigen. Althans waar geen MFA is gebruikt die ook met mail onbruikbaar is. En zoveel mogelijk meteen MFA inschakelen (mits er een backup voor bestaat)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 19:13

Urk

Indien je M365 gebruikt is Device Code phishing nu nogal hot en veel mensen trappen er in. Check welke devices onder jouw account zijn geregistreerd onder Entra ID (en verwijder ze indien je ze niet herkent!) en check in Azure bij Risky users en Risky logins.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wib schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:24:
Mijn email adres was gehackt
Wat versta je onder gehackt?
Heeft iemand het wachtwoord geraden? Of heb je op verkeerde linkjes lopen klikken in phishingmail? Of was er een lek bij je mailprovider?

Een beetje afhankelijk van wat er is gebeurd kan het verschillen wat voor dingen je anders zou moeten doen.
Als je wachtwoord een 64 karakter lange string / passphrase is, maar er is een lek bij je mail provider, dan gaat een beter wachtwoord niet helpen.

MFA instellen is altijd een goed idee, en dan bij voorkeur voor alles, niet alleen je mail, unieke wachtwoorden uit een wachtwoord manager is iets wat je gewoon moet doen, met alle datalekken die je hebt.
Je hebt bij sommige tools de optie om security alerts aan te zetten als er is ingelogd, zorg dat je die ook aan hebt staan als dat kan. Dat voorkomt misschien niet alles, maar maakt het wel een stuk moeilijker voor hackers.

• Wib
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 08:39
Ik heb een sterk vermoeden dat het kwam door een gehackte website.

Ik heb 2 step verificatie toegevoegd aan mijn email adres. Ik zag dat er bij een aantal accounts gekoppeld aan Gmail was geprobeerd er in te komen. Daar heb ik direct wachtwoorden van veranderd. Bij mijn Disney+ account hadden ze zelfs het email adres veranderd om mijn de toegang tot mijn eigen account te ontzetten maar gelukkig kon ik aan de helpdesk bewijzen dat het mijn account was en hebben ze het account vervolgens gekoppeld aan een alternatief email adres van mij.

Het lijkt er nu op dat ik er met een schrik van af ben gekomen en dat alles nu in orde is. Voor nu controleer ik dagelijks of mijn email account is ingelogd op andere adressen, controleer ik mijn email extra op berichten om wachtwoord op te vragen en houd ik mijn bankrekening extra in de gaten inclusief credit card (al geloof ik dat mijn email adres er op geen enkele manier een link mee heeft, maar toch.). De laptop van waar, vermoed ik, het is mis gegaan staat nu uit en ik ga daar later windows opnieuw op installeren.

Ik heb dus al best wat stappen ondernomen maar gezien ik hier, gelukkig, weinig ervaring mee heb kan ik mij goed voorstellen dat ik nog belangrijke stappen mis vandaar dat ik hier de topic aan heb gemaakt voor tips.
Pagina: 1