Mijn moeder (75) wil een nieuwe desktop. Ze gebruikt haar pc voor de normale huis tuin en administratie zaken. Daarnaast maakt ze graag fotoboeken, daarvoor gebruikt ze foto's van haar telefoon/ digitale camera en scant ze oude foto's in. Daarnaast onderhoud ze verschillende webpagina's voor non-profit organisaties. Ze luistert graag muziek als ze aan het werk, en speelt dan ook nog oude cd's af.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is niet echt een maximum prijs, maar gevoelsmatig is 1000 wel de max.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Vanwege de huidige extreem hoge DDR5-prijzen heb ik voorlopig gekozen voor 16 GB. Normaal zou ik voor een systeem dat lang mee moet misschien direct 32 GB overwegen, maar op dit moment voelt dat prijs/kwaliteit niet logisch. Het gekozen moederbord heeft 4 geheugensloten, dus als DDR5 later weer betaalbaarder wordt of als 16 GB in de praktijk te krap blijkt, kan er nog 16 GB worden bijgeplaatst.
Ik vond het moeilijk om een goede/mooie behuizing te vinden. Ik heb uiteindelijk deze behuizing gekozen, omdat er ruimte voor dvd speler, card reader is en een usb c aansluiting aanwezig is. Het is niet moeders mooiste maar voldoet aan alle eisen. kast staat onder het bureau, dus is het uiterlijk ook niet zo belangrijk.
De airflow lijkt mij niet optimaal, maar is volgens mij voor dit gebruik ook niet noodzakelijk. als jullie beter opties weten, dan hoor ik dat graag!
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ze wil graag Intel. Verder maakt het niet uit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet vooral betrouwbaar, stil en toekomstbestendig zijn. Het hoeft geen game-pc te zijn. Wel is het fijn als het systeem weer jaren mee kan en niet traag aanvoelt bij fotoboeksoftware, scannen, browsen en lichte fotobewerking.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik ben zelf minder thuis in het huidige Intel-platform en hoor graag jullie mening over deze samenstelling.
Alvast bedankt voor het meekijken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is niet echt een maximum prijs, maar gevoelsmatig is 1000 wel de max.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Monitor
- Oude SATA optische dvd-drive
- misschien Oude SATA-HDD met foto’s e.d. (weet ik nog niet zeker, misschien dat ik het gewoon overzet naar de nieuwe ssd).
- de bestaande interne 2,5 inch cardreader
- wifi
- Windows 11
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core Ultra 5 225 Boxed | € 148,72 | € 148,72 |
| 1 | Moederborden | ASRock B860M Pro-A WiFi | € 121,99 | € 121,99 |
| 1 | Behuizingen | Inter-Tech IT-6865 | € 47,99 | € 47,99 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF556C36BBEK2-16 | € 239,- | € 239,- |
| 1 | Voedingen | be quiet! System Power 11 550W | € 54,64 | € 54,64 |
| 1 | Interne ssd's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 199,- | € 199,- |
| Totaal | € 811,34 | |||
Ik vond het moeilijk om een goede/mooie behuizing te vinden. Ik heb uiteindelijk deze behuizing gekozen, omdat er ruimte voor dvd speler, card reader is en een usb c aansluiting aanwezig is. Het is niet moeders mooiste maar voldoet aan alle eisen. kast staat onder het bureau, dus is het uiterlijk ook niet zo belangrijk.
De airflow lijkt mij niet optimaal, maar is volgens mij voor dit gebruik ook niet noodzakelijk. als jullie beter opties weten, dan hoor ik dat graag!
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ze wil graag Intel. Verder maakt het niet uit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet vooral betrouwbaar, stil en toekomstbestendig zijn. Het hoeft geen game-pc te zijn. Wel is het fijn als het systeem weer jaren mee kan en niet traag aanvoelt bij fotoboeksoftware, scannen, browsen en lichte fotobewerking.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik ben zelf minder thuis in het huidige Intel-platform en hoor graag jullie mening over deze samenstelling.
Alvast bedankt voor het meekijken.