Nieuw systeem voor mijn moeder (75)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:22
Mijn moeder (75) wil een nieuwe desktop. Ze gebruikt haar pc voor de normale huis tuin en administratie zaken. Daarnaast maakt ze graag fotoboeken, daarvoor gebruikt ze foto's van haar telefoon/ digitale camera en scant ze oude foto's in. Daarnaast onderhoud ze verschillende webpagina's voor non-profit organisaties. Ze luistert graag muziek als ze aan het werk, en speelt dan ook nog oude cd's af.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is niet echt een maximum prijs, maar gevoelsmatig is 1000 wel de max.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • Monitor
  • Oude SATA optische dvd-drive
  • misschien Oude SATA-HDD met foto’s e.d. (weet ik nog niet zeker, misschien dat ik het gewoon overzet naar de nieuwe ssd).
  • de bestaande interne 2,5 inch cardreader
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • wifi 
  • Windows 11
Ik heb dit systeem samengesteld:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 5 225 Boxed€ 148,72€ 148,72
1MoederbordenASRock B860M Pro-A WiFi€ 121,99€ 121,99
1BehuizingenInter-Tech IT-6865€ 47,99€ 47,99
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBEK2-16€ 239,-€ 239,-
1Voedingenbe quiet! System Power 11 550W€ 54,64€ 54,64
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 199,-€ 199,-
Totaal€ 811,34
Vanwege de huidige extreem hoge DDR5-prijzen heb ik voorlopig gekozen voor 16 GB. Normaal zou ik voor een systeem dat lang mee moet misschien direct 32 GB overwegen, maar op dit moment voelt dat prijs/kwaliteit niet logisch. Het gekozen moederbord heeft 4 geheugensloten, dus als DDR5 later weer betaalbaarder wordt of als 16 GB in de praktijk te krap blijkt, kan er nog 16 GB worden bijgeplaatst.

Ik vond het moeilijk om een goede/mooie behuizing te vinden. Ik heb uiteindelijk deze behuizing gekozen, omdat er ruimte voor dvd speler, card reader is en een usb c aansluiting aanwezig is. Het is niet moeders mooiste maar voldoet aan alle eisen. kast staat onder het bureau, dus is het uiterlijk ook niet zo belangrijk.

De airflow lijkt mij niet optimaal, maar is volgens mij voor dit gebruik ook niet noodzakelijk. als jullie beter opties weten, dan hoor ik dat graag!

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ze wil graag Intel. Verder maakt het niet uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Het systeem moet vooral betrouwbaar, stil en toekomstbestendig zijn. Het hoeft geen game-pc te zijn. Wel is het fijn als het systeem weer jaren mee kan en niet traag aanvoelt bij fotoboeksoftware, scannen, browsen en lichte fotobewerking.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik ben zelf minder thuis in het huidige Intel-platform en hoor graag jullie mening over deze samenstelling.

Alvast bedankt voor het meekijken. :)

Alle reacties

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:12

M2M

medicijnman

laatst weer zo'n deskmini in elkaar gezet. Werkt helemaal prima. Klein, eenvoudig, simpel, energiezuinig en stil.

-_-

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hier ook meerdere systemen met die Deskmini gebouwd.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Chedara
Mooie barebone, maar hij voldoet niet aan de eisen. Er is geen plek voor een optische dvd speler 3,5 inch en geen plek voor de cars reader 2,5 inch.

Ik begrijp dat je kan kiezen voor een externe reader en externe dvd speler, maar ze heeft het liever ingebouwd.

Verder is het am4 dus AMD. Het moet een intel systeem zijn en daarnaast is am4 eigenlijk ook dood. Het systeem moet toekomst gericht zijn. Liever nu iets meer investeren dan over 2 tot 4 jaar een nieuw systeem.

[ Voor 30% gewijzigd door Chedara op 15-06-2026 14:29 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:12

M2M

medicijnman

Als de kaartlezer en CD writer er echt in moeten zitten, dan is je lijstje prima. Misschien nog een paar centen reserveren voor een aftermarket CPU koeler, maar dat is alleen nodig als de CPU lange tijd vol belast wordt. En je last krijgt van de herrie.

-_-

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
AM5 is echt wel het overwegen waard, mocht je dat wat minder volgen: tegenwoordig is AMD al jaren marktleider en Intel is lang niet altijd meer de automatische keus.

En stel jezelf ook de vraag of je een dvd speler moet willen... hoe vaak wordt die nog gebruikt? Een Deskmini X600 heeft een AM5 systeem, en ook is een mini pc nog een goede optie. Die laatste heeft als voordeel dat Windows 11 ook meegeleverd wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 15-06-2026 14:57 ]

• Chedara
@DeNachtwacht bedankt voor je tips. Ik heb zelf natuurlijk ook AM5 overwogen, ik heb zelf eigenlijk al jaren AMD en ben meer dan tevreden. Maarja, mijn moeder komt van 'intel inside', dus ja geen optie.
En helemaal eens met je opmerking over de dvd speler, maar ze is 75 en heeft nog een hele stapel met oude cds. Iets met sentiment ;)

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:52

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Chedara schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:09:
@DeNachtwacht bedankt voor je tips. Ik heb zelf natuurlijk ook AM5 overwogen, ik heb zelf eigenlijk al jaren AMD en ben meer dan tevreden. Maarja, mijn moeder komt van 'intel inside', dus ja geen optie.
En helemaal eens met je opmerking over de dvd speler, maar ze is 75 en heeft nog een hele stapel met oude cds. Iets met sentiment ;)
Voor 2-3 tientjes heb je een externe DVD-rewriter op USB ;)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik heb een intel-NUC I5 gekocht, wel "clean desk" want je kan hem achter het scherm schroeven..
maar je hebt ook leuke alles in 1 oplossingen. (ja laag tweak gehalte)
  • externe (usb) cd speler / losse radio set met cd-speler staat ernaast.
  • losse usb geheugenkaart lezer.
bv https://www.bol.com/nl/nl/p/retro-cd-speler-bluetooth-speaker-meerdere-afspeelmodi-met-draadloze-verbinding-afstandsbediening-aux-fm-radio-voor-huis-slaapkamer/9300000251556910

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/PL8x0B1vN3Mz/LgyQXvj/550x533.jpg

leuk voor de kerst, verjaardag :)

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 15-06-2026 15:24 ]

Tja vanalles

• DeNachtwacht
  • Niet online
Chedara schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:09:
Ik heb zelf precies om die legacy reden een keer op AliExpress een usb dvd speler voor €20 op de kop getikt, die enkele keer dat je hem gebruikt klik je hem er dan even in.

• Chedara
Bedankt allemaal voor de ideeën en meedenken en die cd speler van @vso is echt een leuk ding :) . Ik heb de opties even besproken en ze blijft toch oldskool bij de dvd speler in de behuizing en kast onder het bureau. Ook al zal het AM4 systeem met de barebone aanzienlijk goedkoper zijn, wil ze toch liever het liefst het nieuwste Intel-platform. Tja, als het moet, dan moet het.

Ik heb zelf nog wel wat dingen aangepast.

Ik twijfelde toch over de kwaliteit, airflow en inbouwmogelijkheden van de eerdere behuizing. Daarom heb ik de behuizing aangepast naar de Fractal Design Core 1100. Die heeft geen ingebouwde cardreader en ook geen USB-C aan de voorkant, dus ik heb een losse 5,25"-cardreader met USB-C-aansluiting toegevoegd.

Ook heb ik het moederbord aangepast naar de ASRock B860M Pro RS WiFi. Dat bord heeft voldoende interne USB-headers:

- 2x USB 2.0 header

- 2x USB 3.2 Gen1 header

- 1x interne USB-C header

Daarmee zouden zowel de front-USB van de kast als de interne cardreader goed aangesloten moeten kunnen worden.

Daarnaast is de ASRock B860M Pro RS WiFi maar ongeveer €7 duurder dan het eerdere bord. Voor dat bedrag krijg je een wat completer bord, met onder andere een extra M.2-aansluiting en heatsinks. Kan ze toch nog een beetje flexen met haar moederbord 8)
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 5 225 Boxed€ 148,72€ 148,72
1MoederbordenASRock B860M Pro RS WiFi€ 127,99€ 127,99
1BehuizingenFractal Design Core 1100€ 39,91€ 39,91
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBEK2-16€ 239,-€ 239,-
1Voedingenbe quiet! System Power 11 550W€ 54,64€ 54,64
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 199,-€ 199,-
1GeheugenkaartlezersLogiLink UA0341€ 27,50€ 27,50
Totaal€ 836,76

• DeNachtwacht
  • Niet online
Met pijn in het hard zeg ik dan als die-hard AMD fan ;) dat deze setup er wat mij betreft dan prima uitziet. Enige vraag: is 2TB echt nodig? Met wat foto's en filmpjes regelmatig kan zo'n dame best uit met 1 TB lijkt mij?

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Zijn vrij dure componenten nog wel.

Geheugen kan 3 tientjes minder met bijvoorbeeld uitvoering: Patriot Viper Venom PVV516G60C30 die ook nog iets sneller is qua latency.

Ook is een 550W voeding vrij fors met enkel een CPU, wat nadelig kan zijn voor de stroomrekening. Pak hier liever de uitvoering: Cooler Master MWE GOLD 550 V3 ATX 3.1 Non-Modular die 80PLUS Gold is voor minder geld, en eerder een keurige efficiëntie behaalt met verbruik. Of neem een behuizing met inbegrepen voeding ~350W of iets dergelijks.

Edit: Ook het moederbord kan een tientje extra bij bijvoorbeeld zodat je WiFi 7 hebt. uitvoering: ASRock B860M Challenger WiFi

[ Voor 13% gewijzigd door Apart op 15-06-2026 17:44 ]

https://ko-fi.com/apart

• Chedara
@DeNachtwacht ik ben het eens dat 2tb misschien wat veel is. Hij zat er in, vanwege het eerste mb dat maar 1 m.2 aansluiting had. En wilde het zekere voor het onzekere nemen in dat geval. Nu het er 2 m.2 aansluitingen zijn, is er eigenlijk geen reden om gewoon 1 tb te plaatsen.

@Apart de Patriot Viper Venom PVV516G60C30 staat niet tussen de Memory QVL en aangezien stabiliteit een vereiste is, ben ik voor de Kingston gegaan.

550w is inderdaad een overkill voor dit systeem, 450w zou ook zeker voldoende zijn geweest. Het probleem was dat ik even niet zo snel een 450w met de juist aansluitingen voor het mb kon vinden. De uitvoering: Cooler Master MWE GOLD 550 V3 ATX 3.1 Non-Modular is zeker een optie.

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
QVL betekent niet zo veel. Enkel dat ASRock dat geheugen had liggen en op het moederbord heeft gezet. Elk stickje is anders, en kan andere geheugenchips gebruiken. Dus het geeft geen garantie of uitsluitsel. Patriot is moeilijk te krijgen in Taiwan.

Lees ook https://www.corsair.com/u...rk-if-it-isnt-on-the-qvl/

[ Voor 58% gewijzigd door Apart op 15-06-2026 18:10 ]

https://ko-fi.com/apart

• Chedara
@Apart bedankt, weer iets geleerd. Ik heb in het verleden wel compatibiliteitsproblemen met geheugenmodules gehad en kijk daarom nu toch vaak naar de QVL. Maar dat geeft blijkbaar geen garanties. Maar helaas heb ik inmiddels het geheugen en processor al besteld, dat waren mooie aanbiedingen.

De wifi 7 van de uitvoering: ASRock B860M Challenger WiFi is zeker een mooie toevoeging, maar ik had de ASRock B860M Pro RS WiFi voor de 2xUSB 3.2 Gen1 header gekozen. Doordat ik de extra cardreader met extra USB 3 aansluitingen heb gekozen, heb ik twee USB 3 aansluitingen nodig. 1 voor de cardreader en 1 voor het frontpaneel. De uitvoering: ASRock B860M Challenger WiFi heeft volgens mij maar 1 USB 3.2 Gen header.

Ik heb overigens nog een ongebruikte Samsung 990 EVO Plus 1TB in de kast liggen. Die krijgt ze van mij.

Bedankt allemaal voor het meedenken _/-\o_ !!!
ik ga de rest bestellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Chedara op 15-06-2026 19:21 ]

• MontyMole
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20-06 23:51
Chedara schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:22: Er is geen plek voor een optische dvd speler 3,5 inch en geen plek voor de cars reader 2,5 inch.
3.5 inch dvd drive...?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:34
Qua DVD speler heb ik zelf een BD-brander in de pc zitten. Gebruik hem nauwelijks, maar is wel fijn om er gewoon in te hebben. Iets met dat ik alle BD's en DVD's wilde rippen naar de server. Nooit van gekomen. Maar ben zelf ook zo eigenwijs.

Qua het moet Intel zijn snap ik dan weer niet, maar ik ben dan iemand die dat gesprek met mijn ouders wel aan gaat. ;)
Maar goed, mijn geld niet en dat geldt voor jou ook natuurlijk.
Qua inrichting ziet het systeem er verder prima uit.

• Chedara
Ik bedoelde natuurlijk 5.25 inch voor de cs/dvd. En 3,5 inch voor cardreader. Ik gebruik die afmetingen ook niet meer elke dag 😛

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:05
Chedara schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:33:
[...]

Ik bedoelde natuurlijk 5.25 inch voor de cs/dvd. En 3,5 inch voor cardreader. Ik gebruik die afmetingen ook niet meer elke dag 😛
Er bestaat ook nog zoiets als een MiniDVD, mogelijk dat die in een 3,5 inch drive past :+
Pagina: 1