Overstort cv stroomt over

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:59
Ik wil graag mijn afvoer van wasmachine verder naar links verplaatsen en gelijk aanpassen dat e.e.a. niet meer overstroomt via de overstort van de CV;
Op dit moment komt er soms schuim met wat water omhoog via de overstort van de CV, ondanks de sifon die er zit. Het lijkt erop dat het water dusdanig snel uit de wasmachine komt dat de sifon onder de CV ketel leeggezogen wordt waardoor er bij de volgende lozing vanuit de wasmachine dus ruimte is dat er schuim/water omhoog komt.

De situatie;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14bi1JYhKnKjS_J7n_-CtYUxKyc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C852gvXeU56SIxfQnuO4m6sn.jpg?f=fotoalbum_medium

Wasmachine en wasdroger afvoer zit links gecombineerd uitgevoerd in 40mm.
Afvoer en overstort CV zit gecombineerd uitgevoerd in 30mm tot de sifon, vanaf daar 40mm.
De doervoor door de betonvloer is 40mm.
Zoals te zien op de foto is er bij de doorvoer door de betonvloer een T-stuk geplaatst met een draaidop, daardoor kan ik zien dat er van verstopping geen sprake is.
Er zit op dit moment geen ontluchting.

Kunnen jullie mij voorzien van advies wat ik het beste kan aanpassen? dus waar plaats ik een ontluchter, waar kan ik het beste de sifons plaatsen etc.? Montage kan ik wel zelf, echter het ontwerp kom ik niet uit.
Suboptimaal is waarschijnlijk het T-stuk met haakse bocht vlak boven de betonvloer, maar ik zit niet te wachten op hak en breekwerk ;)

Alle reacties

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Terugslagklep plaatsen in het horizontale stuk links van de buis de vloer in.

https://pvcvoordeel.nl/pvc-riool-terugslagklep-40-mm/

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:42

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ZeRoC00L schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:33:
Terugslagklep plaatsen in het horizontale stuk links van de buis de vloer in.

https://pvcvoordeel.nl/pvc-riool-terugslagklep-40-mm/
Kan je die niet beter in het verticale stuk plaatsen tussen de sifon van de CV-overloop en het punt waar de stromen bij elkaar komen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:24
ik zou toch kijken om die overgang de vloer in wat vloeiender te maken.
Zo te zien heb je nog ruimte zat de om boel wat omhoog te halen, en dan met 45° naar beneden de vloer in.

• ZeRoC00L
  • Niet online
Orion84 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:46:
[...]

Kan je die niet beter in het verticale stuk plaatsen tussen de sifon van de CV-overloop en het punt waar de stromen bij elkaar komen?
Staat letterlijk in de beschrijving horizontale montage.

Misschien zijn er ook vertikale beschikbaar, maar zou hier wel op letten, lijkt me dat het klepje op zwaartekracht werkt, dus bij foute montage heb je een duur stukje buis....

Volg je bankbiljetten

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:42

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ZeRoC00L schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:48:
[...]

Staat letterlijk in de beschrijving horizontale montage.

Misschien zijn er ook vertikale beschikbaar, maar zou hier wel op letten, lijkt me dat het klepje op zwaartekracht werkt, dus bij foute montage heb je een duur stukje buis....
Ah, check, dan dus inderdaad niet dat specifieke product nemen, dat had ik even gemist.

Hoe dan ook: een klep plaatsen direct links van de aansluiting op de leiding die de vloer in gaat, gaat in mijn ogen niets helpen? Het probleem is niet water vanaf een verdieping lager dat spontaan omhoog stroomt, maar water van de wasmachine dat niet snel genoeg weg kan en dus de weg van de minste weerstand zoekt: de CV afvoer.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:11
Je geeft aan dat je door in die dop kan kijken dat er geen verstopping is. Kun je in dat gat helemaal naar de overgang in een grotere buis kijken? De verstopping kan natuurlijk prima verderop zitten.
Ik zou dit hele zwikkie afzagen, t stuk eraf, 1 sifon direct boven de vloer recht omhoog en dan een buis omhoog waar je cv en je wasmachine in kunnen. Dan ben je van dat akelige haakse bochtje af. 40mm is mans genoeg voor de meeste wasmachines maar dat haakse bochtje is echt een loodgieters nono.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:24
De stroming is van belang en de beluchting. die T met die dop is nu eigenlijk een soort standleiding. Als je tijdelijk als test een stuk buis pakt en je tapet dat even op de plek waar nu die dop zit kan je zien of het dan wel doorstroomt. Je kan het ook met het dopje er af proberen maar ik gok dat dat een zwembad wordt.

Dan weet je of het aan het bochtje ligt of aan de beluchting. Dan kan je daarna een plan maken. Als het aan de beluchting ligt: die dop uit het t-stuk. Buis daar in omhoog met een beluchter en op.

In basis het op een een standleiding juist: haaks aansluiten dus met een T-stuk. T-stuk in de goede richting plaatsen (pijltje) voor de stroming. Waarom: Dan kan er lucht ij.

Neem in je plan ook wat beugels mee want die zijn er verdacht weinig.

Als ik het goed zie heb je richting de omvormer losse VD draden ongeisoleerd zitten. Dat is ook niet echt de bedoeling. Gemakkelijkste is om die draden die aan de rechterkant de omvormer ingaan te vervangen door ymvk naar dat verdeelkastje. Dat zelfde probleem zie je rechts onder het verdeelkastje. Zo'n onderverdeler moet rechtstreeks naar de meterkast gaan in principe, gezien deze staat goed om dit eens te laten checken.

Edit: Hoe meer je naar die omvormer kijkt hoe meer het advies: Laat dat eens door een deskundig iemand nalopen, ook de DC zijde met de rode en zwarte kabels naar de panelen.

[ Voor 6% gewijzigd door djluc op 15-06-2026 14:30 ]

• Toppertje
@No Hands, ik heb eens een emmer water in de wasmachine gedaan en alleen af laten pompen om te testen, met de dop open zie ik dat het water gewoon goed wegloopt. Ik kan niet helemaal naar de overgang kijken, in de betonvloer zit weer een bocht, zoals het lijkt ook 90 graden helaas.
Als ik het T-stuk ga afzagen, hoe krijg ik er dan weer een nieuwe koppeling om? of dan een reparatiemof in het stuk leiding wat de vloer in gaat lijmen? Deze bijvoorbeeld?

@Dieks77, inderdaad opzich ruimte zat, alleen dat t-stuk zit dus verlijmd aan de afvoer die in de vloer zit.

@Orion84, klopt, er komt geen water van beneden oid.

• Toppertje
djluc schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:29:
De stroming is van belang en de beluchting. die T met die dop is nu eigenlijk een soort standleiding. Als je tijdelijk als test een stuk buis pakt en je tapet dat even op de plek waar nu die dop zit kan je zien of het dan wel doorstroomt. Je kan het ook met het dopje er af proberen maar ik gok dat dat een zwembad wordt.

Dan weet je of het aan het bochtje ligt of aan de beluchting. Dan kan je daarna een plan maken. Als het aan de beluchting ligt: die dop uit het t-stuk. Buis daar in omhoog met een beluchter en op.

In basis het op een een standleiding juist: haaks aansluiten dus met een T-stuk. T-stuk in de goede richting plaatsen (pijltje) voor de stroming. Waarom: Dan kan er lucht ij.

Neem in je plan ook wat beugels mee want die zijn er verdacht weinig.

Als ik het goed zie heb je richting de omvormer losse VD draden ongeisoleerd zitten. Dat is ook niet echt de bedoeling. Gemakkelijkste is om die draden die aan de rechterkant de omvormer ingaan te vervangen door ymvk naar dat verdeelkastje. Dat zelfde probleem zie je rechts onder het verdeelkastje. Zo'n onderverdeler moet rechtstreeks naar de meterkast gaan in principe, gezien deze staat goed om dit eens te laten checken.

Edit: Hoe meer je naar die omvormer kijkt hoe meer het advies: Laat dat eens door een deskundig iemand nalopen, ook de DC zijde met de rode en zwarte kabels naar de panelen.
Dat heb ik inderdaad al eens geprobeerd en dan komt het water/zeep in dat buisje omhoog, het gaat door die 90 graden T-stuk (en de bocht die in de vloer zit) niet snel genoeg weg en zoekt dan de makkelijkste weg omhoog. Het is overigens niet zo dat het gigantisch veel is, maar elke keer een beetje.

Hoe krijg ik die dop eruit? de dop kan ik eraf draaien maar het draad zit in het T-stuk verlijmd.

Thanks voor de melding over de omvormer, maar dat is inmiddels allemaal opgelost met kabel, de rode en zwarte kabels zijn DC kabels vanaf de panelen, dat hoort gewoon zo.

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:06
@Toppertje bij mij staat ook de wasmachine op zolder naast de CV. De constructie van de afvoer ziet er redelijk hetzelfde uit (behalve dat ik nog zo'n 2 meter horizontale buis extra heb met weinig afschot) en bij tijd en wijle heb ik ook dezelfde problemen. Bij mij (en misschien bij jou ook) is de oorzaak het aankoeken van vet- en zeepresten in de afvoer. Daardoor wordt de interne diameter van de buis steeds kleiner en kan hij het uiteindelijk gewoon niet snel genoeg afvoeren als de wasmachine gaat pompen.

Af en toe een keer goed doorspoelen helpt, beetje soda in de afvoer ook. Ik weet niet of je een vulslang hebt voor de CV? Doe die in de afvoerbuis en laat hem even een tijdje spoelen. Spoelen met heet/kokend water werkt nog veel beter is maar is wat lastiger.

• ZeRoC00L
  • Niet online
Wat ik ook nog dacht, heb je het probleem van het leegtrekken van de (andere) sifon niet omdat je geen/te weinig beluchting hebt ?
Normaal zou ik denken dat die afvoerbuis die nu de grond in gaat door zou lopen tot boven het dat voor beluchting. Omdat je die nu mist heb je dat de sifon bij de CV leeggetrokken wordt.

Wat je dan ook zou kunnen doen is de tweede sifon/afvoer verwijderen, en bij de CV een extra Y stuk plaatsen en daarop de wasmachine zetten (als ie dat haalt qua afvoer slang).

Dan houd je maar 1 sifon over en kan die niet een andere leegtrekken.

Volg je bankbiljetten

• djluc
Toppertje schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:37:
[...]

Dat heb ik inderdaad al eens geprobeerd en dan komt het water/zeep in dat buisje omhoog, het gaat door die 90 graden T-stuk (en de bocht die in de vloer zit) niet snel genoeg weg en zoekt dan de makkelijkste weg omhoog. Het is overigens niet zo dat het gigantisch veel is, maar elke keer een beetje.

Hoe krijg ik die dop eruit? de dop kan ik eraf draaien maar het draad zit in het T-stuk verlijmd.

Thanks voor de melding over de omvormer, maar dat is inmiddels allemaal opgelost met kabel, de rode en zwarte kabels zijn DC kabels vanaf de panelen, dat hoort gewoon zo.
Dat dopje kan je er uit föhnen daar zijn wel filmpjes over. met beleid lukt dat meestal wel.

Nog een rare vraag: Heb je gewoon waspods o.i.d? Zoveel schuim wat er uit komt zie je niet vaak, water er uit wel.
Hoe hoog was dat buisje?
ZeRoC00L schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:21:
Wat ik ook nog dacht, heb je het probleem van het leegtrekken van de (andere) sifon niet omdat je geen/te weinig beluchting hebt ?
Normaal zou ik denken dat die afvoerbuis die nu de grond in gaat door zou lopen tot boven het dat voor beluchting. Omdat je die nu mist heb je dat de sifon bij de CV leeggetrokken wordt.

Wat je dan ook zou kunnen doen is de tweede sifon/afvoer verwijderen, en bij de CV een extra Y stuk plaatsen en daarop de wasmachine zetten (als ie dat haalt qua afvoer slang).

Ook een interessante gedachte, beluchting achteraan is ook nog een optie.

In het geheel: Normaal gesproken gaat dit niet fout met dat t-stuk dus het is even zoeken. Het verbaasd me dat het gebeurt als je een buisje op die dop positie omhoog zet om te beluchten. Als dat zo is dan zou ik een veer er doorheen halen door die dop want dan heb je zoveel beluchting met de open buisje dat het haast wel een verstopping moet zijn lager in de leiding.

[ Voor 31% gewijzigd door djluc op 15-06-2026 15:30 ]

• BramsV
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-06 07:08
Sifon CV langer maken

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:21
Het T-stuk dat de vloer in gaat zou ik vervangen voor 2x 45 graden bochten voor een betere flow.
Ook af en toe met een gieter water in de afvoer van de cv laten lopen want anders kan het sifon droog komen te staan en er makkelijk water met schuim terug omhoog kan komen.
Misschien ook minder waspoeder gebruiken (eerder minder dan meer dan op de verpakking staat) want eigenlijk schuimt een wasmiddel niet heel erg. Hoe meer schuim hoe minder effectief het wasmiddel is.
Je kunt nakijken hoe zacht het water ter plaatse is, hoe zachter het water hoe minder wasmiddel.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als je vooral op 30/40 graden wast... was af en toe eens op 90/95 scheelt een hoop aangekoekte meuk

404 Signature not found

• Toppertje
ZeRoC00L schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:21:

Ik denk inderdaad dat dat het probleem is, de beluchting.
Het liefst zou ik zelfs de afvoer van de wasmachine nog verder naar links verplaatsen, dus met 1 sifon wordt lastig.

@djluc, we gebruiken gewoon wasmiddel, maar wat @vogelmans ook al omschrijft, wellicht te veel O-)
Het buisje was maar kort, iets lager dan de hoogte van de afvoer van de CV, wellicht moet ik het nog eens proberen met een wat langer buisje.

Ik denk dat ik eerst ga proberen met een brander die schroefdop te verwijderen om daarop een wat langer buisje te kunnen zetten met een beluchter.

Dank voor de tips allemaal!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:42
@Toppertje het is genoemd, ik ga het nog een keer noemen, een verstopping of vernauwing in de buis vanaf de CV naar de (waarschijnlijk grotere) standleiding is ook een reële optie. Uit eigen ervaring, de CV afvoer nam 30 jaar lang aluminium oxide mee en zette dat af in de leidingen. Een soort witte klei achtige substantie, wat een vorm van aderverkalking veroorzaakte in de (in mijn geval) 32 mm, want tja het is toch maar de CV condens afvoer. Als je het dopje er af krijgt, kun je waarschijnlijk vrij snel vaststellen of dat die alu-afzetting een rol speelt.

• Rob-1983
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22:55
T-stuk voor de betonvloer is te verwijderen door deze net boven de onderste mof af te zagen. Hierna kun je door deze voorzichtig te verhitten met een soldeerbrander of verfbrander verwijderen van de buis aangezien de lijm loslaat. Gaat meestal het beste met een platte schroevendraaier en waterpomptang. Zoals gezegd zou ik ook dit t-stuk eraf halen en de leiding een keer goed doorveren met een rioolveer. Hierna het geheel opnieuw opbouwen. Ik zal zometeen een tekening maken hoe op te bouwen. Groet een loodgieter 😉

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Al wat opties gezien, maar ik zou denken dat het ook kan helpen als je de leiding van de wasmachine groter uitvoert van begin tot einde, vooral het horizontale deel. Met een beetje geluk vult de leiding zich dan niet meer volledig met water, waardoor de kans van leegzuigen van de andere sifon een stuk kleiner is.

• Rob-1983
Hierbij een tekening hoe dit op te bouwen.

Alle diameters zo groot als mogelijk uitvoeren maar niet groter als de diameter welke uit het beton komt anders ga je vernauwen en krijg je juist problemen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1umJ7ELukU6lhsxBwYLfAW2j8Yw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PynDPU2m8Ip9NhRT0GWt9AC1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Rob-1983 op 15-06-2026 20:50 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
maar een Y stuk in een verticale leiding... moet je weer vermijden...

404 Signature not found

• Rob-1983
@SMSfreakie bij een standleiding heb je gelijk, maar bij een aansluitleiding voor ketel en wasmachine kan het geen kwaad. Bij een standleiding sluit je de luchttoevoer naar de beluchting af, daarom de ketel boven aansluiten aangezien daar zo weinig water uitkomt

[ Voor 16% gewijzigd door Rob-1983 op 15-06-2026 21:28 ]

• WEVERTSE
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17-06 22:35
De problemen kun je vooraf al voorspellen. De huidige norm voor een wasmachineaansluiting is minimaal 63mm, waarbij het laatste staande deel 50mm mag zijn met een sifon van 40mm (NTR3216). Er wordt in korte tijd een relatief grote hoeveelheid water afgepompt.

Het door Rob voorgestelde plan is in dit geval het meest haalbaar, tenzij het mogelijk is om in de vloer een grotere leiding aan te brengen. In iedergeval stroomafwaarts nooit verjongen

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35
In mijn vorige huis heb ik alles geprobeerd om een vergelijkbaar probleem op te lossen.

De uiteindelijke oplossing was een terugslagklep:
Rukapul schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:24:
De buis voor de condensafvoer van de CV gaat maar een paar cm omhoog? Als dat niet verhoogd kan worden dan is een terugslagklep wel handig. Probleem is vaak niet eens het water maar het sop wat op het water drijft en wel wateroverlast kan geven.

[...]

Niet altijd ivm wet van communicerende vaten.

Ik heb zowel een buffer (rechts) als terugslagklep (midden onder) als noodopvang (onder, thanks IKEA!):
[Afbeelding]
En jaarlijks even doorspoelen / schoonmaken.
In dit geval betekent dat een lus maken voor de CV ketel waar horizontaal de terugslagklep geplaatst kan worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 15-06-2026 21:54 ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:44

ericplan

5180 Wp PV

Even over de juiste namen: wat jij een overstort noemt is de inlaatcombinatie. De overstort (met die rode dop) zit niet aangesloten op een afvoer. Dat kan een leuk waterballet geven. Dat zou ik dus aanpassen. Wat betreft elektra mag er ook wel het nodige gebeuren, overigens.

A'dam PVOutput

• Toppertje
Rob-1983 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:48:
Hierbij een tekening hoe dit op te bouwen.

Alle diameters zo groot als mogelijk uitvoeren maar niet groter als de diameter welke uit het beton komt anders ga je vernauwen en krijg je juist problemen

[Afbeelding]
Dank voor de tekening!
Nog wel een paar vragen: Heeft het dan nog nut om nog een terugslagklep in die horizontale leiding naar de sifon van de CV te doen? En is de hoogte van de beluchter van belang?

• djluc
Toppertje schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:11:
[...]

Dank voor de tekening!
Nog wel een paar vragen: Heeft het dan nog nut om nog een terugslagklep in die horizontale leiding naar de sifon van de CV te doen? En is de hoogte van de beluchter van belang?
Voor deze situatie zou je zo'n terugslagklep echt niet nodig moeten hebben. Als je de oorzaak wegneemt is het overbodig.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:44

ericplan

5180 Wp PV

De beluchter moet minstens even hoog zitten als de bovenkant van de wasmachine-afvoer, liever hoger. Zo’n beluchter is onderhoudsvrij als hij droog blijft.
Verder zou ik de lijmverbinding bij/in de vloer vervangen door een PVC overschuifmof met manchet. Dan kan je in geval van verstopping er nog goed bij. De leiding moet ook ondersteund en gebeugeld worden, zodat het blijft zitten zoals het bedoeld is.

A'dam PVOutput

• Rob-1983
djluc schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:32:
[...]

Voor deze situatie zou je zo'n terugslagklep echt niet nodig moeten hebben. Als je de oorzaak wegneemt is het overbodig.
Naar mijn mening hoort een terugslagklep niet in een binnenriolering geplaatst te worden. Het is een extra point of failure. En bij goede aanleg en goed onderhoud ook onnodig. En zoals @ericplan aangeeft, de beluchter hoger plaatsen als het laatste lozingspunt. Om de rubber aansluiting te voorkomen heb ik in de tekening als eerste een ontstoppings t-stuk geplaatst om het gedeelte in het beton te kunnen veren.

[ Voor 22% gewijzigd door Rob-1983 op 17-06-2026 20:23 ]

Pagina: 1