Ik ben bezig met een Proof of Concept voor een lokale, privacy-vriendelijke "Digital Personal Assistant" voor m'n vader. Doel is een systeem dat z'n geheugen en dagelijkse logica ondersteunt (agenda, herinneringen, feiten) zonder dat er data naar de cloud gaat.
Ik heb met behulp van Gemini een beetje een voor onderzoek gedaan, en we kwamen hier op uit:
1. Doelen
- Heeft iemand hier al zoiets gedaan?
- Hoe zit het met de audio-latency/snelheid bij het gebruik van de Home Assistant Voice Preview Edition vs. een DIY Pi-setup?
Ik heb met behulp van Gemini een beetje een voor onderzoek gedaan, en we kwamen hier op uit:
1. Doelen
- Cognitieve ondersteuning: Het systeem fungeert als een "externe prefrontale cortex". Het moet een zakelijke PA-persona hebben: feitelijk, kort, bondig en geen "AI-gepraat".
- Proactief & Focussed: Het systeem moet zelfstandig 's ochtends kunnen "ankeren" (tijd/datum/agenda) en relevante informatie geven zonder moraliserend te zijn.
- Privacy: Alles 100% lokaal (Home Assistant/Ollama-based).
- Hub: Home Assistant op een Mac Mini(64GB).
- Pipeline: Wyoming Protocol voor audio.
- Brain: Ollama (Llama 3.1) + LangGraph voor de agentic flow.
- Geheugen: Vector DB (ChromaDB) voor de "Ledger" (historie/afspraken).
- Search: SearXNG voor feitelijke info (nieuws, TV-gids, namen).
- Brain: Mac Mini M4 Pro (64GB RAM) voor de lokale LLM-kracht.
- Client (Keuken): Of de Home Assistant Voice Preview Edition, of een Raspberry Pi 5 + ReSpeaker XMOS 4-Mic Array (voor AEC).
- Input: Home Assistant Companion App op z'n iPhone (triggers voor o.a. bellen).
- Heeft iemand hier al zoiets gedaan?
- Hoe zit het met de audio-latency/snelheid bij het gebruik van de Home Assistant Voice Preview Edition vs. een DIY Pi-setup?