Trapleuning op lastige ondergrond

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:12
Beste tweakers,

Ik zou hier graag een trapleuning gaan bevestigen ivm de kleine die eraan komt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_hjyu4yRKSJgTnastvRiv6tqms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VlEEG2ao9XTFumh6fc0KBvYK.jpg?f=fotoalbum_large

Nu vraag ik mij af waar ik zoals rekening mee moet gaan houden? Ik dacht eraan om te kiezen voor 4 stokeind houders icm een leuning van 310 cm? Deze zullen ongeveer hier komen (let niet op de hoogte, dit is puur indicatief)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N404oHB6R7LAvTuyw4ITJISXsXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kumlvDg1hMihvsBwJdNGFlPg.jpg?f=fotoalbum_large


Nu zie ik dus 2 problemen.

Probleem 1:

De houten spijlen zitten niet op de zelfde diepte als de betonnen muur. Deze zitten ongeveer 3,5 cm dieper. Nu dacht ik eraan om misschien een blokje hout van 3,5cm breed op de hout eerste balk te bevestigen om het verschil te compenseren en daar dan de houder op te bevestigen?

Heb het even met oranje aangeduide. Dit zelfde verschil heb je boven aan de trap ook zitten als het weer overgaat in de betonnenmuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyGmMq3ZAyBd-xRsBt_MbkrcR5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JJnQY5rvyfppxpIlcvPsdnyP.jpg?f=fotoalbum_large

Probleem 2:

De tweede spijl is in de vorm van een ruit ipv mooi vierkant en is slechts 5 cm diep, dus een beetje schroef komt er zo doorheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XxpP02TpGRxQLvZ2En9Zn1yVCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fIcARQ6Ecbad2V55iz9V1KAG.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe zouden jullie deze problemen oplossen? Dus het probleem van de ruiten niet diepe spijl en het diepteverschil tussen de eerste 2 bevestigingspunten en de laatste 2?

Alvast bedankt voor het meedenken

Alle reacties


  • M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:49

M2M

medicijnman

En de trapleuning vastmaken aan de traptreden zelf? Spijlen omhoog, balkje erop?

-_-


  • superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-06 17:41

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Als je een kleine verwacht: maak de trap gelijk helemaal dicht zodat je ook aan beide kanten een leuning kan maken..

  • EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:31
Wat een mooi klimrek naast de trap ;).

Je zal dat of dicht moeten maken, of moeten meenemen in de opvoeding dat het geen klimrek is. Denk er ook aan dat sommige kinderen graag hun hoofd ergens doorsteken, om er vervolgens achter te komen dat ze hun hoofd er niet meer uit krijgen.

  • Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:12

Jorissie87

No diggity

De trapleuning lijkt mij vooral ter bescherming dat ze er aan de open zijde niet naast vallen. In mijn ervaring gebruikt een kind tot 2/2,5 jaar geen trapleuning omdat het te hoog is. Daarna zijn ze vaak juist weer oud genoeg om zonder trapleuning naar boven te kunnen lopen, dat was in ieder geval zo bij mijn beide dochters.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1


  • Bouwer
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 06:06
Een smetplank langs de muur en de spijlen en daar de leuning op. De sprong van 3,5 cm opvangen met de smetplank zodat de trapzijde van de smetplank één lijn is. Dan is de leuning onafhankelijk van de ondergrond waar hij aan vast zit.

  • ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Volgende proble(e)m(en). Hoe ga je voorkomen dat hij/zij van beneden af de trap op gaat kruipen of van boven niet naar beneden klettert van de trap af, of erger, na de eerste bovenste trede, naast de trap te pletter stort. Traphekje kun je beneden, en zo te zien ook boven, nergens normaal bevestigen... Je zult echt andere rigoureuze maatregelen moeten nemen om je kind niet lang na het eerste 'oooh hij/zij kruipt! <3 ' moment met een schedelbasisfractuur af te moeten voeren naar het ziekenhuis... :|

En niet te vergeten jullie beider veiligheid als je met je kleine in op je arm de trap op en af moet.

[ Voor 8% gewijzigd door ManiacsHouse op 16-06-2026 02:31 ]


  • sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ga niet zeggen dat traphekjes overrated zijn. Het is maar net hoe je weet als ouders mee om gaat. Bij ons staat de trap in de woonkamer, zonder traphekje. Zodra de kleine man kon kruipen/lopen was er genoeg in de woonkamer te doen. Daarbij was hij altijd waar wij ook waren: was ophangen op zolder? Kind dat even spelen. Bedden opmaken? Kind daar even spelen. Kind werd nooit lang alleen gelaten. Aanvullend waren we daarin ook heel strikt: de trap is geen speelgoed. De trap is een middel om van beneden naar boven te gaan en andersom.

Zoonlief heeft ook weinig naar de trap getaald om rijk te zijn. Ook niet naar de zoldertrap overigens.

Nu is die 6 en loopt die zonder leuningen op en neer. Niet dat ik daar trots op ben, ik moet ze eigenlijk nog steeds ophangen na een kleine verbouwing. (Gasleiding afgetimmerd in de hoek van de trap, nu is de leuning te lang.)

  • studioh
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:16
sypie schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 06:39:
Ik ga niet zeggen dat traphekjes overrated zijn. Het is maar net hoe je weet als ouders mee om gaat. Bij ons staat de trap in de woonkamer, zonder traphekje. Zodra de kleine man kon kruipen/lopen was er genoeg in de woonkamer te doen. Daarbij was hij altijd waar wij ook waren: was ophangen op zolder? Kind dat even spelen. Bedden opmaken? Kind daar even spelen. Kind werd nooit lang alleen gelaten. Aanvullend waren we daarin ook heel strikt: de trap is geen speelgoed. De trap is een middel om van beneden naar boven te gaan en andersom.

Zoonlief heeft ook weinig naar de trap getaald om rijk te zijn. Ook niet naar de zoldertrap overigens.

Nu is die 6 en loopt die zonder leuningen op en neer. Niet dat ik daar trots op ben, ik moet ze eigenlijk nog steeds ophangen na een kleine verbouwing. (Gasleiding afgetimmerd in de hoek van de trap, nu is de leuning te lang.)
Fijn dat dat allemaal is goed gegaan. Maar een gemiddelde nul- en eenjarige pakt elke gelegenheid even de trap op te schieten. Bij de trap van TS lonkt ook een interessante doorkruip aan de achterkant.

Veiligheid eerst, ik zou zo’n tijdelijke L-vormig hek om linker- en voorzijde zetten en leuning idd rechts. Met leuninghouders aan de lamellen, en boven strak tegen de muur. Eventueel stukje van de achterzijde weggefreesd of juist met klosje om op dezelfde afstand te komen.

  • Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:26
Jorissie87 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:40:
De trapleuning lijkt mij vooral ter bescherming dat ze er aan de open zijde niet naast vallen. In mijn ervaring gebruikt een kind tot 2/2,5 jaar geen trapleuning omdat het te hoog is. Daarna zijn ze vaak juist weer oud genoeg om zonder trapleuning naar boven te kunnen lopen, dat was in ieder geval zo bij mijn beide dochters.
mij niet. de trapleuning is (voorlopig) vooral belangrijk omdat er mensen in meer of minder vermoeide staat met een kind op de arm 10x/dag die trap op en af stoeffelen.

  • Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:26
studioh schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 06:48:
[...]

Fijn dat dat allemaal is goed gegaan. Maar een gemiddelde nul- en eenjarige pakt elke gelegenheid even de trap op te schieten. Bij de trap van TS lonkt ook een interessante doorkruip aan de achterkant.

Veiligheid eerst, ik zou zo’n tijdelijke L-vormig hek om linker- en voorzijde zetten en leuning idd rechts. Met leuninghouders aan de lamellen, en boven strak tegen de muur. Eventueel stukje van de achterzijde weggefreesd of juist met klosje om op dezelfde afstand te komen.
huh? kinderen die nul.zijn kruipen max eem beetje rond, die klimmen niet op trappen. ik zou het eerst veilig maken voor volwassenen en dan over een maand of 9-12 eens kijken of een hekje nodig is. sommige kinderen klimmen overal op, anderen doen niks verticaals en blijven lekker horizontaal.

  • TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Even los van alle discussies over veiligheid

De makkelijkste oplossing is een houten blokje, maar meestal ook de minst mooie.
Zelf heb ik thuis alles geborsteld RVS en zonder roset, daardoor zou ik ook een stukje RVS buis kunnen pakken. Daarmee de houders verlengen en ook meteen de schuine kanten opvangen.
Als laatste optie is 3d printen ook een mogelijkheid. Kun je ook exact maken wat je nodig hebt.

Maar het hangt volledig van je leuning dragers af.

  • barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-06 23:22
Fr33z schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:29:
[...]

huh? kinderen die nul.zijn kruipen max eem beetje rond, die klimmen niet op trappen. ik zou het eerst veilig maken voor volwassenen en dan over een maand of 9-12 eens kijken of een hekje nodig is. sommige kinderen klimmen overal op, anderen doen niks verticaals en blijven lekker horizontaal.
Die van ons liepen met 9 maanden, die klommen echt overal al op.

Aan de open kant van die trap zou ik een leuning plaatsen. Als je zoiets kiest, kun je met houten blokjes aan de onderkant vast maken, en later weer weghalen en gaatjes opvullen zonder dat dat in het zicht zit.

https://www.bol.com/nl/nl...-gangen/9300000261644899/

De andere kant kun je paar houten blokjes tussen de spijlen plaatsen/klemmen en daar de leuning aan bevestigen, zo zit dat bij ons ook.

Als je houtje touwtje wil kun je ook met wat steigerbuizen aan de slag. Houd er qua spijlen rekening mee dat je bepaalde afstanden moet aanhouden om het veilig te houden. Volgens mij rond de 5cm.

Nog een optie is het domweg helemaal dichtmaken met een plaat.

[ Voor 27% gewijzigd door barbarbar op 16-06-2026 09:11 ]


  • Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:26
OK, terug naar de vraag van TS dan: ik zou zorgen dat er gewoon een goede permanente leuning komt want deze trap is nu onveilig. Straks 3x erger want dan ben je moe en heb je een baby vast. Het heeft bij ons ook een tijdje geduurd maar toen opa een keer van de trap lazerde (zonder baby gelukkig) toch maar snel een leuning gemaakt ;)

Dat hoogteverschil is niet zo moeilijk, ik zou zoiets kopen: https://www.hornbach.nl/p/dresselhaus-stokschroef-10x80-mm-galv-verzinkt-20-stuks/8527220/ voor in de muur kun je dan de 80mm versie doen bijv. en voor in het hout de 120mm versie, dan is je "diepte"verschil al opgelost. Ik zou me geen zorgen maken over schroeven in die 5cm dikke spijlen, dat is sterk zat. Gewoon paar extra bevestigingspunten kiezen. Gaatjes voorboren, stokschroef erin en daar leuningdragers op. Mocht t ooit weer losmoeten dan wel even met plamuur en zwarte/grijze verf aan de slag. Combineer t met zoiets en je bent een eind: https://www.hornbach.nl/p/intersteel-trapleuninghouder-van-rvs-geborsteld-rond-onder-een-hoek-gebogen-met-stokbout/6027271/ ziet er alleen gek uit omdat dit normaal op een muur eindigt en je nu een stukje "lege ruimte" hebt tussen de achterplaat en de spijlen. Mocht je dat belangrijk vinden even creatief met hout aan de slag

[ Voor 20% gewijzigd door Fr33z op 16-06-2026 09:30 ]


  • Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-06 17:59

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Mooraalkikker Ik zou gaan voor de onderstaande oplossing aan beide zijde en gelijk de trap even opnieuw verven in een wat lichtere kleur:

Afbeeldingslocatie: https://img.vevorstatic.com/nl%2FBXGSLZFS120CCRS3EV0%2Foriginal_img-v1%2Fhandrail-m100-1.2.jpg

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"


  • Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-06 13:36
Veel (opvoedkundige) adviezen over je kind weghouden bij de trap of hoe je ze leert veilig trap te lopen. Kan me voorstellen dat de behoefte aan een trapleuning ook komt vanuit de ouders als ze (met hun kind op de arm) zelf de trap op en aflopen. Als je je verstapt en je aan de leuning vastgrijpt, komt ie dan los?

De vraag van TS is hoe de leuning te bevestigen. Een (dure) oplossing is tussen trap en hekwerk dikke platen gelaagd glas te installeren, met profielen onder en boven. Hierin gaten laten opnemen voor de stok houders. Voordelen: het is sterk, je behoudt het ruimtelijke beeld, plaatsing stok houders is onafhankelijk van andere constructies, kind kan geen hoofd tussen het hekwerk steken en de leuning komt dichter bij de trap.

  • Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:36

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Je kan ook contact opnemen met een specialist in trappen en houtbewerking. Die komen misschien met oplossingen waar jij niet aan denkt.

De hele trap vervangen door een mooier en veiliger exemplaar kan ook natuurlijk, maar dat kan aardig in de papieren lopen.
Als je niet met een traphek gaat werken, is de trap dicht maken ook wel een veilige keuze (en een beetje peace of mind).

Mijn muziekcollectie op Discogs


  • Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-06 17:59

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik bedenk mij net, dat een wenteltrap gelijk ruimte besparend zou werken. Wel grotere uitgave.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"


  • mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-06 14:42

mjl

Ugh

Ik vind de digestive van het ‘smetbord’ langs de speilen wel een goede, brengt ook Steichen in de constructie daarvan. Plank van ca. 3.5 cm dikte is dan zo gemaakt, ff schilderen en dan monteren., heb je meteen meer ‘vlees’ voor de schroeven.
Falcon schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:41:
Ik bedenk mij net, dat een wenteltrap gelijk ruimte besparend zou werken. Wel grotere uitgave.
In vind een wenteltrap zeer onhandig (grotere dingen kunnen niet meer naar boven) en zal In deze situatie niet veel ruimte besparen.

-------


  • rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-06 23:22
Ik zou denk ik gewoon aan de linkerkant een balustrade maken. Ik denk dat het aan de rechterkant best kan tegenvallen om daar netjes iets tegen aan te maken wat past bij het geheel. Misschien een timmerman in de buurt vragen om een offerte.

Je kunt eventueel ook kijken naar https://www.bouwartikel.nl/naadloze-verstelbare-trapvoet-voor-trapspijlen-16-mm-diameter/ en dan een mooie spijl er bij uit zoeken. Het lijkt iedergeval eenvoudig te monteren.

  • KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Je zou kunnen overwegen om een smetboard van plexiglas te laten maken. Mits dik genoeg kan je daar je leuning ook (gedeeltelijk) op monteren. Voordeel is dat je je lichtinval bij de trap houdt

When life gives you lemons, start a battery factory


  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:19

franssie

Save the albatross

Falcon schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:41:
Ik bedenk mij net, dat een wenteltrap gelijk ruimte besparend zou werken. Wel grotere uitgave.
Als je iets niet wil is het een wenteltrap met een kleine op je arm.
Bron: vriendin van me die dus naar beneden rolde met kind.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10:25
De trapleuning zal in 1e instantie voor ts zelf zijn om met kind op de arm veilig de trap op en af te kunnen lopen.
Om de leuning aan de ruitvormige spijlen te bevestigen zou ik een standaard leuningbevestiging op een haaks beugeltje laten lassen zodat je elk beugeltje met 2 schroeven van 5 cm lang op de spijl kan schroeven.
Als de baby richting kleuter gaat zou ik overwegen om de trap aan de open zijde met een gipswandje tot aan het plafond dicht te maken ter voorkoming van ongelukken.

  • TS_12977
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-06 08:26
Smetplank langs de trapzijde lijkt me inderdaad de netste fix, dan zitten je houders op één vlak. Die smalle ruitspijl zou ik overslaan en pakken waar je in vaste balk zit. Houten blokjes van 3,5 cm per houder kan ook maar wordt snel rommelig qua lijn.

  • Ieny
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19-06 02:42
Als moeder kan ik niet anders zeggen dat de trap en zijwand een complete nachtmerrie is voor ouders en (kleine) kinderen.

  • Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:12
Tnx allemaal voor de tips. Inderdaad besloten om de openkant ook maar te gaan voorzien van wat afbakening door trapleuningen in de vorm van een U. Het zal het allemaal een stuk veiliger maken voor zowel ouder als kind.

Aan de andere kant even kijken wat wij willen. Maar staan genoeg tips hier die allemaal wel hout snijden
Pagina: 1