Tuincontactdoos voor robotmaaier

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:47
Hoi mede-tweakers!

Ik heb een tijd geleden een robotmaaier gekocht, die ik aan de rand van m'n tuin wil installeren. Er is reeds een elektriciteitskabel getrokken doorheen een flexibele buis tot de tuinrand, waar het basisstation van de robotmaaier dient te komen (zie foto's).

Kabelbuis

Elektriciteitskabel

Ik ben op zoek naar een tuincontactdoos, waarmee ik de kabel kan verbinden en waarop ik het basisstation van de robotmaaier op kan aansluiten. Alleen weet ik niet goed, hoe ik dit het beste kan doen / afwerken, zodat er geen water in de zwarte buis kan lopen, en ook geen insecten of muizen op het idee komen om door de buis tot in m'n meterkast te kruipen.

Ik heb reeds verschillende tuincontactdozen met aardpen gevonden zoals bv. deze IP55 contactdoos: https://amzn.eu/d/0bFL5mmI. Ik weet echter niet goed hoe ik de zwarte buis (buitendiameter = 5cm) met dergelijke contactdozen kan wegwerken, zodat deze water- en insectendicht is.

Hebben jullie suggesties hoe dit netjes weg te werken in de tuin? Dank alvast!

Experience the mountains!

Alle reacties


  • epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:48
Ik zou de buis lager afsnijden tot maaiveld hoogte en dichtplakken met ducttape of dergelijke.

Beetje water wat er in loopt is niet erg, dit kan zowisow gebeuren door grondwater. Muizen en insecten plak je de tape voor. :)

Tip: als dit een permanente stekker is. Hierin kan water kruipen want stopcontact kan wel waterdicht zijn maar de stekker in het stopcontact niet.. dus hierin kan water kruipen en is dus een grote kans om aardlek te laten trippen. Daarom zou ik een lasdoos nemen (op een paaltje ofzo) en de stekker hier rechtstreeks op monteren. Mocht je denken ik wil hem nog kunnen afschakelen of iets anders een stekker eraan maken die IP65 dicht is.

[ Voor 10% gewijzigd door epicfailguy23 op 15-06-2026 11:22 ]

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |


  • Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:16
De grijze kabel voer je aan de onderzijde van een lasdoos of contactdoos in. Deze hebben een wartel of manchet om het af te sluiten.

De zwarte buis voer je niet mee in maar laat je ophouden bij de grond, een stuk grijs pvc kan boven de grond eventueel gebruikt worden.

Voor mantelbuizen heb je ook afdichtingspluggen met rubber waar je een kabel doorheen kunt steken.

De gelinkte oplossing is trouwens wel flink aan de prijs. Een merk wandcontactdoos op een simpel paaltje is aanzienlijk goedkoper.

[ Voor 31% gewijzigd door Rukapul op 15-06-2026 11:38 ]


  • djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:24
Dit is bijvoorbeeld prettig werken: https://glampere.nl/glamp...npaal-stopcontact-4180773 maar er zijn genoeg goede merken voor. Of je het laadstation permanent aan mag sluiten zonder stekker weet ik niet, je kan de beschrijving lezen. Het klopt dat die IP rating inderdaad niet met stekker er in is maar aan de andere kant is het natuurlijk zeer gangbaar in een tuin om met stekkers te werken. Als er een probleem is met een toestel, stekker er uit en de rest werkt weer.

Wat betreft die buis laag afsnijden: Zou die zeker zo hoog mogelijk houden, tegen dat zwarte paaltje aan is netjes. En dan bovenzijde met zwarte uv bestendige tape dichtmaken voor invallende rommel?

Je hebt van Niko Hydro ook UTP aansluitingen, dan zou je het ook netjes voor de data kunnen maken: https://jaapsterk.nl/product/wcd-paaltje/ zoals dit bijvoorbeeld (lijkt geen officiëel niko product) met https://www.nikostore.nl/basiselementen/rj-data-sokkel/

Niko heeft enkele en dubbele onderbakken, dan pak je dus 2 losse onderbakken dan is het geheel gescheiden.

Dit kan ook:
https://www.installatiejo...are-waterdichte-oplossing

  • melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:47
Dank voor de feedback! :)
epicfailguy23 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:22:
Tip: als dit een permanente stekker is. Hierin kan water kruipen want stopcontact kan wel waterdicht zijn maar de stekker in het stopcontact niet.. dus hierin kan water kruipen en is dus een grote kans om aardlek te laten trippen. Daarom zou ik een lasdoos nemen (op een paaltje ofzo) en de stekker hier rechtstreeks op monteren. Mocht je denken ik wil hem nog kunnen afschakelen of iets anders een stekker eraan maken die IP65 dicht is.
De stekker is semi-permanent. Ik woon in Oostenrijk en omwille van de hoeveelheid sneeuw zou ik in de wintermaanden de robotmaaier en het basisstation sowieso binnen zetten. In de praktijk zal die dus een 6 tal maanden in dienst zijn.
Is dit effectief een groot probleem om een stekker in het stopcontact te laten?
Rukapul schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:33:
Voor mantelbuizen heb je ook afdichtingspluggen met rubber waar je een kabel doorheen kunt steken.

De gelinkte oplossing is trouwens wel flink aan de prijs. Een merk wandcontactdoos op een simpel paaltje is aanzienlijk goedkoper.
Dat is eventueel ook een goed idee, om met een paaltje te werken. Ik dacht er sowieso aan, om een houten paaltje van ca. 1m in de grond te slagen, om bovenaan de RTK antenne te monteren. Ik vermoed dat de ontvangst dan net wat beter zal zijn, dan wanneer ik de RTK antenne beneden ingebouwd in het laadstation laat zitten, omwille van struiken en zo. In dit geval zou ik dus een wandcontactdoos aan het paaltje kunnen monteren.
Moet dit effectief IP65 zijn, of is IP55 voldoende?
djluc schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:47:
Wat betreft die buis laag afsnijden: Zou die zeker zo hoog mogelijk houden, tegen dat zwarte paaltje aan is netjes. En dan bovenzijde met zwarte uv bestendige tape dichtmaken voor invallende rommel?

Je hebt van Niko Hydro ook UTP aansluitingen, dan zou je het ook netjes voor de data kunnen maken: https://jaapsterk.nl/product/wcd-paaltje/ zoals dit bijvoorbeeld (lijkt geen officiëel niko product) met https://www.nikostore.nl/basiselementen/rj-data-sokkel/
Ik zou inderdaad buikgevoel de zwarte buis niet te kort afsnijden.
Dat WCD paaltje ziet er wel netjes uit :) (maar wel een stuk duurder dan een wantcontactdoos tegen een paaltje schroeven).

Experience the mountains!


  • Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:16
melwasul schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:31:

Moet dit effectief IP65 zijn, of is IP55 voldoende?
Vooral het 2e getal is relevant. IPx4 is spatwaterdicht, IPx5 waterstralen.

De eerste zou tegen regen moeten kunnen. (En doen dat in mijn ervaring ook. Ik heb o.a. https://www.hornbach.nl/p...n-spatwaterdicht/7229587/ )

  • FloJ
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-06 22:50
Ik had hetzelfde en heb het als volgt opgelost:

Ik heb de mantelbuis aangesloten met een afdichtring op een trekput/inspectieput en ingegraven, zoals deze: https://www.eibabo.nl/gewiss/ondergrondse-bak-kunststof-met-deksel-200x200x200-grijs-dx59401-ebn822482. Denk wel even aan meebestellen van de afdichtring en schroeven.

Vervolgens een gat geboord (aan de zijkant) in de inspectieput, wartel plaatsen en kabel doorvoeren.

Ik heb er wel op gelet dat ik in de basis het echt als doorvoer gebruik en dus ook in de inspectieput geen lasdozen heb geplaatst. Waar ik dat wel heb gedaan, meteen lasdozen pakken die waterdicht zijn.

Was voor mij een mooie oplossing waardoor de mantelbuis onder de grond in een put kwam, waar ik later ook nog bij kan, en alleen de kabel zichtbaar is.

  • epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:48
[...]

De stekker is semi-permanent. Ik woon in Oostenrijk en omwille van de hoeveelheid sneeuw zou ik in de wintermaanden de robotmaaier en het basisstation sowieso binnen zetten. In de praktijk zal die dus een 6 tal maanden in dienst zijn.
Is dit effectief een groot probleem om een stekker in het stopcontact te laten?


[...]
Het is geen groot probleem, zeker als hij in de 'slechte' maanden niet ingeplugd is. Meestal wordt pas een probleem als het een probleem wordt :+

Ik denk als je er voor zorgt dat je een degelijk buiten stopcontact hebt (met een soort kapje erboven/stekker klepje) die er voor zorgt dat het niet rechtstreeks op de stekker regent, en zorgt dat de kabel er naar beneden ingestoken zit zodat geen water omhoog kruipt. Dat je al een heel eind bent. :7

Mocht je hem precies verkeerd om monteren zodat hij iedere dag in de slagregen staat komen we weer bij punt 1: het wordt een probleem :D

Mocht het zicht issue geen probleem zijn voor de zwarte buis, dan zo hoog mogelijk, met een rubberdop/ ducttape. Ik heb hem 'gewoon' onder maaiveld liggen met een rolletje ductape. heb geen issues tot nu toe, kabel kan wel tegen een beetje water.

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |


  • grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:43
melwasul schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:31:

De stekker is semi-permanent. Ik woon in Oostenrijk en omwille van de hoeveelheid sneeuw zou ik in de wintermaanden de robotmaaier en het basisstation sowieso binnen zetten. In de praktijk zal die dus een 6 tal maanden in dienst zijn.
Is dit effectief een groot probleem om een stekker in het stopcontact te laten?
Ik zou het niet doen, met een stekker in het stopcontact is het niet waterdicht. Wanneer het stormt kan er water tussen de stekker en het stopcontact komen. Ik zou het stopcontact achter een deurtje + dakje zetten.

  • Theo_59
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 10:16
Je kunt ook een waterdichte verdeelkast nemen en hier een spatwaterdicht wcd inbouwen met steker. De zwarte leiding tot onderaan de verdeelkast of in de grond en afdoppen met een rood speciekapje of flex rubberplug en kabel hierna afkitten. Kabel doorvoeren aan de onderzijde met een wartel

Antenne kun je of de verdeelkast monteren

https://www.bol.com/nl/nl/p/waterdichte-kastbehuizing-ip65-elektrische-verdeling-5-module-oppervlaktebevestiging-met-aansluitklemmen-1-stuk-tuin-zonwerend/9300000251543654/?Referrer=ADVNLGOO002036-S--9300000251543654-PMAX-C-22284245757&gad_source=1&gad_campaignid=22284253182&gbraid=0AAAAAD5OnmNPaQVq0fq_RDC-ympgvXwp9&gclid=CjwKCAjw6MPRBhBTEiwAd-7Mr0B46PBBewWS6tSi-z5Y8Mq1LO3JE6T0psdZkRfo-gKx_g1H_grvYhoCSRgQAvD_BwE

[ Voor 3% gewijzigd door Theo_59 op 16-06-2026 15:57 ]


  • melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:47
FloJ schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:19:
Ik had hetzelfde en heb het als volgt opgelost:

Ik heb de mantelbuis aangesloten met een afdichtring op een trekput/inspectieput en ingegraven, zoals deze: https://www.eibabo.nl/gewiss/ondergrondse-bak-kunststof-met-deksel-200x200x200-grijs-dx59401-ebn822482. Denk wel even aan meebestellen van de afdichtring en schroeven.
Dit is ook een goed idee. De inspectieput heb je dan gewoon ingegraven (met bovenkant op gelijke hoogte van het gras)?

Hoe wordt de mantelbuis verbonden met de inspectieput, en waar komt precies de afdichtring? Dit kan ik me momenteel niet goed voorstellen.
De mantelbuis zelf heb je dan niet afgedicht, vermoed ik (want mondt uit in de waterdichte inspectieput)?
Theo_59 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:52:
Je kunt ook een waterdichte verdeelkast nemen en hier een spatwaterdicht wcd inbouwen met steker. De zwarte leiding tot onderaan de verdeelkast of in de grond en afdoppen met een rood speciekapje of flex rubberplug en kabel hierna afkitten. Kabel doorvoeren aan de onderzijde met een wartel
Hoe komt de stekker van het laadstation in jouw voorbeeld naar buiten? Heeft het deurtje onderaan een opening, waarlangs de kabel naar buiten kan lopen?

Dacht er aan een houten paaltje van 90x90 mm met behulp van een metalen anker in de bodem te slagen, en hier dan eventueel een WCD (of WCD in verdeelkast) op te schroeven (en bovenaan de RTK antenne).

Experience the mountains!


  • Theo_59
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 10:16
De meeste verdeelkasten hebben een (transparant deurtje). Steker van laadstation afknippen en via de onderzijde invoeren met wartel. Hierna een 230V haakse steker aan kabel monteren in de verdeeldoos. Je kunt ook kiezen voor aansluiten met een zekering automaat + eventueel een aardlek automaat. Op internet zijn diverse uitvoeringen van waterdichte verdeelkasten te vinden.

  • jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
melwasul schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:33:
r aan een houten paaltje van 90x90 mm met behulp van een metalen anker in de bodem te slagen, en hier dan eventueel een WCD (of WCD in verdeelkast) op te schroeven (en bovenaan de RTK antenne).
Inderdaad, stuk hout in de grond slaan. Niko Hydro er op schroeven en tegen de regen gooi je er een kleine plastic emmer/bloembak op zijn kop overheen.

  • melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:47
Nog één vraag i.v.m. de inspectieput hierboven vermeld (https://www.eibabo.com/nl/gewiss/ondergrondse-bak-kunststof-met-deksel-200x200x200-grijs-dx59401-ebn822482?c=102756). Met afdichtring wordt blijkbaar de afdichtring voor het deksel bedoeld, zie ik nu. Maar moet er ook niet een soort van afdichtring geplaatst worden, daar waar de zwarte mantelbuis in de inspectieput gaat? Ik ziet dat er hiervoor reeds voorvormingen bestaan, maar als ik eenvoudigweg de zwarte mantelbuis hierover schuif, is deze niet waterdicht, toch?...

Experience the mountains!


  • Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:55
Rukapul schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:09:
[...]

Vooral het 2e getal is relevant. IPx4 is spatwaterdicht, IPx5 waterstralen.

De eerste zou tegen regen moeten kunnen. (En doen dat in mijn ervaring ook. Ik heb o.a. https://www.hornbach.nl/p...n-spatwaterdicht/7229587/ )
Is nog steeds alleen waterdicht als het klepje dicht is, dus zonder stekker er in.

Zodra je er een stekker in steekt is de afdichting van de stekker ook relevant en volgens mij kun je dat nooit helemaal waterdicht krijgen.
Pagina: 1