Stille koeler gezocht voor 5800X3D

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:04
Ik zoek een?
Stille koeler voor een nog aan te schaffen 5800X3D CPU.

Wat is je budget?
Maximaal 60 euro, maar kan wel klein beetje oprekken indien echt betere koelers voor een tientje meer te krijgen zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Moederbord:
uitvoering: ASUS ROG Strix B550-F GAMING WIFI II

Videokaart:
uitvoering: Gigabyte Radeon RX 9070 XT GAMING OC 16G

Geheugen:
uitvoering: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC

CPU:
uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X3D - 10th Anniversary Edition Boxed

Voeding:
uitvoering: be quiet! Straight Power 12 850W

Behuizing:
uitvoering: Nanoxia Deep Silence 5 Rev. B Zwart

De omgeving waar ik de pc gebruik is onze zolder. Daar kan het best warm worden, dus hoe koeler de CPU gehouden kan worden tijdens gamen hoe beter.

Zoals gezegd zoek ik een geschikte koeler voor mijn systeem. Dat is nu nog voorzien van een 5600X CPU. Die CPU ga ik upgraden zodra de heruitgave van de 5800X3D uitkomt over niet al te lange tijd.

Waarom open ik dit topic? Omdat ik in mijn hele leven nog nooit een losse koeler gekocht en/of gemonteerd heb en ik dat een beetje spannend vind. In het verleden heb ik altijd boxed koelers gehad en die zijn piepklein in plaats van megagroot.

Het daadwerkelijk monteren zal vast wel goedkomen, maar ik zie door de vele bomen het bos niet meer en ik ben bang dat ik dadelijk iets koop wat niet blijkt te passen.

Mijn Nanoxiakast is een stille kast, dus ik zoek dan ook een stille koeler. Maar wel een zonder vloeistof, want dat vind ik echt tè spannend!

Het euvel/onzekerheid waar ik tegenaan loop en nergens lijk te kunnen vinden is of mijn geheugen niet in de weg gaat zitten. Dat zijn namelijk best wel hoge modules, 42 millimeter.

Ik heb wel gezien dat er versies zijn waarbij je een ventilator dan bijvoorbeeld een centimeter omhoog kan verschuiven, maar mij lijkt dat je dan minder optimaal aan het koelen bent dan dat de fabrikant dat ding ontworpen heeft. En eigenlijk wil ik dat ook niet. Ik zoek een die gewoon past en niet in de weg van mijn geheugen zit. Zonder dingen moeten te verschuiven. En die hoogte van 42 millimeter is nou net iets wat niet tussen de vele specs staat bij al die koelers.

Ik heb gevraagd wat AI er van vindt en die raadt een Peerless Assassin 120mm aan

uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE

Maar zegt dan wel dat de ventilator verplaatst moet. Bij doorvragen naar bij welke dat niet hoeft komt hij telkens met opties die in de pricewatch niet meer leverbaar zijn. Dus daarom dit topic om jullie hulp te vragen.

Ik zoek dus op volgorde van belangrijkheid een CPU koeler die:
  1. Geschikt is om een AM4 soket 5800X3D goed te koelen.
  2. Vooral stil is aangezien mijn kast dat ook is.
  3. Niet in de weg zit bij mijn geheugen
  4. Tot max 60 a 70 euro, maar liever iets goedkoper. 70 is de max, maar dan moet ie wel ook daadwerkelijk beter/stiller zijn dan een van 40.
  5. Te monteren is zonder met dingen te hoeven schuiven.
Mijn kast past maximaal 185mm voor wat betreft de koeler.

Graag jullie hulp voor een koeler-leek en misschien een geruststelling dat het niet zo moeilijk is, want ik vind het redelijk spannend. Ik begreep wel al dat de nieuwe 5800X3D geleverd zou worden met een koelpad of iets zodat koelpasta niet nodig zou zijn.

Dank alvast voor de hulp! :)

=edit=

de Nanoxia behuizing heeft 2 grote fans aan de voorkant en 1 grote fan aan de achterkant boven in de behuizing. De ventilatiegaten aan de bovenkant zijn afgedekt en dat moet denk ik ook zo blijven aangezien er een SMSL AO300 versterker bovenop de kast staat waar ik geen andere plaats voor heb.

[ Voor 57% gewijzigd door vosss op 15-06-2026 10:53 ]

Alle reacties

• vosss
Ik heb ook de pc onderdelen in een inventarislijst in mijn profiel gezet zojuist, mar het lukt mij niet om die in de OP te zetten?

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:49
Als je een koeler wilt die stil is en geen conflict met het geheugen heeft moet je de Peerless Assassin vermijden. Deze hangt over het geheugen heen.

De product: ARCTIC Freezer 36 of product: ARCTIC Freezer 36-S (A-RGB) zijn je beste keuzes dan.

Ikzelf zou de Freezer 36 nemen door de makkelijker aan te sluiten, maar dan de standaard P12s met twee P12 Pro LNs te vervangen. product: ARCTIC P12 Pro LN

[ Voor 22% gewijzigd door Apart op 15-06-2026 11:47 ]

https://ko-fi.com/apart

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:22

HugoBoss1985

Xenotech

Welke koeler heb je nu?

• vosss
De boxed koeler die bij mijn 5600x zat. Die volstaat niet voor de nog aan te schaffen 5800X3D.

• vosss
Apart schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:44:
Als je een koeler wilt die stil is en geen conflict met het geheugen heeft moet je de Peerless Assassin vermijden. Deze hangt over het geheugen heen.

De product: ARCTIC Freezer 36 of product: ARCTIC Freezer 36-S (A-RGB) zijn je beste keuzes dan.

Ikzelf zou de Freezer 36 nemen door de makkelijker aan te sluiten, maar dan de standaard P12s met twee P12 Pro LNs te vervangen. product: ARCTIC P12 Pro LN
Bij die Arctic Freezer zie ik geen specificaties staan voor wat betreft het geluidsniveau. Mij lijkt dat als een koeler erg stil is een fabrikant dat zeker zal vermelden. Deze vermeld niets.

Bovendien mag het gerust tot aan de bovenkant van die 70 euro gaan, daar zit deze Arctic ver onder, als het dan maar ook daadwerkelijk beter koelt en/of aantoonbaar stiller is.

• Apart
Prijs zegt niks over prestaties of kwaliteit.

review: Budgetblazers voor centenschrapers - De beste processorkoelers tot 30...

Hier is de Peerless Assassin veruit de luidste koeler op 100% fan duty, terwijl de Freezer 36 een van de koelste en stilste is over de gehele test.

Ook zoals je zelf al uitvolgende, gaat de Peerless Assassin over het geheugen hangen, door het dual tower design. Hierdoor moet in ieder geval de eerste fan die daarbij wordt geleverd hoger geplaatst worden wat weer nadelig kan zijn met maximale CPU koeler hoogte etc.

Hier werd getest met een 3800X en 3950X (dus ook AM4).
Deze video is meer AM5, maar alsnog komt de Freezer 36 goed uit de test. (<30dB)
De uitvoering: ID-Cooling FROZN A720 BLACK zal net als de Peerless Assassin over je geheugen heen hangen, waardoor de fan hoger geplaatst moet worden, en je dus iets van koelvermogen verliest en mogelijk de ruimte niet voor hebt.

[ Voor 61% gewijzigd door Apart op 15-06-2026 13:03 ]

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:52
Ik heb zelf de vorige versie van onderstaande en ben daar zeer tevreden over:

uitvoering: ARCTIC Liquid Freezer III Pro 360

• Apart
Noppesnada schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:14:
Ik heb zelf de vorige versie van onderstaande en ben daar zeer tevreden over:

uitvoering: ARCTIC Liquid Freezer III Pro 360
De Deep Silence 5 heeft hier geen plaats voor.

• vosss
Plus ik vind vloeistofkoeling echt te spannend. Ik dacht uit mijn oordeel dat er wel plaats is voor 240mm. Maargoed, die kant wil ik niet op gaan. :)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Dat is, ook met oog op stilte willen hebben, een slimme keus ;).

Mijn 240mm AIO maakt meer geluid dan de Dark Rock Pro 4 die ik had. Geluid van de pomp wordt nogal eens vergeten/onderschat.

• vosss
uitvoering: be quiet! Dark Rock 5

Ik vind die er wel mooi uit zien en ik denk dat deze ook mijn geheugen niet in de weg zit.

Zijn er trouwens koelers te krijgen waarbij je niet hoeft te kloten met bakplaten maar die dus de standaard am4 punten gebruiken? Is dat soms een optie die ik niet kan vinden in de pricewatch?

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
vosss schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:38:
uitvoering: be quiet! Dark Rock 5

Ik vind die er wel mooi uit zien en ik denk dat deze ook mijn geheugen niet in de weg zit.

Zijn er trouwens koelers te krijgen waarbij je niet hoeft te kloten met bakplaten maar die dus de standaard am4 punten gebruiken? Is dat soms een optie die ik niet kan vinden in de pricewatch?
prima keuze, de TDP van de dark rock 5 zit op 210W en de 5800X3D op 150W, die koeler is dus ruimschoots genoeg (en kwalitatief goed). als je er nog wat euro's af wilt halen dan zou een Pure Rock ook nog voldoende moeten zijn. (en let op, er is ook al een dark rock 6 :), vergelijk vooral even prijzen en doe er je voordeel mee )

over die backplate: ben vooral blij dat de boel eraan zit. die koelers wegen ondertussen "evenveel als een grote pindakaaspot", en alles trekt compleet krom als het goedkoop bevestigd zit (even los van de risico's op een slechte seal en de boel die oververhit). eenmalig 15 minuutjes liefde erin, en je kan weer jaren vooruit!

[ Voor 16% gewijzigd door dyrc op 15-06-2026 15:02 ]

• Apart
Je kast is dicht, dus het maakt niet echt uit hoe hij eruit ziet, maar meer hoe hij presteert. De Dark Rock Pro 5, dus de broer van deze koeler, presteert slechter dan de Freezer 36, en kost het dubbele. Dus onzinnig om meer uit te geven. Op de 160w @ 30dB(A) test van Tweakers bijvoorbeeld, is de Freezer 36 koeler dan de Dark Rock Pro 5. Op de 20 dB(A) test is het verschil zelfs al 5 graden. Enkel op de 100% fan speed test is de Dark Rock Pro 5 nipt koeler (0,3c) dan de Freezer 36. Je kunt voor die prijs een 36 kopen met een 5 pack Pro 120 LN fans voor 60 euro, en direct ook de standaard fans van je behuizing een upgrade geven, aangezien die ook niet geweldig zijn.

En koelers die de standaard clips van AM4 gebruiken zul je haast niet vinden. De reden is omdat het standaard systeem niet genoeg druk produceert voor tower koelers.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 24,13€ 24,13
1Case fansARCTIC P12 Pro LN, 5-pack, 120mm€ 28,56€ 28,56
Totaal€ 52,69
Dit zijn dus de LN (Low Noise) fans van de P12 Pro, die maximaal tot 2000 RPM draaien. (Via Amazon.nl kan je ze direct via Arctic krijgen voor iets minder geld nog).
review: Arctic P12 Pro - Monsterfan met een prettige prijs

[ Voor 3% gewijzigd door Apart op 15-06-2026 15:14 ]

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:23
Wat je eventueel ook nog kunt overwegen als je een goede koeler gevonden hebt, is om er een andere fan op de bouwen. Bij de koelers die een standaard fan gebruiken is het in mijn ervaring vrij eenvoudig om die om te wisselen voor een ander model van gelijke afmetingen. Wat ik vaak doe is een model koeler kopen waarvan ik de bevestiging en installatie fijn vind, en daar dan een ventilator van mijn smaak op te zetten. Geen advies, maar ik vind zelf de koelers van Cooler Master wel fijn en dan koop ik afhankelijk van de ruimte eentje met 92mm fan of 120mm fan (ik stel me zo voor dat die met 120mm fan stiller is), en plaats daar dan een Noctua PWM fan op met hoge RPM uit de P of de F serie (geschikter voor koelblokken vanwege duwvermogen)

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

• vosss
Nouja ik was eigenlijk niet voornemens om zelf fans te gaan vervangen. Ik zoek gewoon een kant en klaar ding wat geschikt is.

Klopt het dat er in de pricewatch géén filter is voor een asymmetrisch ontwerp dat daardoor naast de geheugenmodules uitkomt en er niet overheen hangt?

Ik wil die sowieso niet gaan wisselen, maar ik zie ook geen filter op hoeveel plek daar is i.v.m. de hoogte van de modules.

Hoe vind ik dan geschikte zonder die filters en hoe doen andere users dat?

• Apart
vosss schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:41:
Nouja ik was eigenlijk niet voornemens om zelf fans te gaan vervangen. Ik zoek gewoon een kant en klaar ding wat geschikt is.

Klopt het dat er in de pricewatch géén filter is voor een asymmetrisch ontwerp dat daardoor naast de geheugenmodules uitkomt en er niet overheen hangt?

Ik wil die sowieso niet gaan wisselen, maar ik zie ook geen filter op hoeveel plek daar is i.v.m. de hoogte van de modules.

Hoe vind ik dan geschikte zonder die filters en hoe doen andere users dat?
Je kan op https://pcpartpicker.com/builds/ kijken. Je kan daar het onderdeel zoeken en zien of er anderen zijn die hem gebruikt hebben en kijken hoe hun build eruit ziet.

De Freezer hangt niet over memory slots heen, zelfs met fans erop. Bijvoorbeeld https://pcpartpicker.com/b/md7XsY

Tweakers had ooit een test van een stagiaire, maar nooit is daarna verder gegaan met hun pc builder, wat eigenlijk enorm jammer is.

Er is een non-SE V3 versie van de Peerless Assassin, waar de koelvinnen hoger op de heatpipes zitten, en dus als resultaat ook de fans hoger zitten. https://www.amazon.nl/-/e...n-120-Black/dp/B0G1CB95NZ

Hier een build die geheugen gebruik gelijk aan die van jou, met een Peerless Assassin (v1). https://pcpartpicker.com/b/hrRTwP
Enkele verschil tussen de V1 en V3 is de fans die met de V3 beter zijn. Maargoed, met de Freezer die <30dB(A) doet is dit allemaal geen probleem, omdat daarbij de fans er niet overheen hangen.

Dus de Peerless Assassin werkt wel, zolang het de non-SE versie is.

[ Voor 30% gewijzigd door Apart op 15-06-2026 19:25 ]

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:23
Apart schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:19:
[...]

Je kan op https://pcpartpicker.com/builds/ kijken. Je kan daar het onderdeel zoeken en zien of er anderen zijn die hem gebruikt hebben en kijken hoe hun build eruit ziet.

De Freezer hangt niet over memory slots heen, zelfs met fans erop. Bijvoorbeeld https://pcpartpicker.com/b/md7XsY

Tweakers had ooit een test van een stagiaire, maar nooit is daarna verder gegaan met hun pc builder, wat eigenlijk enorm jammer is.

Er is een non-SE V3 versie van de Peerless Assassin, waar de koelvinnen hoger op de heatpipes zitten, en dus als resultaat ook de fans hoger zitten. https://www.amazon.nl/-/e...n-120-Black/dp/B0G1CB95NZ

Hier een build die geheugen gebruik gelijk aan die van jou, met een Peerless Assassin (v1). https://pcpartpicker.com/b/hrRTwP
Enkele verschil tussen de V1 en V3 is de fans die met de V3 beter zijn. Maargoed, met de Freezer die <30dB(A) doet is dit allemaal geen probleem, omdat daarbij de fans er niet overheen hangen.

Dus de Peerless Assassin werkt wel, zolang het de non-SE versie is.
Handig, die kende ik nog niet.

Kleine noot: het betreft daar wel een ander model moederbord. Een uitvoering: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero .
Maar als ik het zo zie heeft die ongeveer dezelfde afstand van het socket tot de geheugensloten als de uitvoering: ASUS ROG Strix B550-F GAMING WIFI II van TS.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:56
@NaoPb dat heb ik ook gedaan met een Thermaltake koellichaam. Ik heb daar een Noctua fan op gemonteerd. Werkt prima op mijn 5700X.
Pagina: 1