Na 31 jaar afscheid moeten nemen van onze CV-ketel. Wat nu?!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vinesto
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:18
Helaas is onze 31 jaar jonge CV-ketel (Nefit HR TURBO 32 Vermogen: 27.9-32.0 kW) dit jaar niet door de keuring gekomen (niet geheel onverwachts gezien de strengere regels). En zullen we dus moeten gaan investeren in een nieuwe warmtebron voor ons huis.

En helaas zitten we ook in een niet standaard situatie en dat maakt dat de toekomstige keuze nogal wat lastig. Na een flinke duik in het wereldje van de cv’s, hybride en warmtepompen (en jemienee, wat is dit een diepe put aan info om in de duiken!) zijn mij veel zaken duidelijk, maar veel ook niet. Hopelijk kunnen hier wat mensen mij wijzen op mijn eventuele fouten.
In het kort:
  • Vrijstaand huis.
  • We stoken voornamelijk op houtkachel, maar willen wel naar een systeem toe dat de onder verdieping volledig zelfstandig kan warm houden, al zullen we voornamelijk de houtkachel blijven gebruiken.
  • Er is geen budget (financieel of mentaal 8)7) voor verdere grote verbouwingen voor bv. aanleg van vloerverwarming. Voor ventilatoren en andere radiatoren indien nodig wel.
  • Momenteel dus geen (bruikbare) CV-ketel aanwezig.
  • Onder overal HR+++ glas en 5cm aan parels in spouwmuur, geen vloerisolatie (zolder ligt grotendeels 15cm steenwol op, maar hier zit dus een onverwarmde bovenverdieping tussen).
  • Zelf zeer handig maar geen ervaring met CV leidingen/ koelmiddelen.
  • Twijfel tussen een CV-Combiketel en 8 kWh WTP + WTP boiler.
 Historisch gasverbruik:
Aangezien we dus op het moment voornamelijk op houtkachel stoken heb ik hier geen volledige gegevens. In 2021 is er grotendeels gestookt op gas en lag het verbruik op 929 m3. Toen zat er slechts nog dubbel en enkel glas in het huis, en was de spouw en zolder nog niet geïsoleerd. Vorig jaar lag het verbruik op 202 m3 waarbij juist voornamelijk op hout is gestookt.

Wanneer ik het verbruik van 2021 met een marge (1200m3) aanhoud en de koevlaas formule gebruik kom ik op een vereiste capaciteit van 5.8 kWh.

Wanneer ik ga kijken naar de u-waarden van de onderverdieping schat ik een warmte verlies van rond de 8000 Watt bij een buiten tempratuur van -10°C en binnen 20°C.

Mijn conclusie: Een all-electric warmtepomp van 8 kWh zou voldoende moeten zijn voor mijn situatie volgens bovenstaande info. Zelfs met het lage gas verbruik zal deze zich verwacht ik ook terugverdienen (ik ben nog in afwachting van een offerte). Al is dit pas na +/-10 jaar. Met name doordat ik verwacht dat de gasprijzen alleen nog zullen stijgen.
Afgiftesysteem:
 TypeW/m bij
75/65/20°C (bij 0.4*1)
n-ExpHoogte
in m
Breedte
in m
Capaciteit radiator
in Watt bij
40/35/20°C45/40/20°C
Woonkamer 1
32
1228
1,29
0,45
2,36
844
1167
Woonkamer 2
32
1228
1,29
0,45
2
716
989
Keuken
22
952
1,33
0,75
1,64
725
1012
Serre
Conv.put
900
1,3
0,4
3
690
956
Wc
10
430
1,3
0,6
0,48
79
110
Trimsalon
20
760
1,3
1
0,48
233
323
Gang
10
430
1,3
1
0,8
220
305
(Een aantal van deze waardes zijn geschat. Totale capaciteit bij 45/40/20 = 4861 Watt)

Helaas heb ik niet kunnen testen of dit systeem alles warm kan houden op 45°C gezien de ketel net na de winter werd afgekeurd.

Mijn conclusie: Gezien de gebrekige capaciteit verwacht ik een deel ventilatoren sowieso te moeten plaatsen, met name in de woonkamer, serre en keuken is dit ook geen probleem. Verder verwacht ik een warmtepomp op minimaal 45°C te moeten laten draaien om de capaciteit te verhogen (ten koste van rendement). Ook het vervangen van de WC, gang en trimsalon radiatoren verwacht ik wel nodig, voor modellen met een hogere capaciteit bij lage temperatuur water. Wellicht ook de serre convector put.
SWW:
Momenteel hangt hier een huur elektrische boiler voor (daalderop 07.14.38-453 3250W 120 L). Veel te duur in zowel verbruik als huur, dus ook deze wil ik vervangen. Er is verder geen WTW aanwezig.

Vriendin en dochter maken ook graag gebruik van het bad. Ook wordt er lang gedoucht.

Mijn conclusie: Hier is een investering sowieso verstandig en de terugverdientijd +/- 6 jaar. Zowel in het geval van een CV-Combiketel als een WTP boiler. Gezien de watervraag verwacht ik een model van rond de 200L nodig te hebben.
Mijn overwegingen voor de nieuwe installatie:
Graag zou ik natuurlijk van het gas af willen, vanwege de prijs. Momenteel koken we verder nog op gas maar dat is snel omgezet. Ik zie ook eigenlijk geen enkel voordeel in een hybride opstelling, hierbij zou ik het vastrecht gas van +/-€250 per jaar moeten blijven betalen én moet ik zowel investeren in een gas CV-combiketel als een hybride warmtepomp.

Zoals ik het zie, zijn we sowieso +/-€3000 kwijt (voor minimaal een nieuwe CV-Combiketel en installatie). En als ik toch moet investeren, doe ik het liever gelijk goed. Daarom neig ik naar de warmtepomp opties. Hoewel de terugverdientijd met ons verbruik in combinatie met de houtkachel erg lang is, is de besparing per jaar groter dan wanneer ik voor een CV-Combiketel ga. En zal dit uiteindelijk meer geld besparen.

Zowel binnen als buiten is er meer dan genoeg ruimte voor allerlei denkbare installaties.
 De vragen waar ik nog mee zit:
  • Is mijn overtuigen van de nutteloosheid van een hybride opstelling in deze situatie juist?
  • Zijn mijn conclusies juist?
  • Is dit een klus die ik zelf kan doen? Heeft iemand die eerder geen loodgieters werk heeft gedaan zich hier eens aan gewaagt en wat zijn de ervaringen hiervan?
  • Hoe zit dit qua keuringen indien ik dit zelf zou doen? Mag dat en moet ik anders het systeem na eigen installatie laten keuren?
  • Combisysteem CV + boiler mogelijk of zullen hiervoor 2 warmtepompen moeten komen?
  • Wat zijn aandachtspunten om op te letten bij installaties en offertes van bedrijven?
  • Zijn er merken die ik moet ontwijken?
Wat me nog aan het twijfelen brengt:
  • De 2 bedrijven waarbij ik nu offertes van heb gekregen sturen heel erg naar een CV-Combiketel. Zonder diep in te gaan naar onze situatie. Zie ik iets over het hoofd?
  • Een veelvuldig online te vinden formule: inhoud ruimte x 77 Watt (voor 20°C) geeft mij een heel ander vereiste benodigde capaciteit. Namelijk rond de 15000 Watt. Dit lijkt me eigenlijk behoorlijk aan de hoge kant. Of moet dit toch het uitgangspunt zijn?
  • Expertise lijkt ook in dit geval niet meer vanzelfsprekend bij bedrijven. Zowat niets van wat hier op deze site staat is gevraagd of benoemd in de offerte gesprekken. Waar kun je nog terecht voor goed advies?!
Hopelijk kan iemand mij hier wat meer zekerheid geven _/-\o_

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:02
Eveneens denkwijze aanpassing... Wat is de kans dat je komende 10 jaar je stookgedrag wijzigt? Als je namelijk kijkt naar je verbruik zonder kachel en slechtere isolatie is 5 kW voldoende. Dus ik verwacht dat 5 kW prima is,ZEKER omdat je toch wel gaat stoken, al helemaal in koud seizoen.

Dan de afgifte, van 4.5 kW 8 kW (en eigenlijk wil je altijd reserve hebben,) maken is moeilijk. Nu reken je al met 45° water, wat je rendement omlaag gooit. Ik denk, als vloerverwarming geen optie is, pak een 5 kW WP. VAN 4.5 kW naar 6kW afgifte is nog wel te doen.

Probleem van een te grote WP is dag deze heel hard gaat pendelen als hij zijn warmte niet kwijt kan. Dat is bij jouw huis sterk aan de hand zeker als je ook nog eens gaat stoken met de kachel. (Dan raak je die 2 radiatoren volledig kwijt qua afgifte omdat de dT te laag is).

De trimsalon zal veel meer warmte afgifte nodig hebben, of een eigen airco (is dat handig voor zomer). Je moet hier namelijk de temperatuur behaaglijk krijgen, anders kost het je klanten.

Hoeveel liter is je badkuip / hoeveel liter per minuut komt er uit douche x hoe lang wordt er gedouched? Hoeveel baden worden er achter elkaar genomen (binnen 3 uur tijd), is dat man douched 30 min, vrouw in bad, dochter in bad? Hou er rekening mee dat je vrijwel geen koud water bijmengt als je een bad neemt. (Water koelt relatief snel af bij bad vollaten, dus vaak komt het met zon 40° uit kraan).

Stel je hebt gemiddeld bad (200 liter). Er wordt 20 min gedouched onder de regendouche (300 liter). Dan heb je al 500 liter vat nodig voor 1 bad en 1 douche ... Een WP heeft tijd nodig om terug op te warmen, dus 200 L vat is niet heel groot. (Te klein voor enkel douchebeurt). Hierin verschilt een WP boiler sterk van een CV, waar CV standaard op 60 of zelfs 80 staat, en dus 1 op 2 mengt met koud water, is dit met de WP boiler niet (standaard 40° voor SWW). En legionella dan? Daarvoor zijn de legionella runs, maar dat is niet continue.

Al met al zou ik max 5kW pakken met zon verbruik en afgifte. Plaats hier een voldoende groot boilervat bij. Als je dochter halverwege een koude douche krijgt heb je ruzie. Hou er rekening mee dat deze een tijdje nodig heeft om weer helemaal op te warmen. Zeker een regendouche trekt een boiler snel leeg.

Zou je nog gas gebruiken als je een WP hebt? Want dit gas vastrecht is ook niet gratis. Vaak is het beter om er dan volledig af te gaan.

Heb je panelen met redelijke hellingshoek op zuid? Deze wekken namelijk op in winter, en dat is wanneer de WP meeste energie verbruikt.

Op je vragen:

1) Hybride ga je niet terugverdienen, relatief nutteloos.

2) je schat de afgifte erg rooskleurig in, en benodigd vermogen WP te hoog. Natuurlijk is te hoog vermogen niet erg als je geen goed rendement hoeft en pendelen niet erg vindt.

3) een WP gebruikt f-gassen, en mag je dus niet zelf in bedrijf stellen.

4) zie 3, geen enkele monteur gaat hier zijn vingers aan branden.

5) comvisysteem is standaard .

6) veel bedrijven adviseren liever te groot dan passend. Want je zal niet klagen dat je 20% meer energie verbruikt dan optimaal zou kunnen. Je klaagt wel als het huis niet warm genoeg blijft. (En snel opwarmt, .aar dat is puur afgiftesysteem).

7) je afgifte voldoet eigenlijk niet voor WP, 45° moet je niet willen, dan krijg je veel te laag rendement. Dan snap ik dat ze liever CV installeren en op 60° aanvoer zetten. Is een veiligere keuze (als huis niet snel opwarmte geef je WP schuld, terwijl het aan afgifte ligt,WP heeft zijn vermogen aan afgifte nodig op 40°, en daar komt je lang niet aan).

[ Voor 16% gewijzigd door 99ruud99 op 15-06-2026 04:45 ]

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-06 09:40
Voor dat kleine beetje, pak een Intergas 24/28 en je bent voor onder de 1000 euro klaar aan materiaal. Vastrecht is niet gratis, een warmtepomp installatie zeker ook niet.

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:57
Haal je een warmtepomp eruit met zo weinig gas verbruik als je nu hebt? Ik verbruik 400m3 in een jaar, maar in de laatste berekening zou ik er 15-20 jaar over doen om een warmte pomp eruit te halen. Die terugverdientijd was langer dan dat de warmtepomp waarschijnlijk mee gaat.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:36
99ruud99 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 04:37:
Hoeveel liter is je badkuip / hoeveel liter per minuut komt er uit douche x hoe lang wordt er gedouched? Hoeveel baden worden er achter elkaar genomen (binnen 3 uur tijd), is dat man douched 30 min, vrouw in bad, dochter in bad? Hou er rekening mee dat je vrijwel geen koud water bijmengt als je een bad neemt. (Water koelt relatief snel af bij bad vollaten, dus vaak komt het met zon 40° uit kraan).

Stel je hebt gemiddeld bad (200 liter). Er wordt 20 min gedouched onder de regendouche (300 liter). Dan heb je al 500 liter vat nodig voor 1 bad en 1 douche ... Een WP heeft tijd nodig om terug op te warmen, dus 200 L vat is niet heel groot. (Te klein voor enkel douchebeurt). Hierin verschilt een WP boiler sterk van een CV, waar CV standaard op 60 of zelfs 80 staat, en dus 1 op 2 mengt met koud water, is dit met de WP boiler niet (standaard 40° voor SWW). En legionella dan? Daarvoor zijn de legionella runs, maar dat is niet continue.

Op je vragen:

1) Hybride ga je niet terugverdienen, relatief nutteloos.

2) je schat de afgifte erg rooskleurig in, en benodigd vermogen WP te hoog. Natuurlijk is te hoog vermogen niet erg als je geen goed rendement hoeft en pendelen niet erg vindt.

4) zie 3, geen enkele monteur gaat hier zijn vingers aan branden.

5) comvisysteem is standaard .

6) veel bedrijven adviseren liever te groot dan passend. Want je zal niet klagen dat je 20% meer energie verbruikt dan optimaal zou kunnen. Je klaagt wel als het huis niet warm genoeg blijft. (En snel opwarmt, .aar dat is puur afgiftesysteem).

7) je afgifte voldoet eigenlijk niet voor WP, 45° moet je niet willen, dan krijg je veel te laag rendement. Dan snap ik dat ze liever CV installeren en op 60° aanvoer zetten. Is een veiligere keuze (als huis niet snel opwarmte geef je WP schuld, terwijl het aan afgifte ligt,WP heeft zijn vermogen aan afgifte nodig op 40°, en daar komt je lang niet aan).
Een 200 liter boiler is te klein voor optimaal, dat ga je enkel met hoge temperaturen werkend krijgen. 95% van de gezinnen heeft echter aan een 300 liter boiler voldoende. Bovenstaande berekening is wel heel negatief ingeschoten. Zeer veel waterverbruik, rekenen met maar 40 graden in de boiler is juist erg weinig. Je kunt die boiler best tot 50 graden laten verwarmen, zonder dat dit financieel dramatische gevolgen heeft.

Wat betreft 3). Gewoon een monoblock neerzetten, dat zijn de meeste modellen tegenwoordig toch, dan heb je geen gedoe met F-gassen.

4) er valt niets te keuren, er bestaat geen keuring voor particuliere huizen.

5) Dat kan met een 3-weg klep. Dat zou mij voorkeur hebben of met een WP-boiler.

7) Er wordt nauwlijks met de CV verwarmd gezien het verbruik van slechts 200 kuub incl koken op gas. Dus ik zou me nu niet te druk maken of de aanvoertemperatuur bij -10 op 40 of 45 graden uitkomt. Het huis is duidelijk warm te houden met de houtkachel. Als blijkt dat de WP er te hard aan moet trekken dan kan er altijd wat afgifte capaciteit toegevoegd worden.

Eens met andere posters dat je het geld niet terug gaat verdienen als je verwacht op deze manier hout te blijven stoken. Ik weet niet waar het huis staat, gezien dat de regels voor houtstook wel in rap tempo strenger worden, maar dat gaat eigenlijk puur over de bebouwde kom.

• Jager
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20-06 20:38
In welke zin is je cv ketel niet door de keuring heen gekomen?

En laat je houtkachel waarbij de gevaren en vervuiling veel groter is ook jaarlijks keuren + rookafvoer gasmeting (waarvan ik je kan vertellen dat geen enkele houtkachel daar doorheen gaat komen)? Of doe je daar enkele jaarlijks de schoorsteen vegen?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:49
Heb je iets van zonnepanelen o.i.d. waarbij het van belang is energie te bufferen? Of is dat niet van toepassing?

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:02
Ik vermoed dat alleen een CV zal kunnen voldoen aan je warm water behoefte. Douchen én baden vragen veel capaciteit, een CV levert dit onbeperkt itt een warmtepomp. Verwarming is niet de beperkende factor, dat kan een warmtepomp prima aan. Er zijn er genoeg die ook hogere temperaturen kunnen bereiken zonder dat het rendement inkakt.

Gasloos sinds 2026, 15 kWp op t dak , 20 kW accu.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Het is mogelijk dat de warmtepomp niet goed overweg kan met onregelmatige bijverwarming.

Warmtepomp van minstens 8 kW met 200-400 liter boiler, zonder houtstook. Houtstook is ongezond binnen- en buitenshuis en wordt al hier en daar actief tegengegaan, het zou dus een slecht plan zijn om daarop de apparatuur af te stemmen. Gas/hybride idem voor de redenen die je noemt.

De rest van de overwegingen lijkt mij aannemelijk.

Als je huis al minstens 31 jaar oud is: zijn gaten en spleten gedicht? Luchtdichte brievenbus?

Je kan subsidie krijgen voor de aanschaf van een warmtepomp. Een snelle berekening komt op € 4.000 voor een warmtepomp en boiler in 2026.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:49
99ruud99 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 04:37:
Nuance, sommige warmtepompen gebruiken F-gassen.
R32 is een F-gas.

R290 is dat niet, dat is gewoon propaan.
De nieuwere warmtepompen gebruiken over het algemeen allemaal R290.

Voor het werken met R290 heb je voor zover ik weet overigens ook een certificering nodig.
Propaan is ook niet ongevaarlijk, minder schadelijk voor het milieu, maar meer risico's tijdens het werken ermee.

Daarnaast zijn de meeste warmtepompen monoblocks, dus hoef je geen leidingen te vullen met een koelmiddel zoals R32 of R290.

Dus in principe kan je zo'n ding best zelf plaatsen, of het verstandig is, dat is weer een heel ander verhaal.

Verder denk ik dat de kans groot is dat houtstook binnen afzienbare tijd verboden wordt.
Je ziet hetzelfde als met auto's, een zeer klein aantal is verantwoordelijk voor de meeste vervuiling.

Dat is niet houdbaar, dus is het wachten op een verbod.
Je kan niet van iedereen verwachten milieuvriendelijker te leven en dan van die kleine minderheid een onevenredige vervuiling accepteren.

Dus met houtstook rekenen lijkt mij niet verstandig.

Zonder houtstook lijkt mij een warmtepomp niet echt een optie als ik lees dat de zolder nog niet geïsoleerd is en er nog enkel glas zelfs aanwezig is.

Je kan dan simpelweg niet met lage temperatuur in de radiators het huis warm krijgen of houden.

Dan is een hybride oplossing waarschijnlijk het hoogst haalbare voor nu.
Remeha had van het jaar een aanbieding waar je bij aanschaf van een Ace Elga warmtepomp een CV-ketal cadeau kreeg.

Dat zou misschien een optie kunnen zijn.

En geld steken in isolatie en nieuw HR++ glas.

[ Voor 37% gewijzigd door RobbieT op 15-06-2026 12:14 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:05
geldersscheepje schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:29:. Er zijn er genoeg die ook hogere temperaturen kunnen bereiken zonder dat het rendement inkakt.
Dit is pertinent niet waar. Redelijke efficiëntie is zeker mogelijk, maar geen enkele machine kan voorbij aan het feit dat hogere Tlift meer arbeid kost en dus de efficiëntie daalt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
@vinesto je geeft aan de bovenverdieping niet te verwarmen. Dat is een gedachte die niet klopt. Je verwarmt deze wel degelijk indirect door de verdiepingsvloer.

Hiervoor moet je afgifte systeem beneden ook werken voor boven. Dit kost hogere Ta, dus hogere Tlift en lagere efficiëntie. Dat gaat hard met warmtepomp: 2% per graad.

Ga je het afgifte systeem boven mee laten doen, dan win je comfort en efficiëntie, waarbij het totale verbruik aan elektriciteit niet hoger hoeft te zijn.

Koop op marktplaats een 15/22mm pijpenbuiger, haal voor een tientje een stuk staal buis en probeer hoe pijpenbuigen gaat. Voor een paar rechter handen valt het best mee. Een monoblock mag je in alle gevallen zelf doen, r32 of r290 want hiervoor zijn geen koelgashandelingen nodig.

Breng je afgifte systeem per vertrek in kaart, incl vermogen bij 45/40-20 stookregime.

Ontwerp niet met de hout kachel. Er is een kans dat dat echt een eindig verhaal is. Engeland zijn er al op grote schaal stookverboden, daar wordt/werd veel meer met hout en kool verwarmd en dus lopen ze door de achterstand voor.

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 15-06-2026 12:25 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Singelaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:14
Ik woon in een twee onder een kapper uit 1930 die we flink geisoleerd hebben (muren: spouw + 8 cm PIR binnen glas: boven HR++, beneden tripple, dak: 18cm PIR). Deze stoken we nu zonder gas met 8kW warmtepomp prima warm. Daartoe hebben we Jabra radiatoren in de woonkamer gehangen en boven alle radiatoren gelaten zoals ze waren, maar wel altijd open. Inderdaad zodat ze meedoen met warmte afgifte. Wel ook een WTW ingebouwd.

Ik zou vooral de noodzaak van dat enorme boilervat willlen nuanceren, wij zijn met zijn 4en thuis en douchen comfortabel op een 180L vat. Toegegeven: geen regendouche, maar een normale douche kop die ook prima douched :)

Een bad op zijn tijd is ook geen probleem. Ons boiler vat staat standaard op 45 graden en verwarm ik bij veel zon naar 60.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
Je stookt meestal de houtkachel en je hebt geen VV (en wilt die ook niet). Boven wordt nooit gestookt.
Om van het gas af te gaan zou je dan kunnen overwegen om beneden 1 of 2 airco's te hangen. Die dingen hebben ook een cop van 3 á 5, werken zeer snel ook bij een matige isolatie, relatief goedkoop in aanschaf, je kunt ze zelf hangen en hoeft alleen de aansluiting door een erkend bedrijf te laten doen.
Ook in een warme zomer kan een airco zijn goede dienst bewijzen om de ruimte koel te houden als de opbrengst van de zonnepanelen het hoogst is.
Voor warmwater zou ik dan een wpb nemen en om te koken een inductieplaat. Voor op badkamer zou je nog een ir paneel (zelf) kunnen hangen.

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-06 21:16
Met zo'n laag gasverbruik heeft een warmtepomp weinig zin. Wij hebben ook een kapotte Nefit (moet vervangen worden) en ons werd aangeraden om gewoon een nieuwe CV-ketel te plaatsen. Een hybride of warmptepomp haal je er gewoon niet uit met een gasverbruik van amper 500 kuub het jaar. Dat duurt tientallen jaren, en dan moet de pomp ook weer vervangen worden. We hebben er dus gewoon voor gekozen om een nieuwe ketel te plaatsen van Remeha binnenkort. Airco is ook een optie, daar kregen wij de winter ook wel aardig warm mee binnen, maar is gewoon minder comfort en trekt de warmte snel weg als hij uit staat.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:45
blatenja schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:54:
Met zo'n laag gasverbruik heeft een warmtepomp weinig zin. Wij hebben ook een kapotte Nefit (moet vervangen worden) en ons werd aangeraden om gewoon een nieuwe CV-ketel te plaatsen. Een hybride of warmptepomp haal je er gewoon niet uit met een gasverbruik van amper 500 kuub het jaar. Dat duurt tientallen jaren, en dan moet de pomp ook weer vervangen worden. We hebben er dus gewoon voor gekozen om een nieuwe ketel te plaatsen van Remeha binnenkort. Airco is ook een optie, daar kregen wij de winter ook wel aardig warm mee binnen, maar is gewoon minder comfort en trekt de warmte snel weg als hij uit staat.
maar wat heb jij dan als andere bron dat je zo weinig gas verbruikt? want TS heeft het over de houtkachel en dat is nou precies een ding waar je twijfels bij kunt hebben over de toekomstbestendigheid. Dus is dit juist het moment om te kijken of er mogelijkheden zijn om stappen vooruit te zetten.

Natuurlijk is het rondrekenen van iets vrijwwel niet te doen als je maar 300 m3 per jaar verbruikt, maar wel belangrijk om te kijken wat er nog meer speelt.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:43

DropjesLover

Dit dus ->

Fr33z schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:13:
[...]

maar wat heb jij dan als andere bron dat je zo weinig gas verbruikt? want TS heeft het over de houtkachel en dat is nou precies een ding waar je twijfels bij kunt hebben over de toekomstbestendigheid. Dus is dit juist het moment om te kijken of er mogelijkheden zijn om stappen vooruit te zetten.

Natuurlijk is het rondrekenen van iets vrijwwel niet te doen als je maar 300 m3 per jaar verbruikt, maar wel belangrijk om te kijken wat er nog meer speelt.
Je moet je immers niet blindstaren op alleen maar het gasverbuik, het gaat altijd om het totale energieverbruik van een woning. Gasverbruik koken is ~0,1m3/dag (eigen meting, ~30m3 in het jaar nadat we overstapten op warmtepomp), douchen zal wat meer zijn. Ik durf wel te stellen dat die 300m3 enkel koken + douchen is, en dat je nog dik 800m3 mag tellen voor verwarming.
Als de TS kan aangeven hoeveel m3 hout / pellets hij jaarlijks gebruikt, naast het gas, ontstaat er een beter beeld.

Met een warmtepomp kan die houtkachel er uit. Geen pellets of ander houd meer regelen en er de hele tijdin kiepen, en stukken minder vervuilend. Niet alleen voor jullie direct, maar met name voor je omgeving.
Bij wind uit de verkeerde hoek trekt onze WTW ventilatie houtrooklucht van iemand in de buurt naar binnen, van het niveau dat ik er midden in de nacht wakker van wordt :X :X

[ Voor 58% gewijzigd door DropjesLover op 15-06-2026 16:51 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-06 23:14
RobbieT schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:06:
[...]Verder denk ik dat de kans groot is dat houtstook binnen afzienbare tijd verboden wordt.
Je kan niet van iedereen verwachten milieuvriendelijker te leven en dan van die kleine minderheid een onevenredige vervuiling accepteren.
Dus met houtstook rekenen lijkt mij niet verstandig.
Er staat nergens in de wet met welke verwarmingsinstallatie ik mijn huis moet verwarmen.
In 2030 worden de (Europese) regels omtrent houtstook aangescherpt in die zin dat ze moeten voldoen aan strengere milieu-eisen. Een aantal kachels die nu verkocht worden voldoen daar al aan en wanneer je een kachel koopt die voldoet aan die 2030 eisen dan mag je die nog heel lang blijven stoken.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, een heel klein aantal gemeenten probeert het te verbieden en er zijn tijdelijke stookverboden (bij mist en weinig wind bijvoorbeeld). Bron:

[ Voor 4% gewijzigd door Yaksa op 15-06-2026 16:35 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• RobbieT
Yaksa schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:33:
[...]

Er staat nergens in de wet met welke verwarmingsinstallatie ik mijn huis moet verwarmen.
In 2030 worden de (Europese) regels omtrent houtstook aangescherpt in die zin dat ze moeten voldoen aan strengere milieu-eisen. Een aantal kachels die nu verkocht worden voldoen daar al aan en wanneer je een kachel koopt die voldoet aan die 2030 eisen dan mag je die nog heel lang blijven stoken.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, een heel klein aantal gemeenten probeert het te verbieden en er zijn tijdelijke stookverboden (bij mist en weinig wind bijvoorbeeld). Bron:
Zie het net als roken, je mag ook op steeds minder plaatsen roken vanwege de schade die het aan andere mensen aanricht.

Of oudere dieselauto's, die ook op steeds meer plaatsen geweerd worden vanwege de grote fijnstofuitstoot.

Het gaat er niet om of je het ermee eens bent, maar alle signalen wijzen erop dat een verbod op houtstook er wel eens aan kan komen.

En dan is het de vraag of het handig is, keuzes die je voor een langere termijn maakt zo te maken dat je afhankelijk blijft van die houtkachel.

En ja, net als met al die andere zaken moeten de goeden lijden onder de slechten, oftewel, door slecht (stook/rook) gedrag van anderen is de kans steeds groter op verboden.

Die verboden om tijdens mist/weinig wind te stoken worden door een aantal lieden gewoon genegeerd, en dat beïnvloedt de besluitvorming, op een gegeven moment is volledig verbieden makkelijker.

Lees goed, ik verkondig hier geen mening, maar geef alleen aan welke kant het op gaat, of je dat nou leuk vindt of niet, die kant gaat het gewoon op.

Bij ons wordt in de buurt al een nieuwe wijk gebouwd waar je geen auto met ICE meer mag hebben.
Dus kunnen ze niet verbieden? Ik zou er niet op durven gokken.

[ Voor 5% gewijzigd door RobbieT op 15-06-2026 16:49 ]

• Yaksa
RobbieT schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:46:
[...]Alle signalen wijzen erop dat een verbod op houtstook er wel eens aan kan komen.
Dan mag je wel eens met een bron aankomen waar in staat dat het na 2030 verboden gaat worden.
En dan liever geen vergelijkingen trekken met zaken die niks met de persoonlijke vrijheid te maken hebben. (De vergelijking met roken bijvoorbeeld gaat in deze helemaal niet op: Ik mag o.a. thuis net zo veel roken als ik wil).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:32
vinesto schreef op maandag 15 juni 2026 @ 02:04:
 De vragen waar ik nog mee zit:
  • Is mijn overtuigen van de nutteloosheid van een hybride opstelling in deze situatie juist?
  • Zijn mijn conclusies juist?
  • Is dit een klus die ik zelf kan doen? Heeft iemand die eerder geen loodgieters werk heeft gedaan zich hier eens aan gewaagt en wat zijn de ervaringen hiervan?
  • Hoe zit dit qua keuringen indien ik dit zelf zou doen? Mag dat en moet ik anders het systeem na eigen installatie laten keuren?
  • Combisysteem CV + boiler mogelijk of zullen hiervoor 2 warmtepompen moeten komen?
  • Wat zijn aandachtspunten om op te letten bij installaties en offertes van bedrijven?
  • Zijn er merken die ik moet ontwijken?
Persoonlijk probeer ik te kijken naar de gewenste eindoplossing. En dat is: geen gas meer. Elke investering die je doet in een gasketel, is wat mij betreft een verloren investering. Daarnaast ga je met een gasloos huis omhoog qua energielabel. Daarmee wordt het huis meteen meer waard. Als je er op deze manier naar kijkt, is een investering in een cv ketel (a €2500 inclusief installatie) juist erg duur.

Ik deel daarom jouw mening: geen cv ketel meer nemen. Mensen kunnen gelijk hebben dat de terugverdientijd niet zo goed is bij weinig verbruik, maar de terugverdientijd zegt niet alles.

Ik heb zelf inmiddels 2 warmtepompen geïnstalleerd, terwijl ik hiervoor nog nooit een knelkoppeling heb aangedraaid. Ik kan het absoluut aanraden. Het is veel werk, het kost veel tijd, maar het is absoluut goed te doen. En het vinden van een installateur is ook veel werk en kost ook veel tijd, zoals je ook al hebt ondervonden.

Uiteindelijk is het ook niet meer dan een apparaat ergens buiten neerzetten, waterleidingen en stroom er op aansluiten, en klaar :P

• RobbieT
Yaksa schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:53:
[...]

Dan mag je wel eens met een bron aankomen waar in staat dat het na 2030 verboden gaat worden.
En dan liever geen vergelijkingen trekken met zaken die niks met de persoonlijke vrijheid te maken hebben. (De vergelijking met roken bijvoorbeeld gaat in deze helemaal niet op: Ik mag o.a. thuis net zo veel roken als ik wil).
Ik heb geen datum genoemd, ik heb alleen aangegeven alle signalen er zijn dat die verboden er wel eens zouden kunnen komen.
Wetgeving die er nog niet is, kan er ieder moment komen, dat de regels op dit moment nog anders zijn zegt niet zoveel.

En de vergelijking met roken gaat wel op, net zoals de vergelijking met diesels.
Die rook komt ergens terecht waar anderen er schade van ondervinden, net zoals het fijnstof van die diesels, net als de sigarettenrook van een roker in een kroeg (of bij een ziekenhuis, of school, openbaar gebouw) wat om die reden al een tijd niet meer mag.

Jou vrijheid eindigt waar die de vrijheid van een ander schaadt.
Vrijheid is niet absoluut.

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-06 14:29
Misschien over een alternatief een pellet CV wij hebben al jaren een pellet CV behalve de ruimte die hij inneemt (pellet CV en buffer vat) is het een drop in replacement plus een mega besparing omdat je kosten minimaal 1/3 is van de gasprijs. Je moet alleen een keer per week een paar zakken in de hopper gooien.

Let goed op koop een goede ketel er zijn er genoeg die minder je moet kijken naar een bodem aanvoer is de betere en veiliger. een ÖkoFEN of easypell (die laatste is een ÖkoFEN in een anders jasje en minder features just works.) Zelf al 7-8 jaar lol van de kosten besparing. Ooit was de terug verdien tijd iets van 10 jaar nu met deze prijs is het stuk makkelijker :)

• Yaksa
RobbieT schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:57:
[...]Ik heb geen datum genoemd, ik heb alleen aangegeven alle signalen er zijn dat die verboden er wel eens zouden kunnen komen. Wetgeving die er nog niet is, kan er ieder moment komen, dat de regels op dit moment nog anders zijn zegt niet zoveel. En de vergelijking met roken gaat wel op, net zoals de vergelijking met diesels. Die rook komt ergens terecht waar anderen er schade van ondervinden, net zoals het fijnstof van die diesels, net als de sigarettenrook van een roker in een kroeg (of bij een ziekenhuis, of school, openbaar gebouw) wat om die reden al een tijd niet meer mag. Jou vrijheid eindigt waar die de vrijheid van een ander schaadt. Vrijheid is niet absoluut.
Wederom, een kachel die voldoet aan de (strenge) Europese regels die na 2030 gaan gelden stoot geen fijnstof of andere stoffen uit in een mate die gevaarlijk zouden kunnen zijn voor de omgeving. Daarom worden die Europese wetten ook gemaakt en aangezien Nederland in Europa ligt worden die wetten aangehouden. Een land als Zweden bijvoorbeeld, waar meer dan 50% van de huishoudens een houtkachel heeft moet daar ook aan voldoen en dat doen ze ook, de fabrikanten aldaar maken alleen nog maar kachels die aan die strenge eisen voldoen en oude kachels gaan stapsgewijs uitgefaseerd worden.
Je kunt iemand verbieden om in een openbaar gebouw een sigaretje op te steken, maar je kunt iemand niet voorschrijven dat er alleen gas of elektriciteit gebruikt mag worden om zijn/haar eigen huis te verwarmen.
Misschien dat het nog te ruiken is dat er gestookt wordt en misschien vinden sommige mensen dat een minder prettige geur. Maar ik ervaar ook vaak genoeg minder prettige geuren in mijn leefomgeving; mestgeur, parfum, hondenstront, een gracht die stinkt, enz. Daar ga ik niet moeilijk over doen.

• RobbieT
Yaksa schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:38:
[...]

Wederom, een kachel die voldoet aan de (strenge) Europese regels die na 2030 gaan gelden stoot geen fijnstof of andere stoffen uit in een mate die gevaarlijk zouden kunnen zijn voor de omgeving. Daarom worden die Europese wetten ook gemaakt en aangezien Nederland in Europa ligt worden die wetten aangehouden. Een land als Zweden bijvoorbeeld, waar meer dan 50% van de huishoudens een houtkachel heeft moet daar ook aan voldoen en dat doen ze ook, de fabrikanten aldaar maken alleen nog maar kachels die aan die strenge eisen voldoen en oude kachels gaan stapsgewijs uitgefaseerd worden.
Je kunt iemand verbieden om in een openbaar gebouw een sigaretje op te steken, maar je kunt iemand niet voorschrijven dat er alleen gas of elektriciteit gebruikt mag worden om zijn/haar eigen huis te verwarmen.
Misschien dat het nog te ruiken is dat er gestookt wordt en misschien vinden sommige mensen dat een minder prettige geur. Maar ik ervaar ook vaak genoeg minder prettige geuren in mijn leefomgeving; mestgeur, parfum, hondenstront, een gracht die stinkt, enz. Daar ga ik niet moeilijk over doen.
Zweden is lang niet zo dichtbevolkt als Nederland, dus dat is niet echt een vergelijkbare situatie.

Het probleem zal niet in die nieuwe kachels zitten, dat geloof ik, net als nieuwe diesels geen probeem zijn.

Alleen zijn er heel veel kachels die totaal niet voldoen, en ik denk dat ze daar echt wel wat aan zullen gaan doen.
(Op windstille dagen is hier in het dorp geregeld de lucht niet te harden door houtstook, en dat komt via de WTW dan binnen, dus de kachels die dat veroorzaken voldoen sowieso niet, en als astma patient heb je daar dus meteen last van, ook binnen, dus ervoor vluchten kan niet)

Een goede nieuwe houtkachel die voldoet aan de door jou genoemde regels is vast ook niet goedkoop, het zal me niet verbazen als je aardig richting de kosten van een warmtepomp gaat.

Of je iemand kan verplichten met elektriciteit of gas te verwarmen in plaats van houtstook is niet direct de discussie, je kan iemand wel verbieden om schadelijke uitstoot te veroorzaken.

Je mag ook geen olie in het riool lozen, er mag wel meer niet, omdat het anderen en de omgeving schaadt.

Geur betekent dat er iets in de lucht zit, en dat is niet perse onschuldig.

Of je het ermee eens bent of niet, kijk er niet raar van op als ze houtstook de nek omdraaien, dat is makkelijker dan bij iedereen aan de schoorsteen de uitstoot meten of controleren of de kachel wel aan de eisen voldoet en iemand verantwoord stookt.

Feit is gewoon dat er nog teveel uitstoot door houtkachels is, los van of de oorzaak een oude verkeerde kachel is, verkeerd stoken of zelfs stoken van verkeerde materialen.

En als jij iemand bent die wel op de juiste manier stookt, dan is de kans groot dat je de dupe wordt van al die mensen die alles wat ze kunnen vinden in hun oude allesbrander flikkeren, inclusief gelakt hout.

Leesvoer:
https://houtrookvrij.nl/routekaart/

https://iplo.nl/thema/luc...k-vanuit-woningen-tuinen/

En hier in de buurt:
https://www.gld.nl/nieuws...-houtrook-verbod-op-komst

En waar het al verboden is:
https://www.metronieuws.n...els-deze-steden-verboden/

[ Voor 3% gewijzigd door RobbieT op 15-06-2026 18:08 ]

• Yaksa
Het is helemaal niet verboden:
Quote: In welke steden zijn houtstookkachels al verboden?
Het houtstookverbod is al realiteit in Amersfoort, bij code rood en oranje van de Stookwijzer
.
Wel correct quoten, het is exact wat ik al schreef.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
vinesto schreef op maandag 15 juni 2026 @ 02:04:
Er is geen budget (financieel of mentaal 8)7) voor verdere grote verbouwingen voor bv. aanleg van vloerverwarming. Voor ventilatoren en andere radiatoren indien nodig wel.
Als ik dit zo lees:
Laat gewoon lekker een CV-ketel ophangen.

Je gaat heel erg lopen prutsen om het werkend te krijgen, daar lijkt maar beperkt tijd/geld & aandacht voor te zijn. Terwijl als je in jouw huis vloerverwarming laat aanleggen, je in 1x zo goed als klaar bent.
Ik weet ook niet hoe lang je er nog wilt wonen, hoe de staat is van keuken, vloer etc, maar het klinkt niet alsof dit het moment is. Je hebt dit moment ook al een tijdje zien aankomen maar hebt ook nog geen actie ondernomen.

En qua afschrijving e.d., stel dat de overheid het op z'n heupen krijgt en je eigenlijk heel hard wil duwen richting een WP, dan zal de extra subsidie waarschijnlijk voldoende zijn om je te compenseren voor de bijna nieuwe CV ketel.

Aan de andere kant:
Het aanleggen van vloerverwarming en/of het leggen van al het leidingwerk voor een WP is echt geen rocketscience, daar kom je wel uit. Maar daar moet je wel zin in hebben.
Nu met wat gepruts een halve oplossing in elkaar zetten is niet ideaal.

O ja, vergeet niet dat de koevlaas formule ervanuit gaat dat je continu op gas stookt. Door jouw houtstook kun je wel serieus in de problemen komen dat op een koude dag je huis echt niet warm wordt door de WP. Dan moet je bijstoken.

• RobbieT
Yaksa schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:18:
[...]

Het is helemaal niet verboden:
Quote: In welke steden zijn houtstookkachels al verboden?
Het houtstookverbod is al realiteit in Amersfoort, bij code rood en oranje van de Stookwijzer
.
Wel correct quoten, het is exact wat ik al schreef.
Zucht, dan vergeet je de andere zaken waarin aan wordt gegeven dat het niet de vraag of, maar wanneer er een stookverbod komt.
Ik heb m'n punt wel gemaakt en verder geen interesse in een welles nietes spelletje.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:45
@Yaksa vergeet ook dat eu-wetgeving niet per se het maximum is wat een land mag doen, we kunnen zeker ons eigen regels scherper neerzetten. En er zijn nu nog genoeg fervente houstokers bij zoals sommige posters hier. Dat is ook een aflopende zaak, de publieke.opinie, de wetenschap EN de wetgeving bewegen allemaal.de kant op van minder houtstook in de toekomst. Die trein is vertrokken de vraag is alleen hoe snel het gaat. Maar ja, zolang je niet een wetsartikel kan aanwijzen is dit allemaal natuurlijk speculatie ;)

Over pellets: prijzen zijn flink meegestegen met de gascrisis in 2022 en nooit meer gezakt dus ik heb sterke twijfels bij '1/3e van de prijs van gas'. Laatste keer dat ik t probeerde te kopen lukte dat voor geen meter.

• Yaksa
Fr33z schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:21:
En er zijn nu nog genoeg fervente houstokers bij zoals sommige posters hier. Dat is ook een aflopende zaak, de publieke.opinie, de wetenschap EN de wetgeving bewegen allemaal.de kant op van minder houtstook in de toekomst.
Vooralsnog bewegen ze vooral de kant op van schonere houtstook in de toekomst.
En dat kan ook, mits je de allesbranders en nat hout stokers er uit haalt.
Goede rookgasafvoer, goed filter er in en niemand die er last van heeft.
Ik heb zelf 20 jaar een open haard gestookt, nooit rookoverlast veroorzaakt, kreeg zelfs vragen uit de buurt: "Gebruik je die open haard nog wel 'ns?".

• vogelmans
  • Nu online
Misschien is het ook niet verstandig om op 1 paard te wedden (stroom) want dat kan in de nabije toekomst ook voor problemen gaan zorgen. Stroomuitval zal vaker en langer voor gaan komen. Ook stroomverbruik in de spitsuren zal duurder worden en misschien ook wel afgeknepen.
Backup van gas of hout is zo verkeerd nog niet.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:17
Het punt blijft dat een eventuele warmtepomp dusdanig gedimensioneerd moet zijn dat deze zelfstandig de woning op temperatuur kan houden. Dat is eigenlijk het enige van belang voor TS, die hele houtrookdiscussie kan verder achterwege blijven.

• Yaksa
ASW1 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:12:
Het punt blijft dat een eventuele warmtepomp dusdanig gedimensioneerd moet zijn dat deze zelfstandig de woning op temperatuur kan houden. Dat is eigenlijk het enige van belang voor TS, die hele houtrookdiscussie kan verder achterwege blijven.
Uit de TS: "We stoken voornamelijk op houtkachel, maar willen wel naar een systeem toe dat de onder verdieping volledig zelfstandig kan warm houden, al zullen we voornamelijk de houtkachel blijven gebruiken."
TS geeft aan dat hij de houtkachel wil houden.
Dan krijg je dus dat er mensen zijn die TS willen adviseren hoe dat te doen zonder overlast te veroorzaken. En je hebt mensen die hem dat ten stelligste afraden omdat ze bij het minste of geringste reukspoor van verbranding helemaal uit hun slof schieten omdat ze er 'last' van hebben.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:17
Yaksa schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:26:
[...]

Uit de TS: "We stoken voornamelijk op houtkachel, maar willen wel naar een systeem toe dat de onder verdieping volledig zelfstandig kan warm houden, al zullen we voornamelijk de houtkachel blijven gebruiken."
Dan krijg je dus dat er mensen zijn die TS willen adviseren hoe dat te doen zonder overlast te veroorzaken. En je hebt mensen die hem dat ten stelligste afraden omdat ze bij het minste of geringste reukspoor van verbranding helemaal uit hun slof schieten omdat ze er 'last' van hebben.
Het gaat er niet om of hij de kachel houdt of niet, het gaat erom dat een eventuele warmtepomp de hut zelfstandig warm moet kunnen houden. De rest is ruis.

• vinesto
Jager schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:53:
In welke zin is je cv ketel niet door de keuring heen gekomen?

En laat je houtkachel waarbij de gevaren en vervuiling veel groter is ook jaarlijks keuren + rookafvoer gasmeting (waarvan ik je kan vertellen dat geen enkele houtkachel daar doorheen gaat komen)? Of doe je daar enkele jaarlijks de schoorsteen vegen?
Er lekte gassen in de ruimte na verwijdering van de niet meer toegestane isolatie/ afdichting tape. Een simpele rubber vervangen zal waarschijnlijk voldoende zijn geweest om alles netjes en veilig te hebben laten functioneren. Maar vind maar eens iemand die zijn stempel er op gaat geven op een 31 jaar oude cv, ookal is deze weinig gebruikt.

En inderdaad. De houtkachel laten we niet keuren, ik moet ook eerlijk zeggen dat ik er niet van op de hoogte ben hoe dit verzekeringstechnisch in elkaar zit bij schade of erger. Ik meen alleen dat dit bij de gas CV-ketel verplicht was.
mrmrmr schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:33:
Als je huis al minstens 31 jaar oud is: zijn gaten en spleten gedicht? Luchtdichte brievenbus?
Alle kieren zijn inderdaad goed aangepakt, t waren er nogal wat. Dank verder voor de adviezen. Ik wil inderdaad niet afhankelijk zijn van de houtkachel mocht er wat gebeuren.
Ronald schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:22:
@vinesto je geeft aan de bovenverdieping niet te verwarmen. Dat is een gedachte die niet klopt. Je verwarmt deze wel degelijk indirect door de verdiepingsvloer.

Hiervoor moet je afgifte systeem beneden ook werken voor boven. Dit kost hogere Ta, dus hogere Tlift en lagere efficiëntie. Dat gaat hard met warmtepomp: 2% per graad.

Ga je het afgifte systeem boven mee laten doen, dan win je comfort en efficiëntie, waarbij het totale verbruik aan elektriciteit niet hoger hoeft te zijn.

Koop op marktplaats een 15/22mm pijpenbuiger, haal voor een tientje een stuk staal buis en probeer hoe pijpenbuigen gaat. Voor een paar rechter handen valt het best mee. Een monoblock mag je in alle gevallen zelf doen, r32 of r290 want hiervoor zijn geen koelgashandelingen nodig.

Breng je afgifte systeem per vertrek in kaart, incl vermogen bij 45/40-20 stookregime.

Ontwerp niet met de hout kachel. Er is een kans dat dat echt een eindig verhaal is. Engeland zijn er al op grote schaal stookverboden, daar wordt/werd veel meer met hout en kool verwarmd en dus lopen ze door de achterstand voor.
Je hebt er natuurlijk gelijk in dat de bovenverdieping mee profiteert van de warmte van beneden. Heb je er zelf ervaring mee in het verschil qua verbruik bij het wel en niet mee stoken van de hogere etages? Dit zou inderdaad nog wel eens mee kunnen vallen. Dit ga ik i.i.g. verder overwegen want dat extra comfort is natuurlijk ook flink wat waard.
TheGhostInc schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:19:
[...]

Als ik dit zo lees:
Laat gewoon lekker een CV-ketel ophangen.

Je gaat heel erg lopen prutsen om het werkend te krijgen, daar lijkt maar beperkt tijd/geld & aandacht voor te zijn. Terwijl als je in jouw huis vloerverwarming laat aanleggen, je in 1x zo goed als klaar bent.
Ik weet ook niet hoe lang je er nog wilt wonen, hoe de staat is van keuken, vloer etc, maar het klinkt niet alsof dit het moment is. Je hebt dit moment ook al een tijdje zien aankomen maar hebt ook nog geen actie ondernomen.

En qua afschrijving e.d., stel dat de overheid het op z'n heupen krijgt en je eigenlijk heel hard wil duwen richting een WP, dan zal de extra subsidie waarschijnlijk voldoende zijn om je te compenseren voor de bijna nieuwe CV ketel.

Aan de andere kant:
Het aanleggen van vloerverwarming en/of het leggen van al het leidingwerk voor een WP is echt geen rocketscience, daar kom je wel uit. Maar daar moet je wel zin in hebben.
Nu met wat gepruts een halve oplossing in elkaar zetten is niet ideaal.

O ja, vergeet niet dat de koevlaas formule ervanuit gaat dat je continu op gas stookt. Door jouw houtstook kun je wel serieus in de problemen komen dat op een koude dag je huis echt niet warm wordt door de WP. Dan moet je bijstoken.
Zeker goede punten die je aanbrengt. Het grootste obstakel om nu geen vloerverwarming te leggen is omdat dan ook de gehele vloer vervangen moet worden aangezien deze niet geïsoleerd is. Dat is voor nu gewoon te veel werk en hebben we financieel geen ruimte voor om dit bovenop een eventuele warmtepomp te doen.

Met de genoemde opties en ervaringen denk ik wel dat een monoblock plaatsen iets is wat ik zelf aan durf en kan.

• vinesto
Verder: Sow, ik ben werkelijk overweldigd door alle reacties. Dat had ik echt niet verwacht! Dank allen!

Om e.e.a. verder te verduidelijken:

Hout voor de houtkachel hebben we "gratis". Enkel het werk er aan natuurlijk (zagen, kloven stapelen enz). Dit zorgt al voor een gigantische besparing en dit wil ik daarom, (zo lang mij geen langdurige ziekte of iets dergelijks treft), zo lang mogelijk blijven doen. De ontwikkelingen betreft verbod of uitstoot beperking was ik nog niet van op de hoogte en ga ik zeker meenemen. En net als velen die kachel stoken meen ik natuurlijk dat ik dit harstikke netjes en schoon doe, maar dat kan natuurlijk verre van waar zijn. Ongetwijfeld dat ik andere ooit eens een keer tot last ben geweest.

Bijverwarmen met een airco heb ik eigenlijk nooit overwogen. Ik was er, onterecht zie ik nu, altijd van uitgegaan dat deze 1 op 1 (qua kWh) deed verwarmen. Maar volstrekt logisch dat ik dit moet zien als lucht-lucht warmtepomp. Deze mogelijkheid neem ik dus mee mocht het systeem onvoldoende functioneren.

De terugverdientijd voor een WTP heb ik berekend met een enigzins stijgende gasprijs en stijgend vastrecht. Hiervan is van beide met zekerheid te stellen dat deze gaan stijgen, afkoppelen zou dan dus een vereiste zijn. In de berekening is wel ook meegenomen wat er nu aan huur en kosten betaald word per jaar voor de boiler. Afkoppeling en opzeg huur boiler komen samen al op een besparing van meer dan €500 per jaar. Dat tikt dus aan. Misschien niet helemaal eerlijk maar ik wil vergelijken met de huidige situatie doorgetrokken in de toekomst. Dus dan kom ik al snel aan een terugverdientijd van rond de 10 jaar, afhankelijk van de kosten voor het nieuwe systeem (dit is me dus nog een beetje onzeker), zelfs bij gebruik van de houtkachel.

Qua SWW heb ik me duidelijk nog niet voldoende verdiept zie ik. Qua actief verbruik, wordt het bad 1x per week gevuld. Douchen is geen regendouche of iets geks. Wel wordt er geschat maximaal 40 min per dag gedoucht (verschilt natuurlijk). Wellicht dat mijn eerdere schatting van een vereiste 200 L daarom te weinig is. Zeker als ik deze zo efficiënt mogelijk in wil zetten. Dit ga ik nog even dieper uitzoeken.

Ook heb ik geen zonnepanelen, en is dit op korte termijn ook niet wenselijk ivm de slechte kwaliteit van het dak. Om ze er nu op te leggen en er vervolgens over een paar jaar weer af te moeten halen lijkt me niets.

De genoemde 200 m³gas verbruik bevat geen gas fornuis verbruik. Dat is inderdaad zoals genoemd op een jaar +/- 30 m³.

Alles netjes als quote beantwoorden lukt momenteel helaas niet aangezien ik op vakantie ben en alles mobiel moet verwerken, en dat is nog niet zo handig blijkt...

Dank voor alle adviezen in ieder geval, ze zijn zeer waardevol!!

• Ronald

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:53
Yaksa schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:26:
[...]

Het zijn zowel technische als emotionele argumenten waar TS rekening mee moet houden. De discussie over verbod kunnen we elders voeren maar TS moet er wel degelijk rekening mee houden.

Houtstook is namelijk een accijnsvrije energiebron en dat is tegen het zere been van de overheid.

• vinesto
Super bron, dat veranderd de boel natuurlijk wel. Dan is het radiator capaciteit probleem ook gelijk een stukje minder groot. Dit ga ik meenemen!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:42
Ik zou er wel rekening mee houden dat de installatie ook zonder houtkachel de tent warm moet krijgen. (Zoals ASW ook al aangeeft). Simpelweg een WPB neerzetten werkt dan niet. In de toekomst wil of kun je misschien geen hout meer stoken en dan is het wel fijn als je gewoon de thermostaat op 20 kan zetten. (of 19 :+ ). Daarnaast hebben moderne WPen niet zoveel moeite met wat hogere temperaturen, collega van mij heeft een WeHeat blok bijvoorbeeld en ook boven de 45 graden aanvoer is deze vele malen zuiniger dan een HR-ketel. Daar stond ik eigenlijk wel van te kijken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Ronald
De break even wat betreft kosten zit geloof ik rond gemiddelde Ta 45 graden. Dus als je bij -10 nog wat hoger nodig hebt is er geen man overboord.

Verbeteringen aan afgifte met radiatoren zijn vrij eenvoudig zelf te doen. @vinesto heeft aangegeven handig te zijn.
Opties: vanaf t22 paneelradiatoren kun je goed werken met fans.
Vervangen met groter en of dikker (+ fans)
Vervangen met Jaga’s (+ fans)

Teveel afgifte bestaat niet omdat je feitelijk Ta verlaging met elke verbetering hebt… wat electriciteit verbruik verlaagt.

Ook een r32 machine kan 50-55 graden maken, maar dan lopen de meeste wat op de tenen. R290 haalt dat makkelijker, sommigen richting de 70 bij gunstige buitentemperatuur, maar niet zozeer efficiënter (bij gelijke temperatuur )

Voor deze woning zou ik zeker geen r32 overwegen.

• Yaksa
Jim423 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:12:
Ik zou er wel rekening mee houden dat de installatie ook zonder houtkachel de tent warm moet krijgen. (Zoals ASW ook al aangeeft). Simpelweg een WPB neerzetten werkt dan niet. In de toekomst wil of kun je misschien geen hout meer stoken en dan is het wel fijn als je gewoon de thermostaat op 20 kan zetten. (of 19 :+ ). Daarnaast hebben moderne WPen niet zoveel moeite met wat hogere temperaturen, collega van mij heeft een WeHeat blok bijvoorbeeld en ook boven de 45 graden aanvoer is deze vele malen zuiniger dan een HR-ketel. Daar stond ik eigenlijk wel van te kijken.
Zoals anderen ook al hebben aangegeven; wanneer je van het gas af bent en de stroom valt uit dan heb je dus ook nergens geen warmte meer. Met een houtkachel kun je in ieder geval een ruimte nog enigszins verwarmen. En afhankelijk van de soort houtkachel kun je er dan ook nog op koken :P

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:48

AlphaRomeo

FP ProMod
Yaksa schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:49:
[...]

Zoals anderen ook al hebben aangegeven; wanneer je van het gas af bent en de stroom valt uit dan heb je dus ook nergens geen warmte meer.
Met een CV ketel heb je dan ook niet zomaar warmte, de CV ketel zelf heeft een stekker en eventuele losse pompen in het circuit (vloerverwarming) ook.

• vogelmans
  • Nu online
AlphaRomeo schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:58:
[...]

Met een CV ketel heb je dan ook niet zomaar warmte, de CV ketel zelf heeft een stekker en eventuele losse pompen in het circuit (vloerverwarming) ook.
Met een kleine powerstation kun je de cv nog wel een tijdje draaiende houden.
Je weet ook niet wat stroom in de spitsuren gaat doen qua kosten want in die uren willen ze het gebruik terugdringen.
Zonder zonnepanelen is stroom sowieso niet veel goedkoper dan gas.
Een W/L wp heeft het huis ook niet snel warm als dat alleen met radiatoren gaat.
Ik zou de houtkachel sowieso niet wegdoen, de vlammen hoeven ook niet tot boven in de schoorsteen te komen.
Zelf heb ik nu ruim 3 jaren een multisplit airco (7kw met 3 binnenunits) die het huis in een mum van tijd warm hebben en in warme dagen heel snel koelt. Als de ingestelde temperatuur is bereikt dan zijn ze bijna geruisloos.
Als extraatje kan de airco ook nog de pollen uit de lucht filteren.
Ik heb mijn cv nog hangen want die is pas 5 jaar oud maar theoretisch zou ik van het gas kunnen.

• Ronald
Warmte uit gas kost ongeveer €15ct/kWh

En warmtepomp maakt gemiddeld 4kWh warmte uit 1kWh stroom. De break even is dus maar liefst 60ct/kWh en die prijs zien we voor nu eigenlijk nooit…tenminste niet op Epex waar dynamische contracten op factureren.

Dus zonnepanelen maken helemaal niet het verschil.
Die doen sowieso niets op moment dat warmtevraag hoog is.

• vogelmans
  • Nu online
Ronald schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:45:
Warmte uit gas kost ongeveer €15ct/kWh

En warmtepomp maakt gemiddeld 4kWh warmte uit 1kWh stroom. De break even is dus maar liefst 60ct/kWh en die prijs zien we voor nu eigenlijk nooit…tenminste niet op Epex waar dynamische contracten op factureren.

Dus zonnepanelen maken helemaal niet het verschil.
Die doen sowieso niets op moment dat warmtevraag hoog is.
TS zal niet veel stroom of gas gebruiken maar hoofdzakelijk hout.
Je hoort nu steeds meer dat ze stroomverbruik willen gaan reguleren omdat het stroomnet op veel plaatsen tegen overbelasting aanzit tussen 17.00 en 21.00 uur juist wanneer je het huis op temperatuur wilt brengen.
Een wp heeft echt wel een tijdje nodig om de tent een paar graden extra te verwarmen of koelen.
Bovendien betwijfel ik of een wp in koude en vochtige dagen wel een cop 4 haalt vanwege de defrosts.
Zonnepanelen doen het vanaf april uitstekend en kunnen je huis dan volledig gratis (m.b.v. airco) koelen.

• Ronald
Dat patroon voor sturing is in concept al gepubliceerd en scheelt in de winter slechts 5ct bovenop de contract prijs tussen jou en stroomleverancier… persoonlijk vind ik dat echt tegenvallen… of meevallen natuurlijk.

Om jou airco’s hebben last van defrosts en bijbehorende daling van COP…

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:37

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@vogelmans Ik ga je niet tegenspreken en bespaar me voorlopig de energie.
Wat je hoort hoor ik bijvoorbeeld bij mij niet of iets genuanceerder.
Wat het voorbeeld met de niet gehaalde dCOP van 4 betreft - so what?
Koelen in april met de airco? Be my guest.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• _JGC_
  • Laatst online: 13:08
@vogelmans Een warmtepomp laat je niet teveel variëren in temperatuur. Als jij tussen 17:00 en 21:00 je huis een paar graden wilt opstoken met een warmtepomp ben je verkeerd bezig.
Ik heb 1 stookseizoen met radiatoren en een gehackte hybride achter de rug, wat ik van dat ding geleerd heb is dat als je rustig de keet op temperatuur houdt er maar heel weinig defrosts zijn, ook bij ongunstig weer zoals -2 t/m +2 graden of dichte mist.
Als je vermogen gaat trekken en wilt opstoken ga je die defrosts idd wel merken.

• vogelmans
  • Nu online
Ronald schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:14:
Dat patroon voor sturing is in concept al gepubliceerd en scheelt in de winter slechts 5ct bovenop de contract prijs tussen jou en stroomleverancier… persoonlijk vind ik dat echt tegenvallen… of meevallen natuurlijk.

Om jou airco’s hebben last van defrosts en bijbehorende daling van COP…
Daarin heb jij helemaal gelijk en spreek ik qua cop dan ook uit eigen ervaring.
Ik wil alleen maar zeggen dat het vaak allemaal wel heel erg rooskleurig wordt voorgesteld.
Volgend jaar en de jaren daarna gaat er heel veel veranderen dus als er geen direkte noodzaak is zou ik voorlopig geen grote veranderingen doorvoeren.
Voor mij persoonlijk is koelen even belangrijk als verwarmen en daarom de keuze voor de L/L warmtepomp, vooral op de slaapkamer heel fijn.

• vogelmans
  • Nu online
dunklefaser schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:16:
@vogelmans Ik ga je niet tegenspreken en bespaar me voorlopig de energie.
Wat je hoort hoor ik bijvoorbeeld bij mij niet of iets genuanceerder.
Wat het voorbeeld met de niet gehaalde dCOP van 4 betreft - so what?
Koelen in april met de airco? Be my guest.
Ik heb alleen mijn kijk op de zaak willen geven, je hoeft er verder ook niks mee te doen.

• vogelmans
  • Nu online
_JGC_ schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:32:
@vogelmans Een warmtepomp laat je niet teveel variëren in temperatuur. Als jij tussen 17:00 en 21:00 je huis een paar graden wilt opstoken met een warmtepomp ben je verkeerd bezig.
Ik heb 1 stookseizoen met radiatoren en een gehackte hybride achter de rug, wat ik van dat ding geleerd heb is dat als je rustig de keet op temperatuur houdt er maar heel weinig defrosts zijn, ook bij ongunstig weer zoals -2 t/m +2 graden of dichte mist.
Als je vermogen gaat trekken en wilt opstoken ga je die defrosts idd wel merken.
Een wp laat je inderdaad het best 24/7 draaien, dan is ie op z'n best maar in combi met een houtkachel die heel vaak brand heb je volgens mij iets nodig voor die keren dat de houtkachel niet brand en de kamer toch snel op een andere manier wordt verwarmd.

• _JGC_
  • Laatst online: 13:08
vogelmans schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:49:
[...]

Een wp laat je inderdaad het best 24/7 draaien, dan is ie op z'n best maar in combi met een houtkachel die heel vaak brand heb je volgens mij iets nodig voor die keren dat de houtkachel niet brand en de kamer toch snel op een andere manier wordt verwarmd.
Dan zorg je ervoor dat de keet niet of beperkt afkoelt tussen het uit laten gaan van je houtkachel en het inschakelen van de warmtepomp.

Ik heb hier afgelopen winter de warmtepomp 's nachts gewoon op laagste stand door laten stoken. Maakt ie geen lawaai, doet ie geen defrosts en koelt de keet max 1 graad af in de nacht. Die ene graad stook je er dan in de loop van de ochtend wel weer bij.
Wat je vooral niet moet doen is je hele systeem koud laten worden waardoor je van 18 graden af weer helemaal naar 35 moet opstoken. Daar had zelfs mijn CV ketel op 6KW en circulatiepomp op standje turbo moeite mee.
Pagina: 1