Helaas is onze 31 jaar jonge CV-ketel (Nefit HR TURBO 32 Vermogen: 27.9-32.0 kW) dit jaar niet door de keuring gekomen (niet geheel onverwachts gezien de strengere regels). En zullen we dus moeten gaan investeren in een nieuwe warmtebron voor ons huis.
En helaas zitten we ook in een niet standaard situatie en dat maakt dat de toekomstige keuze nogal wat lastig. Na een flinke duik in het wereldje van de cv’s, hybride en warmtepompen (en jemienee, wat is dit een diepe put aan info om in de duiken!) zijn mij veel zaken duidelijk, maar veel ook niet. Hopelijk kunnen hier wat mensen mij wijzen op mijn eventuele fouten.
Wanneer ik het verbruik van 2021 met een marge (1200m3) aanhoud en de koevlaas formule gebruik kom ik op een vereiste capaciteit van 5.8 kWh.
Wanneer ik ga kijken naar de u-waarden van de onderverdieping schat ik een warmte verlies van rond de 8000 Watt bij een buiten tempratuur van -10°C en binnen 20°C.
Mijn conclusie: Een all-electric warmtepomp van 8 kWh zou voldoende moeten zijn voor mijn situatie volgens bovenstaande info. Zelfs met het lage gas verbruik zal deze zich verwacht ik ook terugverdienen (ik ben nog in afwachting van een offerte). Al is dit pas na +/-10 jaar. Met name doordat ik verwacht dat de gasprijzen alleen nog zullen stijgen.
(Een aantal van deze waardes zijn geschat. Totale capaciteit bij 45/40/20 = 4861 Watt)
Helaas heb ik niet kunnen testen of dit systeem alles warm kan houden op 45°C gezien de ketel net na de winter werd afgekeurd.
Mijn conclusie: Gezien de gebrekige capaciteit verwacht ik een deel ventilatoren sowieso te moeten plaatsen, met name in de woonkamer, serre en keuken is dit ook geen probleem. Verder verwacht ik een warmtepomp op minimaal 45°C te moeten laten draaien om de capaciteit te verhogen (ten koste van rendement). Ook het vervangen van de WC, gang en trimsalon radiatoren verwacht ik wel nodig, voor modellen met een hogere capaciteit bij lage temperatuur water. Wellicht ook de serre convector put.
Vriendin en dochter maken ook graag gebruik van het bad. Ook wordt er lang gedoucht.
Mijn conclusie: Hier is een investering sowieso verstandig en de terugverdientijd +/- 6 jaar. Zowel in het geval van een CV-Combiketel als een WTP boiler. Gezien de watervraag verwacht ik een model van rond de 200L nodig te hebben.
Zoals ik het zie, zijn we sowieso +/-€3000 kwijt (voor minimaal een nieuwe CV-Combiketel en installatie). En als ik toch moet investeren, doe ik het liever gelijk goed. Daarom neig ik naar de warmtepomp opties. Hoewel de terugverdientijd met ons verbruik in combinatie met de houtkachel erg lang is, is de besparing per jaar groter dan wanneer ik voor een CV-Combiketel ga. En zal dit uiteindelijk meer geld besparen.
Zowel binnen als buiten is er meer dan genoeg ruimte voor allerlei denkbare installaties.
En helaas zitten we ook in een niet standaard situatie en dat maakt dat de toekomstige keuze nogal wat lastig. Na een flinke duik in het wereldje van de cv’s, hybride en warmtepompen (en jemienee, wat is dit een diepe put aan info om in de duiken!) zijn mij veel zaken duidelijk, maar veel ook niet. Hopelijk kunnen hier wat mensen mij wijzen op mijn eventuele fouten.
In het kort:
- Vrijstaand huis.
- We stoken voornamelijk op houtkachel, maar willen wel naar een systeem toe dat de onder verdieping volledig zelfstandig kan warm houden, al zullen we voornamelijk de houtkachel blijven gebruiken.
- Er is geen budget (financieel of mentaal
) voor verdere grote verbouwingen voor bv. aanleg van vloerverwarming. Voor ventilatoren en andere radiatoren indien nodig wel. - Momenteel dus geen (bruikbare) CV-ketel aanwezig.
- Onder overal HR+++ glas en 5cm aan parels in spouwmuur, geen vloerisolatie (zolder ligt grotendeels 15cm steenwol op, maar hier zit dus een onverwarmde bovenverdieping tussen).
- Zelf zeer handig maar geen ervaring met CV leidingen/ koelmiddelen.
- Twijfel tussen een CV-Combiketel en 8 kWh WTP + WTP boiler.
Historisch gasverbruik:
Aangezien we dus op het moment voornamelijk op houtkachel stoken heb ik hier geen volledige gegevens. In 2021 is er grotendeels gestookt op gas en lag het verbruik op 929 m3. Toen zat er slechts nog dubbel en enkel glas in het huis, en was de spouw en zolder nog niet geïsoleerd. Vorig jaar lag het verbruik op 202 m3 waarbij juist voornamelijk op hout is gestookt.Wanneer ik het verbruik van 2021 met een marge (1200m3) aanhoud en de koevlaas formule gebruik kom ik op een vereiste capaciteit van 5.8 kWh.
Wanneer ik ga kijken naar de u-waarden van de onderverdieping schat ik een warmte verlies van rond de 8000 Watt bij een buiten tempratuur van -10°C en binnen 20°C.
Mijn conclusie: Een all-electric warmtepomp van 8 kWh zou voldoende moeten zijn voor mijn situatie volgens bovenstaande info. Zelfs met het lage gas verbruik zal deze zich verwacht ik ook terugverdienen (ik ben nog in afwachting van een offerte). Al is dit pas na +/-10 jaar. Met name doordat ik verwacht dat de gasprijzen alleen nog zullen stijgen.
Afgiftesysteem:
| Type | W/m bij 75/65/20°C (bij 0.4*1) | n-Exp | Hoogte in m | Breedte in m | Capaciteit radiator in Watt bij | ||
| 40/35/20°C | 45/40/20°C | ||||||
Woonkamer 1 | 32 | 1228 | 1,29 | 0,45 | 2,36 | 844 | 1167 |
Woonkamer 2 | 32 | 1228 | 1,29 | 0,45 | 2 | 716 | 989 |
Keuken | 22 | 952 | 1,33 | 0,75 | 1,64 | 725 | 1012 |
Serre | Conv.put | 900 | 1,3 | 0,4 | 3 | 690 | 956 |
Wc | 10 | 430 | 1,3 | 0,6 | 0,48 | 79 | 110 |
Trimsalon | 20 | 760 | 1,3 | 1 | 0,48 | 233 | 323 |
Gang | 10 | 430 | 1,3 | 1 | 0,8 | 220 | 305 |
Helaas heb ik niet kunnen testen of dit systeem alles warm kan houden op 45°C gezien de ketel net na de winter werd afgekeurd.
Mijn conclusie: Gezien de gebrekige capaciteit verwacht ik een deel ventilatoren sowieso te moeten plaatsen, met name in de woonkamer, serre en keuken is dit ook geen probleem. Verder verwacht ik een warmtepomp op minimaal 45°C te moeten laten draaien om de capaciteit te verhogen (ten koste van rendement). Ook het vervangen van de WC, gang en trimsalon radiatoren verwacht ik wel nodig, voor modellen met een hogere capaciteit bij lage temperatuur water. Wellicht ook de serre convector put.
SWW:
Momenteel hangt hier een huur elektrische boiler voor (daalderop 07.14.38-453 3250W 120 L). Veel te duur in zowel verbruik als huur, dus ook deze wil ik vervangen. Er is verder geen WTW aanwezig.Vriendin en dochter maken ook graag gebruik van het bad. Ook wordt er lang gedoucht.
Mijn conclusie: Hier is een investering sowieso verstandig en de terugverdientijd +/- 6 jaar. Zowel in het geval van een CV-Combiketel als een WTP boiler. Gezien de watervraag verwacht ik een model van rond de 200L nodig te hebben.
Mijn overwegingen voor de nieuwe installatie:
Graag zou ik natuurlijk van het gas af willen, vanwege de prijs. Momenteel koken we verder nog op gas maar dat is snel omgezet. Ik zie ook eigenlijk geen enkel voordeel in een hybride opstelling, hierbij zou ik het vastrecht gas van +/-€250 per jaar moeten blijven betalen én moet ik zowel investeren in een gas CV-combiketel als een hybride warmtepomp.Zoals ik het zie, zijn we sowieso +/-€3000 kwijt (voor minimaal een nieuwe CV-Combiketel en installatie). En als ik toch moet investeren, doe ik het liever gelijk goed. Daarom neig ik naar de warmtepomp opties. Hoewel de terugverdientijd met ons verbruik in combinatie met de houtkachel erg lang is, is de besparing per jaar groter dan wanneer ik voor een CV-Combiketel ga. En zal dit uiteindelijk meer geld besparen.
Zowel binnen als buiten is er meer dan genoeg ruimte voor allerlei denkbare installaties.
De vragen waar ik nog mee zit:
- Is mijn overtuigen van de nutteloosheid van een hybride opstelling in deze situatie juist?
- Zijn mijn conclusies juist?
- Is dit een klus die ik zelf kan doen? Heeft iemand die eerder geen loodgieters werk heeft gedaan zich hier eens aan gewaagt en wat zijn de ervaringen hiervan?
- Hoe zit dit qua keuringen indien ik dit zelf zou doen? Mag dat en moet ik anders het systeem na eigen installatie laten keuren?
- Combisysteem CV + boiler mogelijk of zullen hiervoor 2 warmtepompen moeten komen?
- Wat zijn aandachtspunten om op te letten bij installaties en offertes van bedrijven?
- Zijn er merken die ik moet ontwijken?
Wat me nog aan het twijfelen brengt:
- De 2 bedrijven waarbij ik nu offertes van heb gekregen sturen heel erg naar een CV-Combiketel. Zonder diep in te gaan naar onze situatie. Zie ik iets over het hoofd?
- Een veelvuldig online te vinden formule: inhoud ruimte x 77 Watt (voor 20°C) geeft mij een heel ander vereiste benodigde capaciteit. Namelijk rond de 15000 Watt. Dit lijkt me eigenlijk behoorlijk aan de hoge kant. Of moet dit toch het uitgangspunt zijn?
- Expertise lijkt ook in dit geval niet meer vanzelfsprekend bij bedrijven. Zowat niets van wat hier op deze site staat is gevraagd of benoemd in de offerte gesprekken. Waar kun je nog terecht voor goed advies?!