Nieuwe videokaart, maar geen idee welke :')

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • PeePie
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 15-06 16:04
Hi!

Wil al een tijdje mijn PC upgraden dmv een nieuwe videokaart. Over de jaren heen zijn de rest van mijn onderdelen vrij nieuw, maar met mijn videokaart merk ik gewoon wat gebreken sinds ik ben overgestapt naar een 1440p monitor.

Ik heb al lang geen verstand meer van videokaarten en of ze goed geprijsd zijn/niet, dus ik dacht ik kom hier voor wat advies :)

Ik speel redelijk wat Battlefield 6 en rainbow six siege. Hier kan ik vaak maar 90-120 fps, terwijl ik liever 144 wil. Ik vind het dan ook wel leuk om op mooie graphics te spelen, nu toch wel regelmatig medium/low settings.
Naast die games heb ik nauwelijks problemen met andere (singleplayer) games.

Ik had deze videokaart al op het oog, maar ik weet niet of het wat overkill is.
uitvoering: XFX Mercury AMD Radeon RX 9070 XT OC Gaming Edition (RX-97TRGBBB9)

Ik hoor graag wat jullie denken! Alle input is erg gewaardeerd :)

Budget: Ongeveer 900 euro

Specs:
Videokaart: Geforce RTX 3060 Gaming OC 12G
CPU: AMD 7 7800X3D
MB: MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI
RAM: 2x16 DDR5 6000MT/s Kingston Fury Beast
Voeding: ASRock Steel Legend SL-850G
Main monitor: 1440p 144hz
2de monitor: 1080p 60hz

Alle reacties


  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:27

franssie

Save the albatross

Tsja wat is overkill.
Een videokaart is - naast de SSD - een van de weinige onderdelen in een PC die je makkelijk kan meenemen naar een nieuw systeem. Niet afhankelijk van welke proc/geheugen etc etc.
Dus als het in je budget past en denkt en wel even vooruit mee te willen bestaat er eigenlijk geen overkill in videokaarten tenzij je een (sterke) prijsdaling verwacht tegen de tijd dat je een nieuw systeem gaat bouwen.
Wat ik zo uit gemini haal (ben ook geen expert) is het degelijk een upgrade.
Maar er zullen altijd allternatieven zijn (keuzes maken is ook moeilijk omdat je altijd een week later een beter alternatief denk te hebben gevonden, of daar bang voor bent)

edit: ik been geen expert maar je voeding zal het denk ik wel trekken, maar reken het even na - dat is het andere odnerdeel in je PC, naast natuurlijk je kast) dat meeneembaar is.
Dat gezegd hebbende, check je kast omdat die kaart nogal lang schijnt te zijn als ik de reviees lees.

[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 15-06-2026 00:19 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • Acteonis
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:25
Die videokaart is een prima optie, daar kun je icm je CPU en de rest van je systeem weer een flink aantal jaar mee vooruit. Je voeding gaat dat prima trekken.

Is er trouwens een reden dat je voor die videokaart gaat? Het kan voor minder geld.

  • CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Voor 1440p gaming kun je met dat budget prima een RX 9070 XT scoren a €700,-.
Zelf heb ik recent de uitvoering: Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT gescoord, maar er zijn ook anderen rond dit prijspeil. Voor het moment is deze chip wel de beste keus voor 1440p gaming, als raytracing geen ding is voor je.

[ Voor 66% gewijzigd door CH4OS op 15-06-2026 00:58 ]


  • PeePie
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 15-06 16:04
Acteonis schreef op maandag 15 juni 2026 @ 00:54:
Die videokaart is een prima optie, daar kun je icm je CPU en de rest van je systeem weer een flink aantal jaar mee vooruit. Je voeding gaat dat prima trekken.

Is er trouwens een reden dat je voor die videokaart gaat? Het kan voor minder geld.
Ik vind RGB opzich wel geinig, vind het niet erg om daar een paar tientjes extra voor neer te leggen maar het niet persee een ''must''
Verder had die XFX Mercury vergeleken met een paar RX 9070 XT's, en hij leek net wat beter te presteren dan de goedkopere.
Ik dacht als ik voor een iets duurdere ga, kan ik hoogstwaarschijnlijk wel rond de 144fps gamen.

  • PeePie
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 15-06 16:04
CH4OS schreef op maandag 15 juni 2026 @ 00:55:
Voor 1440p gaming kun je met dat budget prima een RX 9070 XT scoren a €700,-.
Zelf heb ik recent de uitvoering: Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT gescoord, maar er zijn ook anderen rond dit prijspeil. Voor het moment is deze chip wel de beste keus voor 1440p gaming, als raytracing geen ding is voor je.
Heb jij ook nog een tweede monitor aangesloten op je PC?

  • Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:04
De 9070 XT is een prima keus, eventueel, mocht je wat minder budget hebben, de Non XT versie.

DPC Chef-kok :)


  • Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:04
PeePie schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:54:
[...]

Heb jij ook nog een tweede monitor aangesloten op je PC?
PeePie schreef op zondag 14 juni 2026 @ 23:40:
Main monitor: 1440p 144hz
2de monitor: 1080p 60hz

DPC Chef-kok :)


  • CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

PeePie schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:54:
Heb jij ook nog een tweede monitor aangesloten op je PC?
Jazeker, maar dat is niet heel zwaar of zo; zie voor alle specificaties inventaris: PC-GJ 2026

EDIT:
uitvoering: ASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6 is trouwens wellicht een net iets goedkopere optie die ook erg interessant is.

[ Voor 32% gewijzigd door CH4OS op 15-06-2026 12:22 ]


  • CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik mag hopen dat de TS wel weet dat hij zelf multi monitor heeft. ;)

  • Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:04
CH4OS schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:57:
[...]

Ik mag hopen dat de TS wel weet dat hij zelf multi monitor heeft. ;)
8)7
Aaight.

5K 1440p (32:9) ging bij mij ook goed op een 9070 (non xt).

DPC Chef-kok :)


  • freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:55
perfecte kaart voor je systeem en ook je gebruikersdoel

  • PeePie
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 15-06 16:04
PeePie schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:52:
[...]

Ik vind RGB opzich wel geinig, vind het niet erg om daar een paar tientjes extra voor neer te leggen maar het niet persee een ''must''
Verder had die XFX Mercury vergeleken met een paar RX 9070 XT's, en hij leek net wat beter te presteren dan de goedkopere.
Ik dacht als ik voor een iets duurdere ga, kan ik hoogstwaarschijnlijk wel rond de 144fps gamen.
Ohja, die XFX vond ik ook wel goed eruit zien omdat hij vrij koel bleek te zijn uit de tests van tweakers
Pagina: 1