Hoe altijd opnieuw moeten inloggen op NAS netwerkshare?

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:44
Mijn vraag:
Ik heb een Windows 11 computer waar een aantal mensen gebruik van maken op hetzelfde profiel.
Nu heb ik een NAS in huis en daar heb ik op 1 share mijn bestanden op staan.
Ik wil dat alleen ik daarbij kan.

Ik zou graag zien dat elke keer als je de share benaderd je opnieuw het wachtwoord voor de netwerkshare moet opgeven. Ik zou willen zien dat zodra ik de verkenner sluit daarna opnieuw om het wachtwoord gevraagd wordt bij het benaderen van de netwerkshare. Het gekke is dat ondanks ik niet aan vink dat hij de referenties moet onthouden ik toch op de netwerkshare mag blijven komen. Het gaat om een netwerkshare van de Synology NAS.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 11 computer.
Synology DS220J.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb via chatgpt al allerlei dingen geprobeerd zoals [net use \\server\share /delete].
Verder heb ik gekeken bij de opgeslagen referenties in Referentiebeheer. Daar staat alleen de share in die wel opgeslagen mag blijven.

Kun je (desnoods via een .batch bestand) de koppeling handmatig verbreken zodat je daarna altijd weer het wachtwoord moet opgeven of is er een andere manier om dit te forceren?

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Alle reacties


  • FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Handmatig verbreken doe je idd met net use /delete

  • knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:44
FreakNL schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:39:
Handmatig verbreken doe je idd met net use /delete
Maar toch blijft hij niet meer vragen om de inloggegevens. Altijd pas na heel veel uren verder, soms pas de volgende dag.

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl


  • LucasVanDijk758
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 16-06 05:37
Check eerst of er niet nog een SMB-sessie naar dezelfde NAS open blijft staan. Windows onthoudt dit per ingelogde Windows-sessie, ook als je het vinkje voor opslaan niet zet. Probeer in cmd: net use \\naam-van-nas\share /delete en daarna ook cmdkey /list om te zien of er toch een credential voor de NAS staat. Zo ja: cmdkey /delete:naam-van-nas.\n\nEcht afdwingen per persoon lukt niet netjes als iedereen hetzelfde Windows-profiel gebruikt. Dan blijft een apart Windows-account of de share pas mounten via een klein batchbestand met net use \\nas\share /user:NASGEBRUIKER /persistent:no de schonere optie.

  • jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:38
De sessie is geldig zolang je verbonden blijft. Verkenner sluiten is niet voldoende.
Afmelden wel.

Overweeg alternatieve protocollen, zoals sftp in winscp o.i.d. als account sharing op windows een vereiste is.
Of natuurlijk gewoon de synology file browser in een private tab.

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen3 op 14-06-2026 21:55 ]


  • lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:44

lier

MikroTik nerd

Waarom werk je niet met verschillende profielen?

Eerst het probleem, dan de oplossing


  • Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:53

Marc H

- - Is wakker - -

Als je niet met profielen wil/ kan werken dan zou ik met Veracrypt een encrypted file container maken op de share en daar de bestanden in zetten die je privé wil houden.

Wil je bij die bestanden moet je die eerst inloggen en komt de versleutelde volume erbij als schijfstation.

VeraCrypt - Free Open source disk encryption with strong security for the Paranoid

Zo lang je bij stap 17 (inloggen) maar niet "Cache passwords and keyfiles in memory" aanvinkt zal hij elke keer om het wachtwoord vragen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leermomenten.


  • F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Gebruik idd losse Windows profielen. Dat sessies binnen een open profiel blijven bestaan is by design. De explorer killen icm net use kan misschien maar is geen gezonde werkwijze.

Makkelijker als meer profielen niet gewenst is: niet de verkenner gebruiken voor NAS-toegang, maar alleen webbased gebruiken en dan uitloggen. Of een Windows verkenner-alternatief zoals Total commander.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)


  • FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

knorde schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:42:
[...]

Maar toch blijft hij niet meer vragen om de inloggegevens. Altijd pas na heel veel uren verder, soms pas de volgende dag.
dan doe je echt iets verkeerd.

Eerst:
net use * /delete


Daarna
net use

Staat er dan nog iets in?

  • jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:38
Je moet de credentials ook verwijeren:
Control Panel\All Control Panel Items\Credential Manager

  • MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-06 16:37

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Als je al 1 profiel wil gebruiken (waarom?) kun je ook gewoon een logoff script maken die alle verbindingen verbreekt als je uitlogt. Als jij op de pc werkt op dat profiel kun je de share mounten (handmatig en/of met een script) het enige wat je moet doen als je er klaar mee bent is uitloggen.

  • knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:44
Even een update:

Ik heb alle berichten gelezen en alle geboden opties getest.
Ik denk dat net use * /delete toch de beste optie is (daar heb ik nu een .bat bestand voor gemaakt).

Het werkt niet helemaal 100% zoals ik het zou willen want de gebruiker die wel ingelogd moet blijven logt dan ook uit maar dit voorkomt in ieder geval dat ze op mijn netwerkshare komen.

Het was mooi geweest als je niet een netwerkshare maar een specifieke gebruiker kon uitloggen.
Iets in de trant van er is user1 en user2 en dat je dan het commando kan opgeven net use * /delete user2.
Maar zover ik kan vinden bestaat dat niet.

Overigens de reden dat ik dit wil is dat we het vervelend vinden steeds af te moeten melden en onder een andere gebruiker in te moeten loggen. Dus wel graag op hetzelfde profiel.

[ Voor 29% gewijzigd door knorde op 15-06-2026 13:23 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl


  • Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

knorde schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:21:
Overigens de reden dat ik dit wil is dat we het vervelend vinden steeds af te moeten melden en onder een andere gebruiker in te moeten loggen. Dus wel graag op hetzelfde profiel.
Tsja... security is soms nou eenmaal vervelend.....

Even serieus; er zijn hele bergen mogelijkheden om dit goed werkend te krijgen maar het concept "Ieder zijn eigen account" is bij allemaal keihard de basis daarvoor. Hoe moet Windows (Of willekeurig welke ander operating system) anders weten wie wie is?

  • knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:44
Croga schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:27:
[...]

Tsja... security is soms nou eenmaal vervelend.....

Even serieus; er zijn hele bergen mogelijkheden om dit goed werkend te krijgen maar het concept "Ieder zijn eigen account" is bij allemaal keihard de basis daarvoor. Hoe moet Windows (Of willekeurig welke ander operating system) anders weten wie wie is?
Het gaat alleen om ons gezin, er komen geen vreemden bij deze computer.
Het is puur een stukje waar wat ons betreft niet elk gezinslid bij hoeft te kunnen, zoals bijvoorbeeld onze administratie.

Het is overigens goed dat dit soort vragen gesteld worden, anderzijds vraag ik in mijn openingspost alleen om hoe ik dit werkend kan krijgen. Ik geef al aan dat we het graag op deze manier doen, het zou dan ergens ook fijn zijn dat dat gerespecteerd wordt (no hard feelings hoor).

[ Voor 18% gewijzigd door knorde op 15-06-2026 13:38 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl


  • MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-06 16:37

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Security houdt geen rekening met gezinnen/samenstellingen o.i.d. Je mag erbij of niet hierin is geen grijs gebied. Met alles respect als jij bij de share mag en jouw kinderen/vrouw niet is hetzelfde als dat jij bij de share mag en een willekeurig persoon uit Gambia niet. Zo worden systemen ontworpen, 1 account per persoon en die persoon is verantwoordelijk. Ik snap dat dit gevoelsmatig raar is want je vertrouwt jouw gezin wel maar aan de andere kant niet genoeg voor toegang tot de share. Misschien moet je jezelf eens afvragen waarom 1 account? Welk nut heeft het? Eerlijk ik denk niet dat je het 100% dicht gaat krijgen zonder aparte accounts. Je kunt altijd uit/inloggen daar scripts voor maken maar binnen 1 sessie steek ik mijn handen daar niet voor in het vuur.

  • GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:13
Je kan ook geen share gebruiken en direct in de browser met je NAS bestanden uploaden / downloaden.
Niet je wachtwoord bewaren in je browser, natuurlijk :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD


  • lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:44

lier

MikroTik nerd

knorde schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:36:
Het is overigens goed dat dit soort vragen gesteld worden, anderzijds vraag ik in mijn openingspost alleen om hoe ik dit werkend kan krijgen. Ik geef al aan dat we het graag op deze manier doen, het zou dan ergens ook fijn zijn dat dat gerespecteerd wordt (no hard feelings hoor).
Op een forum kom je bij elkaar om over zaken te discussiëren. Je oplossing is onjuist en daarop wordt je gewezen. Juist dat is respectvol, wat mij betreft. No hard feelings.

Zoals @jeroen3 al opmerkt, je moet de credentials verwijderen. Alleen dan voorkom je dat anderen toegang krijgen tot de share.

Eerst het probleem, dan de oplossing


  • rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:49

rjong5

?

knorde schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:27:

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb via chatgpt al allerlei dingen geprobeerd zoals [net use \\server\share /delete].
Verder heb ik gekeken bij de opgeslagen referenties in Referentiebeheer. Daar staat alleen de share in die wel opgeslagen mag blijven.
in je openingspost geef je aan dat er opgeslagen referenties zijn van een share die wel toegestaan is.

gebruik je op je NAS wel verschillende user accounts ? of is dat ook 1 en dezelfde ?

op je nas gebruik je idealiter wel verschillende user accounts en zet je de rechten goed op de shared folders.

share1 - user1 heeft rechten
share2 - user2 heeft rechten, user 1 niet (user2 kan dan bijv op share1 ook rechten hebben.

na gebruik disconnect share2, en verwijder de credentials van user2 in referentiebeheer ( met cmdkey /delete:targetname ( target ophalen met cmdkey /list )

user1 staat dan nog wel opgeslagen in referentiebeheer, maar die mag als het goed is share2 niet openen omdat je dat in de NAS hebt geregeld met de rechten.

bij koppelen zul je dus wel altijd username / wachtwoord handmatig in moeten vullen. want als je dit in een script zet, kan iedereen dat natuurlijk uitvoeren omdat je maar 1 profiel hebt in windows.


maar bovenstaande is inderdaad wel erg omslachtig en zou je toch sterk aanraden om verschillende windows user accounts te gebruiken, dit heeft ook bijkomende voordelen.

als je je windows username en wachtwoord gelijk houdt met de username en wachtwoord op de synology, dan hoef je zelfs helemaal geen ww in te typen als je verbinding met de share maakt.

[ Voor 11% gewijzigd door rjong5 op 15-06-2026 16:00 ]


  • knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:44
lier schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:52:
[...]

Op een forum kom je bij elkaar om over zaken te discussiëren. Je oplossing is onjuist en daarop wordt je gewezen. Juist dat is respectvol, wat mij betreft. No hard feelings.

Zoals @jeroen3 al opmerkt, je moet de credentials verwijderen. Alleen dan voorkom je dat anderen toegang krijgen tot de share.
Snap ik volkomen en daar heb je ook volledig gelijk in, alleen in dit geval heb ik het vooraf al gemeld dat we het graag op deze manier zouden willen doen, mits dat mogelijk is. Ik ben mij er dus ruim van bewust dat dit niet gangbaar is maar wij zoeken/zochten toch naar opties om het zo wel werkend te krijgen.
rjong5 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:55:
[...]

in je openingspost geef je aan dat er opgeslagen referenties zijn van een share die wel toegestaan is.

gebruik je op je NAS wel verschillende user accounts ? of is dat ook 1 en dezelfde ?

op je nas gebruik je idealiter wel verschillende user accounts en zet je de rechten goed op de shared folders.

share1 - user1 heeft rechten
share2 - user2 heeft rechten, user 1 niet (user2 kan dan bijv op share1 ook rechten hebben.

na gebruik disconnect share2, en verwijder de credentials van user2 in referentiebeheer ( met cmdkey /delete:targetname ( target ophalen met cmdkey /list )

user1 staat dan nog wel opgeslagen in referentiebeheer, maar die mag als het goed is share2 niet openen omdat je dat in de NAS hebt geregeld met de rechten.

bij koppelen zul je dus wel altijd username / wachtwoord handmatig in moeten vullen. want als je dit in een script zet, kan iedereen dat natuurlijk uitvoeren omdat je maar 1 profiel hebt in windows.


maar bovenstaande is inderdaad wel erg omslachtig en zou je toch sterk aanraden om verschillende windows user accounts te gebruiken, dit heeft ook bijkomende voordelen.

als je je windows username en wachtwoord gelijk houdt met de username en wachtwoord op de synology, dan hoef je zelfs helemaal geen ww in te typen als je verbinding met de share maakt.
Ja ik heb op de NAS 2 aparte gebruikers. Maar je kunt geen gebruikers uitloggen, alleen de share kun je verbreken. Anders was het een hele mooie optie geweest om de gebruiker te verbreken i.p.v. de share zelf.

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl


  • biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-06 16:55
Kan 'jullie' gebruiker Offline bestanden voor netwerkshares aanzetten?

  • rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:49

rjong5

?

Ja ik heb op de NAS 2 aparte gebruikers. Maar je kunt geen gebruikers uitloggen, alleen de share kun je verbreken. Anders was het een hele mooie optie geweest om de gebruiker te verbreken i.p.v. de share zelf.
Ik denk dat je mij niet helemaal begrijpt.

Je maakt 2 netwerkverbindingen, 1 naar share1 en 1 naar share2. Respectievelijk met de gebruiker welke op de synology er rechten toe heeft.

Na gebruik disconnect je share2 dmv net use (geen * gebruiken maar alleen de letter die je wilt verbreken).

Vervolgens Verwijder je de credentials van user2 uit referentie beheer. Een " user" kan je indd niet verbreken. ( Muv de usersessie op de synology, maar dan moet je daar weer op inloggen, en windows maakt dan gewoon weer verbinding als je op de share klikt).

Al met al vindt ik dit ook erg foutgevoelig, windows kan soms raar reageren, ik denk dat het wellicht soms wel werkt zoals je wilt en soms ook niet. Niet erg gebruiksvriendelijk.

Vind je het niet vervelend als je medebewoners gaan klagen als het weer eens niet werkt, maw, vervelender dan afmelden en als andere user aanmelden?

( Je kan ook user switchen, sneller dan afmelden)

[ Voor 26% gewijzigd door rjong5 op 15-06-2026 18:31 ]


  • DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zorg dat de standaard user (op de nas) geen toegang heeft tot de administratie share. En open de administatienshare via een andere naam(bijv. via hosts file) of via ip. Dan kan je wél met 2 verschillende gebruikers werken op SMB.

  • BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:30
rjong5 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:23:
[...]
Je maakt 2 netwerkverbindingen, 1 naar share1 en 1 naar share2. Respectievelijk met de gebruiker welke op de synology er rechten toe heeft.
Dat kan niet.
Je kunt in Windows niet tegelijkertijd twee netwerksessies verbonden hebben met verschillende user-credentials naar één en hetzelfde netwerkapparaat. (De NAS in dit geval).
Windows geeft daar dan een foutmelding op als je die tweede user wilt verbinden terwijl de eerste user nog een actieve verbonden sessie heeft.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!


  • rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:49

rjong5

?

DukeBox schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:30:
Zorg dat de standaard user (op de nas) geen toegang heeft tot de administratie share. En open de administatienshare via een andere naam(bijv. via hosts file) of via ip. Dan kan je wél met 2 verschillende gebruikers werken op SMB.
Dat is ook nog een dingetje ja, werkt dat per "device" of share?

  • DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Per manier (verschillende naam/ip) van toegang

  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:27

franssie

Save the albatross

Makkelijk, installeer een tweede Windows of linux in een VM met een andere user die via een andere user inlogt op een ander account op de NAS ... Dan kan de pc gewoon open blijven staan voor iedereen in het gezin en blijft je administratie folder alleen voor jou beschikbaar mits je de VM niet vergeet te locken/af te sluiten.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:49

rjong5

?

Tja, we kunnen van alles bedenken maar uiteindelijk blijf je workarounds zoeken om iets te gebruiken hoe dat het niet bedoeld is.

Technisch valt er wel iets voor te verzinnen, maar dat zal en regelmatig niet(goed) werken. En vereist veel meer acties ( disconnect shares, referenties verwijderen) dan even simpel af en aanmelden.

  • rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:49

rjong5

?

Maak een batch script/menu welke je kan openen met een paar keuzes.
  1. Verbind algemene share
  2. Verbind algemene en administratie share
  3. Disconnect shares
  4. Verwijder referenties
Keuze 1 en 2 begint met vraag om referenties welke in een variabele gezet worden om zo de share te mappen.

In keuze 1 wordt er maar 1 drive gemappen en in keuze 2 , 2 shares ( user2 op syno moet dus rechten hebben op beide shares).

Als je klaar bent keuze 3 om alle shares te disconnecten en 4 om de opgeslagen referenties te verwijderen.


Hoe maak ik een menu?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
echo off
:menu
echo This is a simple cleanup and repair utility. Please select an option:
echo 1 - Check the hard disk c:\ for errors and inconsistancies. 
echo 2 - Renew the IP address 
echo 3 - View IP Address information
echo 4 - Check internet connection  by pinging http://www.google.co.uk/
echo 5 - Start disk cleanup utility
echo 6 - ping 192.168.0.1
echo 7 - ping 192.168.1.1
echo 8 - Open notepad
choice /n /c:12345678 /M "Choose an option (1-8) "
IF ERRORLEVEL == 1 GOTO CHKDSK
IF ERRORLEVEL == 2 GOTO RENEW
IF ERRORLEVEL == 3 GOTO DISPLAYIP
IF ERRORLEVEL == 4 GOTO PINGGOOGLE
IF ERRORLEVEL == 5 GOTO CLEANMGR
IF ERRORLEVEL == 6 GOTO PING0
IF ERRORLEVEL == 7 GOTO PING1
IF ERRORLEVEL == 8 GOTO STARTNOTE
:CHKDSK
CHKDSK C:
PAUSE
goto menu
:RENEW
IPCONFIG /RENEW
PAUSE
goto menu
:DISPLAYIP
IPCONFIG /ALL
PAUSE
goto menu
:PINGGOOGLE
PING HTTP://WWW.GOOGLE.CO.UK/
PAUSE
goto menu
:CLEANMGR
CLEANMGR
PAUSE
goto menu
:PING0
PING 192.168.0.1
PAUSE
goto menu
:PING1
PING 192.168.1.1
PAUSE
goto menu
:STARTNOTE
START NOTEPAD
PAUSE
goto menu
Of met powershell ( met AI gemaakt, dus geen idee of het zo out of the box werkt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
# Variabelen
$server = "192.168.1.10"     # IP of hostnaam
$share1 = "share1"
$share2 = "share2"

# UNC paden
$path1 = "\\$server\$share1"
$path2 = "\\$server\$share2"

function Toon-Menu {
    Clear-Host
    Write-Host "==== Netwerk Share Menu ====" -ForegroundColor Cyan
    Write-Host "1. Verbind netwerkshare1"
    Write-Host "2. Verbind netwerkshare1 en 2"
    Write-Host "3. Disconnect netwerkshares"
    Write-Host "4. Verwijder referenties"
    Write-Host "0. Afsluiten"
    Write-Host ""
}

function Verbind-Share($pad) {
    Write-Host "Verbinden met $pad..."
    net use $pad /persistent:no
}

function Disconnect-Shares {
    Write-Host "Alle netwerkshares worden losgekoppeld..."
    net use * /delete /y
}

function Verwijder-Referenties {
    Write-Host "Credentials verwijderen..."
    cmdkey /list | ForEach-Object {
        if ($_ -match "Target: (.+)") {
            $target = $matches[1]
            cmdkey /delete:$target | Out-Null
        }
    }
}

do {
    Toon-Menu
    $keuze = Read-Host "Maak een keuze"

    switch ($keuze) {
        "1" {
            Verbind-Share $path1
        }
        "2" {
            Verbind-Share $path1
            Verbind-Share $path2
        }
        "3" {
            Disconnect-Shares
        }
        "4" {
            Verwijder-Referenties
        }
        "0" {
            Write-Host "Afsluiten..."
        }
        default {
            Write-Host "Ongeldige keuze!"
        }
    }

    if ($keuze -ne "0") {
        Write-Host "`nDruk op Enter om verder te gaan..."
        Read-Host
    }

} while ($keuze -ne "0")

[ Voor 82% gewijzigd door rjong5 op 15-06-2026 19:24 ]


  • knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:44
BrainCrash schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:32:
[...]


Dat kan niet.
Je kunt in Windows niet tegelijkertijd twee netwerksessies verbonden hebben met verschillende user-credentials naar één en hetzelfde netwerkapparaat. (De NAS in dit geval).
Windows geeft daar dan een foutmelding op als je die tweede user wilt verbinden terwijl de eerste user nog een actieve verbonden sessie heeft.
Bedankt allemaal voor alle tips, bovenstaand klopt inderdaad en daarom heb ik het nu zo ingeregeld:
Een .batch bestand op de taakbalk gezet (had ook even wat aanpassingen nodig om dat mogelijk te maken omdat Windows dat standaard niet toelaat) die het commando net use * /delete /y uitvoert.

Met 1 klik doe je dat en daarna kun je de andere share benaderen.
Na gebruik administratie share klik ik 1x op het .batch bestand op de taakbalk en hij is weer gelockt.
Voor mij een prima workaround zo en weinig moeite om het op deze manier te gebruiken.

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl


  • rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:49

rjong5

?

knorde schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:24:
[...]

Bedankt allemaal voor alle tips, bovenstaand klopt inderdaad en daarom heb ik het nu zo ingeregeld:
Een .batch bestand op de taakbalk gezet (had ook even wat aanpassingen nodig om dat mogelijk te maken omdat Windows dat standaard niet toelaat) die het commando net use * /delete /y uitvoert.

Met 1 klik doe je dat en daarna kun je de andere share benaderen.
Na gebruik administratie share klik ik 1x op het .batch bestand op de taakbalk en hij is weer gelockt.
Voor mij een prima workaround zo en weinig moeite om het op deze manier te gebruiken.
Maar hoe ziet je batch bestand er uit dan? Zoals ik het lees verbreek je alleen de share, dus is niet meer zichtbaar.
Als de referenties er nog zijn, dan maak je ook zo weer verbinding met de administratie share zonder ww in te hoevenv vullen.

Dat hij niet zichtbaar is wil niet zeggen dat je er niet op mag

[ Voor 3% gewijzigd door rjong5 op 15-06-2026 19:32 ]


  • BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:30
rjong5 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:30:
[...]
Als de referenties er nog zijn, dan maak je ook zo weer verbinding met de administratie share zonder ww in te hoevenv vullen.

Dat hij niet zichtbaar is wil niet zeggen dat je er niet op mag
As je eerst éénmalig het commando
code:
1
net use /persistent:no
uitvoert op de commandline, dan worden alle nieuwe netwerkverbindingen vanaf dat moment niet meer opgeslagen in de lijst, en dus ook de credentials niet.
Elke keer als je dan opnieuw verbinding wilt maken wordt automatisch om de credentials gevraagd.
Wel dan eerst de bestaande verbindingen verbreken uiteraard.. immers: die setting werkt vanaf dan voor alle *nieuwe* verbindingen.

De huidige setting kun je checken door in een command window alleen maar "net use" zonder parameters in te typen.
Bovenin staat dan: "Nieuwe verbindingen worden [niet] opgeslagen"

Dat commando hoef je maar één keer uit te voeren. Wordt pas weer aangepast als je zelf de instelling weer aanpast (of incidenteel na een grote Windows update, heb ik wel eens gezien.. omdat, ja, Windows nu eenmaal geen maling heeft aan wat de gebruiker zelf ingesteld heeft)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!


  • knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:44
rjong5 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:30:
[...]

Maar hoe ziet je batch bestand er uit dan? Zoals ik het lees verbreek je alleen de share, dus is niet meer zichtbaar.
Als de referenties er nog zijn, dan maak je ook zo weer verbinding met de administratie share zonder ww in te hoevenv vullen.

Dat hij niet zichtbaar is wil niet zeggen dat je er niet op mag
Wat er letterlijk instaat is dit: net use * /delete /y

De enige stap die ik dan even moet doen is de andere share aanklikken en daar inloggen (voor alle gebruikers toegankelijk). De andere gebruiker wordt dan automatisch uitgelogd/ moet weer zijn gegevens opgeven om in de beveiligde share te kunnen komen. Dit is een zeer kleine handeling en prima te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door knorde op 15-06-2026 19:59 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl


  • F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Maar dat doet niets met de credentials na opgeven.

Windows herstarten -> schijf verbinden -> wachtwoord moeten opgeven voor Z-schijf (of whatever). Maar dan batch draaien -> Z-schijf is weg -> credentials nog in geheugen. De NAS is nog steeds te benaderen via \\server\share en door er simpelweg in de verkenner naartoe te browsen via \network

Maar goed, als het kroost die weg weet te vinden, weten ze ook de batchfile wel te vinden en aan te passen. De gewenste oplossing is geen technische beveiliging maar een lichte drempel. Zegmaar geen slot op de deur, maar de deurklink verstoppen achter een gordijn. En als dat voldoet, soit.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)


  • knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:44
F_J_K schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:59:
Maar dat doet niets met de credentials na opgeven.

Windows herstarten -> schijf verbinden -> wachtwoord moeten opgeven voor Z-schijf (of whatever). Maar dan batch draaien -> Z-schijf is weg -> credentials nog in geheugen. De NAS is nog steeds te benaderen via \\server\share en door er simpelweg in de verkenner naartoe te browsen via \network

Maar goed, als het kroost die weg weet te vinden, weten ze ook de batchfile wel te vinden en aan te passen. De gewenste oplossing is geen technische beveiliging maar een lichte drempel. Zegmaar geen slot op de deur, maar de deurklink verstoppen achter een gordijn. En als dat voldoet, soit.
Nee, zoals hierboven ook vermeld zorgt deze stap ervoor dat de share niet meer benaderbaar is:

De enige stap die ik dan even moet doen is de andere share aanklikken en daar inloggen (voor alle gebruikers toegankelijk). De andere gebruiker wordt dan automatisch uitgelogd/ moet weer zijn gegevens opgeven om in de beveiligde share te kunnen komen. Dit is een zeer kleine handeling en prima te doen.

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Pagina: 1