Golfplaat of kanaalplaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:20
Ik ben een tuinkas aan het bouwen voor het kweken van druiven, tomaten en komkommers enzo. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85472280

nu moet daar een dak op, daarvoor heb ik denk ik keus in heldere golfplaten/profielplaten of kanaalplaat. Ik heb met beide een klein beetje ervaring maar twijfel wat nu de beste oplossing is. Het moet uiteraard UV bestendig en lichtdoorlatend zijn maar de kas krijgt ook een zadeldak dus ik moet ook iets van een nok kunnen kopen of maken.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen en mogelijk een website aanbevelen waar ze goede ervaringen mee hebben? Er zijn nogal wat aanbieders..

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-06 17:34
Ik heb beide thuis maar het huis gekocht met beide al aanwezig Dus niet de gehele levensduur bekend ermee. De golfplaten op de garage zijn aan de zon zijde wit uitgeslagen en dus niet zo mooi meer als dat ze nieuw zijn. Ik heb kanaalplaten op de serre liggen en die staat er ook zeker 40jaar en die platen zijn minder verduurd en zien méér zon dan die van de garage. Ik heb het verder niet uitgezocht maar de huidige stand van zaken is dat die kanaalplaten beter bestand lijken te zijn.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21-06 17:35
Hier ook de ervaring dat kanaalplaat wat langer lijkt mee te gaan, maar ze blokkeren in origine wel iets meer licht dan golfplaat over het algemeen. (Natuurlijk weer sterk afhankelijk van prijs/kwaliteit)

Hoe lang moet de kas meegaan? Want meeste kassen zet je niet voor veel meer dan 10jaar...

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die kanaalplaten worden altijd zo goor van binnen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-06 23:14
jadjong schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:42:
Die kanaalplaten worden altijd zo goor van binnen.
Daar is afdichtingsband voor te koop.
Belangrijk is dat de kanaalplaten zo gemonteerd worden dat er geen water in kan blijven staan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-06 23:14
99ruud99 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:19:
Hoe lang moet de kas meegaan? Want meeste kassen zet je niet voor veel meer dan 10jaar...
Waar baseer je dat op? Ik beb genoeg kassen gezien die veel langer stonden, sommige wel meer dan 100 jaar.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• 99ruud99
Yaksa schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:53:
[...]

Waar baseer je dat op? Ik beb genoeg kassen gezien die veel langer stonden, sommige wel meer dan 100 jaar.
Klopt maar tegen die tijd heb je zowel bij golf als kanaalplaat dat het dak sterk verkleurd is. Anders moet je glas gebruiken, maar dat vraagt veel sterker frame.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:20
99ruud99 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:19:
Hier ook de ervaring dat kanaalplaat wat langer lijkt mee te gaan, maar ze blokkeren in origine wel iets meer licht dan golfplaat over het algemeen. (Natuurlijk weer sterk afhankelijk van prijs/kwaliteit)

golfplaat is te koop in polycarbonaat en acrylglas en pvc en polyester. volgens mij gaan de eerste twee zeker heel lang mee. de kas gemaakt van een vuren houten frame en hardhouten kozijnen. wat mij betreft staat het er minstens 30 jaar. mogelijk moet tussendoor het dak dan een keer vervangen worden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• 99ruud99
Ik durf niet te zeggen waar ze bij ons van gemaakt waren. (Stond er al toen we kwamen wonen).

Snelle Google geeft wel aan 10-15 jaar voor PC platen bij kassen. Maargoed, het kost de wereld ook niet om te vervangen,en is beter bestand tegen een hagelbui!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:37
De bekende polycarbonaat platen ( ofwel doppelsteg platten in duitse taal ) die zijn het meest geschikt en met diverse profielen voor dichting in de nok of aan de onderkant prima als zadeldak bruikbaar.

Zelfs de niet heldere laten gewoon weg genoeg licht door opdat je tomaat groeit en bloeit.
Pagina: 1