Verbinden monitor via GPU

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag


  • xFlofl0
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 17-06 19:30
Mijn vraag
Goedemiddag, gister stopte 1 monitor van mij er opeens mee om te gebruiken via mijn gpu poort. deze werkte wel via de moederbord. Na heel wat moeite is het eindelijk gelukt om beide monitoren weer werkend te krijgen via het moederbord, alleen als ik nu ook maar een spel speel lagt het echt heel erg. Alleen als ik nu probeer de monitor die het gewoon deed op de GPU weer via de GPU te verbinden doet dat het niet, heeft iemand hier een oplossing voor?

Relevante software en hardware die ik gebruik
AMD RX 7800XT
7800X3D
B650 Gaming plus wifi moederbord

Alle reacties


  • Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:24
Is je GPU niet gewoon stuk?
Zitten de kabels wel goed in de voeding?
Welke GPU is het precies? Want er zijn tig RX 7800XT met allerlei andere aansluitingen.
Welke moederbord heb je precies? Want er staat nu ook geen merk bij namelijk.
Heb je dezelfde kabel als waarmee je monitor op je GPU zit, ook gebruikt om deze op je moederbord aan te sluiten (dit om de kabel uit te sluiten als boosdoener)?
Zitten er andere poorten op je GPU welke je kunt proberen? Zo ja, test deze dan. Werkt het niet, probeer een andere kabel.

Het zou prima kunnen zijn dat je GPU gewoon overleden is. Het kan ook zijn door te testen dat het totaal iets anders is.

als het de AMD versie is en niet van een ander merk, dan lijkt het erop dat er 1 HDMI en 3 Displayport aansluitingen op zitten. Als je Displayport gebruikt, dan zijn er 3 opties om te testen. Sowieso als je HDMI gebruikte en je monitor heeft ook Displayport, kun je die testen mits je een kabel hebt hiervoor.

[ Voor 25% gewijzigd door Arunia op 14-06-2026 16:57 ]


  • 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:10

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

xFlofl0 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:50:
Mijn vraag
Goedemiddag, gister stopte 1 monitor van mij er opeens mee om te gebruiken via mijn gpu poort. deze werkte wel via de moederbord. Na heel wat moeite is het eindelijk gelukt om beide monitoren weer werkend te krijgen via het moederbord, alleen als ik nu ook maar een spel speel lagt het echt heel erg. Alleen als ik nu probeer de monitor die het gewoon deed op de GPU weer via de GPU te verbinden doet dat het niet, heeft iemand hier een oplossing voor?

Relevante software en hardware die ik gebruik
AMD RX 7800XT
7800X3D
B650 Gaming plus wifi moederbord
Als je monitor op je moederbord zitten aangesloten gebruik je gpu niet alleen de igpu op de cpu die is stukken trager dus vandaar de prestatie verlies.

Gaat de gpu wel aan ventilatoren die draaien? Zie je bij systeem beheer apparaten de display apparaat wel de externe gpu?

Opnieuw de kaart correct op het moederbord zetten geprobeerd? kans bestaat dat je de gpu iets uit de pci-e socket hebt gedrukt en check of er geen stof of iets in de pci-e socket zit.

Gpu testen op andere pc als die daar ook niks doet bestaat de kans dat je gpu kapot is.

Als je een monitor op externe kaart hebt en de andere op het moederbord gaat de externe gpu alleen werken via de hoofd monitor 1 (die moet op de gpu zijn aangesloten) tweede scherm kan wel via de igpu als dat nu je setup is, afhankelijk van welke game je speelt bestaat de kans dat je die wel moet instellen welke gpu die moet gebruiken (vaak is monitor 1 bij default)

[ Voor 12% gewijzigd door 42dpi op 15-06-2026 13:29 ]

Si vis pacem, para bellum