Vorig jaar bij Megekko een 'zuinige' thuisserver gekocht, maar aangezien hij tot op de dag van vandaag niet in gebruik genomen is, wil ik hem ombouwen voor o.a. MSFS. De GPU heb ik er bijgekocht voor wat experimenten met LLM en ik heb werkelijk geen idee of deze voldoende is voor Flight Sim.
Doel is een vlekkeloze MSFS ervaring, geen lag, geen gestotter, achter een nog aan te schaffen curved monitor.
Huidige componenten
- Intel Core i3-13100 processor
- Crucial DDR5 2x16GB 4800
- ASUS PRIME H610I-PLUS-CSM moederbord (MINI ITX)
- Fractal Design Torrent Nano Black Solid Behuizing (MINI ITX)
- ASUS GeForce RTX 5060 TI PRIME-RTX5060
- Samsung 980 M.2 500GB
- Seagate HDD NAS 3.5" 12TB Ironwolf
- Corsair RM650e 2025 PSU / PC voeding
Nu zal het grootste probleem vermoedelijk de CPU zijn, is het voldoende om de i3 gewoon om te ruilen voor een i9/i7 met een stevige cooler, of is de hele form-factor een probleem? De GPU in combinatie met de 650w voeding lijkt goed te gaan, onder Linux wat stevige LLM's getest en dat levert geen problemen op. Maar ja, is die GPU voldoende of moet ik uitwijken naar een grotere/zwaardere variant én past hij dan nog in deze behuizing?
Wie heeft ervaring met Mini ITX gaming
Doel is een vlekkeloze MSFS ervaring, geen lag, geen gestotter, achter een nog aan te schaffen curved monitor.
Huidige componenten
- Intel Core i3-13100 processor
- Crucial DDR5 2x16GB 4800
- ASUS PRIME H610I-PLUS-CSM moederbord (MINI ITX)
- Fractal Design Torrent Nano Black Solid Behuizing (MINI ITX)
- ASUS GeForce RTX 5060 TI PRIME-RTX5060
- Samsung 980 M.2 500GB
- Seagate HDD NAS 3.5" 12TB Ironwolf
- Corsair RM650e 2025 PSU / PC voeding
Nu zal het grootste probleem vermoedelijk de CPU zijn, is het voldoende om de i3 gewoon om te ruilen voor een i9/i7 met een stevige cooler, of is de hele form-factor een probleem? De GPU in combinatie met de 650w voeding lijkt goed te gaan, onder Linux wat stevige LLM's getest en dat levert geen problemen op. Maar ja, is die GPU voldoende of moet ik uitwijken naar een grotere/zwaardere variant én past hij dan nog in deze behuizing?
Wie heeft ervaring met Mini ITX gaming
/f/image/atbnS1DIqVbdzL0a8nBnCUZM.png?f=fotoalbum_large)