Nieuwe Tannoy speakers, paar vragen

Pagina: 1
Acties:

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:01

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Gisteren heb ik na een leuke luister sessie deze Tannoy Revolution R3 speakers gekocht, ter vervanging van mijn Tannoy Mercury F3. Deze zijn momenteel aangesloten op mijn Yamaha AX-492 versterker. Twee vragen:
  • Kan ik mijn nieuwe speakers probleemloos op mijn versterker aansluiten?
  • De oude speakers waren met los draad aangesloten, dat klemde je achter de knoppen. De nieuwe heeft een banaanstekker nodig. Kan ik die op mijn huidige draden monteren? Is er een manier dat ik ze naast elkaar kan aansluiten? Voor ik mijn oude wegdoe zou ik ze graag eens zijdelings in dezelfde ruimte besluiteren ter vergelijk. Ik wil er echter niet speciaal nieuwe kabels voor aanschaffen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ja en ja.

Maar als ik die aansluitingen zo zie kun je denk ik ook gewoon het goudkleurige deel op je speakers links en rechts losdraaien en dan zul je waarschijnlijk zien dat daar een reguliere speaker aansluiting onder vandaag komt.

[ Voor 92% gewijzigd door The Eagle op 14-06-2026 16:34 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
The Eagle schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:33:
Ja en ja.

Maar als ik die aansluitingen zo zie kun je denk ik ook gewoon het goudkleurige deel op je speakers links en rechts losdraaien en dan zul je waarschijnlijk zien dat daar een reguliere speaker aansluiting onder vandaag komt.
Zeer kort, maar klinkt goed :+

Kan ik bijvoorbeeld dit setje of dit setje bestellen, en deze dan monteren? Wat is het verschil en wat is beter? Ik heb van deze stekkers helemaal geen verstand.

[ Voor 17% gewijzigd door LankHoar op 14-06-2026 16:56 ]

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Draai nou eerst die dopjes eens los op je speakers ;)
Ik denk niet dat je banaanstekkers nodig hebt.

En je Yamaha heeft twee paar luidspreker aansluitingen, A en B. Er zit ook een knopje voorop links om te kunnen selecteren. Je huidige zullen op A aangesloten zijn. Trek gewoon twee luidspreker draden extra, aansluiten op B en je nieuwe speakers en je kunt ze naast elkaar vergelijken.

[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 14-06-2026 17:30 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14
Optie 1: koop banaanstekkers. Schroef de speakerdraad vast in de banaanstekkers. Steek de banaanstekkers in de speakerterminals.

Optie 2: Schroef de speakerdraad rechtstreeks in de speakerterminals.

Optie 1 is handig als je vaak wisselt van kabels en/of speakers. Anders is optie 2 simpeler en beter (1 overgang minder).

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
The Eagle schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:29:
Draai nou eerst die dopjes eens los op je speakers ;)
Ik denk niet dat je banaanstekkers nodig hebt.

En je Yamaha heeft twee paar luidspreker aansluitingen, A en B. Er zit ook een knopje voorop links om te kunnen selecteren. Je huidige zullen op A aangesloten zijn. Trek gewoon twee luidspreker draden extra, aansluiten op B en je nieuwe speakers en je kunt ze naast elkaar vergelijken.
Ik heb geen extra speaker draad. Om dat nou te kopen puur voor het vergelijken vind ik wat overdreven denk ik haha.
nineball schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:57:
Optie 1: koop banaanstekkers. Schroef de speakerdraad vast in de banaanstekkers. Steek de banaanstekkers in de speakerterminals.

Optie 2: Schroef de speakerdraad rechtstreeks in de speakerterminals.

Optie 1 is handig als je vaak wisselt van kabels en/of speakers. Anders is optie 2 simpeler en beter (1 overgang minder).
Oke check, dan ga ik dat eerst proberen!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Gewoon rolletje bouwmarkt draad om te testen kost je ook de wereld niet he. Signaal is signaal.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
The Eagle schreef op zondag 14 juni 2026 @ 18:48:
Gewoon rolletje bouwmarkt draad om te testen kost je ook de wereld niet he. Signaal is signaal.
Goed punt, mijn huidige draad was best prijzig, maar zie hij de Hornbach al voor 37 cent per meter. Dus dan ben ik voor een paar euro klaar.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-06 20:12
Gewoon 2,2.5mm2 er tussen (rood/zwart is uitstekend). dat is voor iedereen en hun moeder genoeg (er is geen verschil tussen dit en de zgn "premium"" speaker kabel) :) Maar ja , banaanstekkers heb je voor deze niet nodig, de draad kan je er gewoon tussen klemmen (even open draaien, zit een koperen pin onder met een gat erin , daar de draad in , ding weer dicht draaien. rood op rood, zwart op zwart. Banaanstekkers zou ik niet gebruiken tenzij je van plan bent ze vaak te ontkoppelen en weer aan te sluiten , dit zorgt normaliter alleen maar voor signaalverlies (tis een extra stap naar de speaker).

Veel plezier met je nieuwe speakers !

[ Voor 29% gewijzigd door Visgek82 op 14-06-2026 20:31 ]

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Visgek82 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:30:
Gewoon 2,2.5mm2 er tussen (rood/zwart is uitstekend). dat is voor iedereen en hun moeder genoeg (er is geen verschil tussen dit en de zgn "premium"" speaker kabel) :) Maar ja , banaanstekkers heb je voor deze niet nodig, de draad kan je er gewoon tussen klemmen (even open draaien, zit een koperen pin onder met een gat erin , daar de draad in , ding weer dicht draaien. rood op rood, zwart op zwart. Banaanstekkers zou ik niet gebruiken tenzij je van plan bent ze vaak te ontkoppelen en weer aan te sluiten , dit zorgt normaliter alleen maar voor signaalverlies (tis een extra stap naar de speaker).

Veel plezier met je nieuwe speakers !
2.5mm is toch 3.70E per meter en ik heb 2x5=10 meter nodig. Om nou 37 euro uit te geven voor vergelijken vond ik wat gortig :+

Ik heb dus geen extra kabel mee genomen, zojuist even een luistersessie met de oude Mercury's gedaan, gewisseld naar de Revolution's, en nu genieten wlvan dezelfde playlist. Lekker hoor (y)

De Mercury's zullen niet echt meer in waarde dalen, dus denk dat ik ze nog maar tijdje bewaar. Wanneer mijn mancave dan af is, ga ik sowieso nog nieuw draad moeten kopen, en kan ik ze dan eens naast elkaar aansluiten :)

Dank voor de adviezen hier! Heb met vol vertrouwen weer wat bespaard op onnodige goldplated banaanstekkers, en mijn nieuwe speakers in gebruik genomen.

* LankHoar is in zijn nopjes

Pagina: 1