Help. De radiatorkraan lekt.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag


  • hpieters
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-06 12:54
Wat aan de kraan is draaibaar, en in welke richting, om lekkage te stoppen? En hoe daarbij de stand van de radiatorknop recht te stellen? (zonder de lekkage te verergeren)

Bij vernieuwing van de cv leidingen is in opdracht van de woningverhuurder de cv radiator opnieuw aangesloten. Dat was vlak voor het weekend. Bij de radiatorkraan lekte het later, en dat leek langzaam erger te worden, en precies in het weekend is niemand bereikbaar.

Uit nood draaide ik zelf maar wat aan de lekkende kraan, van vermoedelijk merk Danfoss. Dit bleek het lekken te verminderen, maar de kraan kwam iets in scheve stand te staan. (Zie foto).

Wat kan ik zelf doen zonder het alarmnummer te hoeven bellen?
...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qU5llCFxGy0HGZPNYNmL7RCJEFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V4ZxYXa1xxvTz1D6hzzx3NYY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogGoV-8fbcBS7HAyJA2cBanCi5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sMKLwZQMGOdyCDHphS80oMmx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZyN17Vets_4hYpaVJncrVVdxcPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PpqQQ7Mid7Tn0FoTNcyFLaft.jpg?f=fotoalbum_large


...

Beste antwoord (via hpieters op 16-06-2026 11:42)


  • Degast
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
hpieters schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:08:
van links naar rechts zie ik 1 kleine zeskant moer, dan als 2e een grote vaste zeskanter op de kraan, en dan als 3e een grote zeskanter op een buisje.

Ik vermoed het volgende: 1. De kleine moer links, die moet de kraan aan de leiding knellen. 2. De grote zeskanter links, die is om de juiste stand van de kraan te regelen, horizontaal hier. 3. De grote zeskanter rechts, die dient om het pijpje dat in de radiator zit, aan de kraan vast te schroeven. Of die rechtse zeskanter los op het pijpje zit, of er een geheel mee vormt, is me onduidelijk.

Ik denk hierom dat ik links de grote zeskanter moet draaien tot de kraan in positie is, en daarbij gelijktijdig de rechter zeskanter moet aanschroeven. Dus links de voorzijde naar beneden, en rechts de voorzijde tegelijkertijd omhoog. Om links de leiding meer te laten knellen moet vermoedelijk via de vaste zeskanter op de kraan, die stevig te worden vastgehouden in de juiste positie, en dan tegelijkertijd de linkse kleine wartel worden aangeschroefd. Dus Midden zeskanter positioneren en links aan de voorzijde naar beneden.

Graag uw mening. (bij voorbaat dank)
Zo is het.

2 wartels ietsje los(ja kan dan beetje lekken) heel ietsje maar. Dan kraan recht draaien. Kraan in positie houden en wartels goed vastdraaien. Klaar.

Door waterverlies eerder kan cv uitvallen, druk even checken en evt bijvullen lijkt me handig.

Alle reacties


  • boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-06 18:39
Leeg (druk eraf) laten lopen in een emmer waar je hem ook vult. Dan heb je in ieder geval nu even geen lekkage.

  • Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:42
Lekt het uit die grote zeskant rechts van de kraan? Gezien je de hele kraan kan draaien zijn ze die moer vergeten aan te draaien lijkt wel. Hou er rekening mee als je een cv-ketel hebt en je laat hem leeglopen je ook geen warm tapwater meer hebt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning


  • hpieters
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-06 12:54
boers706 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:22:
Leeg (druk eraf) laten lopen in een emmer waar je hem ook vult. Dan heb je in ieder geval nu even geen lekkage.

Ik vul altijd in de badkamer, 1 etage hoger, bij. Dan blijft er beneden water in staan. Eigenlijk durf ik het niet aan om beneden water weg te laten lopen. Als ik iets verkeerd doe, loopt de hele kamervloer misschien vol met cv water.

Is er met de wartels op de kraan iets te doen? Verdraaien stopte het lekken grotendeels, maar de kraan raakte uit de juiste stand. In paniek wist ik later niet meer welke wartel ik in welke richting draaide. Ik knoeide maar wat tot het hielp.

  • sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wil je de CV netjes aftappen dan regel je een slangetje van 1-2 meter die je op de uitloop kunt drukken. Het uiteinde van dat slangetje kan in een bak of buiten in de tuin eindigen. Zo kun je zelf sturen waar het water naar toe gaat.

Verder: je hebt 2 bahco’s nodig. 1 voor het vasthouden van de zeskant die aan het knop-gedeelte zit en de andere in de moer strakker te draaien. Dit geldt voor de beide moeren, links en rechts van de kraan.

  • hpieters
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-06 12:54
Jim423 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:26:
Lekt het uit die grote zeskant rechts van de kraan? Gezien je de hele kraan kan draaien zijn ze die moer vergeten aan te draaien lijkt wel. Hou er rekening mee als je een cv-ketel hebt en je laat hem leeglopen je ook geen warm tapwater meer hebt.
Ja, inderdaad, rechts lekte het. Zit die rechtse zeskant als een draaibare wartel op een los buis element dat in de radiator is geschroefd, of is die rechtse zeskant wartel een geheel met dat buiselement? Of is de rechtse zeskant een vast geheel aan de radiatorkraan, zodat als je er aan draait, de kraan uit positie komt?

Hoe steekt alles aan die kraan precies in elkaar?

  • SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
voor nu zorgen dat t niet meer lekt.. en morgen lekker de storingsdienst bellen... dat je ook NIET tevreden bent met hoe het achtergelaten is?

(en niet meer lekt kan door de druk er af te laten.. de boel toch een beetje aan te draaien met een bahco / sleuteltang of een bakje er onder... )

404 Signature not found


  • Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:42
hpieters schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:41:
[...]

Ja, inderdaad, rechts lekte het. Zit die rechtse zeskant als een draaibare wartel op een los buis element dat in de radiator is geschroefd, of is die rechtse zeskant wartel een geheel met dat buiselement? Of is de rechtse zeskant een vast geheel aan de radiatorkraan, zodat als je er aan draait, de kraan uit positie komt?

Hoe steekt alles aan die kraan precies in elkaar?
Het eerste wat je zegt. De zeskant zit draaibaar op een appendage die in de radiator zit geschroefd. Deze is recht maar je hebt ze ook als bocht of concentrisch. De kraan heeft schroefdraad en wordt hiermee tegen de appendage getrokken en zit als het goed is daarna muurvast. Tijdens het vastdraaien hou je de kraan tegen met een tweede steeksleutel aan de linkerkant. Op youtube.com staan nog wel wat filmpjes ''How to install radiator valve Plumbing thrermostatic radiator valve TRV'' bijvoorbeeld.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning


  • hpieters
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-06 12:54
van links naar rechts zie ik 1 kleine zeskant moer, dan als 2e een grote vaste zeskanter op de kraan, en dan als 3e een grote zeskanter op een buisje.

Ik vermoed het volgende: 1. De kleine moer links, die moet de kraan aan de leiding knellen. 2. De grote zeskanter links, die is om de juiste stand van de kraan te regelen, horizontaal hier. 3. De grote zeskanter rechts, die dient om het pijpje dat in de radiator zit, aan de kraan vast te schroeven. Of die rechtse zeskanter los op het pijpje zit, of er een geheel mee vormt, is me onduidelijk.

Ik denk hierom dat ik links de grote zeskanter moet draaien tot de kraan in positie is, en daarbij gelijktijdig de rechter zeskanter moet aanschroeven. Dus links de voorzijde naar beneden, en rechts de voorzijde tegelijkertijd omhoog. Om links de leiding meer te laten knellen moet vermoedelijk via de vaste zeskanter op de kraan, die stevig te worden vastgehouden in de juiste positie, en dan tegelijkertijd de linkse kleine wartel worden aangeschroefd. Dus Midden zeskanter positioneren en links aan de voorzijde naar beneden.

Graag uw mening. (bij voorbaat dank)

  • hpieters
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-06 12:54
Jim423 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:06:
[...]

Het eerste wat je zegt. De zeskant zit draaibaar op een appendage die in de radiator zit geschroefd. Deze is recht maar je hebt ze ook als bocht of concentrisch. De kraan heeft schroefdraad en wordt hiermee tegen de appendage getrokken en zit als het goed is daarna muurvast. Tijdens het vastdraaien hou je de kraan tegen met een tweede steeksleutel aan de linkerkant. Op youtube.com staan nog wel wat filmpjes ''How to install radiator valve Plumbing thrermostatic radiator valve TRV'' bijvoorbeeld.
Dank voor deze bijdrage, Jim.

  • hpieters
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-06 12:54
sypie schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:35:
Wil je de CV netjes aftappen dan regel je een slangetje van 1-2 meter die je op de uitloop kunt drukken. Het uiteinde van dat slangetje kan in een bak of buiten in de tuin eindigen. Zo kun je zelf sturen waar het water naar toe gaat.

Verder: je hebt 2 bahco’s nodig. 1 voor het vasthouden van de zeskant die aan het knop-gedeelte zit en de andere in de moer strakker te draaien. Dit geldt voor de beide moeren, links en rechts van de kraan.
Dank Sypie, met twee wartel-klemmen zou het beter moeten gaan.

  • Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12:36
Voor nu kun je de radiatorkraan dichtdraaien, en aan de onderzijde het voetventiel dichtdraaien ( dopje eraf schroeven en dan de schoef achter het dopje helemaal indraaien. Dan kan het water niet meer uit je leidingsysteem. Voor het water in de radiator kun je het bakje eronder zetten. Maar dat is dan alleen maar voor het water wat nu in de radiator zit. De druk wordt daar snel minder dus zal het lekken ook wel minder worden.

Alleen deze radiator geeft dan geen warmte af, maar in juni is dat niet directe een probleem ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Mjier op 14-06-2026 16:16 ]

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin


  • hpieters
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-06 12:54
Mjier schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:15:
Voor nu kun je de radiatorkraan dichtdraaien, en aan de onderzijde het voetventiel dichtdraaien ( dopje eraf schroeven en dan de schoef achter het dopje helemaal indraaien. Dan kan het water niet meer uit je leidingsysteem. Voor het water in de radiator kun je het bakje eronder zetten. Maar dat is dan alleen maar voor het water wat nu in de radiator zit. De druk wordt daar snel minder dus zal het lekken ook wel minder worden.

Alleen deze radiator geeft dan geen warmte af, maar in juni is dat niet directe een probleem ;)
Aha, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb zojuist de radiatorknop geheel gesloten. Maar we hebben blijkbaar een ouderwetse radiator zonder een uitstroomventiel onderaan. Ik zie wel een soort kraan onder met een draaidopje, dat is misschien wat je bedoelt. Verder wacht ik liever de monteur af, want het is inderdaad niet koud, dus de alarmlijn zou overdreven zijn. Door te draaien aan de moeren boven heb ik de ergste lekkage gestopt. Nu moeten we alleen zonodig de lekwater-opvangschotel even vervangen.

  • hpieters
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-06 12:54
boers706 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:22:
Leeg (druk eraf) laten lopen in een emmer waar je hem ook vult. Dan heb je in ieder geval nu even geen lekkage.
Dank je.

  • hpieters
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-06 12:54
SMSfreakie schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:01:
voor nu zorgen dat t niet meer lekt.. en morgen lekker de storingsdienst bellen... dat je ook NIET tevreden bent met hoe het achtergelaten is?

(en niet meer lekt kan door de druk er af te laten.. de boel toch een beetje aan te draaien met een bahco / sleuteltang of een bakje er onder... )
Gelukkig heb ik de ergste lekkage inmiddels kunnen verminderen. Ja, ze moeten de aansluitingen veel strakker aandraaien, of misschien met meer tape of touw afdichten, zoals vroeger.

  • ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:14

ManiacsHouse

Scheisse!

Ben ik de enige die nogal verbaasd is dat ze cv leidingen vervangen maar een compleet roestige radiator laten zitten? 8)7
Maar alarmnummer van verhuurder is toch juist voor dit soort dingen?

  • Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:42
ManiacsHouse schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:38:
Maar alarmnummer van verhuurder is toch juist voor dit soort dingen?
Die komen doorgaans alleen als er een complete rivier van de trap loopt :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning


  • hpieters
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-06 12:54
ManiacsHouse schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:38:
Ben ik de enige die nogal verbaasd is dat ze cv leidingen vervangen maar een compleet roestige radiator laten zitten? 8)7
Maar alarmnummer van verhuurder is toch juist voor dit soort dingen?
Goede opmerking! Uiteraard vroegen we om een nieuwe radiator, terwijl we wezen op het roest bij de ontluchter. Dit werd geweigerd. Althans dit was niet in de renovatie inbegrepen (Ymere).

Psst... Niet verder vertellen... De watervlek kwam omdat ik zo onhandig was en de schotel voor lekwater liet omkieperen. De monteur zou me vreselijk uitlachen. Met zo nu en dan het bakje legen komen we de nacht wel door.

  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:15
ManiacsHouse schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:38:
Ben ik de enige die nogal verbaasd is dat ze cv leidingen vervangen maar een compleet roestige radiator laten zitten? 8)7
Maar alarmnummer van verhuurder is toch juist voor dit soort dingen?
Dat is gewoon binnen schilderwerk en daar ben je als huurder waarschijnlijk zelf verantwoordelijk voor.

Veroordeel niet, verwonder u slechts


  • sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
hpieters schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:13:
[...]

Dank Sypie, met twee wartel-klemmen zou het beter moeten gaan.
Bedoel je deze dingen? Die doen het minder goed dan bahco’s.


Maar als je de lekkage nu al een beetje hebt verminderd dan kun je de boel toch nog wat strakker draaien?

  • ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:14

ManiacsHouse

Scheisse!

No Hands schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:59:
[...]

Dat is gewoon binnen schilderwerk en daar ben je als huurder waarschijnlijk zelf verantwoordelijk voor.
Roest (en niet een klein beetje...) om het ontluchtingsventiel is natuurlijk vragen om problemen in de nabije toekomst. En dan weet ik eerlijk gezegd niet of je daar als huurder maar lekker moet gaan schuren/krabben en verf eroverheen kwakken. Vermoedelijk waren de cv leidingen in een helemaal erbarmelijke staat als ze die wel vervangen. :| En zolang het goedkoop kan moet het goedkoop tegenwoordig.
Maar lekkage zelf is al wat minder en morgen ze bellen en langs laten komen om het goed te fiksen.

  • Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-06 22:19
1mm metaal is 10mm roest. Hamerite erop.

Acties:
  • Beste antwoord

  • Degast
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
hpieters schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:08:
van links naar rechts zie ik 1 kleine zeskant moer, dan als 2e een grote vaste zeskanter op de kraan, en dan als 3e een grote zeskanter op een buisje.

Ik vermoed het volgende: 1. De kleine moer links, die moet de kraan aan de leiding knellen. 2. De grote zeskanter links, die is om de juiste stand van de kraan te regelen, horizontaal hier. 3. De grote zeskanter rechts, die dient om het pijpje dat in de radiator zit, aan de kraan vast te schroeven. Of die rechtse zeskanter los op het pijpje zit, of er een geheel mee vormt, is me onduidelijk.

Ik denk hierom dat ik links de grote zeskanter moet draaien tot de kraan in positie is, en daarbij gelijktijdig de rechter zeskanter moet aanschroeven. Dus links de voorzijde naar beneden, en rechts de voorzijde tegelijkertijd omhoog. Om links de leiding meer te laten knellen moet vermoedelijk via de vaste zeskanter op de kraan, die stevig te worden vastgehouden in de juiste positie, en dan tegelijkertijd de linkse kleine wartel worden aangeschroefd. Dus Midden zeskanter positioneren en links aan de voorzijde naar beneden.

Graag uw mening. (bij voorbaat dank)
Zo is het.

2 wartels ietsje los(ja kan dan beetje lekken) heel ietsje maar. Dan kraan recht draaien. Kraan in positie houden en wartels goed vastdraaien. Klaar.

Door waterverlies eerder kan cv uitvallen, druk even checken en evt bijvullen lijkt me handig.

  • hpieters
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-06 12:54
Gisteren waren er hier 2 (ja echt TWEE) monteurs die wat aan de kraanmoeren hebben geprutst.

GEPRUTST, want vanmorgen bleek het toch weer gelekt te hebben, niet zoveel als eerst, maar genoeg om het tapijt te bederven als je het niet in een schotel opvangt. Toen heb ik maar de stoute schoenen aangetrokken, en met de kennis die ik hier opdeed, heb ik zelf wat steviger aan de kraanmoeren gedraaid. Daarbij heb ik de vaste zeskanter op de kraan met een normale waterpomptang in positie gehouden, en links de moer van de knelfitting met een Bako 106 tang, die wat grotere hefboomwerking heeft, nog wat strakker aangedraaid, met de voorzijde van de moer in benedenwaartse richting, of van links gezien met de klok mee. De rechtse moer bij de radiator heb ik precies de omgekeerde behandeling gegeven, van rechts gezien ook met de klok mee.

Na een halve dag komt er nu geen drupje meer vanaf. Ook bij de buren hadden dezelfde monteurs de cv lekkend achter gelaten. Eerder moesten ze hier voor een andere cv lekkage, in de badkamer en in de hal beneden, ook al terugkomen. Dat kost allemaal extra tijd, en met steeds 2 mensen moet dat wel nadelig zijn voor de bedrijfsvoering.

In ons huis alleen al monteerden ze op 5 plaatsen aan de cv radiatoren, zodanig dat er lekkage ontstond. Drie losten ze later op en twee heb ik zelf verholpen. Ik heb het bedrijf via email gevraagd de werkwijze aan te passen.

Hier onder mijn gereedschap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpa2Y6YFXcUr1cnK8vkx1xsjRDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7atF4cduWF7EAcBvDNZGYHmD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door hpieters op 16-06-2026 12:53 ]


  • hpieters
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-06 12:54
P.S.

Ik hoor net van de renovatie-opzichter, dat Ymere 100 duizend euro per woning besteed, toch vreemd dat dan niet gelijktijdig ook de roestige 50 jaar oude radiatoren zijn vervangen. Trouwens, ik had tegen gestemd, maar de renovatie ging toch door met 70+ % stemmen. Ongevraagd waren daar in de voorpui veel bredere ramen bij inbegrepen en liepen daardoor de oude cv leidingen voor het linker venster langs. Daardoor moest de leiding worden omgelegd en ontstond vanwege de nieuwe montage die lekkage.

Voor ons zijn er te veel nadelen ontstaan, die niet gedekt zijn door de vaste onkostenvergoeding. Ik ga ze niet allemaal opnoemen. Moet er ooit bij u worden gerenoveerd, stem dan tegen, want de paar tientjes minder gaskosten door betere isolatie wegen per saldo echt niet op tegen de nadelen.

Wat zou hebben geholpen om 'szomers teruglevering te bestrijden bij zonnepanelen, AIR CONDITIONING, is iets wat ik zou aanbevelen bij elke renovatie. Vooral oudere mensen is het soms te heet in een super geïsoleerde woning. Bijstoken kan altijd, maar afkoelen wordt een steeds noodzakelijker voorziening.

[ Voor 28% gewijzigd door hpieters op 16-06-2026 12:54 ]

Pagina: 1