Schermtijd wel goed berekend?

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • Jurgen1965
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-06 18:38
Ik ben bezig mijn schermtijd op m’n IPhone (14pro met iOS 26.5) te monitoren om te kijken hoelang ik op het scherm bezig ben en welke apps het meest door mij gebruikt worden.

Als ik zo naar het gebruik van afgelopen week kijk, kom ik nogal hoog uit volgens de schermtijd app.

Als ik afgelopen woensdag bekijk met het hoogste aantal uren en dan de specificaties zie, dan lijken de gebruikte tijden per app niet op te tellen tot de tijd van de dag (de app zelf geeft aan dat ik die dag 12uur en 25 minuten met de iPhone bezig was.

Kijk ik echter per categorie dan is dat totaal 2uur en 42 minuten :|

In de staafdiagram zie ik de categorieën in kleur aangegeven, maar ook iets in grijs wat ook mee lijkt te tellen, maar er is niet aangegeven wat dat is (en ruw geschat maakt dat de totale 12h35m).

De telefoon staat ‘s nachts aan een (magsafe) oplader van Ikea en ik het scherm staat uit.

Ik heb eerst gezocht op het net of ik daar duidelijkheid kon vinden

Onderstaande een screenshot van de betreffende dag.

Zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt

Jurgen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjv6Qy6-sBtfaIGX40fYQwQ7ZI4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qaxrRpLC16NxSs95gdVwp7TO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Jurgen1965 op 14-06-2026 14:30 . Reden: Toevoegen van info mbt laden ]

Alle reacties


  • DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:05
Jurgen1965 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:26:
Ik ben bezig mijn schermtijd op m’n IPhone (14pro met iOS 26.5) te monitoren om te kijken hoelang ik op het scherm bezig ben en welke apps het meest door mij gebruikt worden.

Als ik zo naar het gebruik van afgelopen week kijk, kom ik nogal hoog uit volgens de schermtijd app.

Als ik afgelopen woensdag bekijk met het hoogste aantal uren en dan de specificaties zie, dan lijken de gebruikte tijden per app niet op te tellen tot de tijd van de dag (de app zelf geeft aan dat ik die dag 12uur en 25 minuten met de iPhone bezig was.

Kijk ik echter per categorie dan is dat totaal 2uur en 42 minuten :|

In de staafdiagram zie ik de categorieën in kleur aangegeven, maar ook iets in grijs wat ook mee lijkt te tellen, maar er is niet aangegeven wat dat is (en ruw geschat maakt dat de totale 12h35m).

De telefoon staat ‘s nachts aan een (magsafe) oplader van Ikea en ik het scherm staat uit.

Ik heb eerst gezocht op het net of ik daar duidelijkheid kon vinden

Onderstaande een screenshot van de betreffende dag.

Zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt

Jurgen

[Afbeelding]
Geen verklaring, maar wel dezelfde waarneming. Dik 10-11 uur, maar als ik de diagrammen op tel kom ik hooguit tot 2,5 o.i.d. wat ook wel bij de werkelijkheid past. Ik dacht eerst: hij zal het AOD-display wel meetellen, maar dat is het ook niet want dan moest het nóg meer zijn.

  • jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:14
Om een of andere reden telt hij bij jullie de tijd op de oplader als schermtijd.
Staat er nog iets op de achergrond aan ofzo?

  • Jurgen1965
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-06 18:38
dat zou je inderdaad kunnen constateren als je de grafiek bekijkt, maar diezelfde grijze balkjes staan er ook als ik m’n telefoon gewoon gebruik (hij staat eigenlijk alleen ‘s nachts op de lader).

Ik heb de telefoon al een keer opnieuw opgestart, maar zonder resultaat en ook schermtijd uit- en weer aangezet.

Ik zal eens kijken naar apps die op de achtergrond mogen update/refreshen

  • MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:41
die 12h 25m. is dat niet de totale schermtijd van de hele week?
Er naast staat nog een blauwe tekst "show today" (rechts naast de 12:25h) ik denk dat wanneer je daar op klikt je dan de totale schermtijd van vandaag te zien krijgt"

[ Voor 5% gewijzigd door MaD_co op 15-06-2026 10:04 ]

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346


  • Jurgen1965
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-06 18:38
Nee, die 12h25min is van 1 dag (de woensdag). De overige dagen staan links en rechts in de bovenste grafiek, in de grafiek daar onder staat het verbruik per categorie en daar weer onder gespecificeerd per app.

Ik kan nergens vinden waar het grijze verbruik vandaan komt

  • jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:14
Wat zegt het overzicht bij Batterij?

  • b19a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zet 'm rechtsboven eens op 'alle apparaten'?

  • Jurgen1965
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-06 18:38
jeroen3 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:27:
Wat zegt het overzicht bij Batterij?
Bedoel je dan bij screentime of het eigen batterij overzicht?

  • jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:14
Bij batterij word ook gemeten welke app op scherm is.

  • Jurgen1965
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-06 18:38
b19a schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:39:
Zet 'm rechtsboven eens op 'alle apparaten'?
Het overzicht is alleen van m’n telefoon, ik heb ook een M1 Mac en die heb ik gedurende de laaduren niet aangehad (ik had net als jij gedacht dat dat dit kwam doordat ook andere apparaten werden meegenomen in het loggen van de schermtijd - maar helaas is dat niet zo)

  • Jurgen1965
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-06 18:38
jeroen3 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:46:
Bij batterij word ook gemeten welke app op scherm is.
Ik zal daar later vandaag eens naar kijken, het enige wat dan opvalt is het hoge ‘scherm verbruik’ als de telefoon aan de lader ligt

  • b19a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Jurgen1965 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:49:
[...]

Het overzicht is alleen van m’n telefoon, ik heb ook een M1 Mac en die heb ik gedurende de laaduren niet aangehad (ik had net als jij gedacht dat dat dit kwam doordat ook andere apparaten werden meegenomen in het loggen van de schermtijd - maar helaas is dat niet zo)
Ah juist. Ik heb nogmaals gekeken en inderdaad de y-as wijzigt als je andere/alle apparaten kiest. Ik heb ook een vreemde weergave; 1u39m schermtijd waarvan (maar) 14m in een categorie valt.

Wat vind je van de hypothese dat het totaal betekent 'scherm aan'; zonder dat je het gebruikt? Dus notificatie verschijnt: scherm gaat even paar minuten aan. En als-ie in je buurt ligt met scherm omhoog, dat het scherm ook aan gaat wanneer je beweegt?

Eerder ook eens geobserveerd: CarPlay dat ook als schermtijd wordt meegerekend. Dus een uur lang navigatie via Kaarten in beeld: 1 uur schermtijd in Kaarten.

  • FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Mijn batterijverbruik geeft 1u56m schermactiviteit aan. Maar schermtijd geeft 5u01m.

Ik heb al drie uur schermtijd voor ik wakker ben. Nergens terug te vinden in enige statistiek behalve een grijze balk in schermtijd.

Good taste is for people who can’t afford sapphires


  • Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Niet toevallig Carplay ofzo wat geteld wordt als schermtijd? Dat is mij met Andriod Auto ook wel eens gebeurt.

  • Jurgen1965
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-06 18:38
b19a schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:56:
[...]

Wat vind je van de hypothese dat het totaal betekent 'scherm aan'; zonder dat je het gebruikt? Dus notificatie verschijnt: scherm gaat even paar minuten aan. En als-ie in je buurt ligt met scherm omhoog, dat het scherm ook aan gaat wanneer je beweegt
Ja, het zou kunnen (en dan komt de ‘maar’): echter de grijze scherm tijd in de vroege ochtend tot aan de eerste keer dat ik een app open, bestrijkt de gehele tijd. Dan zou ik achter elkaar notificaties krijgen

  • Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dacht dat het algemeen bekend was dat schermtijd onbruikbaar is, het klopt al vanaf het begin van geen kanten en is nooit verbeterd.

Wellicht dat het beter gaat in iOS 27 met de grote update voor kinderbeveiligingsopties. Die zijn voor een groot deel op schermtijd gebaseerd, dus moet het wel werken.

  • Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Basket Kees schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:07:
Dacht dat het algemeen bekend was dat schermtijd onbruikbaar is, het klopt al vanaf het begin van geen kanten en is nooit verbeterd.
Wou net zeggen inderdaad het is knap waardeloos. Mijn probleem is vooral dat de data van de apparaten van mijn kind niet zichtbaar zijn en dan moet je allemaal halsbrekende toeren uithalen om dat voor elkaar te krijgen. Al googlend kom je er dan achter dat het al jaren bal is.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC


  • hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:01
Als je de stand-by functie gebruikt (bijvoordbeeld snachts als klok, dan rekent hij die tijd ook mee. Dat ze dat er nog niet uit hebben weten te krijgen verbaasd mij.. Maar inderdaad door dit soort zaken is de functie eigenlijk best wel waardeloos.

©2004


  • Jurgen1965
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-06 18:38
hk12nl schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:24:
Als je de stand-by functie gebruikt (bijvoordbeeld snachts als klok, dan rekent hij die tijd ook mee. Dat ze dat er nog niet uit hebben weten te krijgen verbaasd mij.. Maar inderdaad door dit soort zaken is de functie eigenlijk best wel waardeloos.
Die klok gaat even aan als er beweging gedetecteerd wordt (wat niet altijd even goed werkt).

Ik dacht altijd dat de schermtijd toch wel betrouwbaar was en daarom verbaasde mij die enorme toename me ook

  • Zentbeer
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-06 16:40
Heb je toevallig duckduckgo geïnstalleerd? Ik had dat bij mijn dochter haar iPhone. Na bezoek van een website in die browser slokte ddg alle schermtijd op. Na verwijderen geen last meer van gehad. (Geen idee van de onderliggende oorzaak, dus kan het niet extrapoleren naar andere apps)

  • Jurgen1965
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-06 18:38
Nee, geen DuckDuckGo geïnstalleerd, alleen Safari en Brave browser.

Bedankt voor de tip

  • Jurgen1965
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-06 18:38
Ik ben toch wat verder gaan zoeken naar een eventuele verklaring voor het hoge verbruik en kwam deze discussie tegen. Eén van de reacties gaf wel enige verduidelijking

iOS Screen Time, the grey bars you see in the graph are other** usage that doesn’t fit into the colored app categories. Note:

Here’s what they usually include:

Home Screen / App Library time
  • When your phone is unlocked and you’re just sitting on the Home Screen or swiping between app pages.
System & built-in features
  • Time spent in SettingsControl CenterNotification Center, or Spotlight search.
  • These don’t get a category color because they aren’t “apps” in the normal sense.
Dit zou het hoge schermtijd kunnen verklaren maar voor dat deel waar de telefoon ‘s nachts aan het laden is (en ik slaap), dekt dat wat mij betreft niet alles

  • DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:05
Jurgen1965 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:55:
Ik ben toch wat verder gaan zoeken naar een eventuele verklaring voor het hoge verbruik en kwam deze discussie tegen. Eén van de reacties gaf wel enige verduidelijking

iOS Screen Time, the grey bars you see in the graph are other** usage that doesn’t fit into the colored app categories. Note:

Here’s what they usually include:

Home Screen / App Library time
  • When your phone is unlocked and you’re just sitting on the Home Screen or swiping between app pages.
System & built-in features
  • Time spent in SettingsControl CenterNotification Center, or Spotlight search.
  • These don’t get a category color because they aren’t “apps” in the normal sense.
Dit zou het hoge schermtijd kunnen verklaren maar voor dat deel waar de telefoon ‘s nachts aan het laden is (en ik slaap), dekt dat wat mij betreft niet alles
Maar je zit toch niet 8u per dag naar het homsescreen of settings te staren?

Ik zal vannacht eens die nachtklokstand uit zetten die ik wel gebruik. Eens kijken of dat wat uit maakt.

  • Jurgen1965
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-06 18:38
Ik heb deze optie ook uitgezet, en hou de boel in de gaten. Kijken of het uitmaakt
Pagina: 1