Welke vloer voor bijkeuken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag


  • MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
We hebben in onze bijkeuken een drinkfontein voor de katten waar ze -naast drinken- ook regelmatig met in poten in aan het spatten zijn (schijnt een Maine Coon ding te zijn). We maken het regelmatig droog maar de 30 jaar oude linoleum vloer heeft het nu echt wel opgegeven. De gaten vallen erin en onder de rubber mat leeft zwarte schimmel die in de vloer is getrokken. De houten plinten hebben het ook zwaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fUdhgHwQa1SEMl2ity0a3QDjfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BlprRsXIXAezsbtymwwSYax9.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zou een goede vervanging zijn? De bijkeuken is netto maar 2-3m2 en deze hoek is praktisch een natte ruimte, maar het is ook een doorloop met aan drie kanten een deur. De achterwand bij de fontein moet eigenlijk ook iets waterwerends hebben.

We hebben zelf de volgende opties in overweging:

Epoxy
+ Kosten
+ Eenvoudig aan te brengen?
- Slijtvastheid ivm doorloop?
- Kan evt ook op achterwand maar is misschien minder mooi

Tegels
+ Slijtvastheid
+ Kan ook doorlopen op achterwand
- Kosten
- Kunnen voegen wel tegen regelmatig nat zijn?


Wat zou volgens jullie de beste optie zijn en hebben we nog mogelijkheden gemist?

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Alle reacties


  • FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:45
Ik zou een restpartij tegels halen.

Wij hebben in de bijkeuken een grijze 50x50cm keramische tegel. Ook een restpartij, en deze kostte dus weinig per m2.

Op de wanden hebben we de goedkoopste witte tegel gedaan die we vinden konden.

Ziet er na 15 jaar nog net zo mooi uit als in het begin. Ondanks dat ik er jaren een scooter heb neergezet, en nog altijd veel gereedschap en de garagekrik.

Overigens denk ik dat het rubber matje meer kwaad dan goed doet in combinatie met linoleum.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5


  • MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:26
Wij hebben ook katten en een drinkfontein staan. Ik heb hem in een Curver afwasteil gezet.
Ik zou voor tegels gaan denk ik. Zeker in een bijkeuken.

  • tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21:56
MadMarky schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:16:


Tegels

- Kunnen voegen wel tegen regelmatig nat zijn?
Wat heb je in de badkamer liggen? Het overgrote deel van de mensen heeft tegels.

  • SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
PVC clickvloer?

404 Signature not found


  • tweemetervent
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-06 20:55
Ander drinkbakkie aanschaffen?

Of in plaats van een curverbak, de waterfontein in een lekbak plaatsen, zo één die je onder een wasmachine plaatst.

  • silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-06 09:28
Voor het gemak en een betaalbare prijs zou ik voor een restpartij/2de keuze tegels gaan. Met een beetje zoeken is 6-8EUR/m² echt geen uitzondering. Voor het aantal m² dat vermeld is, kun je eigenlijk zelfs voor meer premium gaan. Geen natuursteen of ander poreuze tegels, tegels voor keuken/badkamer/buiten. Kan je zo opdweilen, stofzuigen gaat gemakkelijk. Voegen kunnen uiteraard tegen water, als je de juiste soort gebruikt weliswaar. En als je voor tegels zou gaan en een beetje handig/zacht in het snijden bent kun je van die tegels dan ook nog de plinten maken of gewoon alles doortrekken, muur en al. Dan sanitaire silicone gebruiken waar nodig die geen vocht opneemt en schimmelvrij is.

Een bak die iets hoger is zou geloof ik ook wel een verschil maken, onafhankelijk van welk type vloer je in de toekomst kiest. Maar... Dan loopt hij/zij nog steeds met natte voetjes rond dus ja onder die fontein zal het een verschil uitmaken. Verder, wie weet, droogt hij/zij de poten af vooraleer te gaan wandelen?

Ik heb een Maine Coon gehad en die legde zich gewoon neer ernaast en sproeide het water in zijn mond (en ernaast, véél ernaast :)). Dit omdat ze een kort zicht hebben in daglicht. Maar die van ons droogde zijn poten af, en liep dan in de tegenovergestelde richting van waar de poel aan water lag die hij net gemaakt had. Die van een vriend van ons tast er gewoon eens in om te zien hoe diep het is en drinkt er dan 'normaal' uit. Maar veel hangt af van de kat zelf, we hebben nu een Noorse boskat en die is netter dan mij in de keuken waar zijn drinkbak staat, wanneer ik heel jong was hebben we een straatkat geadopteerd en die sprong letterlijk in bad met mij om dan op mijn knie te kruipen boven het water om te drogen (met alle schuim erbij) en nagels in mijn knie zodat ik niet bewoog. Maar als het drinkwater in zijn kom te oud was knalde hij er tegenaan (letterlijk) en lag alles over de vloer en de kom mocht je gaan zoeken. Dus veel hangt ook af van de stijl van de kat, maar als je dit maar één keer en het netjes wil hebben en houden, zou ik zoals persoonlijk tegels aanraden.

  • MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:26
silencedkill schreef op zondag 14 juni 2026 @ 23:04:
Voor het gemak en een betaalbare prijs zou ik voor een restpartij/2de keuze tegels gaan. Met een beetje zoeken is 6-8EUR/m² echt geen uitzondering. Voor het aantal m² dat vermeld is, kun je eigenlijk zelfs voor meer premium gaan. Geen natuursteen of ander poreuze tegels, tegels voor keuken/badkamer/buiten. Kan je zo opdweilen, stofzuigen gaat gemakkelijk. Voegen kunnen uiteraard tegen water, als je de juiste soort gebruikt weliswaar. En als je voor tegels zou gaan en een beetje handig/zacht in het snijden bent kun je van die tegels dan ook nog de plinten maken of gewoon alles doortrekken, muur en al. Dan sanitaire silicone gebruiken waar nodig die geen vocht opneemt en schimmelvrij is.

Een bak die iets hoger is zou geloof ik ook wel een verschil maken, onafhankelijk van welk type vloer je in de toekomst kiest. Maar... Dan loopt hij/zij nog steeds met natte voetjes rond dus ja onder die fontein zal het een verschil uitmaken. Verder, wie weet, droogt hij/zij de poten af vooraleer te gaan wandelen?

Ik heb een Maine Coon gehad en die legde zich gewoon neer ernaast en sproeide het water in zijn mond (en ernaast, véél ernaast :)). Dit omdat ze een kort zicht hebben in daglicht. Maar die van ons droogde zijn poten af, en liep dan in de tegenovergestelde richting van waar de poel aan water lag die hij net gemaakt had. Die van een vriend van ons tast er gewoon eens in om te zien hoe diep het is en drinkt er dan 'normaal' uit. Maar veel hangt af van de kat zelf, we hebben nu een Noorse boskat en die is netter dan mij in de keuken waar zijn drinkbak staat, wanneer ik heel jong was hebben we een straatkat geadopteerd en die sprong letterlijk in bad met mij om dan op mijn knie te kruipen boven het water om te drogen (met alle schuim erbij) en nagels in mijn knie zodat ik niet bewoog. Maar als het drinkwater in zijn kom te oud was knalde hij er tegenaan (letterlijk) en lag alles over de vloer en de kom mocht je gaan zoeken. Dus veel hangt ook af van de stijl van de kat, maar als je dit maar één keer en het netjes wil hebben en houden, zou ik zoals persoonlijk tegels aanraden.
En daarom zijn katten zo leuk. Mooie verhalen.

  • MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
@FRANQ bedankt voor het advies. En ja, achteraf gezien was de rubber mat geen geweldige keuze met de schimmel die er nu onder zit.

@tjubbie voor een voeg maakt het nog wel wat verschil of er soms wat druppels op vallen of dat er de halve dag een plas water op staat. Bijv beton kan best tegen wat water maar bij langdure lekkage lost het gewoon op.

@SMSfreakie we hebben ook even aan PVC gedacht maar ben bang dat er water onder kruipt via de naden.

@silencedkill Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Er zit dus verschil in de soort cement die je gebruikt voor de voegen? Voor de natte kattenpoten ligt er een droogloopmat in de keuken ;)

🖥️ | 🏎️ | 🚙


  • Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:19

Wuursj

want worst is al bezet

MadMarky schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:16:


We hebben zelf de volgende opties in overweging:

Epoxy
+ Kosten
+ Eenvoudig aan te brengen?
- Slijtvastheid ivm doorloop?
- Kan evt ook op achterwand maar is misschien minder mooi
Epoxy is meer een wat minder fraaie industrie vloer. PU (polyurtehane) wordt meer gebruikt in woningen maar is weer wat krasgevoeliger.
Hier heb ik eerst epoxy gebruikt om de boel waterdicht te krijgen, ook in de hoek een band en dan nog een stukje omhoog. Daarna een laagje PU vloer voor de mooi. Mooi waterlicht en geen voegen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a7EhkvW.png

Ik weet alleen niet of je een + kan zetten bij de prijs want echt goedkoop is het niet.

Maart wat is je ondergrond? Beton, dekcement, hout?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst


  • Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:34
Wij hebben pvc op de muur en de wand laten plakken in de bijkeuken. Hoeken enz gewoon afkitten. En dan van die grote tegels 100 x 100 ofzo. Dat lijkt me hier ook een mooie oplossing

  • Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07:45

Jorissie87

No diggity

tjubbie schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:25:
[...]

Wat heb je in de badkamer liggen? Het overgrote deel van de mensen heeft tegels.
Zeker niet alle tegelsoorten en voegen kunnen tegen regelmatig en veel vocht. Het hangt er o.a. vanaf hoe poreus ze zijn. Wij hebben bijv in onze keuken verkleurde (dof geworden) tegels rond de drinkbak van onze hond.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:46

paQ

Maincoon en een waterbak is feest. (ask me how we know :+ )
Wat hier DE oplossing bleek is deze hondendrinkbak:
https://www.amazon.nl/%E3...druppelloos/dp/B0D5463JLP

Hij is zwaar zat vanwege de inhoud, en in het water graven heeft geen nut meet vanwege de vlotter en de overhangende rand.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:41
Blijkbaar hoef ik dan niet te klagen over onze katten, want de houten vloer overleeft al weer een aantal jaren een drinkbak die gewoon hier op staat:

https://www.ikea.com/be/n...-dienblad-grijs-10419950/

Voor €0,85 niet de duurste oplossing in elk geval.
Pagina: 1