Super net

Pagina: 1
Acties:
  • 243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tobiaz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-01-2023

Tobiaz

Ondertitel

Topicstarter
OKej, Ik wil graag weten hoe het zit met een supernet! Wat is dat nu pcies? Is dat de tegen hanger van een subnet?
Wat heb je aan een supernet?

Onder een steen geleefd dan maar ;-)

Verwijderd

Jah dat zou ik ook graag willen weten >:)

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Misschien moet je iets duidelijker zijn wat je bedoelt :?

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Is toch redelijk duidelijk wat ie vraagt? :?
Op vrijdag 21 september 2001 12:12 schreef Tobiaz het volgende:
OKej, Ik wil graag weten hoe het zit met een supernet! Wat is dat nu pcies? Is dat de tegen hanger van een subnet?
Wat heb je aan een supernet?
Oorspronkelijk waren tcp/ip adressen in 'klassen' ingedeeld voor de routering. Aan de eerste paar bits van een adres kon je zien hoe groot het netwerk was waarin een ip zat.

0nnnnnnn hhhhhhhh hhhhhhhh hhhhhhhh -> 128 netten, met elk ~ 16M hosts
10nnnnnn nnnnnnnn hhhhhhhh hhhhhhhh -> 16k netten, met elk ~ 64k hosts
110nnnnn nnnnnnnn nnnnnnnn hhhhhhhh -> 2M netten, met elk ~ 256 hosts
Enz.

Dus aan een ip adres kon je meteen zien hoe groot het net was waarin je zat. En waar je dat voor moet weten? Voor het bepalen of je verkeer naar een ander ip over je gateway moet sturen, of dat je die host rechtstreeks kunt bereiken.

Nadeeltje van dit systeem: je bent nogal snel door je ip adressen heen met die gigantisch grote netten van 16M en 64k hosts.
Dus is het subnet bedacht: de voorgedefinieerde netten van de klassenindeling konden opgedeeld gaan worden in kleinere netten. Dat doe je door een subnetmask te geven: 32 bits, waarvan de 1'en het net-gedeelte en de 0'en het host-gedeelte voorstellen.

Bij 10.0.0.1 kun je bijvoorbeeld het subnetmask 255.255.255.0 gebruiken, om aan te geven dat netwerk/host niet 10/0.0.1 is, maar 10.0.0/1. Zo kon je ineens een stuk meer IP netten hebben. :)

En wat is supernetting nou? Heel simpel.. bij subnetting deel je een net op in kleinere subnetjes, bij supernetting voeg je een aantal netten samen tot 1 groter supernet.

Als je bijvoorbeeld de klasse C (= eerste 24 bits zijn net, laatste 8 bits host) netten 212.204.140, 212.204.141, 212.204.142 en 212.204.143 hebt, kun je die samen als 1 net gebruiken door het netmask 255.255.252.0 te gebruiken.

(255.255.252.0 is immers 11111111 11111111 11111100 00000000, dus eerste 22 bits zijn net, en laatste 10 bits host)

Is handig, want zonder supernetting had je 4x de .0 en .255 adressen niet kunnen gebruiken, en had je 4x een gateway ip moeten hebben. Door te supernetten heb je dus ineens 12 ip's meer. :)

De meeste os'en kijken overigens helemaal niet meer naar de oorspronkelijke klassenindeling, maar alleen nog maar naar het netmask, (heeft ook een leuk naampje: CIDR: Classless Inter Domain Routing, rfc1519) en dus is er ook niet echt sprake meer van sub- of supernetting, omdat dat ten opzichte van die klassen is. :)

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op vrijdag 21 september 2001 13:00 schreef Onno het volgende:
[..]

Is handig, want zonder supernetting had je 4x de .0 en .255 adressen niet kunnen gebruiken, en had je 4x een gateway ip moeten hebben. Door te supernetten heb je dus ineens 12 ip's meer. :)

[...]
Valt weinig aan toe te voegen...

Alleen hoe kom jij aan 12 vrije ip's als je er maar 4 subnetten hebt? 4 subnetten * 2 netwerk- broadcast-ip's = 8 niet te gebruiken ip's
Je voegt alles samen: => 2 niet te gebruiken ip's
verschil 6 eerder niet te gebruiken ip's, maar met supernetting wel te gebruiken.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

9 ips over...

je houd 3x je netwerkadres over (.0)
je houd 3x je gateway over
je houd 3x je broadcastadres over (.255)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op vrijdag 21 september 2001 13:30 schreef Dirk-Jan het volgende:
9 ips over...

je houd 3x je netwerkadres over (.0)
je houd 3x je gateway over
je houd 3x je broadcastadres over (.255)
Okee zo kun je het ook zien....
Maar je gateway is een normaal ip-adres.... Je broadcast en netwerk zijn normaal niet te gebruiken, dus die vallen eigenlijk toch af, maar als je alles met routers aan elkaar knoopt (wat je meestal wil..) dan heb je 9 ip-adressen over/extra.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op vrijdag 21 september 2001 13:26 schreef teigetjuh het volgende:
Alleen hoe kom jij aan 12 vrije ip's
Dat was een foutje, ik bedoelde idd 9. :)

• Tobiaz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-01-2023

Tobiaz

Ondertitel

Topicstarter
Zow! Nou ik kreeg dit verhaal maar dan iets anders dus ook in de les net! Ik moe zegge. snap er nog niet veel van :? Dat binaire rekenen is ook wel lastig.. Hoop dat dit goed komt want volgend jaar krijg ik ook MCSE... dan moet ik dat absoluut weten, en zow te horen weten jullie het al aardig! :):) thx 4 the afforts :)

Onder een steen geleefd dan maar ;-)

• mughato
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-03 16:45
supernetten wordt bijna niet gebruikt. Heeft alleen zin als je eigenaar bent van meerder klasse (a/b/c) adressen hebt. Zo kun je ze toch als een netwerk beschouwen.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op vrijdag 21 september 2001 16:29 schreef mughato het volgende:
supernetten wordt bijna niet gebruikt. Heeft alleen zin als je eigenaar bent van meerder klasse (a/b/c) adressen hebt. Zo kun je ze toch als een netwerk beschouwen.
supernetten word zeker wel gebruikt.

bij een bedrijf waar altijd een 192.168.123.0 netwerk heeft gedraait, en die willen ff 200 plaatsen uitbreiden.

dan kan supernetten zeker weleen optie zijn!

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• mughato
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-03 16:45
dan moet je wel in het bezit zijn van de aangrenzende netten. zo niet dan heb je meerdere routes nodig naar je netwerk toe.

is bij 192.168.xxxx natuurlijk niet aan de orde. maar dan kun je ook kiezen voor 172.16.x.x of 10.x.x.x

Verwijderd

als je nou net in de les had opgelet inplaats van de hele dag online zitten te GoTten dan had je et nu helemaal gesnapt.. kadaster :P
Pagina: 1