Ik heb een driefasenaansluiting met zonnepanelen en laad mijn hybride elektrische auto via een enkelfasige laadpaal die op L1 hangt. Ik probeer te begrijpen wat er financieel gebeurt ná het stoppen van de salderingsregeling per 1 januari 2027.
Mijn situatie (voorbeeld, gemeten op de slimme meter):
Mijn vraag voor de situatie vanaf 2027 (zonder saldering):
Als mijn slimme meter binnen hetzelfde kwartier de import op L1 (auto) en de export op L2/L3 (zon) netto verrekent tot één totaal, dan maakt enkelfasig laden niet uit. Maar als de meter/leverancier per fase of zonder kwartiersaldering afrekent, koop ik straks duur in op L1 terwijl ik goedkoop verkoop op L2/L3. Weet iemand hoe de slimme meter dit precies registreert en hoe leveranciers dit vanaf 2027 gaan afrekenen?
Mijn situatie (voorbeeld, gemeten op de slimme meter):
- Zonnepanelen produceren bijv. ~900 W
- De auto laadt op L1 en trekt ~1450–2300 W
- Daardoor importeer ik op L1 (de zon op die fase is niet genoeg voor de auto)
- Tegelijkertijd exporteer ik op L2 en L3 (daar wordt de zon niet verbruikt), bijv. ~225 W per fase
Mijn vraag voor de situatie vanaf 2027 (zonder saldering):
Als mijn slimme meter binnen hetzelfde kwartier de import op L1 (auto) en de export op L2/L3 (zon) netto verrekent tot één totaal, dan maakt enkelfasig laden niet uit. Maar als de meter/leverancier per fase of zonder kwartiersaldering afrekent, koop ik straks duur in op L1 terwijl ik goedkoop verkoop op L2/L3. Weet iemand hoe de slimme meter dit precies registreert en hoe leveranciers dit vanaf 2027 gaan afrekenen?