Snoer met contrastekker aan trekschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:24

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Mijn vraag
Ik wil in het nieuwe appartement van Punkrocker junior zijn wasmachine aansluiten op de trekschakelaar in de badkamer.
Omdat het een nieuwe wasmachine is wil ik niet de stekker afknippen om direct aan te sluiten op de trekschakelaar: Dan verliest hij zijn garantie.
Is het toegestaan om op de trekschakelaar een snoer te monteren voorzien van een, gegoten, contrastekker?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Schroevendraaiers...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb diverse sites en klusfora bezocht en er is geen sluitend antwoord. De één zegt dat dit mag, de ander zegt weer van niet...

Wat zeggen jullie?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Beste antwoord (via Punkrocker op 14-06-2026 13:38)

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-06 13:57
Met gatenboor tweede doos boren naast de trekschakelaar.
Een stopcontact in de tweede doos en de fasedraad over de trekschakelaar laten lopen. Dat is 't netste.

Wat jij voorsteld is dit:

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/wasmachine-stopcontact-naar-dubbel-v0-q28shj9q2a5e1.jpeg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=5280a405d854327c4889fa1449ef1ed8c18019b0

Het heeft geen trekontlasting op 't snoer. Als er iets aan het snoer hard trekt, trek je de gehele doos van de muur.

Wil je het strak en net:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DmLT8L2.png

Maar wellicht een stapje terug. waarom wil je dit?Afbeeldingslocatie: https://chatgpt.com/c/6a2e82d6-0554-83eb-85a2-39d51b242c15

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Weet je zeker dat je een wasmachine op een (trek)schakelaar wilt? Dat is wel een beetje vreemd.
Heb je geen (geaard) stopcontact daar?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • Beste antwoord

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-06 13:57
Een stopcontact in de tweede doos en de fasedraad over de trekschakelaar laten lopen. Dat is 't netste.

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/wasmachine-stopcontact-naar-dubbel-v0-q28shj9q2a5e1.jpeg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=5280a405d854327c4889fa1449ef1ed8c18019b0

Het heeft geen trekontlasting op 't snoer. Als er iets aan het snoer hard trekt, trek je de gehele doos van de muur.

Wil je het strak en net:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DmLT8L2.png

Maar wellicht een stapje terug. waarom wil je dit?Afbeeldingslocatie: https://chatgpt.com/c/6a2e82d6-0554-83eb-85a2-39d51b242c15

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Juup schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:34:
Weet je zeker dat je een wasmachine op een (trek)schakelaar wilt? Dat is wel een beetje vreemd.
Hij krijgt volgende week de sleutel maar op de Funda foto's zie ik alleen de trekschakelaar...

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-06 22:22
Ik zou sowieso een wasmachine niet in de badkamer willen hebben staan.
De omgeving is veel te vochtig, wasmachine kan nooit goed opdrogen met alle gevolgen van dien.
Geen berging in het appartement waar de wasmachine ook kan staan?
Overigens kan die trekschakelaar ook voor de verlichting zijn, heb ik in mijn appartement ook.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:35
Juup schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:34:
Dat is heel gebruikelijk voor een wasmachines in de badkamer.

Spel en typfouten voorbehouden

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
PROnline schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:35:

[Afbeelding]

Wil je het strak en net:

[Afbeelding]

Maar wellicht een stapje terug. waarom wil je dit?[Afbeelding]
Oh, dit is wel een mooie oplossing (y)
Gacik eens naar kijken.

En waarom? Ik las dat het verplicht was in een badkamer?

• FredvZ
Yaksa schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:39:
De omgeving is veel te vochtig, wasmachine kan nooit goed opdrogen met alle gevolgen van dien.
Als de wasmachine niet droogt omdat de badkamer te vochtig zou zijn, dan is er een probleem met de ventilatie in die specifieke badkamer.
Een goed geventileerde badkamer is na gebruik binnen een paar uur weer helemaal droog.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Yaksa schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:39:
Geen berging in het appartement waar de wasmachine ook kan staan?
Overigens kan die trekschakelaar ook voor de verlichting zijn, heb ik in mijn appartement ook.
In de berging is er geen water.

• FredvZ
Punkrocker schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:49:
En waarom? Ik las dat het verplicht was in een badkamer?
Dat was vroeger het geval, toen de wasmachine vaak nog zonder aardlek werd aangesloten.
Door er een vaste aansluiting van de maken vervalt het aanraakgevaar en is een aardlek niet nodig.

Tegenwoordig zitten nagenoeg alle groepen in huis achter een aardlek en is een stopcontact (in de juiste badkamer zone) wel mogelijk in de badkamer.

• FredvZ
Punkrocker schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:15:
Omdat het een nieuwe wasmachine is wil ik niet de stekker afknippen om direct aan te sluiten op de trekschakelaar: Dan verliest hij zijn garantie.
Is het toegestaan om op de trekschakelaar een snoer te monteren voorzien van een, gegoten, contrastekker?
Ik heb het ook gedaan voor het appartement van mijn oma.

Niet helemaal volgens de normen, tegelijkertijd zie ik mijn oma niet achter de wasmachine kruipen om die stekker los te trekken.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Punkrocker schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:15:

Wat zeggen jullie?
Dat stukje niet waar is. Het afknippen van een stekker is iets wat ik in het verleden, als bezorger van een witgoedzaak, vaak als eerste deed. Het afknippen van de stekker doet namelijk niets af aan de werking van de machine.

En ja, je mag een snoer met contrastekker aan een trekschakelaar monteren. Waar het om gaat is dat alleen de fase en de nul onderbroken moeten worden en de aarding absoluut niet! De aarding is je veiligheid, of die van junior. Het is dus ook belangrijk om te zorgen dat je een geaard snoer met dito contrastekker gebruikt.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
9/10 hangt de trekschakelaar ook al dusdanig hoog dat het aansluitsnoer van de machine het niet eens haalt...

in mijn vorige woning zat er gewoon een 3 voudig camping stekkerblok aan met 2.5mm² aders... iets met de wasmachine en droger wouden prik...

later gingen ze de badkamer verbouwen en kwam er enkele inbouw wcd voor terug (gelukkig niet meer op achtelijke hoogte tegen het plafond..)

404 Signature not found

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je hebt in de badkamer een trekschakelaar omdat je daar te maken hebt met zones waar je geen stopcontact mag hebben.
Dus ook niet aan een snoer.
Wat je voorstelt mag dus niet.

Gewoon afknippen of een ander snoer monteren. Liever de garantie verbreken dan een onveilige situatie creëren.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
jeroen3 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:52:
Je hebt in de badkamer een trekschakelaar omdat je daar te maken hebt met zones waar je geen stopcontact mag hebben.
Dus ook niet aan een snoer.
Wat je voorstelt mag dus niet.

Gewoon afknippen of een ander snoer monteren. Liever de garantie verbreken dan een onveilige situatie creëren.
Bedankt. Gelukkig zit het nog buiten de zones.

Pagina: 1