Vloerverwarming: infrezen of nieuwe dekvloer bij warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• EdMCEddy
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:10
Hi,

Ik zit in een renovatie en loop tegen het volgende aan.
Situatie:
  • Woning 2001
  • ±100 m² vloeroppervlakte bgg
  • Vloer Rc ≈ 3,93
  • Bestaande dekvloer met oude vloerverwarming (bijverwarming)
  • Nieuwe installatie: Vaillant aroTHERM plus VWL 105/6

Keuze:
In de overeenkomst met de aannemer is afgesproken dat de dekvloer eruit gaat en alles nieuw wordt opgebouwd.

Tijdens de werkzaamheden blijkt dat het verwijderen van de dekvloer meer werk is dan verwacht. Daarom stelt de aannemer nu voor om af te wijken:

Infrezen in bestaande vloer
  • Oude leidingen blijven liggen (worden leeggeblazen)
  • Nieuwe leidingen worden bovenin de vloer gefreesd
  • Vloer wordt iets opgehoogd

Wat ik zelf al heb uitgezocht:
  • Isolatie is al prima → weinig verlies naar beneden
  • Rendementsverschil lijkt relatief beperkt: ±3–10%
  • Verschil zit vooral in:
    • warmteverdeling
    • benodigde aanvoertemperatuur
    • COP van de warmtepomp
    • gedrag van het systeem (massa, traagheid)

Twijfel:
  • Nieuwe vloer voelt als “in één keer goed doen”
  • Infrezen lijkt een prima werkende, pragmatische oplossing
  • Maar ik blijf zitten met:
    • oude massa + leidingen onder het systeem
    • mogelijk iets hogere aanvoertemperaturen
    • minder optimale spreiding
Mijn gevoel zegt dat het technisch beter is om opnieuw op te bouwen, maar het verschil lijkt ook weer niet enorm.
Waar ik nu zit:
  • Nieuwe vloer = technisch beste oplossing
  • Infrezen = kleinere concessie, vooral praktisch voordeel
Maar hoe klein die concessie echt is in de praktijk, daar twijfel ik over.
Context
Mijn gevoel is een beetje dat slopen vooral “gedoe” is voor de aannemer en dat infrezen daarom aantrekkelijker wordt gemaakt.

Ik wil gewoon voorkomen dat ik over een paar jaar denk:
“had ik het maar meteen goed gedaan toen alles open lag…”
Vraag:
  • Wat zouden jullie doen in deze situatie?
  • Ervaringen met warmtepomp + ingefreesde vloerverwarming?
Thanks!

Alle reacties

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:42
Waarom zou dit rendement kosten? Je leidingen zitten iets dichter bij t oppervlak, das alleen maar mooi qua reactiesnelheid.

Waarom valt dekvloer eruit dan tegen? En heb je vaste prijs afgesproken? T lijkt me dat slopen gewoon slopen is toch?

[ Voor 10% gewijzigd door Fr33z op 13-06-2026 22:55 ]

• EdMCEddy
Klopt dat leidingen dichter bij het oppervlak een snellere reactie geven, dat is zeker een voordeel van infrezen. Alleen vraag ik me af of het verschil meer zit in verdeling en efficiëntie dan in alleen reactiesnelheid.

Wat ik ervan begrijp:
  • Bij infrezen ligt de buis bovenop een bestaande massa (oude dekvloer + leidingen)
  • Die onderlaag neemt nog steeds warmte (of kou) op
  • Daardoor zou de spreiding iets minder gelijkmatig zijn en heb je mogelijk net iets hogere aanvoertemperatuur nodig
Maar ik twijfel dus of dat in de praktijk echt merkbaar is, of dat het vooral theoretisch is.

We hebben wel een afspraak op basis van volledig vernieuwen, maar ik probeer eerst goed te begrijpen of infrezen een acceptabele concessie is, of dat het iets is waar je later spijt van krijgt.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:21
Onder de streep is het enige significante verschil de hogere reactiesnelheid bij infresen als je het van de positieve kant bekijkt, bekijk je het van de andere kant dan mis je veel buffering t.o.v. dieper in de vloer leggen. Liggen de slangen dieper dan kan heb je wat meer vrijheid om met de aansturing van de WP te spelen, denk richting toekomst met variabele nettarieven en dergelijke. Vloer opnieuw opbouwen zou wel mijn voorkeur hebben? Verder heb je geen zaken die door de vloer gelegd hoeven te worden?

Vraag mij wel af waarom dekvloer verwijderen plotseling meer werk is dan verwacht?

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:03
Wij hebben ook ingefreesde vloerverwarming met warmtepomp. Heeft nog steeds een prima buffer capaciteit. Als je op zulke lage temperaturen gaat stoken 25 graden bijvoorbeeld dan voelt het toch al niet meer warm aan dus een gelijkmatige spreiding maakt dan niks uit. Enige verschil is dat je iets minder lang warmte kan bufferen en daardoor iets minder goed warmtepomp op optimale uren kan laten draaien als je alleen tijdens goedkope uren wil draaien met variabele tarieven. Hoewel als je de rest ook goed isoleert moet dat ook nog wel lukken.

En als je bang bent voor koudeval onder de ramen dan even vragen of ze daar meanders willen frezen of 5cm hoh. Wij hebben dat laatste gedaan en 0 last van koudeval in een huis uit 2001 met hr glas van 25 jaar oud. Wat je ook nog kunt doen is ervoor kiezen om aanvullend op de vloerverwarming 2 geïsoleerde leidingen voor fancoils te laten leggen. Dan kun je ook direct condenserend koelen met de warmtepomp in de zomer. Met de extra afgifte van de fancoils kun je in de winter een nog lagere aanvoertemperatuur halen.

[ Voor 32% gewijzigd door Djvdb op 14-06-2026 06:26 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:03
ik weet niet of 100m2 de total oppervlakte van het huis is? Anders is 9kw voor een huis uit 2001 wel echt zwaar overbemeten. Maar ik ga ervan uit dat 100m2 alleen de begane grond is?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• rookieblue
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:31
Is de oude leiding defect of zuurstofdoorlatend? Anders lijkt me beide gebruiken ook een mooie?

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Krijg je een aangepaste prijs?

Want slopen, vv leggen en smeervloer leggen is meer werk dan frezen en vv leggen.

Frezen is ook sneller, want je hoeft niet te wachten tot de vloer gedroogd is. Duurt eigenlijk ook enkele weekjes

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• EdMCEddy
Oilman schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 23:28:
Vraag mij wel af waarom dekvloer verwijderen plotseling meer werk is dan verwacht?
Ik verwacht dat de dekvloer harder is dan van te voren gedacht. Zal eens navragen.
Djvdb schreef op zondag 14 juni 2026 @ 06:18:
Wij hebben ook ingefreesde vloerverwarming met warmtepomp. Heeft nog steeds een prima buffer capaciteit. Als je op zulke lage temperaturen gaat stoken 25 graden bijvoorbeeld dan voelt het toch al niet meer warm aan dus een gelijkmatige spreiding maakt dan niks uit. Enige verschil is dat je iets minder lang warmte kan bufferen en daardoor iets minder goed warmtepomp op optimale uren kan laten draaien als je alleen tijdens goedkope uren wil draaien met variabele tarieven. Hoewel als je de rest ook goed isoleert moet dat ook nog wel lukken.

En als je bang bent voor koudeval onder de ramen dan even vragen of ze daar meanders willen frezen of 5cm hoh. Wij hebben dat laatste gedaan en 0 last van koudeval in een huis uit 2001 met hr glas van 25 jaar oud. Wat je ook nog kunt doen is ervoor kiezen om aanvullend op de vloerverwarming 2 geïsoleerde leidingen voor fancoils te laten leggen. Dan kun je ook direct condenserend koelen met de warmtepomp in de zomer. Met de extra afgifte van de fancoils kun je in de winter een nog lagere aanvoertemperatuur halen.
Bedankt voor de reactie! Het is inderdaad 100m2 vloer oppervlakte op de begane grond
rookieblue schreef op zondag 14 juni 2026 @ 07:22:
Is de oude leiding defect of zuurstofdoorlatend? Anders lijkt me beide gebruiken ook een mooie?
Oude leidingen waren op sommige plekken verstopt.
ZeRoC00L schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:49:
Krijg je een aangepaste prijs?

Want slopen, vv leggen en smeervloer leggen is meer werk dan frezen en vv leggen.

Frezen is ook sneller, want je hoeft niet te wachten tot de vloer gedroogd is. Duurt eigenlijk ook enkele weekjes
ja, maar eerst wil ik natuurlijk weten of ik überhaupt akkoord moet gaan met het frezen

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:02
In mijn ogen is er echt geen verschil tussen dekvloer eruit en de leidingen in een nieuwe dekvloer of infrezen.
Die oude leidingen hebben echt geen invloed
Eigenlijk is infrezen bij een bestaande vloer gewoon beter.
Het enige nadeel is dat je vloer iets hoger komt, dus even oppassen of de deuren nog dicht kunnen.

Alleen als er een isolatielaag tussen de vloer en een nieuwe dekvloer gelegd zou worden zou je een verschil kunnen merken, maar dat is enkel zinvol als de bestaande vloer erg dun is en je daar veel warmteverlies naar beneden zou hebben.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:39
Ik zie eigenlijk niet waarom leidingen dichter bij het oppervlak zouden leiden tot een lagere gemiddelde vloertemperatuur, en dus tot minder afgiftevermogen. Waar heb je die 3 - 10% vandaan? Noemen ze daar een reden?

En zelfs als er een klein verschil zou zijn: met 100 m2 vloerverwarming in een huis uit 2001 praat je waarschijnlijk al over aanvoertemperaturen van bv 25 - 27 graden gedurende een groot deel van het jaar. De potentie voor nog lagere aanvoertemperaturen is dan sowieso al beperkt :P Als je een paar €100 terug kan krijgen, zal je dat niet gauw terugverdienen door een miniem rendementsverschil.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:18
Er zijn tegenwoordig kant en klare matten met VV leidingen. Dan hoef je niet te frezen als je die paar cm extra hoogte kan hebben is dat het snelste. Zoek eens op warp systems óf magnum heating.

Je kunt ook wandverwarming kiezen als alternatief. Met koeling kan de vloer in de zomer koud aanvoelen.

[ Voor 21% gewijzigd door Vaevictis_ op 14-06-2026 10:18 ]

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:18
marcop23 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:05:
Ik zie eigenlijk niet waarom leidingen dichter bij het oppervlak zouden leiden tot een lagere gemiddelde vloertemperatuur, en dus tot minder afgiftevermogen. Waar heb je die 3 - 10% vandaan? Noemen ze daar een reden?

En zelfs als er een klein verschil zou zijn: met 100 m2 vloerverwarming in een huis uit 2001 praat je waarschijnlijk al over aanvoertemperaturen van bv 25 - 27 graden gedurende een groot deel van het jaar. De potentie voor nog lagere aanvoertemperaturen is dan sowieso al beperkt :P Als je een paar €100 terug kan krijgen, zal je dat niet gauw terugverdienen door een miniem rendementsverschil.
Die aanvoertemperatuur ga je nooit halen eerder 28 tot 35 graden. Zonder warmteverliesberekening kun je dat nooit zeker weten

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Het theoretische rendementsverschil komt omdat als de slangen dieper ligger de temperatuur zich beter verdeelt voordat het bij het vloeroppervlakte terecht komt. Hierdoor heb je bij dieper gelegen slangen effectief meer afgifteoppervlakte, meer afgifteoppervlakte betekent dat je met een lagere temperatuur kunt verwarmen.
Dat voordeel kun je alleen benutten als de vloer goed geïsoleerd is, bij een matig of niet geïsoleerde vloer zal het juist andersom zijn, omdat de vloer minder opwarmt heb je ook minder verlies naar onderen toe.

Wat betreft comfort; op je blote voeten of dunne sokken kun je het oppervlaktetemperatuurverschil voelen. Zeker op plekken waar door bochten/hoeken/obstakels de 10cm hoh in de praktijk soms even losgelaten moet worden. Hoe gevoelig je daarvoor bent en hoe belangrijk je dat vindt is een persoonlijke afweging.

Bij dieper gelegen slangen heb je ook wat meer buffer werking. Ik vind dat een voordeel, zeker in combinatie met een warmtepomp en redelijk tot goed geïsoleerde woning, maar die discussie is vaak genoeg terug te vinden in andere topics.

[ Voor 12% gewijzigd door Pejdref op 14-06-2026 11:42 ]

Pagina: 1