Elektr kabels: blauw/zwart nr zwart/rood/grijs nr blauw/roos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WBias
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14-06 12:41
Ik heb bij het uitbreken van mijn tuinhuis de elektrische kabels losgetrokken (uit de doosjes) en wil ze terug aan elkaar zetten. Maar ik geraak niet aan de kleuren uit. Het zijn 3 delen. Eerste kabel heeft aarding-blauw-zwart (komt van het huis). Volgende kabel heeft aarding-blauw-rood (enkel als tussenstuk). Laatste kabel heeft aarding-zwart-grijs-rood (en loopt naar een doosje dat vertakt richting stopcontacten en schakelaar naar verlichting). Wat moet ik met wat verbinden?

Danku!

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:31
Weet je zeker dat het rood is en niet bruin? Rood kwam vroeger voor samen met groen.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
WBias schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:41:
Eerste kabel heeft aarding-blauw-zwart (komt van het huis).
Dan zal de zwarte als fase gebruikt zijn. Blauw is nul.
Volgende kabel heeft aarding-blauw-rood (enkel als tussenstuk).
Er van uit gaande dat rood inderdaad bruin is: dan is de rode/bruine de fase. Blauw weer de nul.

Voor 1970 waren de kleuren: groen (fase), rood (nul) en grijs (aarde). Dat komt echter niet overeen met jouw andere kleuren.
Laatste kabel heeft aarding-zwart-grijs-rood (en loopt naar een doosje dat vertakt richting stopcontacten en schakelaar naar verlichting). Wat moet ik met wat verbinden?

Danku!
Er van uit gaande dat rood weer bruin is: dit is een 4-aderige krachtstroomkabel zonder blauw (zonder nul). Een van de "fasedraden" (zwart, grijs of bruin) zal gebruikt zijn als nul. Vaak is dat de grijze. Ik zou uit zoeken bij de vertakking welke kleur als nul is gebruikt, en dan netjes die draad aan beide kanten blauw maken. Dat kan voorbeeld met een krimpkousje of door ze met een blauw watervaste stift in te kleuren.

P.S. Dit is er van uit gaande dat de vorige installateur enige logica heeft toegepast. Er wordt ook veel gebeund en het zou zomaar kunnen dat de kleuren totaal door elkaar gehusseld zijn, en zelfs dat de aardedraad als iets anders gebruikt is. Het beste is om uitgebreid te controleren of alles logisch is aangesloten.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:46
WBias schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:41:
Wat moet ik met wat verbinden?
Daarin spelen twee dingen mee:
In welk land staat het tuinhuis? In het verleden gebruikte elk land een eigen kleurencombinatie.
Weet je zeker dat de officiële kleuren zijn gebruikt? Zo niet, dan moet je ook bij de stopcontacten en schakelaars kijken en meten hoe het eea verbonden is.

Spel en typfouten voorbehouden

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:49
en is het gewon 230v bekabeling of is het van een led verlichting iets of pomp of iets anders?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:04
Vanaf stopcontact terugleiden. Waar de nulleider zit maakt qua werking niets uit (ik heb thuis niet eens een nulleider); maar in je laastste stukje heb je 3 draden (naast de aarding) dus je wil wel weten welke de ongebruikte draad is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

Lurkin in the shadows

Fotootje hier plaatsen evt?
Pagina: 1