Vrijstaande woning (1975) muren doorbreken/construcie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ToineMar
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 18:04
Hallo allemaal,

Wij overwegen een vrijstaande woning uit 1975 te kopen en willen graag een eerste constructieve inschatting voordat we een bod uitbrengen.

De woning is in het verleden ingericht voor inwoning/mantelzorg en bestaat momenteel uit meerdere kleinere ruimtes, waaronder twee woonkamers, twee keukens en twee wc's. Wij willen dit juist transformeren naar één grote leefruimte met een ruime woonkeuken.

De meterkast is aan vervanging toe, en zouden we ook willen verplaatsen. Ook zouden we 1 wc schrappen.

Bijgevoegd zijn:
  • de huidige plattegrond;
  • onze schets van de gewenste indeling.
Wat wij graag willen weten van mensen met constructieve kennis of ervaring met vergelijkbare verbouwingen:
  1. Lijken onze wensen op basis van de plattegrond constructief goed op te vangen met stalen liggers/draagconstructies?
  2. Is het realistisch om de gewenste open ruimtes te realiseren zonder zichtbare kolommen/pilaren midden in de leefruimte?
  3. Verwachten jullie dat één of meerdere kolommen vrijwel onvermijdelijk zullen zijn?
  4. Zijn er delen van onze schets waarvan jullie direct denken dat die waarschijnlijk problematisch of kostbaar worden?
  5. Kunnen jullie een grove indicatie geven van de kosten voor uitsluitend het constructieve deel:
    • constructeur;
    • berekeningen;
    • verwijderen dragende wanden;
    • benodigde staalconstructies;
    • eventuele funderingen voor draagpunten;
    • constructief herstel.
Wij zijn nadrukkelijk niet op zoek naar een raming voor:
  • nieuwe keuken;
  • vloeren;
  • stucwerk;
  • schuifpuien of glazen wand oid;
  • elektra.
(dat mag uiteraard wel, maar we zijn ons ervan bewust dat we daar ook veel voor zullen moeten reserveren).

Het gaat ons puur om de vraag of deze indeling technisch haalbaar lijkt zonder storende pilaren en welke bandbreedte aan constructieve kosten we ongeveer moeten reserveren zodat we dit kunnen meenemen in ons bod.

Alvast bedankt voor het meedenken.

1e afbeelding: situatie zoals gewenst / 2e afbeelding huidige plattegrond

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWCIPrVd62Wg_VxJiaZLhC_dn-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pptZBNlnc2BpmDgfjwhd0qxM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5MjZZWv4cUKNbWYoUfAtja1zQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/47eOwWb90iqfmZSigUM3PWUZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door ToineMar op 13-06-2026 21:17 ]

Alle reacties

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Het lijkt op basis van de onderste plattegrond dat de muur tussen de serre en woonkamer sowieso al een dikke, dragende muur is. De afmetingen in de breedte staan er niet bij, maar even afgeschaald gaat het dan om ~6,5m. Dat zal op z'n minst een flinke ligger en dus ook een koof / verlaging in het plafond worden.

Dik 3 meter tussen de 2 kastenwanden van je keuken lijkt me ook nogal een verspilling van ruimte. Maar in het midden er tussen een eettafel zetten weer net te krap (breedte tafel + stoelen + ruimte naar achteren schuiven), en staat die tafel + stoelen in het midden

Persoonlijk vind ik het nogal een allegaartje aan ruimtes, met vreemde beslissingen er in. Een slaapkamer met daar aan de bijkeuken, en een carport voor het enige raam? Lijkt me nogal donker.

Even zo wat je wilt qua verbouwing, keuken verplaatsen en die muur ondersteunen... Ik zou niet opkijken dat een aannemer er, incl keuken, 150k voor vraagt.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:24
Heb je foto's? Er staat serre maar is dat ook echt een serre? Ook zie je zo niet wat er bovenop de delen staat gebouwd. Is het een bungalow?

Wat zijn je wensen? Hoeveel slaapkamers en andere wensen?

• ToineMar
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 18:04
Dank voor jullie reacties. Het gaat niet zozeer om de andere ruimtes, daar hebben we ook wel een idee bij. Het is een woning met inwoonsituatie. Wij hebben meerdere kinderen en wens voor een groot gezin dus een aantal (kleinere) slaapkamers is voor ons wel prettig, maar bij een relatief ruim huis vinden we het wel erg belangrij dat de woonkamer/keuken ruim is. Er zit nog een verdieping op met 3 slaapkamers en een badkamer boven het stuk waar de (nu nog) kleinere woonkamer is tot en met het stuk waar nu de grotere woonkamer is. Hier wat foto's van de serre (met de eettafel erin) en woonkamer.

De wand met de kachel is de wand naar de huidige keuken. Die zou er dan ook uit 'moeten'. Woning staat al enige tijd te koop, waarschijnlijk ook door de nogal vreemde indeling. We zijn erg aan het puzzelen of er uberhaupt een ruime woonkamer te krijgen en is en hoe. Dus andere ideeën zijn uiteraard ook welkom! :)

Overigens is in het slaapkamertje met het raam naar de carport wel gewoon voldoende licht. De carport is naar het raam toe open dus je kijkt vanuit dat raampje op de weilanden. De plattegrond doet inderdaad anders vermoeden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRfsw1oHRipCo0j0fAuzmHJv0Bc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oyLVchVtkxwMjV1Ea0nFWhE0.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxudiBB5ZVt9cfMNr0OhAWna8CQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C91xbfsNEPJdlCuRB7NS9vat.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWY0I23kb7mC_4-uttfZ6pBvjiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dfis5OkVpEwZtlOjXkwRfUZg.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jn9c9lbBIE82aXd55LTLz7ik1gE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KRut1HnRiFgy3WJ8qSbREcoo.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door ToineMar op 13-06-2026 21:48 ]

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:45
Kort constructief antwoord: wat je wilt kan wel, maar er is vrijwel zeker een kolom nodig rond de plek van de bestaande haard. En dus liggers om de functie van de draagwanden over te nemen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:44
alles kan als je maar genoeg geld neerlegt. je hebt weinig aan internetadviezen in deze, ga naar een constructeur en een architect om eruit te halen wat erin zit. ja dat kost 1 keer geld maar dan is alles wel uitgerekend en geoptimaliseerd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:43
In een gezin met kinderen zou ik het niet fijn vinden als de keuken weinig verbinding heeft met woonkamer en tegelijkertijd te weinig ruimte heeft om als woonkeuken te functioneren. Een grote woonkamer van ca 7x7 is dan juist weer lastig in te delen. Ik zou serre daarom in takt laten (ook vanwege de constructie) het is juist fijn als je daar een speelkamer van maakt, of een zithoek (met tv?) die af te zonderen is van de rest. Het deel dat nu keuken is zou ik verbinden met de woonkamer, dat stukje kan ook dienen als speelplek, of thuiswerkplek of later, als kinderen wat groter zijn, als game- of huiswerkplek.
Je kunt je veel constructiewerkzaamheden besparen als je de keuken wel groter maakt, maar op een andere manier verbindt met de woonkamer (2x dubbele deuren aan weerszijden van je hal). Zie onder ter inspiratie.
Als je wel jouw plan kiest, hou dan rekening met de meterkast. Die verplaatsen is ook nog een dingetje (tenzij je sowieso alle elektra moet vervangen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKxP3kCsZFKsK0ysFJH_PVYiVPA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRDQfGMKuPI0gHsG2riDDjDK.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Toke_gt op 16-06-2026 17:27 ]

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
De kachel, inclusief schoorsteen is onderdeel van de bestaande buitenwand. Dat aanpassen zonder zichtbare kolom zal een hele lastige zaak worden. Het huis rust op die wand.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar lastig wel. En daarmee ook vrij duur en niet zonder risico op beschadigingen. De balk in kwestie (overspanning van 8 meter) zal veelal ook een behoorlijke dikte hebben en zal ook in het zicht zitten. Je moet je afvragen of je dat zou willen.

Als je ervoor zou kiezen om de serre te laten voor wat het is kun je gewoon een fatsoenlijke kolom maken op plek van de haard. Dat maakt het al een stuk makkelijker.

Mocht je wat tijd hebben zou je ervoor kunnen kiezen om de originele bouwtekeningen op te vragen, dat schets ook wat van de bestaande constructie.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:21
Er zit een houten plafond met balken in, dat is een relatief eenvoudige en lichte constructie. Veel hangt er af hoe de muren op de 1e verdieping staan en of die ook bijdragen aan het dragen van het dak.
Waarschijnlijk kan het wel zonder kolommen. De dikte van de dragende balken zal afhangen van er boven opstaat. Als er toch kolommen noodzakelijk zouden zijn dan kunnen die ook in de muren weggewerkt worden.
Over de kosten is weinig te zeggen, het geld gaat vooral in de manuren zitten, materiaal zal meevallen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:44
vogelmans schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:29:
Er zit een houten plafond met balken in, dat is een relatief eenvoudige en lichte constructie. Veel hangt er af hoe de muren op de 1e verdieping staan en of die ook bijdragen aan het dragen van het dak.
Waarschijnlijk kan het wel zonder kolommen. De dikte van de dragende balken zal afhangen van er boven opstaat. Als er toch kolommen noodzakelijk zouden zijn dan kunnen die ook in de muren weggewerkt worden.
Over de kosten is weinig te zeggen, het geld gaat vooral in de manuren zitten, materiaal zal meevallen.
in 1975 waren betonnen verdiepingsvloeren al gemeengoed. gezien de dikte van de 'balken' en de afwerking boven het raam lijken me dit balken voor de sier. Wat niet uitsluit dat er alsnog een houten dak is, aangezien ik geen trap zie op de tekeningen zal dit een bungalow zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door No Hands op 16-06-2026 07:11 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:10

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Is dit in NL? De meterkast verplaatsen is wel een ding. Uitvoeringscapaciteit van netbeheerders staat onder druk. Dus dat ka in de planning onhandig uitpakken. Daarnaast weet ik niet of ze mee willen werken aan het verplaatsen van de meterkast zo ver van de voorkeur vandaan.

Life is not about specs, it is about joy!

• vogelmans
ToineMar schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:43:
Er zit nog een verdieping op met 3 slaapkamers en een badkamer boven het stuk waar de (nu nog) kleinere woonkamer is tot en met het stuk waar nu de grotere woonkamer is. Hier wat foto's van de serre (met de eettafel erin) en woonkamer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op het gedeelte van de kamer zit een verdieping en misschien is de rest dan wel platdak, dan zou het redelijk makkelijk verbouwd kunnen maar ik heb geen idee van de kosten.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:35
Zoals al gezegd, hou vooral rekening met dat het verplaatsen van de meterkast erg lang kan gaan duren/duur is. Als het even kan zou ik een ontwerp maken die de mk op de huidige plek houd.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13:54
Er zijn toch wettelijke? Eisen waar je meterkast moet zitten kwa afstand van de voordeur?

(Even snel gezegd, stel er breekt brand uit en de brandweer kan niet bij je meterkast komen om bv het gas af te sluiten en weet ik wat, of er ontstaat brand in dat ding). Zoals je weet zoeken verzekeraars vanalles om niet te hoeven uitkeren.

Als je dan je meterkast op een onjuiste plaats hebt (en ze aannemelijk kunnen maken dat er daardoor onnnodige extra schade is). Dan kan het weleens zou zijn dat die niet gedekt is.

Dus die vereiste plek,..x meter van de voordeur zou ik even goed uitzoeken

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat draagt de constructie? Het lijkt dat er een houten plafond (en dus mogelijk ook vloer?) boven zit? Dat is al een stuk lichter dan kanaalplaten/beton natuurlijk. En zitten er boven de dragende muren ook boven muren? En wat voor kamers? (een badkamer met een flink bad heeft bijvoorbeeld meer impact op de benodigde constructie dan een bezemkast of halletje)

Het is vrij moeilijk tot onmogelijk om met zo weinig info een daadwerkelijke inschatting te kunnen maken. Het zal altijd kunnen (ook met alles weggewerkt) als je bijvoorbeeld de verdiepingsvloer ophoogt zodat je alle balken kan wegwerken, maar dan lopen de kosten hard op. Ik kan al wel een grove inschatting maken van de kosten, ergens tussen de 150-350 duizend euro, waarbij ik neig naar de 250+ (zeker gezien de "risicoopslag"/stelposten die een aannemer zal meenemen in de prijs bij zoveel onzekerheden)

Hou er ook rekening mee dat een aannemer zich aan het "grondig renovatie" deel van het bouwbesluit zal moeten houden (en je zoals al genoemd vastzit aan regels zoals de locatie van de meterkast e.d.)

[ Voor 52% gewijzigd door pagani op 16-06-2026 09:29 ]

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:13
woning staat op funda en als je wat fotos van de buitenkant deelt is het goed te zien dat de dragende muur tussen de huiskamer en de serre een schoorsteen bevat. Die kolom gaat een enorme uitdaging zijn.

Overweeg de voorstellen om dat te laten bestaan (zie boven) en vraag een architect. Overigens ziet de woning er behoorlijk instapklaar uit, als je dat allemaal op de schop gooit gaat je serieus geld kosten. Groepenkast verplaatsen houdt in allemaal nieuwe buizen trekken en alles vernieuwen. Ergo: alle muren en plafonds gaan open, ook dat gaat je kosten ;)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Grote variabele die de constructie complex kan maken is hier de ondergrond. Vage kennissen waren van plan de buitenmuur van hun hoekhuis door te breken en zo de complete aangebouwde garage bij de woning te betrekken, totale overspanning iets van zes meter. Die overspanning was het probleem niet, dan neem je een dikke balk, alleen die balk op de hoeken ondersteunen wordt steeds moeilijker. Zij zaten in een gebied waar heipalen bittere noodzaak zijn en om die fysiek te kunnen plaatsen moest de bestaande garage gesloopt worden. Dat verdubbelde zo ongeveer de kosten.

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:55
Heb je de bouwtekeningen al opgevraagd bij de gemeente? Op basis daarvan is meer zinnigs te zeggen dan puur de Funda plattegrond.

• vogelmans
Wat foto's van de buitenkant zou het wat duidelijker maken.
Als het een houten plafond met balken is dan is er geen mega constructie nodig en kan de ondersteuning door een L-balk (evt. dubbel) worden gedaan die onzichtbaar weggewerkt kan worden. In oude boerderijen zie je dat zo'n overspanning zelfs met houten balken werd gedaan.
Als de draagmuur te zwak zou blijken zou je daar een niet al te zware stalen balk in de muur kunnen verwerken ter versteviging.
Zoals ik al eerder schreef, de manuren maken de prijs.
Je moet een goede sterkteberekening laten maken (sowieso verplicht) en een klein betrouwbaar bedrijfje de verbouwing laten doen dan kan het allemaal best meevallen.
Als je echt interesse hebt in het huis dan zou ik het met een aannemer of betrouwbaar klusbedrijf gaan bekijken en hem een voorlopige inschatting laten maken.
Pagina: 1