Slimme verlichting met wandschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MC13
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 14-06 12:36
In huis zou ik graag slimme verlichting hebben. Weet iemand of het mogelijk is om een installatie te maken die aan de volgende vier voorwaarden voldoet?
  1. Je kunt de lampen altijd inschakelen en uitschakelen met een wandschakelaar
  2. Je kunt de lampen altijd inschakelen en uitschakelen met je telefoon
  3. Je kunt de lampen altijd inschakelen en uitschakelen met een hub zoals een Homey Pro
  4. De installatie werkt niet op batterijen
Om te kijken wat mogelijk is, heb ik een opstelling gemaakt met een Zigbee-schakelaar, een pulsdrukker met maakcontact en een Philips Hue lamp. Maar helaas zijn er combinaties die niet werken:
  • Als de lamp is uitgeschakeld met de wandschakelaar, kun je hem niet weer inschakelen met je telefoon.
  • Als de lamp is uitgeschakeld met je telefoon, moet je 2x op de wandschakelaar drukken om hem in te schakelen.
  • Als de lamp is uitgeschakeld met een Homey Pro, kun je hem niet inschakelen met je telefoon.
  • Als de lamp is uitgeschakeld met je telefoon, kun je hem niet inschakelen met een Homey Pro.
Zou top zijn als er iemand is die weet of dit mogelijk is.

Alle reacties

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Nooit slimme lampen combineren met slimme schakelaars, wordt altijd een zooitje.

Meest flexibel is een domme lamp met een slimme schakelaar.

Voor Zigbee kan je dit doen met bijvoorbeeld een Sonoff ZBmini-L, deze sluit je zo aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fW8M6OAF8sEV1X1agdNPoEDCSYE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/btf4b5Qi01TflaJgaLMR0f8M.webp?f=user_large Maar van andere merken als Shelly of Aqara zijn er vergelijkbare modules.

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Ik gebruik zigbee dimmers (ecodim, maar zijn onderhand vast meer opties)

Die vervangen je wandschakelaars en koppel je met bv je hue bridge.

Je kunt dan je lampen met de wandschakelaar of je telefoon. De hue bridge kun je ook koppelen met je home automation (domoticz voor mij), Google home etc. om de lampen op die manier aan te sturen.

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:03
Philips hue lampen en friends of hue schakel meteriaal en klaar.
Schakel materiaal werkt niet op batterij, de vrouw kan gewoon kloppen drukken en je kan via mobiel alles regelen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
wokkelz schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:43:
Philips hue lampen en friends of hue schakel meteriaal en klaar.
Nadeel van FoH is dat het niet voldoet aan
Je kunt de lampen altijd inschakelen en uitschakelen met een wandschakelaar
Als de hub offline is dan werkt het niet. De standaard AB kan tenminste ook nog via light link werken zonder hub.

n.b. Persoonlijk zou ik die eis laten varen..

• MC13
J2pc schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:32:
Ik gebruik zigbee dimmers (ecodim, maar zijn onderhand vast meer opties)

Die vervangen je wandschakelaars en koppel je met bv je hue bridge.

Je kunt dan je lampen met de wandschakelaar of je telefoon. De hue bridge kun je ook koppelen met je home automation (domoticz voor mij), Google home etc. om de lampen op die manier aan te sturen.
Dit komt denk ik het meest in de buurt van wat ik zoek. Een paar vragen hierover:
- Kun je dan altijd de lampen aan/uit doen met de wandschakelaar en altijd aan/uit doen met een smart hub?
- Onthoudt hij op welke felheid je de lamp wil hebben, of start hij altijd op 100%?
- Werkt de wandschakelaar ook gewoon als je een internetstoring hebt?
- Werkt een zigbee dimmer ook in combinatie met een wanddimmer. Dus dat je de lamp kan dimmen met de wandschakelaar en met een smart hub?

[ Voor 10% gewijzigd door MC13 op 14-06-2026 09:58 ]

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:03
DukeBox schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:47:
[...]

Nadeel van FoH is dat het niet voldoet aan

[...]

Als de hub offline is dan werkt het niet. De standaard AB kan tenminste ook nog via light link werken zonder hub.

n.b. Persoonlijk zou ik die eis laten varen..
Net even getest, je hebt inderdaad gelijk! Wist ik niet :)

• DukeBox
  • Niet online
wokkelz schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:13:
Net even getest, je hebt inderdaad gelijk! Wist ik niet :)
Op zich geeft het wel aan hoe betrouwbaar Hue is dat je er nog nooit tegenaan bent gelopen ;)
Vandaar ook mijn opmerking om die eis te laten lopen.

@MC13 Het nadeel van schakelaars en daaraan 'domme' lampen is dat je blijft werken met 'per' lamp een schakelaar. Het hele idee van slimme verlichting is dat je meer met een licht plan werkt. Een schakelaar zou niet een lamp, maar een scene aan moeten zetten. Die kan ook nog eens verschillen afhankelijk van tijd en andere zaken zoals zonsopgang/ondergang.

Ook de eis 'niet op batterijen', dat snap ik op zich wel maar in de praktijk zijn er echt wel hele fijne opties waarbij de batterij jaren meegaat. Hét voordeel is juist dat je op meerdere plekken een schakelaar kan hebben en dus niet alleen bij de deur waar je binnen komt. Ook kunnen ze allemaal een andere manier van werken hebben (bijv. bij je bed eerst gedimd en bij de deur vol licht) of combineren met bewegingssensoren.

Bijv. bij Hue wordt ruim op tijd (weken/maanden) aangegeven dat die minder begint te worden, als je een beetje standaardiseert is een aantal van die batterijen op voorraad houden geen enkel propleem.
Onthoudt hij op welke felheid je de lamp wil hebben, of start hij altijd op 100%?
Ik weet niet hoe andere fabrikanten het doen maar bij Hue kan je per lamp instellen wat er moet gebeuren wanneer deze aangaat op basis van stoom. Pér AB/sensor kan je aangeven wat er moet gebeuren wat deze moet doen wanneer je op een knop (of andere handeling) drukt.
Werkt de wandschakelaar ook gewoon als je een internetstoring hebt?
Ja zolang je interne netwerk maar online blijft, mogelijk zijn er uitzonderingen met bepaalde routers maar ik ben die zelf nog nooit tegen gekomen.

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 14-06-2026 11:11 ]

• MC13
Bedankt voor alle reacties. Echt top dat iedereen zo meedenkt 8-)

@DukeBox
Tja, slimme verlichting is misschien wat buiten proportie voor de eenvoudige dingen die ik ermee wil. Dat is namelijk vooral niet hoeven opstaan om een lamp bijvoorbeeld wat feller te zetten.
Geen batterijen willen gebruiken klinkt wat overdreven, maar waar mogelijk wil ik bekabeld werken, vooral als het apparaten zijn die niet van hun plek komen. Ik woon niet heel bijzonder en heb ook niet veel spullen ofzo, maar zelfs dan al staan hier >60 apparaten waarvan de accu of batterij en toe verwisseld of opgeladen moeten worden. En mocht ik er om wat voor reden dan ook niet toe in staat zijn wil ik  het mijn partner niet aan doen om eens in de zoveel te alle wandcontactdozen te moeten open schroeven :*)

• DukeBox
  • Niet online
MC13 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:09:
En mocht ik er om wat voor reden dan ook niet toe in staat zijn wil ik  het mijn partner niet aan doen om eens in de zoveel te alle wandcontactdozen te moeten open schroeven :*)
Dat was voor mij ook een groot struikelblok, net als gasten (zoals oppas toentertijd) die moeten snappen hoe het werkt. Maar juist omdat er meerdere manieren van aanzetten merk je in de praktijk dat je schakelaars steeds minder gebruikt. Een lampje feller zetten doe je makkelijker met spraak of de app op je telefoon en al je merkt dat je vaak dingen op dezelfde manier aanpast dan is het nog makkelijker daar meteen een scene voor te maken.

Hoe dan ook zijn de voorgestelde opties zoals ecodim prima, ook als je later van slimme schakelaars naar slimme lampen wilt komen dergelijke schakelaars wel op een andere plek van pas. Op dit moment zou ik voornamelijk kijken naar matter compatibiliteit, dan zij de mogelijkheden met mix en match oneindig groot en is er ook voor ieder budget wat te vinden. Zo is er naast ecodim ook sonoff en shelly die heel wat leuke dingen hebben en op meerdere manieren zijn aan te sturen (zonder cloud of direct vast te zitten aan een hub).

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

MC13 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:09:
[...]

Dit komt denk ik het meest in de buurt van wat ik zoek. Een paar vragen hierover:
- Kun je dan altijd de lampen aan/uit doen met de wandschakelaar en altijd aan/uit doen met een smart hub?
wat bedoel je precies met altijd?

De wandschakelaar/dimmer is zigbee. Dus ze zijn altijd in sync. Er is geen combinatie (dus geen domme schakelaar uit waardoor je smart lamp niet meer werkt)
- Onthoudt hij op welke felheid je de lamp wil hebben, of start hij altijd op 100%?
Deze onthouden dat.
- Werkt de wandschakelaar ook gewoon als je een internetstoring hebt?
Het zijn dimmers, maar ja. Net even de hue hub voor je van de stroom gehaald, en de dimmers/lampen werken gewoon via de muur.
- Werkt een zigbee dimmer ook in combinatie met een wanddimmer. Dus dat je de lamp kan dimmen met de wandschakelaar en met een smart hub?
Nogmaals, deze ecodim dimmers vervangen je wandschakelaar/dimmer. De zigbee dimmer is dus je wanddimmer.

Zie het als 1 dimmer, die je zowel fysiek, als via zigbee kunt aansturen.

Dit betekent dus ook dat hij gewoon rond draait, zonder begin/eind stop, zoals een klassieke dimmer. Dan zou immers de fysieke positie niet matchen met wat je via zigbee instelt.

Mijn voornaamste drijfveer was dat t licht gewoon (altijd) bruikbaar moet zijn. Ook voor bezoek dat niet bij mijn zigbee kan :)

/edit

Je werk dan dus wel met domme lampen, dus niet fancy kleurtjes, maar je kunt prima scènes maken met hue, en automations, voor als je van huis bent, of juist niet.

[ Voor 5% gewijzigd door J2pc op 14-06-2026 21:01 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Pagina: 1