Electra vraagstuk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wifinancial
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14-06 23:20
Ik heb een bedrijfspand met een groepenkast: hoofdzekeringen 3×25A (AEG Elfa E81S C25, max ~17,3 kW totaal), groepautomaten B16 (Eaton, 16A per groep, max 3,68 kW per groep), aardlekschakelaar ABB 40A/30mA.

Een voormalige huurder had een commerciële stoomoven van 17,5 kW op deze installatie aangesloten. Er waren structurele stroomuitvallen.

Mijn vraag: is het technisch logisch dat deze oven overbelasting en storingen veroorzaakt op deze installatie? En welk risico (brand, schade) brengt dit met zich mee?"

Alle reacties

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-06 10:33
Voormalige huurder: vanwaar de vraag? De huurder is weg, de overbelasting zou nu ook weg moeten zijn.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-06 21:37
Joh. 17,5 kWh trekken als bij 230 volt (wisselt wat) het max 17,3 is plus eventuele verlichting, computertje, kassa misschien, koffieautomaat?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Even uit de losse pols, maar niet gehinderd door enige kennis van zaken: automaten langdurig over de max belasten en regelmatig laten afschakelen beperkt hun levensduur. De rest van de risico's is afhankelijk van de bedrading en aansluitingen die er waren; dingen zijn mogelijk warm geworden.

Wat is je doel met deze vraag? Wat stond er in het huurcontract hierover?

[ Voor 12% gewijzigd door CodeCaster op 13-06-2026 19:35 ]

Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Structurele stroomuitval van wat? De hoofdzekeringen die eruit gingen? een enkele groep?
Je noemt hoofdzekeringen van C25A en groepsautomaten van 16A, geen krachtgroepen aanwezig?
Een oven van 17Kw zal waarschijnlijk een 32A Ceeform eraan hebben zitten.

Zoals hierboven ook al geschreven is met een oven van 17.5 Kw het wat krapjes op een 3x25A aansluiting. De oven zal niet continu die stroom trekken maar kan en zal dat waarschijnlijk wel doen als deze opwarmt.

www.elecdev.nl

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:03
Met ^:
  • Wat is je doel van deze vraag. De vorige huurder is weg, probleem dus ook?
  • Structureel overbelasten (opwarmen is langdurig maximaal vermogen) is een slecht idee, heeft niets met de kwaliteit van de installatie te maken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
wifinancial schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 19:22:
Mijn vraag: is het technisch logisch dat deze oven overbelasting en storingen veroorzaakt op deze installatie?
Ja.
wifinancial schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 19:22:
En welk risico (brand, schade) brengt dit met zich mee?"
Alleen als de installatie niet deugt. Het mag niet mogelijk zijn brand te veroorzaken in de installatie met toestellen aangesloten via wandcontactstoppen.
Het toestel zelf is een ander verhaal natuurlijk, je kunt een oven zo vullen dat deze in brand vliegt.

Suggestie: zaakjes even laten keuren voordat de volgende huurder betrekt.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 15-06-2026 10:29 ]

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Kan me voorstellen dat er een koffiezetter, boiler etc de druppel kan zijn dat een fase uitschakelt omdat de oven al de volledige capaciteit benut. Overigens zou er technisch niet een 17kw apparaat op deze aansluiting aangesloten kunnen worden, omdat de groepen erna met een factor selectief moeten zijn dus 16A wellicht per uitzondering nog 20A.

Het lijkt me ook niet best voor de zekering als die dagelijks getriggerd wordt. Dan zou ik hem toch eens vervangen als het onbekend is.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:04

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Uitgaande van een maximale permanente belasting van zo'n 80% van de capaciteit op een groep zit je in elk geval te hoog. Zowel op de C25 groepen als de B16 groepen.

Dus als je dit goed wilt aansluiten dan zal de hoofdaansluiting geüpgraded moeten worden naar 35A en de B16 groep bijvoorbeeld naar 20A. Probleem is dan wel dat je bedrading daar ook op aangepast moet worden aka een nieuwe groep voor de oven.

Je kunt geen 17,5kW permanent op een ~ 17kW aansluiting aansluiten zonder problemen, er is altijd marge nodig. Dat je structureel stroomuitval te verduren kreeg is 'by design'. Verder is de bekabeling van het bedrijfspand verder op orde, want er is zo te lezen verder niets gesmolten of in de brand gegaan :)

[ Voor 8% gewijzigd door NiGeLaToR op 15-06-2026 11:05 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

Pagina: 1