Touw kapot van zonnewering, hoe maak ik dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• doorpletten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-07 14:21
Ik heb een serrezonnescherm, hiervan is aan 1 kant het touw kapot gegaan,

we hebben geen serre maar we hebben van hardhout een constructie gemaakt waar de geleiders op liggen.

heb de besschermkap van het doek er al af en ook waar de 2 veren in zitten, Hoe krijg ik nu het touw weer op het zonnen scherm gerold?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kraW521jBTFHuODEzaZZOSOxO4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KmXWCzNuuEddurgT3d6nNcm6.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CM3v8ekVpipYjsM9seSVcwnjtN4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7TBwuTUDUvIwJOTPPTGbx4nI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0XDVu8w_aDPv1rDWjvBRkypKc4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DURo1Ac5M4eKY5fSrFTW4IZk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7BEIdV_Sl-JJ3Brd7RtOJswQAs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rhEuk03usQIR04MnMACE0bDV.jpg?f=user_large

op de bovenstaande foto zie je waar het touw omheen moet, er zit daar een gaatje(niet op de foto)daar steek je eerst het touw en maak je vast met een knoop. Maar hoe rol ik daar het touw omheen?

eerst het scherm helemaal uit doen, touw er door en weer oprollen? het probleem is dat de buurman daar een uitbouw heeft en ik er niet bij kan om het touw vast te maken. Nu zie je op de andere foto's dat er links en recht een veer ligt, de linker ik gebroken, de rechter nog intakt, maar deze heb ik zelf even los gehaald.

het touw gaat vanaf het scherm de geleider in helemaal naar het eind vd geleider, daar zit een kartol daarover gaat het touw weer terug de voorste balk in en dan naar de veren. Hoe stel ik dan ook de veren?

ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Alle reacties

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-07 19:07
Scherm handmatig inrollen. Touw eraan. Scherm met de hand uitrollen en touw tegelijkertijd invoeren.

Scherm op uiterste stand = volledig touw erop gerold.

• doorpletten
Hoi Ramon, het probleem is dat ik het scherm niet handmatig af kan rollen.

en de manier waarop het touw moet zou ik eerst uit moeten rollen en dan in. anders komt het touw verkeerd op de rol.

• MarkSdS
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
doorpletten schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:07:
Hoi Ramon, het probleem is dat ik het scherm niet handmatig af kan rollen.

en de manier waarop het touw moet zou ik eerst uit moeten rollen en dan in. anders komt het touw verkeerd op de rol.
2 vragen hierbij
  1. Waarom kun je het scherm niet handmatig uitrollen? Komt dat dit de uitbouw van de buurman?
  2. Hoe ben jij er zeker van dat het touw opgerold moet worden zoals jij nu aanneemt?
Verder vraag ik mij af:
  1. Of de bediening van het scherm op 1 punt is/was.
  2. Wat de functie van die veren is.
  3. Welk soort touw is hier oorspronkelijk toegepast?
Wellicht leidt het beantwoorden van deze vragen tot nieuwe inzichten.

• doorpletten
in het scherm zit een motor, en de rol is zo groot en zwaar die krijg ik er niet uit getild.

ik wil het touw doen zoals het zat, er zit een katrol voor waar het touw omheen zit, daar moet het touw overheen en dat kan alleen maar als het touw ook goed om de rol heen zit./

de motor zit links waar ook het touw omheen gaat.

de veren houden het doek strak met uit en inrollen, vh scherm

er is Dyneema koord gebruikt.

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:38
Met twee rechterhanden is dit gelukkig prima zelf te vervangen! Het klopt dat je het scherm niet helemaal hoeft uit te rollen; de positie waarin het scherm nu staat is juist een prima uitgangspunt, in deze positie verwissel ik het ook altijd.

Hierbij nog enkele tips:
  • Neem 2,5 of 3 mm dik Dyneema koord.
  • Vernieuw direct beide zijdes. Als de ene kant versleten of gebroken is, volgt de andere kant vaak snel. Nu je toch bezig bent, is dat een kleine moeite en heb je straks aan beide zijdes hetzelfde koord met rekbaarheid etc.
Het koord monteren:
  • Je hoeft het scherm niet handmatig uit te rollen. Over de koordschijf (naast het doek) leg je handmatig 3 slagen koord.
  • Richting: Het koord loopt in tegengestelde richting van het doek over de koordschijf.
  • Het gaatje vinden: Kun je niet bij het gaatje aan de zijkant van de koordschijf? Laat de motor dan telkens een heel klein stukje draaien totdat het gaatje in het zicht komt.
  • Steek het Dyneemakoord van binnen naar buiten door het gaatje en leg er aan de buitenkant een stevige knoop in.
  • Als je vanaf de koordschijf (onderkant) vertrekt, ga over het wieltje in de geleider.
  • Loop door naar onderen: bij het keerblok ga je van boven naar onderen terug de geleider in, richting de onderlijst van de verandazonwering.
  • In de onderlijst zit ook weer een wieltje om naar binnen te gaan.
  • Ga vervolgens via het dubbele wiel in het midden terug naar de veer.
  • Loop daarna weer naar het tweede onderste wiel in het midden.
  • Eindig bij het vastmaakpunt in de onderlijst.
  • Om de juiste voorspanning te krijgen, moet je de veer zo'n 60% uittrekken voordat je het koord definitief vastzet.
Als je deze stappen aanhoudt, zou het systeem straks weer soepel en strak moeten lopen zonder dat de zware rol eruit hoeft! Succes ermee!

• doorpletten
Hoi Wisey, bedankt voor je uitleg, Ik denk ook dat ik weet wat het probleem is,

het touw loopt met het scherm mee als deze uitrolt, dus dan rolt het touw ook af.

maar het hele vreemd is dat dit aan de rechterkant ook zo loopt en dat heb ik eigenlijk gekopieerd.

hoe zou dit dan kunnen? zou de wat me ook opvalt is dat het doek laar maar zeggen onder van de rol afkomt, volgens mij is dit meestal vanaf de bovenkant rol of heb ik dit verkeerd.

en heb je enig idee of de katrol van mijn eerste foto in het midden moet zitten? deze hangt alleen in de touwen en zit verder nergens aanvast.

we hebben hier nooit opgelet toen het scherm het nog gewoon deed. ik ga van het weekend even jouw stappen proberen. alvast bedankt voor je reactie

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:38
Het klopt dat het doek bij jouw scherm aan de onderkant van de rol afkomt. Dit verschilt heel erg per merk en type zonwering, maar in jouw geval is dit volledig correct. Het gaat hier specifiek om een AVZ Summerlight systeem. Als je het fijn vindt om de officiële documentatie erbij te houden, kun je de handleiding hier downloaden.

Omdat het doek onderlangs loopt, moeten de koorden juist in tegengestelde richting van het doek over de koordschijf lopen. Nu lopen ze met het doek mee, waardoor het mechanisme zichzelf tegenwerkt. Zodra je de koorden andersom om de schijf wikkelt (zoals in het eerdere stappenplan), klopt de werking weer: als het doek uitrolt, trekt de veer het koord strak, en als het doek oprolt, wordt het koord weer netjes op de schijf gewikkeld.

Wat betreft je vraag over de losse katrol (het dubbele wiel) uit de eerste foto: Ja, die hoort inderdaad exact in het midden van de voorlijst te hangen. Als je goed in het profiel van de voorlijst kijkt, zie je als het goed is nog een potloodstreepje staan dat de fabriek of de installateur destijds heeft gezet om het midden te markeren. Deze katrol hangt inderdaad 'los' in de koorden en balanceert de trekkracht tussen de linker- en rechterzijde.

Tip voor het weekend: Wanneer je beide zijden van nieuw Dyneemakoord hebt voorzien, is het belangrijk om de koorden aan weerszijden ongeveer tegelijkertijd en met gelijke kracht op spanning te trekken. Hierdoor zorg je ervoor dat de losse katrol precies in het midden (bij het potloodstreepje) blijft hangen. De spanning op het doek is dan aan de linker- en rechterkant exact gelijk, waardoor het scherm weer mooi recht en zonder plooien in- en uitrolt.

• doorpletten
Hoi Wisey, er zit idd een potloodstreep in het midden van de voorlijst.en wat goed dat je ook de handleiding erbij hebt voor mij. ik kon deze gewoon niet vinden. Dat je van de foto kan zien welk merk/soort het is.

ik heb toen ik het scherm nieuw kocht bij een man gedaan die naast zijn gewone werk ook rolluiken en zonwering verkocht en ook zelf ophing als een bijverdienste, hij zorgde zelf voor onderhoud en reperatie als het nodig was, ik had hem gebeld maar er niet bij stil gestaan dat het scherm al een jaar of 18 oud is en die man rond de 60 was toen hij dit bij mij had opgehangen, hij is dus nu tegen de 80 en deed niets meer met dit soort dingen, wat ik ook snapte.

maar alvast heel erg bedankt voor je hulp en ik laat nog even weten of het gelukt is.

• doorpletten
afgelopen weekend helaas wat tussen gekomen morgen nieuwe poging wagen.

• doorpletten
@Wisey, het is gelukt.

zonnescherm gaat weer open en dicht, wat me wel opvalt is dat met uitrollen, de laatste 20 a 30cm het scherm langzamer gaat en er ook af en toe een soort knal bij de rol van het scherm komt. Voorheen hoorde je wel de veren (die hoor je nu ook) maar bij de rol kwam weinig geluid vandaan.

dat hij langzamer uitrolt kan dit te maken hebben dat de veren te strak staan?

ik had het scherm helemaal dicht toen de touwen allemaal gedaan aan de veer vast en de veren 5 tot 10 cm uitgetrokken. kan het zijn dat dit toch te strak is? doek rolt wel goed op en af.
Pagina: 1