Tijdschakelaar in meterkast aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mtc_nl
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17-06 23:03
Mijn vraag
Ik heb een e.t.n tijdschakelaar die iknin de meterkast op.de groep van de tuin wil maken maat ik kom er niet helemaal.uit met aansluiten

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nog niet veel gaat meeste om.waar welke kabel op kom weet dat de l en n voor stroom is van de timer rest snap ik niet helemaal en wil het wel goed doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_owAcxEkgMW23J67LLc1HWMwoCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EIIaFuTp4sQ1prwamCBaKg01.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DX76vVjP1ZgnvR2rpCeneQ3ehg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MdUeHApbkLswbs8tmCMKgO2n.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via mtc_nl op 16-06-2026 22:08)

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:42

mjl

Ugh

Annuk schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:50:
@mtc_nl zoals @Felyrion al mooi met die tekening aangeeft stelt het weinig voor.
En waar de voeding van het droge contact (2e van links) afgetakt wordt, kan inderdaad ook op dezelfde L1 als waar de klok voeding vandaan haalt (just ter info), en dit kan inderdaad met een draadbrugje.

Zou trouwens overwegen om een digitale (astro)klok te halen. En weet niet precies wat je doel van deze klok is?
Is dit voor b.v. een WCD buiten voor het laden v/d auto ofzo? Zo ja, zou ik even goed kijken naar wat deze klok continue mag hebben aan stroom (in A), en anders d.m.v. deze klok een los relais laten aansturen die wel meer vermogen kan/mag hebben.
Is dit puur voor wat kerst/tuin verlichting dan kan het prima rechtstreeks, maar houd hier wel even rekening mee, voordat je straks ook een uitgebrande klok hebt.
Maak het nou niet ingewikkelder dan nodig de ts heeft gewoon een schakelklok gekocht en wil de groep van de buitenboel daarmee aansturen. Als je even had gekeken was het duidelijk dat deze max 16A kan hebben, zeer waarschijnlijk ook het maximum van de automaat waar deze voor bedoeld is.

@TS: let op dat je de klok NA de automaat of zekering in je meterkast aansluit zodat de klok ook spanningsloos (en beveiligd is op kortsluiting) als er eens iets mis gaat. Zorg dat je voor je de meterkast open maakt dat je 1 voor 1 alle groepen afschakelt, dan met de test knop alle aardlek schakelaars of als je aardlek automaten hebt die ook met het test knopje als laatste dan de hoofdschakelaar op 0. Aanzetten in omgekeerde volgorde (eerst hoofdschakelaar dan aardlek schakelaars dan de groepen 1 voor 1 (ik hou een paar seconden pauze aan per groep) weer aan. Hiermee voorkom je piek belasting vanaf alle groepen waardoor er iets zou kunnen klappen :)

Gebruik een multimeter om te checken dat er vanaf de hoofdschakelaar geen spanning meer staat tussen nul of enig andere kabel.

Lees je goed in en denk 3x na (is dit veilig, is het spanningsloos en snap ik waar ik mee bezig ben).

Het schakel gedeelte (droge schakelaar) is zoals aangegeven een wissel schakelaar. Je zou hiermee bijv een dag en een nacht verbinding kunnen maken (bijv een paar buitenlampen die ‘s nachts altijd aan zijn maar de rest alleen overdag).

De opmerking om een digitale meter te nemen ipv deze kan ik je ook aanbevelen. Daar zit vaak een backup accuutje in in geval van stroom uitval en is veel flexibeler in te stellen. Er zijn ook ‘slime’ schakelaars voor in de meterkast die je via een app of een web interface kunt instellen en zelfs verbruik mee kunt aflezen. Dit ding is zo te zien al duur genoeg, wellicht kan je ‘m nog terugsturen?

[ Voor 4% gewijzigd door mjl op 14-06-2026 18:07 ]

-------

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heeft een droog contact dus zal je zelf nog de L naartoe moeten brengen die je wilt schakelen.

N automaat => N timer + N kabel naar buiten
L automaat => L timer + klem 2 timer
Klem 1 timer => L kabel naar buiten

• mtc_nl
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXDGssEzPxrra7-zDVY8CUeQN5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/382rA2zz9truqWqKaJfqTapB.jpg?f=fotoalbum_large zo als dit en de l lussen met de 2

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
mtc_nl schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:33:
Mijn vraag
Ik heb een e.t.n tijdschakelaar…
Nee, je hebt een Eaton tijdschakelaar. Dat zoekt ook meteen wat makkelijker op internet.

• mtc_nl
Kan alleen geen duidelijke schema vinden

• Felyrion
  • Laatst online: 14:26

Felyrion

goodgoan!

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Om maar even heel direct te zijn,
Als dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtSNv0wTc8bHWT2TGFJ6Ate75wA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1LWrLYAXdPIU3dPur16NEiME.png?f=user_large

onvoldoende informatie geeft moet je gewoon niet aan/in je meterkast gaan klussen.

• mtc_nl
Snap ik iknheb geen schakelndraad alleen bruin en blauw wil de stopcontact van stroom halen buiten in de dag

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
de klok heeft zelfs een wissel contact... oftewel als er spanning op Klem 1 is klem 3 spanningsloos... en omgekeerd..

404 Signature not found

• Felyrion
  • Laatst online: 14:26

Felyrion

goodgoan!

mtc_nl schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:35:
Snap ik iknheb geen schakelndraad alleen bruin en blauw wil de stopcontact van stroom halen buiten in de dag
Dan klopt je schets in principe zo.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-06 12:02
Prisma16 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:05:
Om maar even heel direct te zijn,
Als dit
[Afbeelding]

onvoldoende informatie geeft moet je gewoon niet aan/in je meterkast gaan klussen.
En dit onderstreep ik maar even.

Ben er echt wel voor dat men dingen ook zelf leert maar dit is wel echt BASIS in een potentieel erg gevaarlijke situatie.

• asaki
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-06 18:43
Mijn advies is om de tijdschakelaar terug in de doos te doen en een elektricien te bellen. Die kan de tijdschakelaar veilig, netjes en correct installeren in je meterkast. Op die manier kan je meteen meekijken en er iets van leren 😉

Een meterkast is levens gevaarlijk, als je niet goed weet wat je doet dan kan het fout aflopen.

[ Voor 10% gewijzigd door asaki op 14-06-2026 10:56 ]

• Annuk
  • Nu online
@mtc_nl zoals @Felyrion al mooi met die tekening aangeeft stelt het weinig voor.
En waar de voeding van het droge contact (2e van links) afgetakt wordt, kan inderdaad ook op dezelfde L1 als waar de klok voeding vandaan haalt (just ter info), en dit kan inderdaad met een draadbrugje.

Zou trouwens overwegen om een digitale (astro)klok te halen. En weet niet precies wat je doel van deze klok is?
Is dit voor b.v. een WCD buiten voor het laden v/d auto ofzo? Zo ja, zou ik even goed kijken naar wat deze klok continue mag hebben aan stroom (in A), en anders d.m.v. deze klok een los relais laten aansturen die wel meer vermogen kan/mag hebben.
Is dit puur voor wat kerst/tuin verlichting dan kan het prima rechtstreeks, maar houd hier wel even rekening mee, voordat je straks ook een uitgebrande klok hebt.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • Beste antwoord

• mjl

mjl

Ugh

Annuk schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:50:

Maak het nou niet ingewikkelder dan nodig de ts heeft gewoon een schakelklok gekocht en wil de groep van de buitenboel daarmee aansturen. Als je even had gekeken was het duidelijk dat deze max 16A kan hebben, zeer waarschijnlijk ook het maximum van de automaat waar deze voor bedoeld is.

@TS: let op dat je de klok NA de automaat of zekering in je meterkast aansluit zodat de klok ook spanningsloos (en beveiligd is op kortsluiting) als er eens iets mis gaat. Zorg dat je voor je de meterkast open maakt dat je 1 voor 1 alle groepen afschakelt, dan met de test knop alle aardlek schakelaars of als je aardlek automaten hebt die ook met het test knopje als laatste dan de hoofdschakelaar op 0. Aanzetten in omgekeerde volgorde (eerst hoofdschakelaar dan aardlek schakelaars dan de groepen 1 voor 1 (ik hou een paar seconden pauze aan per groep) weer aan. Hiermee voorkom je piek belasting vanaf alle groepen waardoor er iets zou kunnen klappen :)

Gebruik een multimeter om te checken dat er vanaf de hoofdschakelaar geen spanning meer staat tussen nul of enig andere kabel.

Lees je goed in en denk 3x na (is dit veilig, is het spanningsloos en snap ik waar ik mee bezig ben).

Het schakel gedeelte (droge schakelaar) is zoals aangegeven een wissel schakelaar. Je zou hiermee bijv een dag en een nacht verbinding kunnen maken (bijv een paar buitenlampen die ‘s nachts altijd aan zijn maar de rest alleen overdag).

De opmerking om een digitale meter te nemen ipv deze kan ik je ook aanbevelen. Daar zit vaak een backup accuutje in in geval van stroom uitval en is veel flexibeler in te stellen. Er zijn ook ‘slime’ schakelaars voor in de meterkast die je via een app of een web interface kunt instellen en zelfs verbruik mee kunt aflezen. Dit ding is zo te zien al duur genoeg, wellicht kan je ‘m nog terugsturen?

[ Voor 4% gewijzigd door mjl op 14-06-2026 18:07 ]

-------

• Annuk
  • Nu online
mjl schreef op zondag 14 juni 2026 @ 18:04:
[...]

Opzich mee eens hoor, maar de TS zou niet de eerste zijn die het op een dergelijke manier toepast (leert de ervaring), en leuk dat een klok oid 16A rated is, maar meestal niet bedoeld voor langere tijd in b.v. het geval van een auto opladen.
@mtc_nl bij deze wat is het doel van de klok? Beetje verlichting of zwaardere taken?

Digitale (astro)klok of inderdaad b.v. een Shelly 1(Pro) is evt zelfs is nog slim aan te sturen en een digitale klok heeft inderdaad meestal een backup batterij zodat je bij stroomuitval niet alles opnieuw hoeft in te stellen.
Voordeel van digitaal of slim is ook (bij verlichting bv) dat je die automatisch bij zonsondergang en opgang makkelijk kunt laten schakelen om je verlichting bv aan en uit te zetten.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-06 09:03

skr

Annuk schreef op zondag 14 juni 2026 @ 18:53:
[...]

en leuk dat een klok oid 16A rated is, maar meestal niet bedoeld voor langere tijd in b.v. het geval van een auto opladen.
@mtc_nl bij deze wat is het doel van de klok? Beetje verlichting of zwaardere taken?
Sterker nog, volgens de foto is de klok rated op 16(4) A. De 4 tussen haakjes betekent dat dat de maximale stroom is tijdens schakelen. Als je hier overheen gaat met in of uitschakelen is binnen de kortste keren het relais uitgefikt of blijft plakken.

Verder wil ik onderstrepen, dat wat eerder ook al is gezegd, dat met het stellen van deze vraag de TS aantoont absoluut niet gekwalificeerd te zijn om dit in zijn meterkast in te bouwen.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
mtc_nl schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:35:
Installatiedraad VD 100m 1,5 mm² zwart koop je voor 40 cent per meter bij een bouwmarkt. Maar dat lost je probleem niet op. Dus het advies blijft, niet aankomen en iemand met meer kennis hier bij betrekken.

• mtc_nl
Hallo allemaal

Bedankt voor de info hij is netjes aan gesloten na de zekering en werkt

Ter info het is alleen voor de 12 volt verlichting buiten in me voor tuin.

Groetjes

Mtc

• mjl

mjl

Ugh

mtc_nl schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:10:
Hallo allemaal

Bedankt voor de info hij is netjes aan gesloten na de zekering en werkt

Ter info het is alleen voor de 12 volt verlichting buiten in me voor tuin.

Groetjes

Mtc
Daar zal het niet mee doorfikken verwacht ik.

-------

Pagina: 1