Annuk schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:50:
@
mtc_nl zoals @
Felyrion al mooi met die tekening aangeeft stelt het weinig voor.
En waar de voeding van het droge contact (2e van links) afgetakt wordt, kan inderdaad ook op dezelfde L1 als waar de klok voeding vandaan haalt (just ter info), en dit kan inderdaad met een draadbrugje.
Zou trouwens overwegen om een digitale (astro)klok te halen. En weet niet precies wat je doel van deze klok is?
Is dit voor b.v. een WCD buiten voor het laden v/d auto ofzo? Zo ja, zou ik even goed kijken naar wat deze klok continue mag hebben aan stroom (in A), en anders d.m.v. deze klok een los relais laten aansturen die wel meer vermogen kan/mag hebben.
Is dit puur voor wat kerst/tuin verlichting dan kan het prima rechtstreeks, maar houd hier wel even rekening mee, voordat je straks ook een uitgebrande klok hebt.
Maak het nou niet ingewikkelder dan nodig de ts heeft gewoon een schakelklok gekocht en wil de groep van de buitenboel daarmee aansturen. Als je even had gekeken was het duidelijk dat deze max 16A kan hebben, zeer waarschijnlijk ook het maximum van de automaat waar deze voor bedoeld is.
@TS: let op dat je de klok NA de automaat of zekering in je meterkast aansluit zodat de klok ook spanningsloos (en beveiligd is op kortsluiting) als er eens iets mis gaat. Zorg dat je voor je de meterkast open maakt dat je 1 voor 1 alle groepen afschakelt, dan met de test knop alle aardlek schakelaars of als je aardlek automaten hebt die ook met het test knopje als laatste dan de hoofdschakelaar op 0. Aanzetten in omgekeerde volgorde (eerst hoofdschakelaar dan aardlek schakelaars dan de groepen 1 voor 1 (ik hou een paar seconden pauze aan per groep) weer aan. Hiermee voorkom je piek belasting vanaf alle groepen waardoor er iets zou kunnen klappen
Gebruik een multimeter om te checken dat er vanaf de hoofdschakelaar geen spanning meer staat tussen nul of enig andere kabel.
Lees je goed in en denk 3x na (is dit veilig, is het spanningsloos en snap ik waar ik mee bezig ben).
Het schakel gedeelte (droge schakelaar) is zoals aangegeven een wissel schakelaar. Je zou hiermee bijv een dag en een nacht verbinding kunnen maken (bijv een paar buitenlampen die ‘s nachts altijd aan zijn maar de rest alleen overdag).
De opmerking om een digitale meter te nemen ipv deze kan ik je ook aanbevelen. Daar zit vaak een backup accuutje in in geval van stroom uitval en is veel flexibeler in te stellen. Er zijn ook ‘slime’ schakelaars voor in de meterkast die je via een app of een web interface kunt instellen en zelfs verbruik mee kunt aflezen. Dit ding is zo te zien al duur genoeg, wellicht kan je ‘m nog terugsturen?
[
Voor 4% gewijzigd door
mjl op 14-06-2026 18:07
]