Luchtafvoer badkamer

Pagina: 1
Acties:

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 20:20
Ik ben mijn badkamer aan het vernieuwen. In de douchecel heb ik een pijp naar boven (loopt door een schoorsteen. Eerste stuk (20cm) is rioolpijp en daarna rond cement. Zie ook bijgevoegde foto, er zit een krant in de buis. Ik had hier voorheen altijd een actieve ventilator in van solar&palau silent-100 criz (deze heb ik overigens nog steeds liggen). Ik vond het ding nog best veel kabaal maken en de afzuiging maar matig. Maar weet niet of ik wellicht verkeerd heb geinstalleerd (misschien moet ik een pijp naar de top van de schoorsteen trekken ipv nu cement).

Als alternatief denk ik aan een ventilatiebox op het zolder die er boven ligt, maar dit is best een aanschaf (helemaal 1 met wtw). Daarnaast moet ik een extra dakdoorvoer gaan maken en op de een of andere manier een stuk uit de schoorsteen hakken om bij de huidige pijp te komen (die nu in de badkamer uitkomt).

Andere optie is een buisventilator wat verder in de bestaande pijp. Bv deze https://www.solerpalau.com/nl-nl/ronde-buisventilator-tdm-641-serie/

Iemand advies wat slim is.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/SJwDCMNw/20260612-212515.jpg

30x sf175s + gw5000-dt op oost

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Wat is de diameter van de huidige buis? en hoe is de schoorsteen aan de bovenkant, kan de lucht er wel goed uit.
En heb je een goede luchtaanvoer in de ruimte?

www.elecdev.nl

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:02
Zou je misschien ook uit willen leggen wat nou precies het probleem is?
Ik zie een douchecel zonder raam, met een buis afvoer voor vochtige lucht.
Dan is een buisventilator wel handig (ongeacht het geluid) om de vochtige lucht uit de douchecel te krijgen (mits er dan ook doorstroming van lucht kan plaatsvinden middels een kier bij de deur).
Als je het daarmee kan redden dan hoef je verder geen kostbare maatregelen te treffen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• VivaAtloni
Jan_ schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 19:40:
Wat is de diameter van de huidige buis? en hoe is de schoorsteen aan de bovenkant, kan de lucht er wel goed uit.
En heb je een goede luchtaanvoer in de ruimte?
Buis is 120mm. Schoorsteen is vrij bovenin. Schat dat het stuk naar de top ongeveer 4m is.

Ja, er zit een kier van ongeveer 2 cm onder de deur.

• VivaAtloni
Yaksa schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 19:42:
Zou je misschien ook uit willen leggen wat nou precies het probleem is?
Ik zie een douchecel zonder raam, met een buis afvoer voor vochtige lucht.
Dan is een buisventilator wel handig (ongeacht het geluid) om de vochtige lucht uit de douchecel te krijgen (mits er dan ook doorstroming van lucht kan plaatsvinden middels een kier bij de deur).
Als je het daarmee kan redden dan hoef je verder geen kostbare maatregelen te treffen.
Het probleem is dat ik vond dat de bestaande afzuiger onvoldoende vocht afvoerde en dat deze veel geluid maakte.

In de douchecel zit geen raam, maar in de badkamer wel. Maar wil in de winter niet steeds het raam open hebben.

Het gaat me er vooral om of er veel verschil zit in de buisventilator vs de opbouw ventilator?

Is het daarnaast verstandig om er een flexibele buis (schoorsteen is niet helemaal recht) door te drukken naar de top van de schoortsteen of zou dit niet veel uit moeten maken? Is wel kostbaar namelijk.

Voordeel van een buisventilator is dat ik er een ventilatiedop op kan doen die ik ook jan afsluiten om warmte verlies te beperken.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:33
VivaAtloni schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:10:
[...]

Het probleem is dat ik vond dat de bestaande afzuiger onvoldoende vocht afvoerde en dat deze veel geluid maakte.

In de douchecel zit geen raam, maar in de badkamer wel. Maar wil in de winter niet steeds het raam open hebben.
Je raam wil je eigenlijk nooit open: je trekt koude lucht naar binnen die weinig vocht kan opnemen en daardoor slaat alle condens direct overal tegen en krijg je juist vochtproblemen en schimmel. Je wilt een goede flinke kier onder je deur, zodat al door je huis opgewarmde lucht wordt gebruikt om het vocht op te nemen en af te voeren. En als je die kier niet hebt, dan kun je nog zo'n zware motor op je afzuiging klussen, hij zal teveel weerstand hebben om een fatsoenlijke luchtstroom te creëren omdat je de aanvoer smoort.

//edit: dan moet er ergens anders in huis (bv slaapkamer) wel een rooster open staan voor de aanvoer, anders maak je onderdruk in je huis en smoort de boel nog steeds. (Tenzij je een oud huis hebt, die heeft genoeg kieren om dit alles niet te merken :P )

[ Voor 12% gewijzigd door phYzar op 13-06-2026 20:18 ]

• Yaksa
VivaAtloni schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:10:
[...]Het probleem is dat ik vond dat de bestaande afzuiger onvoldoende vocht afvoerde en dat deze veel geluid maakte.
Maar nog steeds heb je het probleem niet voldoende gedefinieerd.
Wat bedoel je met 'onvoldoende vocht afvoeren'?
Blijft na het douchen het vocht 2 dagen op de vloer staan, zit de zwarte schimmel al op het plafond of duurt het een aantal uren voordat de condens van de spiegel is verdwenen?
In het laatste geval zou ik er gewoon niks aan doen, dan werkt de bestaande ventilator gewoon prima. Zeker in de winter duurt het gewoon iets langer alvorens de waterdamp is verdwenen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• VivaAtloni
Yaksa schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:32:
[...]

Maar nog steeds heb je het probleem niet voldoende gedefinieerd.
Wat bedoel je met 'onvoldoende vocht afvoeren'?
Blijft na het douchen het vocht 2 dagen op de vloer staan, zit de zwarte schimmel al op het plafond of duurt het een aantal uren voordat de condens van de spiegel is verdwenen?
In het laatste geval zou ik er gewoon niks aan doen, dan werkt de bestaande ventilator gewoon prima. Zeker in de winter duurt het gewoon iets langer alvorens de waterdamp is verdwenen.
Ja, last van zwarte schimmel. De ventilator was aangesloten op de verlichting en bleef daarna (na uitschakelen licht) nog ongeveer 15 minuten doordraaien. Dat was dus onvoldoende.

• Yaksa
VivaAtloni schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:37:
[...]Ja, last van zwarte schimmel. De ventilator was aangesloten op de verlichting en bleef daarna (na uitschakelen licht) nog ongeveer 15 minuten doordraaien. Dat was dus onvoldoende.
Nou, dan heb je het probleem zelf al deels onderkent. Meer ventileren, en dan gaat het vooral om langer door te luchten, 15 minuten is te kort. Je kan soms dat soort ventilatoren langer laten doordraaien middels een afstelschroefje op de print van de ventilator. Of je koopt een ventilator met vochtsensor die aan- en uitslaat op een bepaald vocht, zoiets als deze.
Kost wel een paar centen.
Soms helpt het ook al om de deur van de badkamer gewoon altijd open te laten staan, dat kost niks extra.

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Ventilator veel langer na laten draaien of 24/7 in een lage stand. Al is dat denk ik niet een optie voor de meeste kleine ventilatoren en kom je dan al snel op een MV box.
Open zetten van de douche deur kan ook weer andere problemen veroorzaken als het vocht de rest van het huis intrekt.

www.elecdev.nl

Pagina: 1