raspberry pi 5 ----RS 485 ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• trixo
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 17-06 17:07
ik heb een raspberry pi 5 en ik wil 2x een RS485 bus maken.

ik gebruik daar de uarts voor. ik schrijf de code in python.

die code moet automatisch gaan "runnen" na power up. (waarschijnlijk met systemd)

hoe word dit doorgaans gedaan met de RE &DE pin van een max 485 ? die moet waarschijnlijk op een GPIO pin, maar ik heb ergens gelezen dat dat moeilijk gaat, wanneer de code automatisch start met systemd.

alvast bedankt voor de reacties.

Alle reacties

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Wil je daarvoor een hat gebruiken? Deze lijkt me wel geschikt: https://www.dfrobot.com/product-2663.html

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• trixo
lijkt inderdaad bruikbaar, maar het is voor mij niet duidelijk op welke 2 UART ze zitten.

en het lijkt nog al van ver te moeten komen

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:46
Deze komt van dichterbij: https://www.kiwi-electron...t-voor-raspberry-pi-11412

En heeft een online handleiding/voorbeelden hoe je hem moet gebruiken: https://www.waveshare.com/wiki/2-CH_RS485_HAT

Spel en typfouten voorbehouden

• trixo
die heb ik al eens bekeken maar die gaat dacht ik niet met uart.

of ik moet mijn code "om programeren" als dat gaat

[ Voor 30% gewijzigd door trixo op 14-06-2026 19:32 ]

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-06 14:27
Je moet je code sowieso "omprogrammeren" als je van RS232 naar RS485 gaat, omdat je logica toevoegt. Je master (de rpi waarschijnlijk?) houdt de regie over de bus(sen) en zal dus de transmit lijn moeten claimen om een bericht te verzenden, waarna hij deze vrij geeft en één slave de mogelijkheid geeft om te reageren.

Wat je doorgaans doet in de master, is vóór elke transmit die re/de bitjes zetten en na je transmit clear je ze weer. Uit mijn hoofd zijn re en de bij normaal gebruik altijd geinverteerd, dus je kan één gpio gebruiken en een inverter om het andere signaal te maken, of twee gpio pinnen die altijd het geinverteerde en het niet-geinverteerde signaal outputten. De logica van die signalen kan je makkelijk uit de datasheet van een max485 ofzo halen.

Succes 😊

• trixo
van die RS232 begrijp ik niet waar dat vandaan komt ?

op dit moment maak ik met een MAX3485 en een NE555 (voor auto direction, geen RE en DE pin nodig) een RS485 bus, maar ik wil dat simpeler hebben, dan is zo'n HAT wellicht een goed idee. alleen moet je die HAT SPI aanbieden i.p.v. UART.

die MAX3485 en de NE555 zitten nu op een ander (home made) PCB waar ook nog andere componenten op zitten, die kunnnen daar dan weg.
Pagina: 1